2e parkietje, te kleine kooi!

Gestart door Lijntje, januari 03, 2007, 14:04:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lijntje

Hallo!
Ik heb een vraagje, omdat ik soms niet veel tijd heb voor mijn parkietje en ik dan merk dat hij meteen bij me komt zodra ik op mijn kamer ben en het dan ook niet leuk vind als ik weer weg moet, wil ik graag nog een 2e parkietje erbij. Het probleem is nu dat ik geen plaats heb voor een grotere kooi en ik pas over een half jaar een grotere kooi kan kopen als ik op mezelf ga. Maar ik vind dit voor Kiwi te lang om nog alleen te blijven, aangezien ik afstudeer en het komende half jaar nog steeds erg druk zal zijn.
De kooi die ik nu heb voor Kiwi alleen is 40/30/50 cm. Ik weet dat de eisen voor een kooi voor 2 vogels 70/60/55 zijn maar dit kan dus niet. Ik laat Kiwi altijd de hele dag gewoon in mijn kamer rond vliegen en hij moet alleen in zijn kooitje om te slapen en wanneer hij dit zelf wil. Kunnen in mijn kleine kooitje wel 2 vogeltjes als ze er alleen in moeten voor het slapen? De rest van de dag hebben ze mijn hele slaapkamer.

Scotty - Keecko

#1
Hoi Lijntje,

Wat leuk dat je Kiwi een vriendje wil geven :)

Laat je je parkietje de hele dag los vliegen, ook als je weg bent? Als dat zo is, is het niet verstandig om dat te doen. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Als je Kiwi laat rondvliegen, moet je er wel bij blijven. In 99% van de gevallen gaat het goed, maar er is altijd nog die ene % en dan zul je straks zien dat Kiwi straks net bij die ene procent hoort :(

Als je nog een parkietje erbij wil, zou ik gelijk een grotere kooi nemen, want de kooi die je nu hebt is is niet geschikt voor 2 parkietjes. En het lijkt me ook niet de bedoeling dat ze dus de hele dag los vliegen in je kamer.

Ik weet niet hoe anderen hier over denken, dus wacht nog even op hun reacties.

Groetjes, Ilse

DarkWolf

Ik vind het zelf ook een beetje onverantwoordelijk om je parkietjes de hele dag rond te laten vliegen.
Het zal voor hen natuurlijk wel heel leuk zijn, maar er kan altijd iets gebeuren..Ze kunnen ergens tegenvliegen, ergens achter vallen (bv tegen de muur vliegen en achter een kast geraken ofzo).
En ook, die 2e parkiet wil je wrs ook wel tam maken...Dan kun je die toch onmogelijk vrij in de kamer laten als hij/zij nog niet handtam is! En je kan moeilijk Kiwi de hele dag uit zijn kooi verbannen..
Ik zou dus ook gelijk een grotere kooi kopen, of anders inderdaad toch nog halfjaar wachten (ookal is dat nog heel lang, daar ben ik me ook wel van bewust).

kekavo

Zelf heb ik 2 parkietjes in een kooi die ook eigenlijk te klein is voor 2 parkietjes: 50x30x55cm. nu heb ik ook nog geen plekvoor een grotere kooi, die heb ik pas als ik over hopelijk een half jaartje verhuist ben. Ze mogen iedere dag een paar uur vliegen. Verder hebben ze best veel speeltjes, die alleen de zijkanten van de kooi in beslag nemen. Ze lijken er geen problemen mee te hebben dat ze niet zo veel ruimte hebben, ook tijdens het losvliegen gaan ze gewoon af en toe in hun kooi zitten.
Maar jou kooi is iets kleiner. Zo te zien 10 cm smaller en iets lager. Ik weet niet of dat erg klein is.

Maar ik denk dat het zeker verstandig is om tijdelijk een tweede kooi erbij te nemen om ze aan elkaar te laten wennen. Dus dan moet je daar wel plaats voor hebben, natuurlijk.

En ook ik zou er niet voor kiezen om ze los te laten als je zelf niet in de kamer bent. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Als ze ergens in vast komen te zitten of ergens achter vallen, kun je niet op tijd bij ze zijn om te helpen. Dan kunnen ze een hartaanval krijgen van schrik.

Dus ook ik denk dat het beter is om nog een half jaartje te wachten. Ik weet dat het lang is, maar nu is Kiwi toch ook alleen.

maartje

je parkietje zonder toezicht los laten vliegen zou ik ook niet doen. Hier wil het nog wel eens voor komen dat ze in een dolle bui heel veel vliegen, maar de puf er eigenlijk niet voor hebben, zodat ze net niet goed meer kunnen landen omdat ze moe zijn en dus ergens achter of tussen "vallen".
en wat kekavo ook al zei, als je het tweede parkietje tam wil maken zul je toch een tweede kooitje moeten hebben (ook voor het reizen of bezoekjes aan de dierenarts)
Als het om het geld gaat voor een nieuwe kooi, een tweede handse kan ook via internet, en om de grote, er zijn veel plaatsen voor een kooi, die van mij hangt aan de muur. (met een doek tegen de rand voor de tocht) of aan het plafond.

Ik denk dat het voor kiwi nu niet veel uit maakt of hij nog een half jaartje alleen zit, dit heeft ie al een tijdje gedaan en weet ook niet dat hij een vriendje krijgt, dus kan hij zich ook nergens opverheugen, wat jij natuurlijk wel doet. (klinkt raar zoals ik het schrijf maar hopelijk weet je wat ik bedoel)

maartje

Lijntje

Hey mensen, allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik heb toch maar besloten om er 1 bij te doen, en ik heb er natuurlijk ook gewoon een 1 persoonskooitje bij gekocht, want die kan ik wel ergens neer zetten, alleen een grote kooit niet. En dan koop ik gewoon pas een grote kooi voor hun samen als ik op mezelf woon. Tot die tijd hebben ze dan gewoon hun eigen kooitje.. Dat leek mij de beste oplossing..
Maar als je een nieuw parkietje hebt, mogen ze elkaar al wel zien vanuit hun kooitje? Want nu staan ze in elkaar zicht en ik heb gister Kiwi alleen maar losgelaten als ik er bij was, zodat ik het een beetje in de gaten kon houden hoe dit ging met Druifje (het nieuwe parkietje). Dit gaat prima tot nu toe, maar is het niet lastiger om Druifje tam te krijgen dan? En mogen ze al wel in elkaars zicht staan of dat liever ook niet?

esther

Citaat van: Lijntje op januari 05, 2007, 10:53:45
Maar als je een nieuw parkietje hebt, mogen ze elkaar al wel zien vanuit hun kooitje? Want nu staan ze in elkaar zicht en ik heb gister Kiwi alleen maar losgelaten als ik er bij was, zodat ik het een beetje in de gaten kon houden hoe dit ging met Druifje (het nieuwe parkietje). Dit gaat prima tot nu toe, maar is het niet lastiger om Druifje tam te krijgen dan? En mogen ze al wel in elkaars zicht staan of dat liever ook niet?

Hoi Lijntje,

Mijn ervaring is dat wanneer twee parkietjes bij elkaar in de buurt staan en vooral als er een nieuweling is,
dat ze dat ontzettend graag naar elkaar toe willen.
Bij mij zaten ze steeds aan de tralies gekluisterd om maar contact te krijgen met de andere parkietjes,
daardoor hadden ze echt geen aandacht voor mij en is het moeilijk om te beginnen met tam maken.
Ik zou ze daarom voor het tam maken ergens anders zetten zodat je echt hun aandacht hebt.
Groetjes Esther

Lijntje

dus echt in een andere kamer of gewoon iets verder van elkaar af zodat ze elkaar niet zien (maar als Kiwi los is natuurlijk wel) ?

Mars

Het liefst in een andere kamer. Dan is de kans dat ze door elkaar afgeleid worden zo klein mogelijk.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Ik zet dit topic op slot omdat je al een nieuw onderwerp hebt aangemaakt over het tam maken ;).
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11672.msg52331#msg52331