Kleur en leeftijd van mijn parkietje

Gestart door tESS, februari 05, 2007, 10:23:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tESS

Goedemorgen allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds vorige week een grasparkietje. Hij heet Jimmy..ik mag hem al aanraken op zijn buikje en snavel en de kleine houdini is al een keer via zijn voederbakje ontsnapt haha :-X.

Mijn vraag...hoe oud schatten jullie dit vogeltje, en tot welke kleurslag behoort ie??? Ik heb al zoveel foto's bekeken maar zie geen een die er op lijkt... :o

Ik hoor graag jullie reactie..

Liefs Tess..en Jimmy  :P

Titel aangespast
gr Safrena


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Phoe, je stelt moeilijke vragen, hoor!
Rond de vier maanden krijgen parkietjes hun eerste rui en raken ze de streepjes op hun voorhoofd kwijt. Daarna wordt het lastig om te schatten hoe oud hij is. Hij ziet er aardig volgroeid uit dus hij is minimaal een maand of zes/zeven, maar meer kan ik je daarover niet zeggen. Hij zou dus bijvoorbeeld ook 4 jaar kunnen zijn, maar dat zal wel meevallen, hoor!

Zijn neusdop is al mooi blauw, het is een echt ventje dus  :)(maar dat vroeg je niet)...

En dan zijn kleurslag...tja erg moeilijk, ik weet het bijvoorbeeld bij mijn Jimmy ook nog steeds niet helemaal.
Je foto is eigenlijk ook een beetje aan de donkere kant om het exact te zien. Kijk maar eens rond op deze linken en probeer dan zelf maar te puzzelen:

http://www.grasparkiet.com/kleuren.asp
http://www.ngc-dbs.nl/kleurtabel.pdf
http://www.geocities.com/budgie-place/p_colors.html
http://home.hetnet.nl/~miedemajacob/Grasparkieten/ThumbnailFrame.htm

Zal ik een poging doen? grijsgevleugeld, geelmasker type II (doorlopend in vleugels en lichaam) en kobald blauw. De kleurvariartie komt dan door het doorlopende geel van het geelmasker. Maar verbeter me gerust hoor!

groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

Mooi parkiet hoor!Ik schat hem al zeker 7-8maanden of waarschijnlijk ouder dan een jaar.
Hij is in ieder geval een volwassen kereltje.
Vool de kleurslag kan je inderdaad kijken bij de voorgaande links die gegeven zijn ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

tESS

SCHRIKKK  ???

bij de winkel zeiden ze dat Jimmy 4 maandjes oud is... das dus naar alle waarschijnlijkheid niet waar????  :-[

Mars

Ga maar uit van een maandje of acht, ik denk dat dat wel beter in de buurt ligt.

Maar dat is niet schrikken hoor! Er is niets mis met een parkietje van acht maanden. Dat is nog hartstikke jong.


Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tESS

#5
dank jullie voor jullie reacties tot nu toe.

Ik als nog redelijke leek... kun je ook zien wanneer een parkiet ouder dan een jaar bv is? Niet dat het wat uitmaakt want Jimmy blijft hoe dan ook hihi, maar ik zou het sneu vinden als ik bv een parkiet van een paar jaar gekocht heb ipv een paar maanden... ik heb hem gekocht bij de Boerenbond, jullie goeie ervaringen mee??

ho ho ho..ik lees net iets op het forum over dat je de leeftijd ook kunt schatten aan zijn oogjes, Jimster heeft zeer zeker geheel zwarte oogjes nog, geen wit randje te bekennen.. dus wat betekend dat dan concreet?

pff....sorry voor de lastige vragen hihi..

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Tess,

Wat een prachtig parkietje! :)

Je kunt het niet zien als een parkietje ouder is dan een jaar. Als een parkietje eenmaal zijn of haar volwassen uiterlijk heeft, is de leeftijd niet meer te schatten.
Maar als jouw parkietje nog geen witte irissen heeft, is hij nog geen jaar oud.

Het is echter wel zo dat bij sommige kleurslagen er geen witte iris verschijnt.

Groetjes, Sonja.


tESS

Zoooo het is allemaal nog best ingewikkeld hihi  ::)

Ik ga eens heeeeel veel lezen op dit forum..

Thanks!

tESS

Hoi ben ik weer..

Gister ben ik gewoon even naar de winkel gegaan (moest toch trosgierst hebben  ;D)waar ik Jimmy heb gekocht om na te vragen hoe oud hij eigenlijk is. Blijkt dat Jimmy 4 maanden oud is en dat ik hem gekocht heb op de dag dat Jimmy in de winkel aankwam hihi...


kekavo

Ik heb een parkiet gehad, die nooit een wit randje om haar ogen kreeg. dat zijn 9 en een half jaar lang 2 mooie zwarte kraaltjes geweest.
Maar als de snaveldop al blauw is, is hij zeker volwassen. dus al 8 maanden minstens.

tESS

hoi Kekavo..

Mag ik vragen welke kleuren die parkiet had? In de winkel zeiden ze dat als een parkiet veel groen heeft, hij zeker witte randen om de irissen krijgt...

pff.... verwarrend hoor

kekavo

Zij was wit met een bleuwe buik.
dat was mijn eerste parkiet, en de 2 die ik nu heb zijn nog niet volwassen.Dus zij was mijn enige ervaring met volwassen parkieten. Geen idee of het afhankelijk is van de kleur.

tESS

Ach, het maakt ook niet uit. Het is wel fijn om een indicatie te hebben maar Jimmy hoort er al helemaal bij dus al is ie 25  ??? dan nog is ie meer dan welkom hihi... Gister heeft ie een touwschommel gekregen, vooralsnog zit ie alleen maar stil in een hoekje en eet ie wel regelmatig. Ik mag hem ook in de kooi aaien over zijn borst en zijn hoofdje...awww zoooo lief  :-*

Cutie_lover

Dierenwinkels "liegen" graag over de leeftijd, omdat men denkt, dat als een parkietje boven de 4 maanden komt, hij niet tam kan worden. Maar vier maanden klopt sowieso niet.

Annika

4 maanden zou mijns inziens best kunnen hoor. Op de foto zie ik geen duidelijke iris (wat mijn parkietjes overigens ook nog steeds niet duidelijk hebben, dus dat wil niet altijd wat zeggen.
De neusdop is prachtig blauw gekleurd, maar dit kan al bij 3 maanden, net als de eerste rui. Het kan best zijn dat hij al een paar maandjes ouder is, het valt gewoon moeilijk te zeggen nu. Maar hoe dan ook is het een prachtig diertje en ik hoop dat jullie veel plezier aan elkaar zullen hebben!

Groetjes Annika

tESS

dank jullie wel voor alle reacties...
Volgens mij is hij nu in de rui...er hangen wat veertjes los en ook plukjes rondom zijn snaveltje. Is dit de rui?

Kan het zijn dat een perkietje tijdens de rui wat rustiger is dan anders?? Sinds ik hem heb (1 week) is hij zoooooo rustig!! hij zit de hele dag en avond op hetzelfde stokje en beweegt alleen als ie gaat eten. hij fluit niet en speelt niet..zelfs niet met zijn nieuwe schommeltje  :'(

is een week nog te vroeg zeker ? Moet ie nog wennen?

Mars

Hoi Tess,

Hij heeft misschien wel heel erg veel moeite om te wennen. Maak je geen zorgen, de eerste week zijn parkietjes wel vaker erg stil.

De rui kan daar inderdaad bij van invloed zijn, sommige parkietjes worden wat rustiger van de rui. Als de rui net begint zie je vooral veel donsveertjes liggen. Maar als hij in de rui is, dan is het in ieder geval of het einde van de eerste rui (wat zou betekenen dat hij max 5 maanden oud is) of het begin van zijn tweede rui en dan is hij toch echt ouder...

Als hij er verder gezond uitziet (gladde veertjes) en goede ontlasting heeft (netjes stevig donker groen met wit), zou ik mij geen zorgen maken. Dan heeft hij gewoon moeite met aanpassen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tESS

Hoi Mars,

de ontlasting ziet er inderdaad uit zoals jij beschrijft, goed dus  ;D

maar eh... om de hoeveel tijd komt de rui dan bij een parkiet??

Kleintjes

Hoihoi,

de irissen worden inderdaad niet bij alle kleurslagen wit of lichter van kleur. Ik heb hier 'n geelmasker blauw mannetje (ben er nog altijd niet achter welke kleur blauw hihi) en hij is al (geschat omdat hij vondeling was) 'n jaar of 5 en zijn oogjes zijn nog altijd zwart als de nacht. Ook mijn popje dat bij hem zit heeft zwarte oogjes, echter bij haar zijn de irisjes iets lichter gekleurd, namelijk donker bruinig. Zij is ongeveer 3 jaar en is (vermoedelijk) Hollands bont.

De rui, tja.. sommige ruien bijna 't hele jaar door maar gemiddeld krijgen ze 2 keer per jaar de grote rui, dan worden alle veren gewisseld. De rui is makkelijk te herkennen, maar daar ben je al achter. Als ze ruien zijn (meestal) iets rustiger dan normaal. De jongste badniet is in de rui nog net zo druk als altijd, de 2 'oudjes' zijn in de rui wat kalmer, hoewel dat bij 't popje soms lastig te merken is omdat ze altijd al wat stiller is dan de 2 heren.

De kleur van jouw schatje lijkt me inderdaad ook grijsvleugel, hoewel dat op je foto niet zo heel duidelijk te zien is omdat er 'schaduw' overheen ligt. 't Type blauw kan ik je niet schatten vanwege de 'schaduw', maar hij is in elk geval wel erg mooi.

Veel plezier met je schatje en ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes en liefs van ons aan jullie

(ps als ik ergens fout zit, verbeter me gerust!!  ::) )
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kekavo

Hoi Tess,

Als je hem pas een weekje hebt, denk ik dat hij zo rustig is omdat hij nog moet wennen. Alles is nieuw voor hem, en hij is zijn vriendjes kwijt. Vaak duurt het een paar dagen voor ze zich op hun gemak voelen. Maar dit gedrag kan door de rui zeker versterkt worden. Een parkiet in de rui voelt zich vaak echt niet zo lekker, ze hebben veel last van jeuk en voelen zich naar. Daardoor zijn ze ook vaak anders dan anders. Hoe ze zdan zijn, is een kwestie van je parkiet kennen. hie kom je in de loop van de tijd achter. de een heeft er niet zo veel last van, de ander zit stil in een hoekje. En de derde is erg prikkelbaar.
En hoe lang het duurt? Daar is niks over te zeggen. de een ruit een paar keer per jaar steeds een beetje, de ander doet alles in een keer en dat duurt veel langer. En dan heb je inderdaad nog parkieten die bijna het hele jaar door in de rui zijn. Ook afwachten dus.
Maar geef hem de tijd, met veel aandacht van jou zal hij zich al snel een stuk prettiger voelen!