Opvoeding van Skipper en Caro

Gestart door lidy64, januari 26, 2007, 17:36:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lidy64

Hallo allemaal,
Sinds 2 dagen hebben wij 2 jonge, ongeveer een week of 8, grasparkietjes, Skipper en Caro. Hiervoor hadden we een, redelijk tamme, blauwe Halsbandparkiet, Jack-Jack genaamd, maar die is onlangs door een deur die open ging naar buiten gevlogen. Heel erg verdrietig allemaal. Nu dus overgegaan op grasjes. Dat vindt mijn man ook leuker, want zo'n halsband vond hij toch wel groot, hi,hi. Nu volgt natuurlijk de opvoedcursus "tam worden". Ze zitten rustig op hun stokje, af en toe een wandelingetje door de kooi en wat gekwetter hier en daar. Ze hebben hun hangende voerbakjes nog steeds niet gevonden en eten nog van de bodem. Ik heb daar inmiddels een plat bakje neergezet. Ook heb ik slechts 1x gezien dat Skipper een slokje uit zijn waterbakje nam. Hij kwam daar toevallig langs. Verder hebben ze nog niets gedronken volgens mij. Als ik mijn hand in de kooi doe met wat trosgierst o.i.d., blijft Skipper vrij rustig zitten en is Caro wat banger. In iedergeval geen druk gevladdder of paniekerig gedoe. Eten uit mijn hand gebeurt, natuurlijk, nog niet. Maar als ik weer uit de kooi ben, met mijn hand natuurlijk ;), gaan ze wel op de grond eten. Ook gebeurde het vanmiddag dat ik dus, zowat met een lamme arm ondertussen, hun eigen zaadjes aanbood,......en het stel ging gewoon op een gegeven moment naar beneden....en lekker van de bodem eten!!! Stond ik daar met uitgestrekte hand in die kooi!!! :-[
Is het een idee om bijvoorbeeld 's avonds als ze toch slapen, geen eten in de kooi te laten. En dan 's morgensvroeg eerst eten aan te bieden uit mijn hand? Lukt dat nog niet, dan gewoon weer dat platte bakje neerzetten. Of is dat geen goed idee?
Ook wil ik graag weten of het erg is dat ze, volgens mij, dus eigenlijk nog niks gedronken hebben?

Verder vind ik dit een leuk forum en het "stappenplan voor het tam maken, heb ik uitgeprint.

Oh ja nog een vraagje. Hoe oud zijn parkietjes als ze het nest verlaten? In de winkel waar ik de mijne gekocht heb, zeiden ze dat ze nu 4 weken uit het nest zijn. Dus een week of 8 oud?
We vinden Skipper en Caro nu al schatjes en zullen er een hoop tijd in steken om ze " op te voeden" ;)

Groetjes,
Lidy

[verwijderd door de beheerder]

Trippy

Erg mooie parkietjes  :D
Je kan best 's nachts de voerbakjes uit hun kooi halen , 's nachts slaap je en eet je niet  ;)
Je hebt best kans dat ze dan inderdaad eerder uit je hand eten,
Ik kan je i.p.v. ook Trosgierst aanbieden daar zijn bijna alle parkieten dol op ;)
En met veel oefening worden die 2 wel tam hoor  ;)
Ene... even een ''huishoudelijke'' mededeling  ;)
Foto's mag je wel plaatsen op het Forum,
Maar dan alleen ter verduidelijking van een vraag ;)
En als je toch je lieve ( :-*) parkietjes wil laten zien kan het altijd nog in het foto album( al is hij (tijdelijk  ???) afgesloten )
En bij the hall of fame als je je aan het onderwerp houdt  ;)

Heel veel plezier en groetjes,Ursula :D

ibi

eey

welkom op het forum.
kwil nog even terug komen over dat je dat voor bakje weghaalt.
je zult vroeg op moeten staan anders zitten ze daar zonder eten.
want parkietje staan best vroeg op.
of doe er maar een grote badhandoek(zwart) over heen.
dan denken ze dat het nog nacht is en slapen ze verder.
anders hoor je ze s'morgens zo krijse :-X


groetjes

Corien

4 weken uit het blok? Dan schat ik ze 10 weken.

lidy64

Bedankt voor jullie reactie....wat snel zeg!! Helemaal leuk!
Sorry voor de foto....foutje..ik wist het niet. In mijn enthousiastme wilde ik ze graag laten zien natuurlijk, dat snap je :D.
Ik probeer het al met trosgierst, maar dat raken ze niet aan, ook een stukje appel niet....(wat de boer niet kent..????) dus vandaar dat ik het nu maar probeer met hun gewone voer.

Ik doe 's avonds een doek over hun kooi, dat was ik al gewend bij onze Halsbandparkiet. Dan hebben ze een lekker knus kooitje. Vanmorgen hoorde ik ze ook niet eerder dan toen de handoek eraf was.
Nou, dan ga ik ze dan eerst uit me hand proberen te laten eten....en lukt het nog niet, dan zet ik het voer op de bodem van de kooi. Ben benieuwd of het gaat werken.

Zo'n 10 weken? Nou, dan zat ik er als leek toch niet ver naast! Hopelijk nog jong genoeg om ze tam te krijgen, maar dat denk ik wel.
Ik ga maar eens kijken op dit forum bij die Hall of Fame. En eens kijken of er ergens een plekje is waar je gewoon wat verhalen kwijt kan over je vogel(s). Lijkt me leuk om af en toe eens wat te schrijven over ze.
Ik houd jullie op de hoogte!!

Corien

Jahoor 10 weken is een mooie leeftijd om tam te krijgen. En met appel enzo moet je gewoon doorgaan, als ze eens perongeluk een hapje nemen merken ze heus wel dat het lekker is :P

lidy64

Vanmorgen hebben Skipper en Caro eindelijk hun voerbakje gevonden...EN..hun waterbakje!! Dat is alvast een zorg minder. Ik heb het bakje met voer op de bodem nu maar weggehaald. Elke dag (nu dus 4) bezig met hand in de kooi,...helaas nog geen resultaat. Hoelang moet je eigenlijk met je hand in de kooi blijven? Enkele minuten? Ze gaan niet fladderen als ik in de kooi kom, dus dat scheelt. Skipper (de donkerste vogel) blijft rustig zitten, maar Caro schuift gelijk een stukje dichter naar Skipper toe en als ik te dichtbij kom, gaat ze een ander plekje zoeken. Skipper heb ik heeeeel eventjes over zijn vleugeltje kunnen aaien. Eten uit de hand dus nog niet. Ik heb een tak trosgierst in hun kooi gehangen. Ik hoop dat als je deze lekkernij ontdekt hebben, ik dat als lokmiddeltje kan gebruiken. Vandaag hele dag geen plannen.....dus lekker hele dag met de vogeltjes oefenen!! :)
Alle tips zijn welkom!!

Fijne dag,

Lidy

ibi

heey

wat goed dat ze niet weg fladderen .
je moet steeds zo door gaan en als ze dat trosgiert van het takje proeven weet ik zeker dat ze ook wel van jo hand gaan eten.
;D ;D
blijf gewoon maar een tijdje met je ahdn in de kooi hoe beter ze er aan wenne .

groetjes

Corien

Als ze niet weg fladderen kan je proberen ze op je vinger te laten zitten, paar keer oefenen en misschien kunnen ze dan wel hun eerste vlucht maken ;D

Scotty - Keecko

Hoi Lidy,

Wat goed dat ze hun voerbakje en drinkbakje hebben gevonden :)
Als je de hand in de kooi hebt, kun je rustig naar hun toe bewegen. Je zegt dat Skipper rustig blijft zitten, dan kun je wel met hem beginnen om hem tam te maken. Als je Skipper zover krijgt dat hij op je hand komt zitten, ziet Caro dat en krijg je hem ook sneller tam :)

Je kan wat kleine trosgierststukjes op je hand leggen, dat ziet er minder eng uit dan zo'n hele streng. Hou anders even een stukje tussen duim en wijsvinger en dan zo houden dat Skipper er van af kan eten.

Gewoon blijven oefenen, dan komt het wel goed :)
Leuk dat je vandaag met de vogeltjes gaat oefenen, maar denk erom dat je niet te lang oefent ;) Je mag wel vaak oefenen, maar wel korte oefeningentjes van ongeveer 10 minuten. Dus niet een half uur lang met ze bezig zijn, hoe leuk het ook is :)

Ik weet niet of je deze link al hebt gekregen, maar daar staan ook veel tips in voor het tam maken:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Succes!!

Groetjes, Ilse

lidy64

Ja, goed he? Jullie geloven het niet, maar een paar minuutjes geleden heeft Skipper het trosgierst ontdekt! Ik had een klein stukje in mijn hand (zoals al vaker) en daar werd niet op gereageerd. De twee gingen op een gegeven moment gewoon van hun stokjes af en de bodem onderzoeken op nog wat zaadjes. Lekker bij de hand! Zat ik daar met mijn hand in die kooi en ze negeren me gewoon!!! Maar goed, toen heb ik dat stukje trosgierst ook maar op de bodem gelegd. En ja hoor, Skipper kreeg het door en ging eten. Er hangt ook een hele stengel in de kooi, maar die hebben ze nog niet aangeraakt. Ik houd het vandaag goed in de gaten.

Nee, ik ga gewoon regelmatig met m'n hand in de kooi en veel praten/fluiten, of gewoon even bij ze zitten. Duurt enkele minuutjes zeg maar en dan laat ik ze weer met rust. Hopelijk is dat de goede manier. Ik haal mijn hand ook pas weg als ze beide gewoon rustig zitten.

Ik heb inderdaad het stappenplan gelezen en uitgeprint, maar toch bedankt voor de tip.

Oh ja, als ik in de kooi kom, gaat Caro wat heen en weer wandelen op het stokje, geen gefladder dus. Skipper blijft dus gewoon zitten. Maar het gebeurd ook dat Skipper zich gewoon omdraait met zijn rug naar me toe, stiekum even omkijkt af en toe. Hij blijft wel gewoon op z'n plekje zitten.
Betekent dat omdraaien iets? Heeft hij er dan gewoon geen zin in, of wilt hij me dan negeren?
Ik zeg wel " hij" maar heb geen idee wat het geslacht van de vogeltjes is.

Groetjes maar weer!

Lidy

judoka890

hey
halllo
ik heb waarschijnlijk jouw halsband parkiet gezien  ???
want er vliegt hier telkens een halsbandparkiet we proberen hem al een paar keer te vangen
ik wil je geen verkeerde hoop geven maare waarschijnlijk is het dan jou parkiet hij komt bij ons telkens eten ik probeer wel een foto te maken als ik hem aantref

Mars

Hoi, gewoon doorzetten met de tam maak pogingen hoor!

Ik zou echter niet beginnen met aaien: er zijn maar weinig grasparkietjes die dat toelaten zelfs als ze tam zijn. Daarmee beginnen kan ze misschien afschrikken.

Daarnaast nog een tip: als je parkietjes eenmaal gewend zijn aan de trosgierst, probeer ze dan niet meer dan 1/2 stengel per parkietje per week te geven, het is een erge dikmaker en daarmee in grote hoeveelheden niet erg gezond. Nu tijdens het leren ontdekken is het natuurlijk niet zo erg als ze wat meer binnenkrijgen.

Juist doordat het zo'n traktatie is, is het een goed lokmiddel om uit de hand te laten eten. Dus als ze eenmaal weten wat het is, lekker de trosgierst in je hand houden en ze steeds meer moeite laten doen om het te kunnen eten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lidy64

Judoka890: jou heb ik een mailtje gestuurd!

Marcia,
Ach, dat aaien was ook wel een groot woord hoor, hahaha, maar bedankt voor de tip, zal het nog even achterwege laten.
Ze hebben vandaag behoorlijk aan de stengel Trosgierst zitten knabbelen, dus hebben de smaak te pakken. Morgen hang ik niets meer in de kooi, maar gebruik alleen nog kleine stukjes als lokmiddel.

Tjonge, wat kan je een hoop leren op dir forum zeg!! ;D

Groetjes!

Lidy

Scotty - Keecko

Citaat van: judoka890 op januari 28, 2007, 14:07:03
ik heb waarschijnlijk jouw halsband parkiet gezienĀ  ???
want er vliegt hier telkens een halsbandparkiet we proberen hem al een paar keer te vangen
ik wil je geen verkeerde hoop geven maare waarschijnlijk is het dan jou parkiet hij komt bij ons telkens eten ik probeer wel een foto te maken als ik hem aantref

Ik wil nog wel even eraan toevoegen dat in een bepaald gedeelte van Nederland ook wilde halsbandparkieten te vinden zijn. Ik heb een topic gevonden hierover:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=10284.0

Ik hoop natuurlijk voor jou, Lidy, dat het wel jouw halsbandparkiet is :)

Groetjes, Ilse

lidy64

Helaas Ilse, het was niet Jack-Jack.  :( Ik reken er ook niet meer op dat ik hem terug zal krijgen, hoop wel dat hij zichzelf weet te redden.

Groet,
Lidy

lidy64

 ;D   ;D    ;D

We hebben Skipper en Caro nu precies een week in huis en het tammaken gaat super langzaam (vind ik hihihi) maar..........
vanmorgen......JOEPPIE!!!!! Voor het eerst heeft er eentje, Skipper, van het trosgierst gegeten wat ik in mijn hand had!!!!
Tenminste, wel vasthouden aan het steeltje, maar goed, ik had toch mijn hand in de kooi en het begin is er.
Toch weer een klein stapje verder, toch?

Groetjes maar weer!

Scotty - Keecko

Hee, wat goed! ;D

En inderdaad het begin is er :) Ik weet zeker dat ze helemaal tam gaan worden, als je zo doorgaat.
Veel succes nog met het tam maken! Je zult zien dat als Skipper eenmaal op je hand komt zitten dat Caro hem ook na gaat doen.

:)

Groetjes, Ilse

Mars

Ik vind het nog best snel gaan hoor! Na een week al uit de hand durven eten terwijl je iets beethoudt...

Ga zo door... je zult nu zien dat ze steeds meer vertrouwen krijgen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lidy64

Nou..Marcia, ...uit de hand eten is een groot woord hoor!!! Skipper heeft het vandaag pas 1x gedaan. ;)
Maar het geeft de burger moed :D