1 week in huis, eet nauwelijks, beweegt nauwelijks...

Gestart door Mars, december 10, 2006, 13:58:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Beste mensen,

Zo langzamer hand begin ik me toch nog meer zorgen te maken over Timo. Hij is nu een week bij mij thuis en er zit geen leven in hem. Op een onbewaakt moment met de doek over de kooi afgelopen donderdagavond na.

Timo eet echt heel weinig. Er liggen wel wat zaadjes in zijn bakje gepeld als ik doordeweeks 's avonds thuis kom, maar dat zal ongeveer een half extravital schepje zaad zijn. "s ochtend als ik het bakje gevuld heb, wordt er niets gegeten en ook 's avonds na zessen wordt er niet gegeten...

Vandaag is Timo nog niet gesignaleerd bij zijn bakje... En ik heb hem een half uur terug een schaaltje met zaad voor zijn neus gehouden, hij ging er meteen op zitten at een hapje of tien en bleef toen weer voor zich uitzitten kijken. Het enige dat hij wel enthousiast eet is trosgierst. Mits ik het bij de stok hang waar hij zit.

Verder komt hij eigenlijk niet van zijn plek af: hij zit waar hij zit en gaat alleen 's avonds op zijn schommeltje zitten slapen (5 cm van zin zitplekje af). Hij kijkt wel wat om zich heen en wast zichzelf af en toe.

Echte ziekte kenmerken heeft hij niet, dus vandaar dat ik dit topic ook onder gedrag heb geplaatst: de ontlasting is heel klein en niet veel, maar dat lijkt wel logisch. Verder zijn zijn veertjes mooi glad. Wel heeft hij waarschijnlijk last van zijn vleugeltje, dat een flink stukje huid mist. De dierenarts die ik gister daarvoor bezocht ging niet echt in op mijn verhaal dat hij vrij weinig eet en eigenlijk heb ik er ook niet op aangedrongen. Wel vond de DA hem er goed en gezond uitzien.

Ter verduidelijking de foto, van een gezond (vrij dun) uitziend parkietje.

Wat denken jullie? Wie heeft er ervaring met parkietjes die na een week nog zo inactief zijn? Kan ik het beste wel trosgierst voor hem ophangen of hem alleen vanavond een stukje aanbieden?



[verwijderd door de beheerder]
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Trippy

#1
mooi parkietjes  ;D
mischien moet je even langs de DA Gaan voor een chek up
kan de foto van de poespjes net bekijken want tot dat deel van de site heb ik geen toegang ???

Als je het berichtje van Mars goed leest, staat er dat ze gister bij de DA is geweest. Gr. Ingrid

Mars

Ja, was gister bij de dierenarts, maar dan eigenlijk voor het vleugeltje. Ik heb tussen 'neus en lippen door' verteld dat hij weinig at, maar kreeg daar niet echt een reactie op.

Maar hij zag er wel gezond uit, vond hij.

@ Trippy De foto van de poepjes heb ik toch maar verwijderd, ze waren niet echt duidelijk, vandaar dat het niets toevoegde...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

#3
Ja, ik zou zo wie zo maar wat trosgierst in de kooi hangen om te zorgen dat hij gaat eten. Als hij trosgierst eet kun je het ook goed zien op de bodem van de kooi.
Als hij morgen nog niet heeft gegeten moet je maar contact opnemen met de dierenarts om te vragen wat je hier het beste aan kunt doen want dit is niet goed het beestje moet wel eten.
Heb je al wat roosevicee in het drinkwater gedaan dan krijgt hij in ieder geval wat extra vitaminen binnen.
Heb je hem ook al eikrachtvoer gegeven?
Succes ermee.
Ik hoop dat hij weer gauw opknapt.
groetjes karin

Mars

Hallo Karin,

Trosgierst eet hij wel, maar dat lijkt mij nu al een week geen gezond hoofdbestanddeel van zijn voeding. Drinken doet hij ook niet, dus roosvicee in het water heeft geen toegevoegde waarde.

Ik ben de afgelopen 3 uur niet thuis geweest en weet dus niet of hij inmiddels wel gegeten heeft. Maar tot half zeven vanavond in ieder geval niet. Jim zit sinds gister bij hem in de kooi dus mijn controle of er wel voldoende zaadjes gepeld zijn is nu niet meer mogelijk. Wel heeft Timo vandaag ongeveer 3 cm trosgierst gegeten en ik geef hem zo nog maar een stukje... Probleem is dus wel dat Jim dan ook de nodige trosgierst binnen krijgt...

Vanmiddag heb ik beide gewogen en gelukkig (en wonderbaarlijk genoeg) woog Timo nu maar 1 gram minder dan vorige week. Nu kan ik helaas niet zeggen dat het meetmoment gelijk was, dus daar zou een afwijking in kunnen zitten.

Ik heb Timo geen eikrachtvoer gegeven, ik neem aan dat dat dan in de vorm van een papje zou moeten? Dat wordt dan lastig want ik heb zeer veel moeite om Timo te pakken en wil op dit moment (nu hij er in ieder geval niet ziek uitziet) niet heel veel achter hem aan jagen: zijn vleugelwond is daardoor gister bij de dierenarts opengegaan en toen heeft hij veel bloed verloren.

Natuurlijk heb ik vanmiddag na zitten denken over het weinige eten van Timo en (ook zijn vooralsnog goede gezondheid) had een aantal gedachten:
1. Hij eet gewoon weinig,
2. Hij vindt de ExtraVital niet lekker,
3. Timo is verwend: misschien gaf de dierenwinkel iedere dag wel een nieuwe trosgierstsliert in de kooi, wat dus betekent dat Timo gewend is om zich te voeden met een kwart trosgierst per dag (ze zaten met zijn vieren in een kooi) en daardoor niet gewend is om zaad te eten.
4. Hij heeft zo veel last van zijn vleugel/ mist zijn vriendjes zo erg dat hij niet wil eten...

Wie het weet mag het zeggen.
Ik ga morgen met buikpijn naar het werk en zal mijn moeder vragen een uur of 1 even op visite te gaan, om te kijken of Timo er nog fit uitziet. Meer kan ik op dit moment niet doen: hij ziet er niet ziek uit, zijn ontlasting is redelijk (ga het inderdaad wel even laten controleren Renate (via PB)) en hij is niet verzwakt... Het enige dat ik kan zeggen is dat hij niet lekker in zijn vel zit aangezien hij nauwelijks actief is, maar ik kan de oorzaak niet aanwijzen (pijn, ziekte, gebrek aan eten, onwennigheid).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

#5
Hallo Marcia,
Eikrachtvoer is een droog voedingsmiddel. Je kunt het bij sommige dierenwinkels 'los' kopen (in kleine doosjes) maar het is ook voorverpakt te koop. Het is krachtvoer. Je geeft in een klein snoepbakje. Normaal 2-3 x per week maar in dit geval zou ik het even iedere dag doen (1week ofzo).
Je vogeltje drinkt vast wel wat, parkietjes drinken uiteindelijk heel weinig en vaak zie je dat niet eens. Ik zou er toch maar een beetje roosevicee in doen (kan even geen kwaad).
Misschien als je eikrachtvoer gaat halen dat je misschien een ander soort parkietenvoer kunt nemen desnoods meng je dat door jouw eigen zaad heen.
Anders zou ik toch de dierenarts even bellen voor advies.
Succes ermee.
Groetjes karin

Mars

Hallo Karin,

Bedankt voor je meedenken. Ik weet wat eivoer is, ik heb het ook wel in huis, maar dacht dat jij dan een soort eivoerpapje bedacht had.

Timo is gister zijn stok niet afgeweest tot half zeven 's avonds (daarna ben ik een paar uur weggeweest), daardoor weet ik dus ook zo zeker dat hij niet eet en drinkt! Hij weet de voedingsbakjes overigens wel te vinden en ook als je het zaad voor zijn neus plaatst eet hij het niet of nauwelijks.

Ik zal even een klein snoepbakje kopen en dat naast de stok van Timo hangen gevuld met eivoer en dan hopen dat hij dat wel eet. Nu maar hopen dat Jim daar dan niet op af stormt ;) Overigens hoop ik dat Jimmy vandaag een goede invloed op Timo heeft, ze waren gistermiddag echt erg lief met elkaar dus misschien dat Timo toch nog geinspireerd raakt door dat kleine eigenwijsje Jimmy...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kekavo

Hoi Marcia,

Lastig probleem. Waar heb je hem gekocht? Je kan daar even navragen wat hij altijd voor voer gekregen heeft. Vaak zijn parkieten zo van Wat de boer niet kent eet hij niet. Moet ie dus gewoon aan het voer wennen. Misschien is het dan een idee om dat voer ook te kopen en het te mengen, steeds een beetje minder van dat en een beetje meer van de XtraVital.
Eivoer is denk ik een goede oplossing. Het is puur krachtvoer, hij zal er flink van aansterken. Zou het hem zeker iedere dag even aanbieden tot hij weer voldoende op gewicht is en verder wer goed eet.
Ik denk ook dat hij best wel drinkt. Een vogel is op zijn kwetsbaarst als hij drinkt, dus dat doen ze absoluut niet als ze zich niet veilig voelen. Ik denk dat hij drinkt als jij niet kijkt. Het lijkt mij dat hij het geen hele week zonder water overleeft. Roosvice is dan dus een goede manier om hem toch zijn vitaminen binnen te laten krijgen.

Succes met hem!

Mars

Ik ga vanmiddag even vragen hoe hij het bij de andere parkietjes deed in de winkel en of er een kans is dat hij zichzelf een dieet van trosgierst gegeven heeft de afgelopen maanden.

De afgelopen week heeft hij steeds wel wat gegeten, maar niet heel veel (heb zijn bakje gecontroleerd), ongetwijfeld heeft hij toen ook wat gedronken. Zaterdag ben ik tot een uur of 1 thuis geweest en heeft hij de hele ochtend niet gegeten of gedronken, zondag in ieder geval tot half 7 niet. Ik verwacht dan ook niet dat hij het ieder moment van de honger begeeft (zo ziet hij er ook echt niet uit en reageert hij ook niet), maar het baart me gewoon zorgen. Ik begin zo langzamer hand te denken dat dit niet meer met 'even wennen' te maken heeft.

Ik zal straks netjes wat roosvicee in het water doen... Jullie hebben gelijk, alles wat hij binnen krijgt moet zo voedzaam mogelijk zijn en trosgierst is dat nu eenmaal niet.

Denken jullie dat er een kans is dat hij de ExtraVital niet lekker vindt en liever het goedkopere schepzaad eet, dat ze in de winkel gebruiken? Ik neem het in ieder geval wel even mee en meng het door de ExtraVital.

Kan het zijn dat hij gewoon heeeel weinig eet?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfan

Hoi Marcia,

Wat vervelend allemaal! Ik zou ook inderdaad navragen wat hij in de dierenwinkel at. En als je weet welk zaad dat is, daarmee beginnen en dan langzaam gaan mengen met iets anders. Als hij eerst maar gaat eten.
Misschien is hij ook nog wel wat stresserig van dat gedoe met zijn vleugeltje en het bezoek aan de dierenarts. Dat is natuurlijk ook allemaal niet zo leuk voor een jong vogeltje (ik weet er ook alles van) :(
Ik hoop dat het gaat lukken!!!!!

Groetjes

Mars

CiteerIk zou ook inderdaad navragen wat hij in de dierenwinkel at.

En wat nu als dat trosgierst is? Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken, dat daar het probleem ligt. Dat hij zich gevoed heeft met trosgierst... aangezien hij zich daar wel vol enthousiastme op stort.

Maar dat is op dit moment speculatie. Daar kan ik misschien vanavond meer over vertellen, als ik bij de dierenwinkel ben geweest.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kekavo

Toen ik Lucky net had 2 maanden geleden dacht ik ook de eerste week dat hij niet dronk. Ik was toen ook de hele week thuis, was bijna nooit weg. Zat veel op de bank vlak bij de kooi. En toch zag ik hem nooit drinken. Maar dat deed hij weldegelijk. Kan niet anders. Je kan onmogelijk de hele tijd naar de kooi kijken, en waarschijnlijk wacht hij gewoon met drinken tot jij net even op het toilet zit ofzo.

Als het inderdaad trosgierst is waar hij zich in de winkel mee gevoed heeft, is dat erg lastig. Misschien is het dan het beste om dat voorlopig niet meer in de kooi te hangen. Je zou wat van een takje kunnen afhalen en dat door zijn voer mengen, en hem op die manier leren zijn nieuwe voer te laten eten? Of misschien vind hij het gewoon niet lekker, wat je zelf ook al zegt. Alleen is het dan wel vervelend voor Jim om over te stappen op schepzaad. Ik neem tenminste aan dat die ook uit Timo's bakje eet?
Hopenlijk kan Jim hem een beetje uit zijn schulp halen.

karin v h

Hallo Kekavo,
Ze kan toch 2 bakjes eten in de kooi hangen en kijken wat er gebeurd als Timo wel het andere zaad eet kan ze het langzaam gaan ombouwen of mengen.
Deze beestjes hebben zoveel te verduren gehad dat heb ik al eens eerder gezegd.
Verhuizen, transport, andere kooi, andere gezichten om zich heen.... en ga zo maar door. Voor sommige beestjes is dat best veel en heel langzaam over gaan naar iets anders lukt misschien wel.
We kunnen alleen maar afwachten wat hij gaat doen.
Groetjes karin

Mars

Ach, als Timo daadwerkelijk verschil maakt in het soort zaad, wat mij niet aannemelijk lijkt, maar je weet het niet, dan zal Jimmy even met hem mee over moeten gaan op ander zaad. Het brutaaltje zal daar naar verwachting niet heel moeilijk over doen  :D , maar ik kan inderdaad in het ene bakje ExtraVital doen en het andere ander zaad. En als het Jimmy niet zind dan kijkt zij altijd even wat er in het andere bakje te eten valt  :)

Bovendien heb ik liever dat Jimmy minder voedzaam zaad eet, dan trosgierst. Het valt helaas niet echt te voorkomen dat zij daar ook meer dan gebruikelijk van binnen krijgt... Maar ik was wel ernstig verbaasd dat Jimmy gister 36 gram woog: 3 gram meer dan haar normale (onder)gewicht, dus ik kan jullie garanderen dat trosgierst ook echt er voor zorgt dat parkietjes aankomen.

Helaas kan ik op dit moment niet veel meer doen dan speculeren. Ik zal na mijn werk meteen naar de dierenwinkel en hoop dat zij daar even met mij mee gaan denken... Uiteraard niet nadat ik even bij Timo heb gekeken. ik zal dan vanavond wel even laten weten wat ze in de dierenwinkel er van dachten...

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kekavo

He, daar had ik nog niet aan gedacht. in het ene bakje XtraVital en in het andere het zaad wat Timo gewent is. Ik dacht eigenlijk meer van dan moet jim ook ander voer gaan eten en dan gaat die misschien weer moeilijk eten. Heb je het probleem verplaatst naar de andere vogel en dat is ook niet de bedoeling.
Nou, ik hoop dat er wat uitkomt bij de dierenwinkel.
Do teel, we willen graag weten wat eruit komt, en ik duim voor je dat ze kunnen helpen.

Mars

Beste mensen,

Met Timo gaat het redelijk goed. Hij heeft zijn veertjes redelijk glad en ook de poepjes zijn nog wel klein, maar verder geen rarigheden.
En dan nu: ik had beide zaadbakjes in de kooi gevuld. Het ene is nog helemaal vol, het andere redelijk leeg (overgebleven 1/2 schepje zaad)! En dat is goed nieuws want ik denk dat er ongeveer 2,5 a 3 schepjes XtraVital in zaten (heb vanochtend niet goed opgelet). Jim eet meestal 1 1/3 tot 1,5 schepje op, dat betekent dat Timo zeker een halve schep en misschien wel een heel schepje heeft gegeten. En dat is misschien nog niet heel veel, maar het is wel opgegeten. :P
Ook zit er enige vorm van beweging in Timo: hij is wat onrustiger dan ik hem tot nu toe heb gezien. Dat zegt overigens niet veel, zeker niet aangezien Jimmy vrij aandachtzoekerig bezig is en Timo daar even geen zin in heeft.

Bij de dierenwinkel konden ze me niet zoveel meer vertellen. Dat heeft er mee te maken dat de eigenaresse over de parkietjes gaat en dat ze er vandaag niet was... Ik heb wel wat zaad meegenomen en zal dat morgen een beetje aangemengd met extravital in het favo-bakje doen. Voor het juiste beeld zal ik dan drie afgemeten schepjes in  het bakje doen, zodat ik morgenavond na het bakje leeggeblazen te hebben kan kijken hoeveel er over is.

Uiteraard zal ik in het andere bakje wat XtraVital doen, zodat Jim in ieder geval de keuze heeft. Ook zit er inmiddels roosvicee in het drinkbakje.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Marcia,
Nou dan moet het toch goed gaan komen, misschien moet je Jimmy ook maar wegen voor het geval hij het andere zaad zo lekker vindt, zodat hij voor 2 aan het eten is. ;)
Timo moet ook wennen en dat gaat natuurlijk ook iedere dag beter.
Succes er verder mee.
Groetjes karin

Caradow


Mars

Toch nog even een verslagje...

Timo was gisteravond wat actiever en durfde zelf in de deuropening te gaan zitten toen het deurtje open stond. Jim was op dat moment in de kooi, dus misschien was hij Jimmetje wat zat.
De hoeveelheid zaad die gegeten was viel weer wat tegen, ongeveer 1,5 schepje XtraVital voor twee vogeltjes. ik houd het in de gaten, maar het goede nieuws is dat ik Timo wel gisteravond nog voor de nacht bij het bakje heb zien zitten eten. Hij zit dan wel erg 'op zijn hoede' te eten.

Wel werd er erg veel gekibbeld en stuurt Jim Timo weg bij het favorite etensbakje. Het andere bakje wordt eigenlijk niet aangeraakt, tenzij Jim daar even wil proeven of daar misschien nog wat lekkers te eten is. Het lijkt er op dat Timo dit bakje nog niet 'ontdekt' heeft, want ik denk dat hij hier wel de rust om te eten krijgt van Jimmy. De twee bakjes zitten overigens naast elkaar.
Overigens is Jimmy gewoon erg jaloers op Timo. Tja, eerlijk delen is best moeilijk voor kleine vogeltjes...

Dus in iedere geval goed nieuws, Timo wordt wat actiever en eet ook wat. Wel denk ik er over om voor de zekerheid zaterdag wat ontlasting van Timo langs te brengen voor onderzoek. Gewoon om uit te sluiten dat het weinige eten een achterliggende (medische) oorzaak heeft.

Tot zover mijn verslag. Dank voor jullie hulp, meedenken en meevoelen. Mocht ik verder nieuws hebben, dan zal ik het nog even plaatsen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..