overgewicht

Gestart door animal freak, november 23, 2006, 15:49:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

animal freak

Hoi, ik denk dat mijn 3 jarige grasparkiet te dik is. Hij vliegt niet meer zo goed als vroeger en voelt ook heel dik aan.
Af en toe zit hij ook wat opgezet. Ik heb vitamine druppels gekocht omdat ik eerst dacht dat hij misschien vitaminegebrek had en daardoor soms wat dikker zit. Hij is nog wel heel erg vrolijk en druk in de weer met zijn speeltjes. Maar als hij te dik is, hoe kan ik hem dan laten afvallen? Ik geef hem al een tijdje geen trosgierst meer in de kooi, dus daar kan het niet aan liggen. Wel heeft hij altijd parkietenzaad uit de dierenwinkel tot zijn beschikking.

groetjes Jet

Safrena

Hey Jet

Als je parkietje problemen heeft met het vliegen,al dan niet door overgewicht kun je beste even langs de dierenarts gaan.

Als je parkietje al overgewicht heeft, moet hij/zij inderdaad op een dieet. Echter kun je dit het beste doen via een vogelarts, zodat je parkietje geen tekorten zal hebben  ;)

De hele dag eten hebben is niet zo gezond, je parkietje gaat dan snacken en alleen het lekkertste eruit gaan halen, waardoor hij/zij ook te dik kan worden.
Het beste geef je je parkietje alleen dat wat hij/zij per dag op kan eten, zodat hij/zij alles echt op eet

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Allereerst moet bekeken worden OF de parkiet wel overgewicht heeft. Als dat al zo is, is er dan misschien een lichamelijke oorzaak voor te vinden? (een jodiumtekort komt nog wel eens voor bij vogels). Niet meer goed kunnen vliegen is een signaal dat er iets niet goed zit.
Kortom: ga eens met je gevleugelde vriend naar de dierenarts. Laat hem of haar eens oordelen en tegelijkertijd kun je samen kijken hoe het komt dat je vogeltje niet meer kan vliegen of wellicht te dik is. Zet nooit een parkiet zomaar op dieet, dit moet zeer langzaam gebeuren en liefst na de dierenarts geraadpleegd te hebben!
Succes! ;)


Caradow

Je moet heel goed naar de voeding kijken.  De hoeveelheden die je geeft en ook wat je daar nog naast geeft. Als jij het voerbakje gewoon lekker vol doet, gaat hij snacken en pikt alleen het lekkerste zaad eruit. Hierdoor gaat hij op langere termijn voedingstekorten krijgen, omdat hij niet alles krijgt wat hij zou moeten krijgen.

Met Xtravital (zaadmengsel van Beaphar) kun je dit probleem voorkomen, doordat het een zaadmengsel is dat alles bevat wat een parkietje nodig heeft, zelfs eivoer. Je kunt hem afgemeten porties geven met als doel dat hij alles opeet (en dus niet alleen de lekkerste zaden eruit eet)(hij zal alles wel op moeten eten, anders moet ie met honger naar bed)Zo krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft en ontstaan er geen tekorten.

Trosgierst is een dikmaker, maar die heb je al weggehaald, geef ze niet meer dan een halve sliert per week, gezein jou dikkertje ws op dieet moet zou ik dat ook nog drastisch minderen. Zorg voor verse groente en fruit.

Andere lekkernijen als snoepzaad en stokken zou ik ook achterwege laten...

En wat ik je vooral zou willen adviseren om een checkup te laten doen bij een vogelarts. Die kan vaststellen of jou vogel inderdaad een overgewocht heeft of dat er  mischien nog andere problemen spelen. Overgewicht zelf kan ook al leiden tot andere gezondheisproblemen.

simpy

Een parkietje van mij is ook wat 'dikker'. ik maak me er geen zorgen over, want het kan ook gewoon aan de parkiet zelf liggen. sommige worden nou gewoon makkelijker/sneller dik dan de ander. óf ze zijn  gewoon dikker geboren. (stevig gebouwd dus) 

maar als ze moeilijker beginnen te vliegen heb je toch een probleempje vrees ik... aan de leeftijd kan het niet liggen, daar is hij nog te jong voor. sorry, maar verder kan ik je niet helpen. ik wou je alleen geruststellen dat het (dat dikker zijn dus) ook aan de parkiet zelf kan liggen, en niet wat jij hem allemaal te eten geeft..  ;)

animal freak

Hoi, ik ben inmiddels met Boe naar de dierenarts geweest. Ze vond de parkiet wel wat zwaar, maar had niet het idee dat hij duidelijk aan overgewicht lijdde dat hij niet meer kon vliegen. Ze dacht wel dat hij misschien last van zijn vliegspieren had, en een tekort aan vitamine A. Ze dacht aan een vitamine A tekort omdat zijn veren er een beetje 'flussy' uitzagen, en zijn veren ook verkleurd waren (van blauw naar geel) Ik moet hem nu elke dag een bepaalde hoeveelheid geven van de vitamines die hij al had (grotere hoeveelheden dan hij kreeg). Boe vond het volgens mij overigens wel gezellig bij de dierenarts :D

Bedankt voor de antwoorden, groetjes Jet.