HELP !! Hard fluiten afleren of nieuw huisje zoeken!

Gestart door Irma, januari 14, 2007, 14:06:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Irma

Hallo parkietenvrienden,

Ik heb een heel lief parkietje (een vrouwtje) van 2 jaar oud, zij heet Pietje bell (verzonnen door mijn zoontje).
Het is een gezonde en hele tamme parkiet.
In het begin een beetje problemen gehad omdat ze aan zichzelf pikte omdat ze zo graag uit de kooi wilde, nu is ze inmiddels helemaal gewend en zit ze gewoon rustig in de kooi. maar het blijft dat ze liever uit de kooi is, maar dat is begrijpelijk.

Nu heeft ze 1 nadeel maar dat heeft ze alleen omdat het een parkietje is, ze kan daar natuurlijk niets aan doen.
Ze fluit!! Heel hard!! ze heeft niet een mooi deuntje maar ze heeft korte schelle fluitjes die door merg en been kunnen gaan.

Ikzelf kan er goed tegen, maar mijn man heeft hier last van, zijn oren doen dan echt pijn.

Ik heb zelfs al een tweede kooi boven staan zodat pietje heen en weer vladdert en manlief zoveel mogelijk ontziet, maar helaas ook dat werkt niet voldoende.
nu sta ik voor een groot dilemma.
Om niet steeds maar weer (elke dag) een discussie over pietje te hebben wil ik eigenlijk eens kijken of er iemand is die ik blij kan maken met een lieve, tamme parkietenvrouwtje van 2 jaar.
Ik doe hem echter alleen maar weg als ik overtuigd ben dat hij goed terecht komt.

Daarom wilde ik aan jullie allemaal vragen of jullie enig idee hebben of mijn parkietje goed terecht kan komen als ik hem wegdoe en misschien heeft 1 van jullie een unieke tip om het fluiten te stoppen. (en nee, oordopjes voor manlief werkt niet, hihi)

Titel aangepast. Gr. Ingrid

Mars

Waarschijnlijk roept je parkietje om aandacht. Zoals je zelf al schrijft had ze ook al moeite om alleen in de kooi te blijven.

Grote kans dat ze een heel stuk minder schreeuwt als ze er een vriendje of vriendinnetje bij krijgt. Dan heb je wel meer gekwebbel, maar het hard fluiten/roepen zal ophouden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

Je parkietje weg doen omdat het te veel schreeuwt, lijkt me geen optie.
Zoals voorgaande reactie : waarschijnlijk schreeuwt je parkietje inderdaad om aandacht.
Je moet weten voordat je een dier aanschaft dat dit dier normaal gezien (hard) lawaai kan maken.
Ik zou het forum eens doorlezen, en de zoekfunctie gebruiken, er staat meer geschreven op het forum over schreeuwen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Danielle

Ik denk ook dat zoals marcia en sara beschrijft dat het echt om aandacht vragen is.
En dat een vriendinnetje of vriendje daar de redmiddel voor is.
Ik had Gijsje eerst ook alleen. Ze floot niet echt hard, maar wel heel eentonig en geen mooi deuntje, zoals jij ook beschrijft.
Sinds ik een vriendinnetje voor haar heb, is ze wel meer gaan fluiten. Dit is echter gezellig gebrabbel en niet meer op zon manier dat ze aandacht vraagt.
Dus je moet denk ik goed nagaan of je man daar wel tegen zou kunnen.
En tja het blijft toch een gok.
Het zou echter wel jammer zijn om je parkietje om deze reden weg te moeten doen, vooral als ze al zo tam is en toch ook al twee jaar bij jullie is.
Misschien dat het mogelijk is om bij een kweker de afspraak te maken dat je het probeert en dat je als het niet helpt je het nieuwe parkietje weer terug zou kunnen brengen?

Veel succes ermee!

Mars

En mocht het dan nog niet lukken, dan kun je uiteraard altijd via deze site proberen een nieuw huisje voor haar te kopen. Handig is het dan ook als je even opschrijft waar je woont... :)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Irma

#5
bedankt voor jullie reacties.

Een tweede parkietje zit er echt niet in hoor, ik denk dat ik dan een echtscheiding heb :(.
Natuurlijk wist ik voordat ik aan een parkietje begon wat voor "lawaai" die kan maken. Ik heb ook altijd parkietjes gehad. Maar deze schreeuwt echt het hardst en van te voren hebben we niet ingeschat dat mijn man er zoveel last van heeft. Hij probeert het al twee jaar dus het is echt niet zo dat we te snel aan een beestje begonnen zijn en dat ik er, nu het tegenvalt, er snel van af wilt, het tegendeel zelfs. Als ik niet zeker weet dat hij goed terecht komt gaat hij niet eens weg.

ik had alleen de hoop dat er misschien iemand heel graag een lief parkietje wil en die er dan heel goed voor is. Zo zijn we dan allebei geholpen.

Een vorm van aandacht is het wel, dat geloof ik ook wel. maar ook als hij die aandacht krijgt, uit de kooi is en bij ons zit, dan gaat hij vrolijk door. Dan lijkt het meer op vreugde piepen.

ik ga zeker het forum afstruinen voor tips.

O ja, ik kom uit maarssen


Mars

Even een typfout verbeteren bij deze hoor! Ik bedoelde uiteraard een nieuw huisje voor haar vinden (en niet kopen).

Maar er zal vast wel iemand zijn die jouw parkietje wil adopteren (hoewel ik zelf gewoon mijn best zou doen om mijn man te overtuigen dat een tweede parkietje gaat helpen).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sanne

Hallo allemaal,


Mijn Simba deed dat ook dat harde piepen toen ze alleen zat. Telkens 1 piep heel hoog en heel hard. Zodra ik de deur uitliep begon 't en 't stopte pas weer wanneer ik terug kwam (dat was toen wel vervelend voor m'n huisgenoten). Sinds ik Robin d'r bij heb is dat harde piepen wel langzaam wat minder geworden. Maar 't is nu net zo veel "herrie" maar dan anders, ze krijsen nu meer en wat meer kwetteren. Maar je moet d'r wel rekening mee houden dat jouw parkietje aan jullie gewend is en aandacht van jullie wil dus dat 't gepiep niet direct over zal zijn als je er eventueel eentje bij neemt.
Ja ik weet dus niet of dit voor jullie de oplossing is, maar voor Simba is 't wel goed dat ze niet meer alleen zit.

Groetjes Sanne

Irma

Als piet alleen maar zou piepen als we de deur uit zouden zijn dan zou het geen probleem zijn, dan is ze juist stil.
zodra ze de sleutel in het slot hoort begint ze.

Nu ook, dan zit ze bij me op mijn schouder en ze gaat maar door, piep, piep, piep, piep, piep. En echt hard.

Je zou dan denken dat ze nu echt aandacht krijgt en ik heb haar eruit genomen toen ze even stil was (in het kader van positieve beloning), maar zoals ik al eerder zij, dan is ze zo blij dat ze flink door blijft piepen.
Nu is manlief nog op zijn werk dus kan ze ook wel even, maar straks al hij thuiskomt zou ze weer naar boven moeter verhuizen. Echt sneu.
Ik baal er zo van, zo frustrerend dat je het d'r niet wijs kan maken. Zo van, als je nou alleen piept als baasje er niet is en je snavel houdt als baasje er wel is, is er echt niets aan de hand. Maar als ik dat tegen d'r zegt dan antwoord ze terug, piep,piep,PIEP, PIEP.

Er zou een middeltje moeten zijn waardoor ze zachter gaat piepen.

Mijn man is echt geen boeman hoor, hij heeft ook echt niet genoemd dat piet de deur uit moet. En ook alleen dat harde piepen stoort hem, werkt erg irriterend. alle andere streken van d'r (parkietenstreken) stoort hij zich helemaal niet aan. Alleen ben ik het eeuwig gezeur zat en vind ik het ook zielig als er weer eens een doek over d'r kooi gaat of als zij weer naar boven verbannen wordt.

Ik hoop echt dat ik via deze site een oplossing vind of een heel lief ander baasje.

Ik heb ook al verder gekeken op deze site naar het "schreeuwen" maar ik kan gewoon nog echt niet plaatsen wat het bij piet nou echt is.

Irma

nog eventjes om het verhaal compleet te maken. ze maakt naast het harde piepen ook nog zat andere geluidjes en is ze vaak zat aan het kwetteren en babbelen (ook wel hard maar daar gaan de trommelvliezen niet van trillen).

Het blijft zielig want het beestje snapt er zelf natuurlijk niets van, en dat weet ik ook wel.

Trippy

#10
Onze 2 krijsen/piepen ook erg hard!
Wij vinden het opzich niet erg maar soms aan het einde van de avond zijn we het een beetje zat en vinden we het tijd dat ze rustig woorden/Slapen,Dan doen wij er altijd een badhandoek of kleed overeen,
Dan zijn ze weeer rustig en gaan ze slapen,  ??? Maar volgens mij kan je de parkietje niet de hele avond onder een handdoek stoppen , Het klinkt hard maar mischien moet je, je parkietje alleen aandacht geven als ze stil is(of in ieder geval zachtjes is) en haar/hij negeren als hij lawaai maakt Je kan er dan bijv.. belonen met een speeltje dat je alleen in de kooi hangt (ongeveer 1 dag  ??? ) Of wat trosgierst of lekker uit de kooi,
Daardoor doen mij parkietjes overdag wat rustiger geworden want eerst was het echt erg...
maar ik heb er dan wel 2!

Ach ja... Ik weer niet of je hier wat aan hebt maar het is een manier,
Groetjes en veel succes, Ursula  ;)

Oke mensen
Dit onderwerp ging erom
dat er een goede thuis gevonden werd voor een parkietje
En daar dient het prilbord ook voor
gr Safrena

Cropje

Ik weet dat dit een oud onderwerp is, maar ik weet ook dat er regelmatig mensen het forum doorzoeken en dan misschien wel bij dit onderwerp uitkomen en hem toch nog doorlezen. Vandaar dat ik nog even wil reageren op het volgende:

Citaat van: Irma op januari 15, 2007, 17:30:34
Nu ook, dan zit ze bij me op mijn schouder en ze gaat maar door, piep, piep, piep, piep, piep. En echt hard.

Je zou dan denken dat ze nu echt aandacht krijgt en ik heb haar eruit genomen toen ze even stil was (in het kader van positieve beloning), maar zoals ik al eerder zij, dan is ze zo blij dat ze flink door blijft piepen.

Dat het parkietje uit de kooi wordt gehaald op het moment dat hij stil is, is prima! Dat is inderdaad een positieve beloning. Maar de schrijfster zegt ook dat het parkietje NU op haar schouder zit, en dus aandacht krijgt, maar toch piept hij! En daar zit de denkfout. Als het parkietje op de schouder zit, betekent dat niet meteen dat hij ook aandacht krijgt! Dit parkietje zit op de schouder, maar de schrijfster zit het berichtje te typen! Die zit dus met haar aandacht bij de computer, en niet bij het parkietje! Dus het parkietje schreeuwt nog steeds om aandacht! Aandacht geven betekent echt met het parkietje bezig zijn, met hem spelen, tegen hem praten... En niet hem ergens in je buurt neerzetten en iets anders gaan doen....