Kortwieken

Gestart door miss_evill, december 27, 2006, 23:45:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miss_evill

Hallo allemaal

Ik heb een vraag,Ik heb pas een nieuw vogeltje omdat me andere vogel heel stil was en speelde niet,praate niet enzo.
Maar ik kom thuis en een die avond laat ik hem los met ze andere vriendje,zie ik dat hij nie kan vliegen aan een vleugel.
dus ik ga kijken zie ik dat aan een kant van ze vleugel een paar korte veren geknipt zijn.Is dat kortwieken????
Is dat snel weer aangegroeit en of groeit dat nog goed aan?
want wil hem nie kwijt is zo een schatje,en me andere vogel appie heeft het nu zo naar ze zin.Maar hij stoot overal tegen aan en durft daardoor zowat niet ze kooi uit.
ik push hem er wel eens uit want het lijkt mij dat het wel goed is om ze vleugels eens goed te strekken.is dat wel goed??
of moet ik hem ze gang laten gaan.

die vragen wil ik heel graag beantwoord hebben.alvast bedankt.

Sonja

Hoi miss_evill,

Zoals je het beschrijft, lijkt je parkietje inderdaad gekortwiekt, maar misschien kun je voor de zekerheid een foto plaatsen?
Bij kortwieken groeien in de meeste gevallen de veren na de eerste rui weer aan. (als de vleugels op een goede manier geknipt zijn)

Je kunt dit parkietje beter niet pushen om de kooi uit te komen.
Hij kan immers niet goed vliegen, en voelt zich daarom ook heel onzeker.
Bovendien is de kans dat er ongelukken gebeuren niet denkbeeldig.

Groetjes, Sonja.


Caradow

Zeker niet pushen om te vliegen, geen enkele vogel, gewiekt of niet gewiekt, moet je dwingen. Zo kweek je geen vertrouwensband en ongelukken zoals Sonja ook al zijn, gebeuren ook erg makkelijk.
Als je andere vogel los vliegt en het deurtje van de kooi staat open, kan hij zelf beslissen of hij de kooi uit drft te komen en al klimmende de buitenkant van de kooi te verkennen.

Na de eerste (of zelfs 2e rui) wanneer hij de geknipte pennen is verloren kunnen de nieuwe pennen aangroeien en zal hij weer kunnen vliegen.