tweede parkietje

Gestart door Jetske, februari 06, 2007, 14:01:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jetske

De laatste tijd ben ik aan het twijfelen of ik voor cicero een vriendje of vriendinnetje er bij zal nemen. Van de ene kant wil ik natuurlijk dat hij niet alleen is en gezelschap heeft, zeker voor de momenten dat we niet thuis zijn. Van de andere kant lijkt hij niet eenzaam en als we thuis zijn krijgt hij erg veel aandacht van ons, het is dan ook zo'n schat! Ik ben bang dat hij minder tam wordt als er en een tweede bij nemen. Wat denken jullie?

Als we een tweede erbij nemen ben ik wel van plan om deze eerst een eigen kooitje te geven zodat hij/zij kan wennen en we het beestje tam kan maken voordat we ze samen voegen. Blijven ze daarna dan allebei goed tam of verwilderen ze toch weer een beetje?

Verder heb ik nog een vraagje over het geslacht van het te nemen vogeltje. Als het goed is is cicero een mannetje. 100% zeker weten we het niet want hij heeft nog steeds een lichtroze neusdop, ook al is hij al 8 maanden oud. Als het goed is is hij dus een mannetje, want cicero is bijna helemaal wit. Zal ik er dan een vriendje of vriendinnetje voor hem bij nemen? We willen niet gaan kweken met de vogels. Hier heb ik de kennis en de tijd niet voor. wat is dan het meest verstandig?

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen.

roha

Hoi Hoi,

Ik denk dat het niet uit maakt of Cicero een man of een pop als gezelschap krijgt. Als ze maar met elkaar kunnen opschieten.


kekavo

Als Cicero inderdaad een mannetje is, dan maakt het niet uit of je er een mannetje of vrouwtje bij zet. Als je ze geen broedblok geeft, zullen ze niet gaan broeden. 2 mannetjes gaat prima samen, maar een mannetje en een vrouwtje ook. Met 2 vrouwtjes gaat het niet altijd even goed, dan heb je iets meer kans op ruzie.
Als je zeker wilt weten wat hij is, dan moet je even een foto van hem plaatsen, waar zijn snavel goed op te zien is. Dan kunnen we even kijken wat hij is.

Een maatje is altijd leuk voor je vogel. Hij heeft dan echt gezelschap, en hoeft zich niet te vervelen als je niet thuis bent. Hij zal er echt heel blij mee zijn. En jij ook, als je ze samen ziet spelen, snavelen en kletsen. Ik spreek uit ervaring, het is echt een heel leuk gezicht. Ik had altijd 1 parkiet, ik heb er nu 2 en wil er nooit meer eentje alleen.
En als je veel aandacht aan hem blijft besteden, zal hij waarschijnlijk niet echt minder tam worden. Zeker in het begin moet je echt de tijd voor hem nemen. Anders zal hij wel wat verwilderen waarschijnlijk. Ligt ook een beetje aan zijn karakter.

Jetske

ik heb al een keer een foto geplaatst en toen was iedereen het er over eens dat het waarschijnlijk wel een mannetje is. Daar houden we het dan ook maar even op. Hier een recente foto, misschien dat iemand een andere mening heeft.
Z'n neusdop verandert wel vaak van kleur. de ene dag is hij iets blauwig en de volgende heel licht roze.


[verwijderd door de beheerder]

Sam

volgens mij is het een mannetje

ibi

ik vind dit een mannetje er zitten geen witte randen om de neusgaatjes.


groetjes

Meltjuh

Het is een mannetje en zo te zien aan de veertjes op het koppetje is hij zojuist zijn eerste rui in gegaan ;)

kekavo

Ik sluit me aan bij de anderen, het is een mannetje.

Jetske

Daar gaan wij ook van uit. Cicero is inmiddels al zo'n 9 maanden oud en toont absoluut geen kenmerken van een vrouwtje. Wij zijn dan ook erg blij met ons menneke. Inmiddels ook al een tweede parkiet, apollo. voor een foto zie mijn topic bij mededelingen: yeah, een tweede parkietje

Pascalle

Hallo,

Als ik even op dit verhaal mag inhaken. Onze Tijger is nu ruim 5 maanden oud en door de eerste rui heen. Halverwege de ruim kreeg hij/zij allemaal licht bruine vlekken rond de neusgaten, maar een week later kwamen daar omheen weer donkerblauwe plekjes. Nu denk ik dat het een vrouwtje is omdat er nog steeds echt witte randen rondom de neusgaten zitten. Echter, wij willen graag binnenkort een tweede parkietje erbij.Tijger was net uit het blok toen we haar kregen en dat is goed bevallen, dus we willen graag weer een jonkie.

Nu schrijven jullie alleen dat 2 popjes niet altijd makkelijk is samen, maar hoe weet ik nou bij zo'n guppie of het een popje is. Dat kun je dan nog niet zien. Is het dan verstandiger een ouder parkietje te nemen?

Graag jullie advies hierin!

Groetjes

Pascalle en Tijger

Mars

CiteerNu schrijven jullie alleen dat 2 popjes niet altijd makkelijk is samen

Niet altijd makkelijk, nee. Dat betekent dus dat je met twee popjes een grotere kans hebt dat ze elkaar niet mogen dan met twee mannetjes of een mannetje en popje. Maar ik denk dat dat vrij relatief is: de kans is groter, maar hoeveel groter? In veel dierenwinkelboekjes staat juist dat je moet kiezen voor twee mannetjes of twee popjes.
Kijk het is gewoon net als met mensen: twee vrouwen afgezondert bij elkaar zorgt voor wat meer gekibbel dan twee mannen. Vrouwen zijn wat scherper, geslepener (tja mensen, dat is nu eenmaal bewezen).

Als jij graag een jong parkietje wilt (ouder dan 6 weken he!), dan moet je een jong parkietje nemen. Soms is het zelfs wel vrij vroeg te voorspellen dat een parkietje een mannetje is en zelf weet je al dat je met witte ringetjes al snel een popje hebt...

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je beter nooit meer popjes dan mannetjes kunt hebben. Dus als je misschien ooit uitbreiding krijgt, dan is het aan te raden daar nu al rekening mee te houden. Dat was voor mij de belangrijkste reden om toch voor een ietsjes ouder mannetje te gaan: ik kan niet garanderen dat het bij twee blijft... En zo'n mannetje is ook nog heel goed tam te maken, hoor!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Citaat van: Mars op februari 15, 2007, 13:00:49
Niet altijd makkelijk, nee. Dat betekent dus dat je met twee popjes een grotere kans hebt dat ze elkaar niet mogen dan met twee mannetjes of een mannetje en popje. Maar ik denk dat dat vrij relatief is: de kans is groter, maar hoeveel groter? In veel dierenwinkelboekjes staat juist dat je moet kiezen voor twee mannetjes of twee popjes.
....

Hey

Ik zelf heb altijd popjes gehad en dat is altijd goed gegaan.  ;)
Ze kibbelen iets meer dan twee mannetjes, maar kunnen even goed samen, en zullen niet zo snel vechten als sommige denken ;)

Ook mijn vogelarts bevestigde dat, dat twee popjes niet zo een probleem geven.
Parkietjes zijn heel sociale diertjes en als ze met twee zijn, zal er ook niet snel een probleem zijn met twee popjes. ;)
Alleen in grotere groep en met mannetjes, kan meer popjes een groot probleem zijn.

Vele groetjes

kekavo

Het blijft een feit dat een parkiet een groepsdier is. Wat dus betekent dat ze graag elkaars gezelschap hebben. En dus is een popje ook erg blijk met een ander popje. Alleen denk ik dat ze in het begin wat terratorialer zullen zijn dan mannetjes onderling, of mannetje/vrouwtje. Maar als ze goed aan elkaar gewent zijn, zal het meestal geen problemen meer geven.