2e parkietje gekocht, maar 1e is meteen minder tam!!

Gestart door Lijntje, januari 05, 2007, 12:11:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lijntje

Hallo mensen!
Ik zit met een probleempje, gister heb ik een nieuw parkietje erbij gekocht, ik vond het lijken alsof Kiwi soms een beetje alleen was en wilde een vriendje hebben voor hem (Druifje). Druifje zit in een aparte kooi omdat ik hem eerst tam wil maken. Maar nu lijkt het alsof Kiwi meteen minder tam is. Hij bijna helemaal niet op mijn vinger meer en vliegt constant weg. Nu heb ik Druifje even tijdelijk in een andere kamer gezet om hem daar tam te maken, maar hoe zorg ik dat Kiwi tam blijft en ook nog met zijn nieuwe vriendje kan spelen?   :(
Of kan het ook zijn dat kiwi nu Druifje gewoon heel interessant vind en nieuwsgierig is en straks zijn interesse in mij vanzelf weer terug vind?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

mickael

Ik denk ook dat Kiwi heel nieuwgierig is naar zijn soortgenootje.
Hij wil graag met zijn nieuwe vriendje spelen en dat is toch ook de reden dat je een vriendje gekocht hebt?

Als ze aan mekaar gewend zijn, dan zal hij zijn aandacht gaan verdelen tussen jullie.
En het leukste is dat Druifje van Kiwi kan leren en zo sneller tam wordt.

Ik denk dat het goed is als je ze een weekje in een aparte kooi houdt, maar ik zou ze wel in de buurt van elkaar zetten als ik jou was. Dat is voor Druifje ook leuker en zo kunnen ze sneller aan elkaar wennen.

Veel succes met je twee gevleugelde vriendjes!

Lijntje

Citaat van: mickael op januari 05, 2007, 12:43:34
Als ze aan mekaar gewend zijn, dan zal hij zijn aandacht gaan verdelen tussen jullie.
En het leukste is dat Druifje van Kiwi kan leren en zo sneller tam wordt.

Ik denk dat het goed is als je ze een weekje in een aparte kooi houdt, maar ik zou ze wel in de buurt van elkaar zetten als ik jou was. Dat is voor Druifje ook leuker en zo kunnen ze sneller aan elkaar wennen.

En is het dan de bedoeling dat ik Kiwi wel gewoon los laat of moet hij dan ook echt de hele tijd in zijn kooitje blijven?

Mars

Hoi,

Kiwi is gewoon erg nieuwsgierig naar druifje. Echt helemaal geweldig toch zo'n vriendje! Maak je geen zorgen. je zult zien dat jij over een paar dagen ook wel weer leuk bent. Met een beetje geluk heeft druifje dan ook vertrouwen in Kiwi en neemt Kiwi hem op sleeptouw in het tam worden en vertrouwen krijgen nin jou.

Kiwi kan wel vrij vliegen, je zult alleen zien dat hij eerst naar druifje toe trekt (dus niet veel zal gaan vliegen).

Succes en groeten!


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Lijntje

Okay dankjewel! nu heb ik er weer wat meer vertrouwen in  ;D

Lijntje

Het is gelukkig helemaal goed gekomen! Ik heb Druifje nu anderhalve week en Kiwi is echt weer een schatje!!!

Mars

Leuk dat je dat nog even vertelt! Het is volgens mij een misvatting dat parkietjes minder tam zouden worden door een vriendje. Tenzij je parkietje natuurlijk nog niet echt tam was.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

ik had precies het zelfde maar falco zat steeds maar te kijken naar sweety.
en wou absoluut niet op mijn vinger komen en nu gaat hij er zo weer op :-*
maak je daar maar geen zorgen over

PZN

Ik heb ook zoiets! Elvis hebben we nu al een tijd. En Marilyn is er nu een dag of 5 geleden bij gekomen. Alleen Elvis vliegt nu de heletijd weg voor ons. We zijn misschien zo dom geweest om Marilyn de 2e dag al los te laten vliegen (ging al wel op mijn vinger zitten in de kooi enzo). Bij Elvis hebben we dit ook direct gedaan en die werd daar alleen maar tammer van.
Marilyn lijkt nu helemaal niet tam te worden. Juist minder tam. Eerst ging ie nog op mijn vinger zitten, nu vliegt ie voor me weg. Ook Elvis heeft daar nu last van.

Nu hebben mijn vriend en ik besloten dat we ze eerst een tijdje omstebeurt uit de kooi laten en niet meer bij elkaar voorlopig. Dus ook niet overdag (als ze de kooi uitmogen). S'nachts zaten ze sowieso al apart.
Zou dit helpen denken jullie? Elvis komt wel op mijn schouder zitten uit zichzelf, maar als ik hem wil pakken vliegt ie weg..


karin v h

Hallo Lijntje,
Laat je Kiwi nu gewoon rondvliegen ook al zit Druifje in de kooi?
Het is duidelijk dat Kiwi nieuwsgierig is naar Druifje.
Uit ervaring is het wel zo dat Kiwi weer tam gaat worden maar waarschijnlijk nooit zo erg als het in het begin was. Kiwi trekt nu uiteindelijk meer naar Druifje toe dat zal ook wel gebeuren als ze samen in 1 kooi zitten en los gaan vliegen.
Anderen denken er vast anders over maar mijn ervaring is gewoon zo. Ze zijn maatjes aan het worden en dan hebben ze jou minder nodig.
Groetjes karin

Lijntje

Ik laat inderdaad Kiwi losvliegen en Druifje nog niet, omdat hij nog (absoluut) niet tam is. Hij is best wel bangig. Maar ik vond het zo'n schatje en ik wist dat hij al 4 weken in de dierenwinkel zat dus daar hebben ze hem gevangen enzo dus daarom zal het wel lang duren. En na een paar dagen hier moest ik hem zelf ook een keer vangen (in de kooi)  omdat hij poep onder zijn snaveltje had en ik wilde niet dat het uiteindelijk een infectie zou worden en na een dag had hij het zelf nog niet weg gehaald. Dus toen moest ik hem wel pakken om het weg te halen. Toen was hij helaas nog banger.. Maar Kiwi is ondertussen gewoon echt weer een schatje en net zo tam als eerst dus dan ben ik ook niet zo ongeduldig met Druifje omdat Kiwi wel gewoon heel tam is!

roha

Hoi Annelijn,

Ik heb steeds meegelezen en ik ben blij om te lezen dat Kiwi nu weer meer naar je toe trekt. Dan zal het vast allemaal wel goed gaan.  :)
Ja vervelend voor Druifje (leuke namen zo trouwens  ;)) maar wat je al gezegd met geduld en liefde en veel oefenen wordt Druifje ook wel tam, zeker nu Kiwi weer meer bij jou komt.
Succes en veel plezier uiteraard!

Hanneke

karin v h

Hallo Annelijn,
Ja, geduld is een schone zaak  maar dat heb je zelf ook al gezegd. ;)
Probeer het maar eens met een klein stukje trosgierst in je hand en dat in de kooi. Dit schijnt meestal aardig te lukken maar dat weet jij waarschijnlijk ook wel want Kiwi heb je ook tam gekregen.
Gelukkig is Kiwi weer helemaal tam.
Succes.
Groetjes Karin

Trippy

Over het tam maken kan je verder kijken op deze link
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php
Maar volgens mij weer je dat wel,
Iniedergeval fijn dat kiwi weer tam is...

Groetjes,Ursula

Lijntje

Bedankt voor de reacties allemaal! Erg leuk  :D
Ik ben inderdaad aan het oefenen met trosgierst, maar trosgierst op mijn hand vind druifje nog wel heel erg eng. Wat ik dan nu doe is eerst de trosgierst in de kooi leggen en als hij het door heeft en ervan eet ga ik heel langzaam met mijn hand/vinger naar hem toe. Hij loopt steeds weg omdat mijn hand eng is maar de trosgierst lokt hem dan toch weer terug! Ik hoop dat hij zo de angst voor mijn hand een beetje overwint (en dan wil ik later de trosgierst op mijn hand zelf aanbieden). Dit lijkt wel aardig te lukken want toen straks zat hij ineens aan mijn vinger te knabbelen, heel schattig! Terwijl hij mijn hand anders doodeng vind..
Groetjes Annelijn

karin v h

Hallo Annelijn,
Als je het trosgierst tussen je duim en middelvinger houdt en hem om je wijsvinger laat zitten?
Ja, het is een eindeloos geduld maar het komt vast wel goed.
Ik heb het ook wel eens met een spiegeltje gedaan. Spiegeltje in mijn hand en hij kwam op mijn vinger zitten. Het ligt eraan of hij een spiegeltje leuk vindt.
Groetjes karin

Mars

Hoi,

Gewoon met de trosgierst blijven proberen, hij stapt vanzelf op. Het ene parkietje is nu eenmaal wat banger dan het andere.
Heb je het eigenlijk ook geprobeerd zonder trosgierst? Dus hem op je vinger zonder iets in je hand te laten opstappen? Of rent hij zo snel mogelijk bij je hand vandaan. Ik schrijf dit omdat Timo wel netjes opstapt als ik mijn vinger voor hem houd (ik hoef niet eens zachtjes tegen zijn buikje meer aan te aaien), maar de trosgierst eigenlijk nog steeds niet uit mijn hand durft te eten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Lijntje

ja dat probeer ik ook, afwisselend, want anders wordt het een dik vogeltje omdat hij teveel trosgierst krijgt, haha.. Ik krijg soms wel mijn vinger tegen zijn buikje aan maar hij snapt niet echt dat hij er op moest stappen lijkt het. Hij is dan ook heel zenuwachtig en als ik iets meer 'druk' (niet hard hor) dan vind hij het eng en vliegt weg. dus ik probeer het met mijn vinger en met trosgierst.. met een spiegeltje is ook nog wel een leuk idee! Maar ik heb het idee dat het de laatste dagen al beter gaat dus over een paar weekjes zal het wel goed komen denk ik!  :D