badje

Gestart door bentje, februari 09, 2007, 12:24:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bentje

hallo allemaal
ik wilde graag weten hoe groot een badje ong moest zijn?


groetjes van benthe


p.s.  als ze een badje hebben moeten ze dan nog  douchen en zo je hoe vaak?

esther

Hoi Bentje,

Een badje moet zo groot zijn dat je parkietje er lekker in kan bewegen en dus wel de ruimte heeft
om lekker te spetteren en te spatteren. Er zijn vogelbadjes in de dierenwinkel te koop maar je kan ook
een schaal nemen.

Als een parkietje in zijn badje gaat hoeft hij niet meer onder de douche hoor.
Hoe vaak een parkietje in bad gaat ligt helemaal aan de parkiet zelf, sommige willen wel elke dag, sommige 1x in de week en anderen hebben helemaal geen zin

Tamme parkietjes gaan ook wel eens in de gootsteen onder de kraan zitten waar dan een dun straaltje water uit komt!

Groetjes Esther

liesanne

Hoi Benthe (grappig, want mijn zusje heet ook zo.)
Mijn parkietje gaat wel in het badje, maar ik heb het op de grond staan als we spelen. Ze kruipt er dan vanzelf in. Lachen, want ze ziet er niet uit als ze nat is.
Soms heeft ze geen zin.
Ik heb een vrij groot badje. Gewoon bij de dierenwinkel een badje voor een valkparkiet kopen. Deze zijn lekker groot voor je grasparkietje.

Liesanne ;D

Mars

Hoi Benthe,

Mijn parkietje durft niet in het officiele badje (dat je gewoon in de diernwinkel kunt kopen, het past in de ingang van je kooi, maar ook wel bij kooien meeverkocht wordt), maar vindt het soms heerlijk om op een klein schoteltje boven in de kooi te spetteren of lekker onder de dun stromende kraan over mijn hand heen te rennen. Daarnaast zijn er ook parkietjes die het lekker vinden als je even met een schone bloemenspuit wat water nevelt (dus de wijde stand, zodat de straal niet pijn doet). Dus je hoeft niet perse een badje te kopen maar je kunt ook af en toe een schoteltje vullen.

Er is overigens ook een grote groep parkietjes dat helemaal niet van water houdt.
Haal het water wel eind van de middag/ begin van de avond weg, zodat je parkietje droog gaat slapen en daardoor niet ziek wordt.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kekavo

Hoi Benthe,
Mijn badje is 13x13 cm. Mijn ene parkiet wandelt er af en toe even doorheen, en gaat er ook wel in in bad. Maar mijn andere houd meer van de plantenspuit.
Mijn vorige parkiet behoorde tot de laatste groep die Marcia noemde, die vond water verschrikkelijk.
Gewoon even uitproberen dus waar jou vogeltje van houd :)

Cropje

Hoi Benthe (grappig mijn zusje heet Bente :))

Mijn parkietje (nu 3,5 maand) houdt helemaal niet van water. 

Ik heb haar eens 'verwend' met de plantenspuit (lauw water) maar ze wist niet hoe snel ze weg moest komen, zowel in als uit de kooi (later wel effectief om haar af te leren waar ze niet mocht zitten).

Ik heb haar ook een keer in de keuken kennis laten maken met de kraan. Die had ik heel zachtjes lauw water laten stromen en toen met Arie op m'n schouder in die richting gelopen. Binnen een straal van een meter vloog ze al weg, terwijl ze normaal ten aller tijden lekker bij me blijft.

Later heb ik haar eens meegenomen naar de badkamer. Die is bij ons groot, maar er staat niet zoveel in, een kast, een wasmachine, wastafel en douche (studentenhuis), ze had dus lekker de ruimte om rond te vliegen terwijl ik onder de douche stond. Op een gegeven moment bedacht ze dat ze weer op haar lievelingsplekje wilde zitten (das mijn hoofd) maar ze had dus niet door dat ik onder de douche stond. Doorweekt was ze, echt waar! Het zag er echt heel zielig uit! Ze vloog meteen weg, althans dat probeerde ze, maar ze stortte natuurlijk meteen neer (niet op de grond hoor, ik had het natuurlijk al aan zien komen en ze kwam netjes in m'n handen terecht). Daarna zat ze helemaal te rillen! Van schrik, want het water waar ze onder had gezeten was warm en de badkamer zelf ook. voor de zekerheid heb ik haar in een handdoekje gewikkeld (losjes, zodat ze er ook nog uit kon kruipen) en in de buurt van de kachel gelegd. Ik ben bij haar gaan zitten en heb zachtjes tegen haar gepraat tot ze zelf uit de handdoek kroop en zich lekker begon te wassen en weer een beetje geluidjes begon te maken.

Ik neem haar nu nog wel af en toe mee naar de badkamer, maar ze probeert gelukkig nooit meer op m'n hoofd te landen. Wel op m'n arm als ik die uitsteek, zo snugger is ze dan wel weer. En ik heb haar ook een keer op m'n vinger dicht bij de douchekop gehouden, terwijl die aan stond. Ze stond dus niet onder de straal maar kon er wel bij. Ze heeft toen twee keer gehapt naar het water en vloog daarna snel weer weg.

Ik probeer nu niet meer om haar te laten douchen. Ik denk dat die beestjes dat prima zelf kunnen regelen. In de natuur gaat het ook goed. Ze wast haar verenpakje wel lekker en mocht ze over een paar maanden ineens behoefte hebben aan een echte grote schoonmaakbeurt dan kan ze dat doen als ze een keer mee is naar de badkamer.

Mars

Hey Cropje,

heb je ook gewoon een bord of schaaltje geprobeerd? Dat neerleggen en dat je parkiet het gewoon laten ontdekken? Ik vind namelijk de douche nogal heftig. En ook de plantenspuit hebben ze zelf geen controle op, daarom vindt jim die denk ik ook eng.
Het is echt een genot om een parkietje te zien badderen, dus ik zou het wel nog eens met een schaaltje of bakje proberen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Heb ik inderdaad ook al eens geprobeerd, een kommetje, maar ook daar bleef hij ver uit de buurt, misschien over een paar maandjes nog eens...