Achtergebleven?

Gestart door Brenda, december 28, 2006, 12:25:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brenda

Hallo allemaal!

Ik maak me nu al best een tijdje zorgen over Yelke.
Toen we Yelke en Snowy kochten waren ze beiden nog klein en klauterden ze langs de wanden van de kooi omhoog en omlaag om zo te komen waar ze zijn wilden.
Snowy kan ondertussen goed vliegen en vliegt dan ook zowel in als buiten de kooi kleine stukjes.
Yelke echter, wanneer hij/zij in de kooi is klautert hij/zij langs de wanden met heel af en toe een heel klein stukje springen/vliegen.
Wanneer Yelke buiten de kooi is is het echt een ramp!!!
Het gaat denk ik 10 seconden goed en daarna vliegt Yelke tegen de muur aan, valt op de grond en blijft daar versuft zitten totdat ik hem kom redden...

Overigens: Yelke had heel lichtgele veertjes toen we hem kochten, nu is hij in de rui geweest en heeft hij donkerdere veertjes... maar zijn verenpak is niet egaal donkergeel maar meer lichtgeel met allemaal donkergele vlekjes...

Heeft iemand misschien enig idee wat er met Yelke aan de hand kan zijn?

karin v h

Hallo Brenda,
Kun je niet eens met je vingers dichtbij de ogen komen (strijk of zwaaibeweging) om te kijken of haar ogen dan gaan knipperen. Misschien ziet ze niet goed?
Hoe oud zijn jouw parkietjes omdat Snowy ook maar kleine stukjes vliegt?
Komt ze wel graag uit de kooi of moet je haar echt uitlaten?
Kan ze van het ene stokje in de kooi naar het andere stokje vliegen of doet ze dat klauterend?
Laat je ze vaak uit de kooi of zo nu en dan eens?
Wat een vragen, maar misschien wordt het zo wat duidelijker.
;)Groetjes Karin

Brenda

Hallo Karin

- Als ik met mijn hand in de kooi komt dan vliegt Yelke weg, en na een tijdje komt hij dan even op mijn vinger zitten.
- Yelke en Snowy heb ik begin september bij de dierenwinkel gehaald, hoe oud ze toen precies waren weet ik helaas niet, maar ze zaten nog goed in hun donspak dus ik vermoed een weekje of 8-10
- Yelke komt niet vanzelf uit de kooi, ik moet hem er echt "uithalen", Snowy komt wel zelf en vliegt dan rond de kooi, wanneer Mupke en Tiko ook uit de kooi zijn dan vliegt Snowy hun ook na de hele woonkamer door
- Van het ene stokje naar het andere doet Yelke meestal klauterend, af en toe vliegend, hij haalt het wel maar ik heb het idee dat hij het zoveel mogelijk probeert te vermijden (als de klautermogelijkheid er is dan gebruikt hij die ook)
- Uit de kooi kunnen ze eigenlijk elke dag, meestal zet ik het deurtje van de kooi open zodra ik thuis ben en dan mogen ze een paar uurtjes vliegen SNowy komt het vaakst eruit, Tiko en Mupke niet altijd en Yelke nooit uit zichzelf.

Ik hoop dat iemand weet wat er met Yelke aan de hand is of dat het misschien wijs is om naar de dierenarts te gaan...

In ieder geval alvast bedankt Karin  ;)

DarkWolf

Als Yelke wegvliegt van je hand, denk ik dat ze nog niet helemaal handtam is. Dus ik zou ze eerst wat meer handtam maken.
En waarom Yelke dwingen om uit de kooi te komen? Falkor komt er ook niet meteen uit, maar na een tijdje klautert ie toch uit de kooi en haal ik hem van zijn kooi en breng hem naar zijn speeltuin (dit omdat hij nog niet zo lang een speeltuin heeft, en hem nog niet echt weet staan merk ik).

karin v h

#4
Dat yelke niet op een hand wil zitten wil niet zeggen dat hij niet (hand)tam is, hij komt uiteindelijk wel op haar vinger zitten. Bij mij zijn ze heel tam en maar zitten niet graag op mijn hand maar ik kan ze zo oppakken als ze eruit zijn. Dus dat is niet zo erg. Maar waarom vliegt hij tegen de muur aan.
Vliegt hij met de anderen mee omdat hij het geluid oppakt en daardoor nergens tegen aanvliegt maar als hij alleen vliegt dat hij het niet goed ziet.
Vliegt hij soms te hard....?
Als ik het zo lees is hij waarschijnlijk wel bang om te vliegen want je moet hem eruit halen. Waarom laat je hem niet eens een week in de kooi zitten en als je thuis komt zet je de kooi gewoon open maar haal je hem er niet uit (als hij eruit wil komen komt hij eruit als hij niet wil blijft hij erin).
Sommige parkietjes zien hun kooi als veilige basis.
Als hij verder goed eet en zich amuseert in de kooi dan zou ik dat eens even aanzien.
Misschien hebben er anderen nog een andere remedie op.
Succes.
Groetjes Karin

Brenda

Even om toch dit topic weer wat nieuw leven in te blazen...

Yelke kwam deze week zelf uit de kooi:

Vliegt naar de overkant van de kamer... vliegt daar vol tegen de muur aan en valt als een baksteen op de grond.
Hij weet zich toch nog te herstellen en vliegt weer terug richting de kooi.
Maar... vliegt ook hier weer tussen de kooi en de muur in, weer een knal en valt weer als een baksteen naar beneden!! :'( :'(
Onder de kooi bleef hij rustig zitten tot ik hem "kwam redden" en toen stapte hij zonder problemen op mijn vinger en zo heb ik hem weer terug in de kooi gezet...

Als ik met mijn hand de kooi inga blijft hij voor me "wegrennen" maar na een tijdje komt hij toch met 1 of 2 pootjes op mijn vinger zitten...
In de kooi is Yelke overigens de baas, hij eet als eerst, als hij ergens mee wil spelen dan gaat de rest aan de kant...

Ik weet nu echt niet meer of er wel of niet iets aan de hand is met Yelke en of ik toch de DA eens moet gaan raadplegen?

Alvast bedankt!

Groetjes Brenda

karin v h

Hallo Brenda,
Ik zou zeker even contact opnemen met de dierenarts want een parkietje dat recht op de muur afvliegt en dan naar beneden valt is niet goed. Dit klinkt niet echt goed je zou gaan twijfelen over zijn gezichtsvermogen?
Leg het verhaal aan de dierenarts voor maar ik denk niet dat je zo door moet blijven gaan of je moet hem niet meer de kooi uitlaten!
Sterkte.
Groetjes karin

roha

Het lijkt wel of hij er moeite mee heeft om in te schatten, diepte zien ofzoiets.


Mars

Hoi,

Zoals we al even besproken hadden, denk ook ik aan slecht zicht of niet goed diepte kunnen zien (komt bij mensen ook voor). Misschien is het wel verstandig om even bij een dierenarts te informeren, misschien dat die kan achterhalen wat de oorzaak is. Als je parkietje maar tegen dingen op blijft vliegen dan krijgt hij ooit nog een hersenschudding en dan heb je nog meer problemen.

Laat je even weten of je hem mee neemt naar de dierenarts en wat deze er van zegt?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Brenda

off-topic: weet iemand een goeie dierenarts (vogelarts) in zuid-limburg?

Ik laat Yelke ook niet meer echt uit d ekooi op dit moment, maar wanneer de rest van de bende eruit is kan ik moeilijk het deurtje dichtdoen om te voorkomen dat hij eruit komt...

Toch maar snel een afspraak maken...

Alvast bedankt voor al jullie advies!!

karin v h

Hallo Brenda,
Op onderstaande link staan vogelartsen - eentje uit Zuid-Limburg.

http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Sterkte en laat ons nog even weten hoe het is gegaan bij de vogelarts met Yelke.
Groetjes karin

dolphino

En hoe is het afgelopen bij de dierenarts?

Mars

@dolphino
Het parkietje van Brenda (Yelke) blijkt blind te zijn. Ze heeft hierover een ander topic geopend.

Goed van je dat je bij dit topic en bij de anderen even informeert!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..