ruzie

Gestart door bayko, januari 24, 2007, 19:23:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bayko

 >:( hallo kenners,
even een berichtje uit Nootdorp.
Zoals jullie weten heeft Bayko vanaf 2e kerstdag een 5 tal eitjes. De eerste kwam op de uitgerekende dd uit maar dit kuikentje overleefde het niet. De 2e is veel sterker en groeit als kool, echt prachtig om te zien. Maar nu ! (1e) Er zijn nog 3 eitjes over en gezien de tijd zouden deze al uitgekomen moeten zijn . Ze zijn mooi wit en twijfel om ze weg te halen.
Ik kreeg te horen dat je niet te veel in het blok mag kijken (2e) 1x per dag kijken te veel ?
En vandaag 24-01 hebben Bayko en Gijs verschrikkelijke ruzie, normaal mag Gijs het blok wel in en geeft de gehele dag eten en zit er gewoon bij  :-*, maar vandaag is het bijten en schreeuwen niet normaal meer.
(3e) Komt dit door het kijken of heeft Bayko gewoon een slechte dag ?
groetjes.
Richard.  ;D

karin v h

#1
Hallo Richard,
Je mag in principe alleen kijken als het popje niet op de eieren zit. Mag het popje bij jou ook uit de kooi?
Ik heb zelf ook kuikens gehad en mijn popje vloog rond door de kamer - als zij even haar vleugels was strekken kon ik even kijken dat kan het geen kwaad.
Je moet niet vergeten dat het popje haar eitjes verdedigd - niemand mag aan haar eitjes komen het is haar bezit.
Ik weet niet of jij vertrouwt bent met je parkietjes. Bij mij was het op een gegeven moment ook zo dat ik mocht kijken als ze op de eitjes zat omdat ze wist dat ze mij kon vertrouwen maar in principe kan dat dus niet. Ik keek alleen om te kijken of alles goed was en dat wist mijn popje.... ;)
Groetjes karin

ibi

heey ,

antwoorden

(1e) je popje zal het zeker niet leuk vinden als je de eitjes weghalt.
zoals karin al zij het is haar bezit en verdedigt het.

(2e)het licht eraan of je erin mag kijken vertouwen je parkietjes je.
zo niet zal ze boos worden en pikken.

(3e)  oei oei een slecht moment om een ruzie te hebben.
dit ruzietje zal vast wel over zijn mijn vogels hebben ook soms een time out .
dan ruzieen ze ook maar daarna kijk ik en snavelen ze en spelen ze door.
je parkietje zal niet zolang ruzie hebben.


groetjes hoop dat je er wat aan hebt

bayko

Dank voor jullie antwoord,
Ik ben de eenigste die bij Bayko iets mag doen !! als ze uit de kooi is komt ze dan ook altijd naar me toe oomals ik d'r roep.
Ik hen nog niet geprobeerd om haar even uit de kooi te laten om even haar vleugels te strekken. Kan dit geen kwaad ?
Groetjes
Richard.  ;D

karin v h

Hallo Richard,
Ze kan rustig uit de kooi maar ze moet er wel zelf weer in kunnen gaan.
Bij mij stond de kooi gewoon open ze vloog er in en eruit. Het is goed als ze even haar vleugeltjes strekt.
In een voliere kunnen ze ook rondvliegen en gaan de popjes ook even van het nest af.
Groetjes karin

Safrena

#5
Hey Bayko

Ik zou nog even wachten met de eitjes. zou ze nog even laten liggen. soms duurt het iets langer voor ze uitkomen
Laten we zeggen dat ze een week na de datum dat ze zouden moeten uitgekomen zijn, mag weghalen als er geen kleintjes meer geboren worden.

Hoe minder je je parkietjes stoort tijdens het broeden hoe beter. Je mag heel af en toe een keertje kijken maar zorg er dan voor dat mams er geen hinder van ondervind. Je kan dan eigenlijk beter even kijken als mam even uit het broedblok is om haar behoefte te doen.

Ruzie kan komen door stress. Maar het kan ook gewoon dat Bayko een slechte dag heeft of haar kleintjes beschermt. Hou dit zonder hen te storen een beetje in het oog.
Als je popje gewoon is om af en toe te vliegen mag je de kooi laten openstaan en als ze zelf wil haar even lekker laten vliegen. Normaal laten ze hun kleintjes niet lang alleen . Zorg er dus wel voor dat ze meteen zelf ook weer terug kan als ze dat wil ;)

Vele groetjes