Probleem jonkies

Gestart door cityside, januari 31, 2007, 22:18:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cityside

Hey

Vanochtend hoorde ik ineens iets piepen in men voljiere
kep totaal 5 grasparkietjes inzitten 3 vrouwtjes 2 mannetjes
Ik ben heel snel even wezen kijken in et blok en ja hoor 2 jonge gebore en 1 ei lag er nog in gelijk weer terug gedaan
heel verbaast want normaal leggen ze pas in maart-april
Maar ik weet niet hoelang ze geboren zijn want ik hep eg heellemaal niks in de gaten gehad
ik denk 1-2-3 dagen oud ongeveer want hij had nog geen veren op de vleugels gewoon bloot alleen op de rug zag je de veren al komen

Tot dat ik vanavond even kijkje ging nemen of het allemaal goed gaat
Helaas allebij de jonkies zijn overleden waren al heellemaal stijf
et eitjes had ik er al uit gehaald want het was niet bevrucht
Wat zou de doodsoorzaak kunnen zijn???
michien te koud????
of is het toch de natuur geweest dat ze gewoon te zwak waren

dit was trouwens het 1ste nestje van de pop en mijn 1ste keer
want vorig jaar lukte het niet

Groetjes Ricardo


Cutie_lover

Wat voor voílere? Binnen of buiten..
Als het buiten is, is het véél te koud.. Dan mag er geeneens een broedhoek zijn.. En kijk uit met het te veel aan vrouwtjes, ze kunnen gaan vechten om de mannetjes..

cityside

binnen gewoon in de hall
auto gerage van ons bedrijf want we wilden ze buiten doen achter in tuin
Maar het vriest buiten duz we wilde nog even wachten tot het wat warmer word

Scotty - Keecko

#3
Hoi cityside,

Welkom op het forum :)

Helaas dat de jonkies het niet hebben gehaald :(
Hoe oud is de pop?

Verder weet ik niet veel over broeden, daarvoor zul je moeten wachten op de experts.
Wel weet ik dat het voor kan komen, dat de jonkies te weinig kunnen worden gevoerd door de pop, vooral als deze te jong is, heb je meer kans hierop.

Groetjes, Ilse

cityside

Het popje is ongeveer 15 maanden oud
michien dat ze in maart/april opnieuw beginnen
het is maar afwachten

Annika

het lijkt me verstandig om het blok direct weg te halen en deze pas eind maart/begin april weer op te hangen.
Punt 1 omdat de temperatuur dan aangenamer is, punt 2 in de hoop dat je popje niet direct weer een broedsel begint. In principe kan 2 keer leggen achter elkaar wel, maar ik denk dat je toch beter je popje wat rust kan geven, vooral omdat ze nog betrekkelijk jong is. Het kan overigens wel zijn dat ze alsnog opnieuw gaat leggen, op de bodem van de kooi bijv, maar die eitjes kun je direct weghalen. Zo 'verspilt' ze in ieder geval niet de energie aan opnieuw broeden.
De kans dat het over een aantal maanden goed gaat lijkt me dan toch een stuk groter, al weet je natuurlijk nooit met zekerheid wat de natuur gaat doen.

Groetjes Annika

Safrena

Hey Ricardo

Welkom op het forum

De leeftijd van je popje is prima ;)
Alleen is het zoals de anderen al zeiden nog veel te vroeg om te broeden, het is nog te koud

Daarbij komt ook dat je 3 vrouwtjes hebt en 2 mannetjes. Dat is een vrouwtje teveel.
Vrouwtjes kunnen behoorlijk jaloes worden en al helemaal als er gebroed word.
Dan pikken ze soms de kleintjes van andere popjes dood uit jaloezie.
Ook gaan vrouwtjes dan behoorlijk beginnen vechten om een mannetjes vaak tot bloedens toe en soms met de dood tot gevolg

Dus daar zou ik toch op letten. Kun je beter nog  een mannetje bijhalen ;)

Vele groetjes