Grasparkiet via marktplaats kopen.

Gestart door Punky, december 15, 2006, 22:32:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Punky

Ik zag een tijdje geleden een advertentie staan op marktplaats, dat iemand grasparkieten verkoopt. Ze zijn van dit jaar, zitten in een buiten voliere. Ik heb gebelt met die gene van de advertentie, en hij zei je kan grasparkieten wel van buiten naar binnen over plaatsen, maar niet andersom.

Is het verstandig om me grasparkieten daar te kopen? Ik wil ze in een binnen kooi houden met ze 2en. Moet ik nog dingen vragen aan de verkoper? Waarom hij ze verkoopt of zo. En zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?

Ik heb wel gelezen waar ik standaard op moet letten als ik ze koop bij de dierenwinkel maar niet als ik ze koop bij een vreemde.

Parkieten-Freak

Je moet bij "een vreemde" op dezelfde dingen letten als bij de dierenwinkel.
Een "buitenparkiet" kan nu inderdaad gewoon naar binnen. ;)


Scotty - Keecko

Hoi Punky,

Je kan van te voren even een afspraak maken met de mensen die de grasparkietjes verkopen. Zo kun je zien hoe ze ze verzorgen, hoe de parkietjes eruit zien, vers voer en drinken en het verblijf van de parkieten.

Je kan inderdaad de parkietjes wel van buiten naar binnen over plaatsen, en niet andersom ;) Aangezien je ze binnen wil houden, kun je wel parkietjes uit een buitenvolière halen.

Groetjes Ilse

Ingrid

Even een vraagje, in een ander topic vraag je je af of je misschien allergisch bent voor vogels. Je wilt dan toch 2 vogels aanschaffen? Ik zou daar even mee wachten totdat je zekerheid hebt of je al dan niet allergisch bent.

Punky

Citaat van: Ingrid op december 15, 2006, 22:46:47
Even een vraagje, in een ander topic vraag je je af of je misschien allergisch bent voor vogels. Je wilt dan toch 2 vogels aanschaffen? Ik zou daar even mee wachten totdat je zekerheid hebt of je al dan niet allergisch bent.

Ja ik wacht het ook nog even af, maar wil wel heel graag die grasparkietjes houden en er nog 1 bij hebben. Als ik straks zeker weet of ik niet allergies ben voor die vogels natuurlijk. (misschien is het niet zo)

Vlindertje

Hallo Punky

Ik heb zelf ook een parkietje via marktplaats gekocht..
Als die man of vrouw veel van vogels afweet dan zal het allemaal wel goed zijn  :P
En laat hem/haar je parkietje nog even nakijken, waar jij zelf bij bent  :D

Succes!

Groetjes Vlindertje!

Lijntje

Ik heb ook ervaring met iemand die parkieten verkocht via marktplaats.
Het parkietje dat ik kocht was eigenlijk te jong (4 weken) en zat nog op de grond in plaats van op de stok. Daarom heb ik niet gezien dat Kiwi een pootje had die niks deed. Toen ik thuis was en veel met Kiwi bezig was (ik moest bijvoeren e.d., niet aan te raden trouwens om zo'n jong vogeltje te kopen!!) merkte ik dit pas en ben toen natuurlijk naar de dierenarts gedaan. Die gaf mij een kuurtje en gelukkig is het pootje genezen. Het is de groen-gele vogel op de foto. Ik heb contact opgenomen met de kweker en die zei dat ze het niet gezien had. Dit vond ik raar omdat zei Kiwi zelf ook al had bijgevoerd en het dus wel op had moeten merken!
Wat ik hier mee wil zeggen is dus kijk heeeel goed naar het vogeltje voor je echt tot he kopen over gaat en stel inderdaad ook allerlei vragen, zodat je merkt dat de kweker in ieder geval weet waar hij het over heeft.
Bij Kiwi is het goed gegaan maar je weet maar nooit! Succes!

parkietenfan

Ook ik vind dit een moeilijk onderwerp. Binkie heb ik ook gekocht via een advertentie van een hobbykweker op marktplaats. Het resultaat???? Een vogeltje vol met vedermijt en het kan zijn dat ze misschien nog meer onder haar leden heeft omdat ze genetisch gezien "zwak" is. Misschien toch wel door inteeltkweek, je weet het niet. Coco had ik uit de dierenwinkel. Verder heb ik bij de kweker goed gekeken (naar mijn idee) en de man kwam op mij redelijk betrouwbaar over. Maar goed na, 1 week zat ik dus al bij de vogelarts, en ook deze man heeft weer een advertentie staan op marktplaats terwijl ik het verhaal van mijt heb doorgegeven. Vraag me dus af hoe serieus dat hij het neemt >:(
Maar goed, via deze en andere kwekers komen er ook parkietjes in de dierenwinkel terecht. Dus soms is het dweilen met de kraan open zeg maar.

Annika

zelf heb ik deze keer bij het nestje de parkietjes zowel hier als op Marktplaats te koop aangeboden. Liever verkoop ik ze via het forum, maar dat lukt niet altijd.
Mensen zijn hier altijd welkom om te komen kijken als de jongen nog niet weg mogen, dat vind ik belangrijk.
Momenteel heb ik onze Kip ook op Marktplaats staan, maar waarschijnlijk is er iemand van het forum die haar een goed thuis wil bieden  :)
Ik denk dat het weinig uitmaakt of je je parkietje uitzoekt bij een hobbykweker (via Martkplaats) of bij een dierenwinkel. Ook bij de laatste heb ik regelmatig vogeltjes gezien die er niet goed uitzagen.
Waar je o.a op kunt letten is hoe schoon de omgeving is waar de parkietjes in leven, wanneer jongen weg mogen (niet beginnen aan een parkietje van 4 weken die handgevoerd moet worden is mijn mening) etc.

Groetjes Annika

Mars

Annika noemt wel een belangrijk punt:
Citeerof bij een dierenwinkel. Ook bij de laatste heb ik regelmatig vogeltjes gezien die er niet goed uitzagen.

Op zoek naar een parkietje (of eigenlijk naar een grotere kooi), heb ik veel parkietjes bekeken in dierenwinkels en dat is best schrikken! Hoe die parkietjes soms in de dierenwinkel zitten!

Mijn eerste parkietje had ik bij een hobbykweker vandaan: Jimmy was oud genoeg en ik kan je vertellen dat alles er erg verzorgd uitzag. De parkieten zaten buiten in een volaire en hadden daar echt alle ruimte. De kleintjes zaten binnen en mochten lekker op de kooi spelen. Deze man had (of leek te hebben) echt liefde voor zijn vogels.
Het enige wat achteraf niet zo goed was is dat de parkietjes met de hand gevoed worden na ongeveer twee weken. Ik denk dat Jimmy daar heel zwak van is geworden. En Jim was al heel erg snel ziek, maar dat kan ook in een dierenwinkel gebeuren.

Voor Jimmy zocht ik de afgelopen maanden een maatje. Hier in Friesland wordt er op marktplaats op dit moment niet veel meer aangeboden. Of... zelf vind ik het erg lastig om een vogel die langere tijd in een volaire heeft gezeten in een kooi in huis te houden. Dat lijkt mij heel erg: een vogeltje dat meer vrijheid heeft gekend (en al minimaal zes maanden oud is) zijn vrijheid 'afnemen'. Maar dat is puur mijn eigen voorstelling daarvan.

Uiteindelijk heb ik Timo bij een dierenwinkel gekocht waar alle parkietjes er wel goed uitzagen. Waar de kooien schoon waren, waar de parkieten de ruimte hadden en waar in ieder geval niet de heel dag een felle lamp in de kooi van de parkietjes scheen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Bullmoose

Wij hebben onze parkietjes bij twee verschillende hobbykwekers gekocht die we beide hadden gevonden via Marktplaats. Bij allebei zag het er allemaal goed verzorgt uit.

Het enige wat één van de pietjes kreeg nadat we 'm ongeveer een half jaar hadden was schurftmijt op z'n snaveltje en pootjes, iets dat ie bij de kweker al moet hebben opgelopen. Gelukkig was dat zo over na smeren met een middeltje van de DA, en alletwee de vogeltjes zijn nu supergezond  :)

Trippy

Hallo,

Ik heb wizzy en woppy ook via marktplaats,

Als je goed op let,kan het volgens mij geen kwaad

Dus... Maar wacht inderdaad eerst even af of je wel of niet alergies bent,

Groetjes,Ursula

liesanne

Ik heb een weekje terug ook en parkietje via marktplaats gekocht. Van een hobbyfokker.
Hij had wel liefde voor de beestjes. Mijn parkietje at zelfstandig. Ze eet alleen nog trosgierst. Ik heb al wel gewoon zaad in de kooi hangen, maar daar heb ik haar nogniet van zien eten.
Ze is handtam. Ze is echter gekortwiekt. Ik hoor nu pas dat dat niet goed is. Ik ben acht jaar en kocht voor het eerst een parkietje. Die man zei dat het beter was om ze kort te wieken, omdat ze zich dan niet kunnen verwonden in de kooi.
Ik hoop maar dat mijn parkietje gezond is, wat nu wel zo lijkt. Ik heb namelijk niet zo veel verstand van parkietjes en moet het allemaal nog leren.
Ik ben wel gek van mijn parkietje en ben er zoveel mogelijk mee bezig.

Liesanne. :-*

Mars

Hallo Liesanne,

Ik weet niet hoe oud je parkietje is, maar in principe moet hij wel zaadjes eten en niet alleen trosgierst. Als hij ouder is dan zes weekjes dan kun je beter het trosgierst even een paar uur uit de kooi halen. Een parkietje mag ongeveer een halve stengel trosgierst per week hebben, anders wordt hij erg dik en mist hij vitamines. Als hij oud genoeg is (jonge parkietjes leren zaad eten met trosgierst, want dat is wat zachter), kun je hem beter de weg wijzen naar de zaadjes.
Je kunt wat zaad op de bodem van de kooi strooien en het parkietje, als hij opstapt, bijvoorbeeld bij zijn bakje zetten. Zo leert hij waar hij zaad kan vinden. Controleer wel even of er wel allemaal losse velletjes van de zaadjes in ziijn bakje liggen: dan heeft hij echt gegeten en niet alleen gespeeld met zijn eten.

Het trosgierst kun je je parkietje leren eten uit jouw hand, zodat hij weet dat hij voor lekkere gdingen bij jou moet zijn.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Je kan een dierenwinkel of een kweker nog zo goed 'bestudeerd' hebben hoe de vogels etc. er uit zien, maar je weet nooit of je te maken hebt met inteelt!!!
Het blijft altijd een onzekere factor of je wel of niet een sterke en gezonde parkiet hebt.

Maar als ik jouw was zou ik ook eerst een allergietest doen, voordat je parkieten in huis neemt.
Het is ook erg dat je je vogels weer naar een ander huisje zouden moeten, waar je weer verdrietig van wordt.

Jetske

Cicero is ook afkomstig van een kweker die zijn vogels aanbood via marktplaats. Mijn vriend is toen daar naartoe gegaan en de vogels zagen er prima uit en in een goede omgeving. Hij heeft er toen twee meegenomen. Helaas is er eentje na een week al overleden. We hebben geen idee waardoor dit komt, maar denk niet dat het door de kweker kwam. Cicero is namelijk wel een sterk vogeltje en doet het perfect!

liesanne

Hoi Marcia,

Bedankt voor de informatie over het voer. Parka is ongeveer 7 a 8 weekjes. Ze gaat al wel op haar stok op zoek naar haar voer. Ik ga de trosgierst maar eens weghalen en kijken of ze dan de zaadjes gaat eten.
Pas sinds gisteren wil ze ook eten als ze op mijn vinger zit.
Het is een schatje. Ik ben helemaal gek op haar en ik hoop dat ze een lang leven bij mij krijgt.
De man waar ik mijn parkietje kocht was wel erg begaan met zijn vogeltjes. Het was een dierenvriend denk ik. Je weet het natuurlijkniet zeker.

Groetjes Liesanne  :-X

Sam

Ik heb Sam via een advertentie op marktplaats gekocht. Het leek een hobby kweker met verstand van zaken...
Echter, Sam kon niet vliegen. Ik heb aan kortwieken gedacht maar na het plaatsen van een foto hier en zoeken naar info, bleek Sam de kruipersziekte te hebben.
Ik heb de kweker daar toen mee geconfronteerd, zeker omdat de andere vogeltjes dan ook besmet konden zijn, maar zij hadden er nog nooit van gehoord :o
Gelukkig is het met Sam goed gekomen en had hij de milde vorm...

Marcella

Als ik jonge parkieten heb bied ik ze ook via markplaats aan. Maar bij mij mogen ze pas weg als ze zelfstandig zijn. Je mag voor die tijd altijd op bezoek komen om te kijken.

Lariisa

#19
Hallo :D
ik heb sinds eergister van marktplaats een jong vogeltje gekocht van 7 weken,
je weet natuurlijk nooit wie de vogeltjes verkoopt en hoe hij ze verzorcht,
op de foto zag het vogeltje er gezond en mooi uit!
dus wij hadden een afspraak gemaakt,
daar aangekomen bleek het een kennis van me stiefvader te zijn!!!
heel leuk natuurlijk maar voor de zekerheid hebben we heel veel vragen gesteld enzo om het toch zeker te weten!! ;) dus... mijn tip is: Ook al ken je diegene, toch nog vragen stellen en even goed veel vragen stellen!!!!!!