vragen ivm broeden

Gestart door yossie, januari 27, 2007, 15:51:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yossie

Ik heb twee vragen ivm met broeden.

Ten eerste vroeg ik mij af of je het nestkastje best in de kooi zelf hangt of buiten de kooi (zoals een waterbadje). Of maakt het niet zoveel uit?

Ten tweede vroeg ik mij af of het nodig is om nestcontrole te doen. Men opa zei mij dat je de vogels absoluut met rust moet laten als ze broeden en zeker niet aan het nest mag komen (en er dus ook neit in mag kijken) omdat het dan sowieso verlaten wordt. De kweker waar ik men parkieten vandaan heb doet dan weer elke dag nestcontrole om te zien of de eieren bevrucht zijn en later om te zien of alles ok is met de jonge parkietjes. Ik zou graag weten wat nu het beste is.

PS er is voorlopig nog geen haast bij. Mijn parkieten zijn pas ten vroegste eind juni oud genoeg om er aan te beginnen. Maar ik wil goed voorbereid zijn dus ben ik nu al erover aan het lezen.

Safrena

Hey yossie

Vind het super goed van je dat je je eerst goed voorbereid voor je begint met broeden ;)

Om op je eerste vraag te beantwoorden.
Als je een grote kooi hebt mag je het broedhokje in de kooi hangen, of buiten de kooi. Dat maakt niet zoveel uit
Als je een kleinere kooi hebt zou ik het zoals een badje buiten de kooi hangen, anders zal je kooi te klein worden

Om op  je tweede vraag te antwoorden.
Ik moet je opa wel gelijk geven dat je broedende parkietjes het beste zoveel mogelijk met rust laat, zo weinig mogelijk stoort. Je mag heel af en toe nest controle doen, of even kijken dat alles goed is, maar dat doe je liefts heel voorzichtig en liefts zonder je parkietje te storen.

Vele groetjes

ibi

ik sluit me bij safrena aan.
een parkietje wil graag dan met rust gelaten worden .
doe  het a.u.b. heel voorzichtig.

en ben ook blij dat je je voorbereid!!!!      ;D

groetjes