Ieewww Worm in verpakking mineraalblokje

Gestart door *Z*, december 15, 2006, 12:33:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*Z*

Nou , ben net dus naar de dierenwinkel bij ons in de buurt geweest, Heb er schelpenzand, zaadjes en een mineraalblokje gehaald. Omdat er in de kooi al een tijdje dezelfde mineraalblokje hangt dacht ik laat ik maar eens een andere halen.. Ik kwam thuis wilde het mineraalblokje uit de verpakking halen zag ik dat er 2 wormpjes, hoe je het ook noemt in zaten... Zag daarna ook nog dat er eentje op tafel was door de verpakking. Ik schrok er echt van... Ik durf nu niks meer uitdezelfde winkel te halen... Ik twijfel nu ook al over de voer dat ik heb gehaald  ???

Hoe kan dat toch!!!!!!!!!


Trippy

een worm in het mineraal blok ?! IeeeWwww :P
Ik zal gewoon het voor even nakijken

Sonja

Hoi *Z*,

Dat zijn waarschijnlijk de larven van de 'zadenmot'.
Heel soms kom je dat ook tegen in oud voer, meestal in voer wat vochtig is geweest.
Het eerste teken dat er iets dergelijks in het voer zit, is meestal aan elkaar gekleefde zaadjes. Als ik dat zie, weet ik al genoeg en gooi ik het zonder pardon weg.

Ik heb dit zelf vroeger 1 keer meegemaakt, en echt OVERAL zaten die kleine wormpjes, brrr....
Wel vind ik het een beetje vreemd dat het in een verpakking van een mineralenblokje zat, maar waarschijnlijk is de verpakking niet helemaal goed afgesloten geweest.

Om het risico zo klein mogelijk te maken, koop je het best goed afgesloten voer, en bewaar je het zelf ook in een goed afgesloten voorraadpot.

Groetjes, Sonja.

kekavo

Die beesjes zijn een ramp! Echt om deze tijd van het jaar kom je ze overal tegen! De winkel kan er niks aan doen, en de fabriek ook niet. Ze komen ongemerkt in de verpakking, soms zitten ze zelfs in goed afgesloten verpakkingen. Gewoon ermee teruggaan. In de winkel waar ik gewerkt heb, gaven we gewoon het geld terug, of een nieuw, wel schoon artikel.
Maar ik ben het met je eens, het zijn smerige beestjes. Bah!

*Z*

Inderdaad, moeder had laatst schepvoer gehaald, maar dat leek me niet vestandig dus ben ik dit keer zelf gaan winkelen maar voer ziet er goed uit in verpakking ,, alleen het mineraalblokje moet ik maar eens terugbrengen

Joske

Ja, dat zou ik sowieso doen, even terug naar de dierenwinkel. Niet eens zozeer voor het geld, maar dat ze in ieder geval weten wat er kan gebeuren en gebeurd is met jouw blokje.

karin v h

ja, ik zou ook maar even terug gaan naar de winkel, waarschijnlijk krijg je zo een nieuwe.
Ik dacht eigenlijk dat de wormen zomers meer aanwezig waren door de warmte - maar nu is het natuurlijk ook nog niet echt koud geweest.
Ik heb het ook een paar keer gehad met eikrachtvoer - teruggebracht en nieuwe gekregen.
Aantal weken geleden had ik in zaad allemaal van die klontjes met witte puntjes zitten - ja eitjes, niet van mijn parkiet deze keer ;D ook teruggebracht. Kreeg een nieuwe zak mee. Ik ben nu ook maar naar een andere dierenwinkel gegaan. Waarom is het bij de ene dierenwinkel erger als bij de andere?

Ik zou wel eens weten of dat met het zaad e.d. te maken heeft is dit soms 'OUD' ?????
Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

kekavo

Ik denk dat je het het meest tegenkomt bij voer dat door de winkel zelf verpakt wordt. Dat voer wordt meestal aangelevert in grote balen, met aan de zijkant van de zak een gleuf waar geen voer doorheen komt, maar wel lucht in kan komen om te voorkomen dat het voer muf wordt. Door die gaatjes komen ook die motjes naarbinnen. Die zakken gaan natuurlijk niet alemaal tegelijk op, en sommigen blijven dus wat langer liggen. Die lopen dus meer kans om besmet te worden.
Hoewel het soms ook in dichte verpakkingen zoals doosjes binnenkomt. Ik las op het caviaforum waar ik lid van ben toevallig net eenzelfde vraag van iemand. Die had een fabrieksverpakking met voer, een zak die echt goed dicht zit. En daar zat het ook in. Dus dat moet er al vanaf de fabriek inzitten.
Met warm weer gaat het trouwens erg snel. Deze zomer was vrij warm, en vooral erg lang. Dat is ideaal voor die beesjes. Daardoor lijkt het dit jaar meer voor te komen dan andere jaren.

roha

Hoi,

Een paar jaar geleden kochten wij ons voer bij Pet's Place. Daar hebben ze dus ook schepvoer. vanaf dat moment kwamen we constant van die vieze motjes in huis tegen. Geen idee waar het vandaan kwam. Dus je gaat daar opletten. Al gauw zag ik ook larves (witte wormpjes) in het voer zitten. Al gauw is hier de conclusie getrokken dat de wormpjes zich ontpopten tot motjes.
Wij kochten dus weer gesloten verpakkingen (moesten we wel verder voor fietsen, maar dat hebben we ervoor over). Helaas kwamen we nog steeds af en toe die motjes tegen. Bij deze winkel heb ik het aangegeven. Ik kreeg te horen, dat ook de fabrikant hier niks aan kan doen, want de eitjes worden gelegd in de zaadhulsjes, die waarschijnlijk bij het oogsten er al in zaten. Tegenwoordig hebben we geen last meer van motjes, want we geven de parkieten nu Harrisons.
Maar in een mineralenblokje vind ik vreemd, daar zou ik zeker mee terug gaan, al is het alleen om de eigenaar erop te attenderen. Hij zal er vast wel wat mee doen.
Ik ben het er mee eens dat het vies overkomt, was ook mijn eertste reactie toen ik het ondekte. aan de andere kant denk ik; het kan vast geen kwaad, want in het wild eten ze toch ook insecten!

*Z*

heb gewoon niet eens tijd om terug te gaan pffff

m-o-81

hey dat had ik een tijdje terug ook.. ik zag het alleen al in de dierenwinkel gelukkig.. zat helemaal vol met wormpjes.. echt vies :(