In de kooi

Gestart door PasCa, december 03, 2006, 14:32:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PasCa

Het is misschien een rare vraag maarja...  ???
Ik ga waarschijnlijk binnenkort een vogeltje kopen een grasparkiet uiteraard  :-*
Alleen heb ik 1 probleem ik weet niet hoe ik die vogel uit het doosje moet halen als ik thuis ben.. ???
Mijn vader zegt meestal : dat zien we dan wel ,maar ik wil hem niet pijn doen  :(

Bedankt voor het helpen
Pascaline  :-X

Mars

Je doet het doosje open en houdt hem voor de ingang van de kooi. Waarschijnlijk duurt het even voor je parkietje er dan uit klimt.

Je kunt er ook voor kiezen de kooi alvast schoon te maken en in te richten en dan je parkietje in de kooi bij de dierenwinkel te laten zetten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

PasCa

Ja ik ga eerst alles kopen maar ik wist niet precies hoe je het met dat doosje moet doen  :P
Maar nu wel  ;D

Mars

Je zou er dan dus voor kunnen kiezen om hem helemaal niet in een doosje te doen bedoelde ik...

Dus de ingerichte kooi meenemen naar de dierenwinkel en je parkietje er meteen inzetten. Maar dat hangt een beetje van de grootte van de kooi af.

Groeten Mars
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

PasCa

Oja dat is pas een goed idee heel erg bedankt !!!!! ;D

Caradow

Ik zou hem gewoon in de doosje vervoeren. Thuis maak je het doosje open voor het deurtje van de kooi, dan komt hij er wel uit.

kekavo

Ik zou er ook voor kiezen om hem in een doosje mee te nemen. Dit lijkt mij het rustigst voor de vogel, omdat het in het doosje donker is zijn ze over het algemeen minder bang dus minder gestresst.
Hij zal er vanzelf uit komen, maar soms duurt het inderdaad even. Geef hem de tijd en laat het hem op zijn eigen tempo doen.

Mars

CiteerIk zou er ook voor kiezen om hem in een doosje mee te nemen. Dit lijkt mij het rustigst voor de vogel, omdat het in het doosje donker is zijn ze over het algemeen minder bang dus minder gestresst.

En ik denk dan weer dat je vogeltje gestresster is in een klein doosje dan in een kooi: zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen.  :-X
Maar je hebt in ieder geval antwoord op je vraag. En dan kun je zelf bekijken wat jou de beste manier lijkt om je parkietje mee te nemen.  :D

Al met al zal het niet veel uitmaken. het is toch een hele belevenis en het ene vogeltje verwerkt dat wat sneller dan het andere.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

PasCa


Meltjuh

In een donker klein doosje zijn de parkietjes naar mijn mening veel minder gestresst dan in een grote kooi die ze niet kennen.
En daarbij komt dat het parkietje in een doosje minder kans loopt om kou te vatten dan in een kooi.

Bij ons in de zaak zijn we verplicht een vogel in een doosje mee te geven zodat ze geen kou kunnen vatten ;)

Mars

CiteerBij ons in de zaak zijn we verplicht een vogel in een doosje mee te geven zodat ze geen kou kunnen vatten

Grappig de uiteenlopende opvattingen, ook bij dierenwinkelmensen. Ik had zaterdag op advies van de dierenwinkel mijn parkietje meegenomen naar de dierenwinkel om zijn vriendje uit te zoeken (achteraf echt een totaal niet werkend concept, hoewel ze mij garandeerde dat het bij de meeste parkietjes wel werkte, maar Jim is wel erg brutaal en kent geen parkietenmanieren  :D ). De auto stond ongeveer vijftien meter van de dierenwinkel af en ik had voor de zekerheid maar een doek over de kooi gedaan.
Toen ik weer weg ging werd mij geadviseerd om de doek niet over de kooi te doen en om vooral gezellig met mijn parkietjes te gaan wandelen buiten, minimaal tien minuten per dag. Als het vriest vijf... Dat was dan ook volgens haar een van de redenen om de parkietjes gekortwiekt te houden, zodat ze gezonde buitenlucht kunnen happen! Ook moest ik vooral wel het raam bij mijn parkietjes open doen!

Overigens heb ik van haar een info pakket van Hooimeijer meegekregen waar het ook geadviseerd wordt...

Maar ik zie mijzelf voorlopig nog niet met mijn parkietjes buiten wandelen en bovendien laat ik de vleugeltjes lekker aangroeien  :D

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfan

Ik zou ook kiezen voor een doosje..................heb ik dus ook gedaan bij Binkie.
Ik denk namelijk dat ze zich daar minder in kunnen bezeren. Het is misschien wel wat stresserig maar als ze in de kooi flink gaan fladderen van de stress dan kunnen ze zich behoorlijk bezeren.

Groetjes

Meltjuh

Citaat van: Mars op december 05, 2006, 10:18:58
Toen ik weer weg ging werd mij geadviseerd om de doek niet over de kooi te doen en om vooral gezellig met mijn parkietjes te gaan wandelen buiten, minimaal tien minuten per dag. Als het vriest vijf... Dat was dan ook volgens haar een van de redenen om de parkietjes gekortwiekt te houden, zodat ze gezonde buitenlucht kunnen happen! Ook moest ik vooral wel het raam bij mijn parkietjes open doen!

Dit vind ik wel heel vreemd... 5 min buiten lopen als het vriest ???...
Hebben ze weleens gedacht aan een veel te groot temperatuur verschil ???


Mars

Off Topic:
Dat gaf ik dus ook aan, vandaar het advies van 5 minuten buiten, ipv tien. Dat was de nuance. Vooralsnog blijven Jim en Timo lekker binnen en dan mogen ze van het zomer wel bij mij in het zonnetje zitten (in de kooi).
Maar ik vind het wel raar dat Hooimeijer ook die adviezen doet. Nu staat er niet specifiek bij dat het ook voor grasjes geldt, maar het is wel het 'Informatiepakket voor papegaaien en parkieten'. Misschien moeten we eens informeren bij Hooimeijer? Want iedereen houdt hier de ramen stijf gesloten, terwijl het dus misschien wel beter is om ook wat frisse lucht binnen te laten komen... (nieuw topic?)

On Topic:
Gezien de adviezen, je parkietje dus meenemen in het doosje... Dat heeft hier de voorkeur.

Groeten Mars
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfan

Ik heb dat ook ooit gehoord van Hooijmeijer toen ik hem een keer belde voor wat advies inzake coco toendertijd.
Tot mijn grote verbazing zei hij ook tegen mij dat je zelfs in de winter af en toe je parkietje buiten kan zetten, zelfs als het sneeuwt. Omdat ze af en toe frisse lucht nodig hebben. Hij zei letterlijk: je kan het vergelijken met een kind wat nooit buiten komt. Verder voegde hij er aan toe dat er nog NOOIT een vogel ziek is geworden van tocht.
Ik twijfel niet aan die man zijn kundigheid maar toch vond ik dit wat te veel van het goede als ik logisch nadenk. Dus ja.....................???
Hij zal wel weten waar hij over praat denk ik dan maar, maar hij is wel éém van de weinige met deze mening geloof ik.

Caradow

Nog even Offtopic:

Dr Hooijmeijer is een van de beste vogelartsen in Nederland, zeker waar het gaat om de kromsnavels waar onze grasparkietjes ook onder vallen. Een kundig arts, maar sommige van zijn ideeën zet ik soms wel mijn vraagtekens bij. Dat ook een grasparkiet in de winter gewoon naar buiten kan, daar twijfel ik niet aan. Mitsje toch wel enige maatregelen in acht neemt. Dus toch wel enige beschutting bieden en zeker ook niet zomaar onbezonnen aan beginnen. Onze huiskamergrasparkietjes zijn dit namelijk NIET gewent. Wanneer je van jongs af aan een parkietje er aan went om ook bij koudere temperaturen af en toe mee naar buiten te gaan, kan dit geen kwaad.

Wat zijn ideeën betreft... De een loopt weg met Hooijmeijer, de ander ziet hem liever gelijk opgenomen worden ivm gekte ;). Zo denken ook de andere vogelartsen er over :P  Maar 1 ding moet iedereen hem nageven, zijn theorieën over gedragsbenaderingen bij papegaaien zijn magnifiek, zelfs de meest agressieve papegaai stapt bij hem op zonder bijten of mopperen...

parkietenfan

vooruit ook ik nog even offtopic :) en dan weer verder  ;)
Ja wat die gedragstherapie betreft ben ik het helemaal met je eens. Ik ben nog niet zo lang geleden naar een "kromsnaveldag" in Rotterdam geweest waar Hooijmeijer ook rond liep. Geweldig wat hij deed met sommige papegaaien. Er zaten mensen met papegaaien met gedragsproblemen. Zodra hij er aan te pas kwam gedroegen die beestje zich voorbeeldig. Echt bijzonder. Wat dat betreft doet hij het geweldig.
Maar inderdaad over sommige onderwerpen denkt hij net iets anders dan de andere zeg maar. ::)


DarkWolf

Mijn parkiet heb ik ook bij een fokker gekocht, en die stak het in zo' doosje (omdat ik vrij ver woonde, en het dan niet zo geschikt is om hem in zijn kooi te steken wegens stabiliteit van de vogel zelf!).
En thuis zat ik ook even met hetzelfde probleem..Dacht hem er eerst uit te nemen maar als hij zich losbijt heb je een angstige parkiet in een nieuwe kamer en daar komen enkel ongelukken van.
Dus ik heb het doosje in de kooi gelegt, 1 kant opengemaakt en gewacht tot ie eruit kwam (doosje beetje schuin gehouden, maar oppassen voor zijn vleugels want de mijne zat even vast met zijn vleugels..)
in ieder geval veel succes :)

-joepiie-

hee!
je zet dat doosje waar je parkiet in zit open in de ingang van de kooi, je parkietje klimt er dan na een poosje vanzelf uit. Je kunt dan ook het beste als een stuk trosgierts in de kooi hangen dat vinden ze natuurlijk erg lekker en zullen ze gauw daar op af gaan (tenminste dat deed mijn parkietje)
succes ermeej! :)
groetjes stephanie & joepie