5w oude vogel

Gestart door miss_evill, december 05, 2006, 22:28:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

miss_evill

Hallo

Ik heb een vraag.ik heb van het weekend een jonge vogel gekocht,de vrouw die daar de verkoper was zei tegen mij dat ze weg mocht maar dat ze niet zeker wist of ze het zou gaan halen.
dus vandaar dat we ei voeding meekregen met een pupetje 3x per dag.
nou dat hadden wij dus zorgvuldig gedaan.
maar 2dagen later deed ze heel raar wilde nie wakker worden,en ik tilden haar op,en wist al hoe laat het was,3kwartier later was ze overleden.
ik ben terug gegaan naar de verkoper,en vertelde het verhaal.
ze zei dat hij was overleden van de kou.haar broertjes en zusjes zaten onder een warmten lamp en had me niet verteld dat ik die ook moets hebben.

Mijn vraag is daarbij mogen parkieten wel weg na 5w,
het lijkt mij nie dat iedereen die aan een jonge vogel gaat beginnen weten dat ze onder een warmte lamp moeten??????.

Ben hem daardoor kwijt en vind het heel erg zit de hele tijd te denken had ik maar dit gedaan of dat.maar je kan de tij nie keren.

Mars

Parkietjes moeten na het uitvliegen nog gevoed worden door 1 van beide ouders (meestal paps), ze kunnen zich nog niet helemaal alleen redden.
Ik weet niet waarom jou een parkietje mee is gegeven dat je nog met de hand moest voeden, maar dit is nooit een ideale situatie en zeker niet als je niet weet hoe (er dus geen ervaring mee hebt).

Dit zal dan dus eerder de oorzaak zijn van het overlijden van je parkietje dan geen warme lamp. Volgens mij hoef je namelijk niet een warme lamp te hebben, maar dat weet ik niet zeker, het kan wel een hulpmiddel zijn omdat het kleintje zijn warme nestje kwijt is. Tenzij je parkietje ziek was, maar ik ga er van uit dat dat niet het geval was.

Al met al: een parkietje dat niet zelf eet, moet je nooit accepteren. Een kweker weet meestal beter hoe ze het parkietje (uit nood) met de hand moeten voeden, dan jij (wij) als leek.

Sterkte met het verlies van je jonge parkietje. En voor je een nieuwe koopt, is het misschien een idee om nog wat op deze site rond te snuffelen...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Allereerst vind ik het al vreemd dat je een parkietje accepteerd als er al een opmerking gemaakt word als "ik weet niet of ze het haalt" Dan gaan bij mij al alarmbellen rinkelen dat het geen goed idee is om dit parkietje aan te schaffen.

Ten tweede is 5 weken veel te jong, een parkietje moet toch minimaal 6 weken oud zijn wil deze helemaal zelfstandig zijn qua eten en dergelijke.

Wannner je een parkietje aanschaft van minimaal 6 weken die zelfstandig is en die ga je in de huiskamer houden in een kooi, dan hoef je in principe geen warmtelamop te gebruiken. Een warmtelamp is vooral erg belangirjk bij zieke vogels, omdat die behoefte heben aan extra warmte. Maar aangezien deze verkoper al wist dat het parkietje ziek was (de opmerking weet niet of ie het haalt) zat daar wel een punt in. Dat jou parkietje is overleden hoef je jezelf niet te verwijten. Deze verkoper heeft jou gewoon misleid en verkeerd voorgelicht.

Ik neem aan dat jij wel je geld terug hebt gehad?

Ik zou je willen adviseren om voordat je opnieuw een parkietje aanschaft eerst eens goed rond te kijken hier op het forum en de website en zeker niet meer naar deze verkoper terug gaan.

Succes!


miss_evill

Ja het is best raar ja hoe je het nu verteld.
en ze deed wel voor hoe je de vogel eten moets geven.en ik deed het thuis ook goed.
En ben ook zeker terug gegaan,ze zei tegen me dat ze het raar vond dat die dood was en die andere 2 in haar zaak onder de warmte lamp nog leefde,dus zei ze erop dat die van de kou is overleden,en het was nieteens koud in me kamer,dus dan ga je al ziten malen van hoe kan dat enzo.

Heb geen nieuwe gehad,kon een ander krijgen mocht hem nieteens uitzoeken:S beetje raar,maar ben een dierenvriend dus maakt mij nie uit.
als ik hem maar een goed tehuis kan geven.
maar deze fluit nie,en is zo stil.dat is wel jammer heb hem nu al beina 3dagen.

Mars

Het is wel normaal dat parkietjes erg stil kunnen zijn de eerste dagen. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, laat hem maar lekker wennen!

Wel moet je even in de gaten houden of het parkietje wel goed eet. Uit je verhaaltje begrijp ik dat je dit parkietje ergens anders vandaan hebt? Dus dan is ie vast al wat ouder en moet dat wel in orde zijn.

Veel plezier met je kleintje  :D
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Had je dat 1e in een dierenwinkel gekocht of heb ik me nu zo mislezen?
Ik koop gewoon NOOIT in dierenwinkels, de dieren worden daar meestal niet goed verzorgt en je weet niet hoe hun "jeugd" was (vanwaar komen ze, hoelang zitten ze er al, hoe waren de ouders, heeft ie soms ziektes,...)
Bij een fokker kom je deze problemen niet zo vaak tegen.
In het vervolg gewoon beetje beter opletten waar je koopt.
Hopelijk komt er snel wat meer leven in je nieuwe parkiet. Heeft hij/zij al een naam?:)

miss_evill

Nou ze komt wel uit een dierenwinkel maar die fokkten daar ook vogels,
het was alleen een zaak voor vogels.
en had hem dus terug gebracht en kreeg van haar een andere vogel,en ja heb die wel gehouden.maar moets wel 10euro erbij leggen.ja beetje dom achteraf.
maar ja ik werd zo overvallen.

en hij of zei,weet nie wat het is nog heet appie.
hoop dat het een mannetje is hoor dat popjes beina niet kunnen praten.

Caradow

Citaat van: miss_evill op december 06, 2006, 18:27:41
hoop dat het een mannetje is hoor dat popjes beina niet kunnen praten.

Dat is onzin. Daarnaast is het niet zo dat alle parkietjes gaan praten, ook niet alle mannetjesparkieten. Het is ene kwestie van heel veel oefenen en dan maar hopen dat het parkietje het talent en de wil heeft om te praten.


Verder nog een paar opmerkingen:
Hoe weet jij zo zeker dat jij het parkietje op de goede manier voerde, heb je ervaring met handopfok?
Heb jij je uberhaupt voor je tot aanschaf van een parkietje bent overgegaan verdiept in wat een parkietje als huisdier eigenlijk inhoud?
Het nieuwe parkietje, voer je die ook nog bij met de spuit?

Ik keur het beleid van de zaak waar je je parkietje hebt gekocht zeker niet goed, maar ik denk dat je jezelf ook wel eens veel meer had mogen verdiepen in het dier dat je ging aanschaffen. Het is niet een pak melk dat je bij de supermartk koopt, maar een levend wezen dat zorg nodig heeft en dat houd in dat je van te voren toch al enige kennis moet hebben over wat je kan verwachten en aan welke eisen je moet voldoen.

miss_evill

Nou ze deed voor hoe je hem moets voeden,en heb het zelf ook voorgedaan waar zij bij was,en zei dat ik het goed deed.

En ik heb al eens een parkiet gehad,alleen nog nie 1 van 5w dus dat was nog nieuw.
als ik eerder had gehoort dat een parkiet van 5w te jong zou zijn zou ik hem nevernooit kopen natuurlijk.
En de parkiet die ik nu heb???
nee die voer ik nie heb nadat die ander dood was natuurlijk niet nog zo een jonge genomen,heb er nu 1 die net van de voeding af is en zelf kan eten en drinken.

en ik wist wel waar ik aan begon het was niet me 1e parkietje,maar had van veel mensen gehoort dat je hem zo jong mogelijk moest nemen om hem handtam te maken,dus dacht ik daar goed aan te doen.ze zei tegen me dat hij zelf wel kon eten maar ze niet zeker wist of ze het zal halen.
Als ik er nu op neer kijk heb je gelijk heb me niet goed in een  jong parkietje ingelicht door die vrouw,maar ja ik dacht nou zo een vrouw gaat nie liegen tegen me gaat om een diertje.

niet dus,gaat alleen maar om het handelen.

Danielle

Het is inderdaad vervelend als je verkeerd wordt ingelicht door de verkoopster.
Achteraf kun je wel zeggen dat je het beter niet had kunnen doen, maar ik denk niet dat
je het expres hebt gedaan, dus vind ik ook niet dat je het je zelf moet verwijten.
Het is inderdaad een valkuil dat er door veel mensen gezecht wordt dat je een parkiet zo jong
mogelijk moet aanschaffen en dat verkopers daar ook in mee gaan.
ALs ik jou was zal ik nog wel een keer terug gaan naar de verkoopster en zeggen dat je het haar wel
erg kwalijk neemt, dat ze haar parkieten op zo'n jonge leeftijd weg doet.
Ik wil je in ieder geval conduleren met het verlies met je parkietje
Ik hoop dat je wel heel veel plezier kan beleven met je nieuwe vriendje en dat deze een lang en gelukkig leven
mag hebben bij jou.
Als ik jou was zou ik lekker veel informatie gaan lezen hier op het forum en de site. Ik heb er in het begin erg veel aan
gehad en heb hierdoor goed geleerd hoe ik met mijn parkietjes moet omgaan.
Succes ermee  ;)

Sara

Als de verkoper zegt dat er kans is dat het parkietje het niet haalt zou ik ook eens vragen waarom het parkietje dan al weg gehaald is bij de ouders,als ze niet zeker weten of ie het wel haalt,maarja dat is voorbij. Ik heb ook 'n nestje gehad met één vogeltje, en heb hem al binnen genomen toen ie juist 30dagen oud was, maar dat alleen omdat ik hem zelf veel dingen had geleerd;zoals eten,klimmen enz.. ik wist dat ie het zou halen en moest het niet lukken kon ik hem altijd terugzetten bij de ouders want deze vonden het Ok als hun kleintje uit het nest was.
Er zijn echter ook parkietjes van 5 weken die niet zelfstandig zijn,als je dan de verkoper al kan geloven of ie 5 weken was,want vind het toch wel wat vreemd.
Ik vind ook dat je gerust kan gaan zeggen bij de verkoper dat je het haar kwalijk neemt want ik zou ook wel erg teleurgesteld zijn moest men mij 'n parkietje verkopen dat geen kans op overleven heeft. :(
Veel sterkte

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Trippy

Sterkte met het verlies van je overleden vriendje ,
al had je hem nog maar zo kort :-*
Groetjes  Ursula