veel eten

Gestart door ibi, januari 22, 2007, 19:47:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

heey hallo,

soms zit ik even met falco te spelen en dan gaat hij naar binnen en gelijk weer naar zijn voerbakje en hij eet best veel sweety wat minder.  :(
maar ik ben bang dat als ik het voerbakje weg doe dat ze gaan krijsen voor eten  :-[
hebben jullie altijd voer beschikbaar???
en hoeveel moet je parkiet per dag eten het staat niet op  het pak zaden dat ik kocht   :(

moet ik soms gewoon het eten weghalen??

alvast bedankt     :)

karin v h

Hallo Ibi,
Hier is al veel over geschreven. Sommige laten het eten hangen. Andere geven afgepast eten - dit vind ik moeilijk als je meerdere vogels hebt want dan weet je niet wie wat gegeten heeft. ;)
Er zijn ook parkietenfreaks die om bijv. 21.00 uur het eten uit de kooi halen.
Probeer maar eens met de zoekfunctie - hier kun je vast wel wat vinden.
Iedereen doet het anders en naar zijn idee op een goede manier. ;)
(ik vul 1 x per dag de bakjes en als ze leeg zijn is het jammer leeg is leeg!).
Groetjes karin

Scotty - Keecko

Hoi ibi,

Ik weet niet hoeveel voer je aan je parkietjes geeft, maar per parkietje moet ongeveer 7,5 - 10 gram voer worden gegeven. Dit kun je bijvoorbeeld 's ochtends geven en de hele dag laten hangen (en de volgende dag weer vers voer geven). Je kan ook het voer over de dag verspreiden, dus 's ochtends bijvoorbeeld 5 gram voer en 's avonds ook 5 gram (per parkiet).

Het is belangrijk om niet meer voer te geven, anders gaan je parkietjes 'snacken'. Dan eten ze alleen de lekkerste zaadjes op en de rest laten ze liggen. Dat is heel ongezond en worden ze dik van.

Bij XtraVital zit er een maatschepje in de verpakking, wat erg handig is. Per parkiet 1 1/2 schepje voer en je bent klaar. Ook is er aan XtraVital al eikrachtvoer toegevoegd en allemaal belangrijke vitamientjes, mineralen e.d. Wel moet je nog af en toe groentjes of fruit geven.

Zoals Karin al zei, gebruik de zoekfunctie en je zult zien dat er meer over de voeding is geschreven ;)

Groetjes, Ilse

karin v h

Hallo Ilse,
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel parkietjes je in een kooi hebt zitten.
Ik heb 6 parkietjes in 1 grote kooi als ik afgepast voedsel ga geven weet ik zeker dat er 2 parkietjes te weinig krijgen.
groetjes karin

Scotty - Keecko

Hoi Karin,

Het was ook niet naar jou toe bedoeld hoor ;)
Het is inderdaad zo dat als je meer dan 2 parkietjes hebt (en in dit geval bij jou 6) dat je dan wel meer mag geven. Dat had ik in jouw geval ook gedaan :)

Maar ibi heeft twee parkietjes dus dan lijkt mij het beter om afgepast voedsel te geven.

Groetjes, Ilse

ibi

heey

maar dit kan nooit precies want ze eten van elkaars bakjes   :(

Scotty - Keecko

Als je 20 gram voer geeft en ze eten er beiden van, weet je zeker dat ze genoeg binnen krijgen ;)

En als ze van elkaars bakje eten, kun je overwegen om er een 3e bakje bij te hangen, zodat er altijd 1 bakje over is.

Mars

Dan zit ik nog met het volgende. Jimmy lust graag meer dan het voorgeschreven 1,5 schepje XtraVital. Hij eet dus de 1,5 schep helemaal op, maar zou zo 2 schepjes kunnen eten. Ik verdenk hem er ook van als hij bij Timo in de kooi zit minstens 2 schepjes te eten.

Kunnen parkietjes te veel eten? Met pellets wordt gezegd dat dat niet zo is, ik ben Jim nu heel langzaam aan het overzetten (2 maanden mengen op advies van DA), maar hoe is dat met zaad?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Marcia,

Als je parkietje alles opeet, en niet alleen de lekkerste zaadjes eruit haalt en de rest laat liggen, is het geen bezwaar.
Het ene parkietje eet gewoon wat meer dan het andere.
Bij mijn parkietjes is dat ook zo: Pucky eet ook wat meer dan Joepie. Zij heeft per dag zeker 2 schepjes XtraVital nodig. ;)

Groetjes, Sonja.

Ingrid

Mijn twee gevleugelden eten ook 2 schepjes per dag ;). Dat komt denk ik ook omdat ze veel energie verbruiken met vrij vliegen. Dan hebben ze gewoon meer nodig. Als wij inspanning leveren dan wekt dat eetlust op, dat zal bij dieren niet anders zijn.

karin v h

Dat is een goede Tip van Ingrid.
Als je vogels de hele dag uit de kooi zijn en rondvliegen hebben ze inderdaad meer honger als dat ze de hele dag in een kooi zitten. Daarom is het denk ik ook zo moeilijk om iets afgepast te geven.
Als je 2 parkietjes hebt kun je het natuurlijk uitproberen. Je begint met iets meer eten te geven en als dat niet op gaat (dat probeer je dan 2 dagen) minder je met zaad.
Groetjes karin

Mars

CiteerDat komt denk ik ook omdat ze veel energie verbruiken met vrij vliegen. Dan hebben ze gewoon meer nodig. Als wij inspanning leveren dan wekt dat eetlust op, dat zal bij dieren niet anders zijn.

En Jimmy is een hyperactief vogeltje  :-X dus die verbrandt wel meer dan een gemiddeld parkietje.
Maar ja, ik twijfelde toch, omdat er op de verpakking staat dat een parkietje van 50 gram 1,5 schepje nodig heeft.
En Jimmetje is maar 34 gram!

Maar jullie hebben wel gelijk: als ze het netjes op eet en het is in ieder geval gezonder dan trosgierst/snoepzaad enz!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfan

Hoi Marcia,

Ook Binkie eet meer dan de "standaard" aanbevolen hoeveelheid. Maar ook zij is erg druk en weegt maar 36/37 gram.
Dus ja de 1 verbruikt misschien inderdaad meer dan de ander.

ibi

ok bedankt allemaal

NoNNePoN

ik lees net, bij xtravital zit een maatschepje,die heb ik inderdaad ook
maar mijn chucky heeft niet genoeg aan 1,5 schep
dat is zo op

Scotty - Keecko

Hoi NoNNePoN,

Als je parkietje alle zaadjes opeet, de lekkere en de gezonde, dan mag je wel 2 schepjes XtraVital geven. Sommige parkietjes eten meer dan een ander parkietje. Ook hangt het af of je parkietje veel los mag vliegen, deze parkietjes verbruiken dan ook meer energie :)

Groetjes, Ilse

ibi

heey

dit word echt raar.
als ze er even uit gaan ze direkt weer naar binne om te eten.
en falco slaapt steeds op het bakje.
lijkt net of hij verliefd is op het bakje.
hij wil steeds bij het bakje blijven.

greotjes

Scotty - Keecko

Hoi ibi,

Hoeveel eten je parkietjes ongeveer? En hoeveel voer geef je je parkietjes?

Over dat slapen op het voerbakje:
Misschien moet je parkietje iets anders aanbieden, om in te liggen. Mijn parkietje Keecko lag vroeger ook veel in het voerbakje of in het ruifje ;) Nu heb ik een badje aan de kooi hangen met een doekje erin. Nu lag ze daar vroeger veel in, en soms hang ik hem nog eens aan de kooi en gebruikt ze hem ook. Ik heb haar nooit meer in het voerbakje zien liggen. Misschien een ideetje?

Groetjes, Ilse

ibi

heet scotty

we hebben niet van die voerbakjes die je erin steekt.
maar voetbakjes met buigzaam ijzer.
ze gaate r niet in maar erop bedoel ik foutje.
dat van een badje nog niet geprobeerd maar zal het wel doen.
bedaknt voor de tip.
ik, hou jullie op de hoogte ;)

Kleintjes

Hoihoi,

Krummel krijgt 2 schepjes Xtravital en hij eet echt alles op (behalve de rozijnen). Silly en Tweety krijgen elk een koffieschepje Vitakraft met een laagje Xtravital als extra. Ik weet, koffieschepje is niet ideaal maar 't schijnt precries te zijn wat ze nodig hebben en toendertijd had ik niks anders dus kregn ze voer met n koffieschepje  ;) Werkt goed schijnbaar hihihi.

Zoals je al hebt kunnen zien heet elk parkietje 'n andere behoefte, dus je moet even uitzoeken hoeveel hij eet. Enne.. op = op. Als je teveel voert kunnen ze dik worden met alle gevolgen van dien. Kruumel krijgt 2 schepjes omdat hij IN de kooi bijna hyperactief is, hij speelt veel en verbruikt ook veel energie. Hij wil de kooi niet uit dus ik kan er niks aan doen dat meneer niet vrij vliegt, dat even erbij gezegd voordat er reacties komen: je laat hem er niet uit of weet ik veel hihihi.

Zo, dat was dat.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses