Schurftmijt vogel Wierden (omg. Almelo)

Gestart door Sanne, november 18, 2006, 12:28:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sanne

Hallo allemaal,

Ik was net in een dierenwinkel in Wierden (aan de Nijverdalsestraat) en daar ging ik heel enthousiast even bij de parkietjes kijken. Zit d'r een knalgeel parkietje op de grond te slapen. Reageerd nergens op... heeft 't beestje ernstige schurftmijt. Hij/zij zag d'r superslecht uit. En de verkoper wist ook nog te vertellen dat hij/zij was aangevallen door een andere vogel en dat die daarom bijna helemaal alleen zat en niet kon vliegen enzo...(zat nog 1 andere vogel bij). Ik vind 't superzielig. Maar ik heb hier maar 1 kooi en schurftmijt is besmettelijk :(. Als dat arme beestje geen hulp krijgt gaat die dood :(. ik heb die dierenwinkel uiteraard op hun verantwoordelijkheid gewezen. En toen zei ze dat ze d'r wel spul voor hadden staan... maarja als die al aangevallen is etc en ze hebben d'r nog steeds niks aan gedaan gaan ze dat denk ik ook niet doen (althans ik had niet 't gevoel dat het prioriteit had)

Wie kan helpen/heeft suggesties?

Groetjes een verdrietige Sanne

Sanne

Hallo allemaal,

Uiteraard kon ik niet afwachten. Ik heb de dierenarts gebeld en die zei dat 't niet zo heel besmettelijk is als ik goed m'n handen was. Dus ik heb 't vogeltje (uiteraard gratis) meegekregen met een leenkooitje. 'k heb 'm de druppeltjes gegeven en een slierg trosgierst en een beetje water. Ook heb ik een dekentje in de kooi gelegd. M'n broer heeft foto's gemaakt en die zal ik d'r zo even bijposten.
Zij (volgens mij) kan niet vliegen,  en ik wil heeeel zeker weten dat 't geen kruipertje is (ze heeft wel een wondje aan de vleugels.. ze kan ook wel een beetje omhoog vliegen maar heel slecht). ze heeft wel gewoon een lange staart, en voor zover ik kan zien ook gewoon mooie vleugels. maar toch even een foto voor de zekerheid.

Kan iemand mij vertellen wat ik nog meer moet doen? (behalve dan roepen dat ik naar de dierenarts moet)






[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey Sanne

Wat een mooi diertje is het. Lijkt een beetje op mijn Poeken (dan zonder de schurftmijt) ;)

Haar vleugeltjes zien er op het eerste zicht, inderdaad goed uit. Ik zie daar niet onmiddelijk iets aan.
Echter de reden dat ze heel moeilijk kan vliegen kan ook komen door te weinig training van de vleugeltjes en een vitamine tekort. ;)

Wat je zelf kan doen is dus om vaseline gaan en haar snavel, en alles wat aangetast is insmeren daarmee. Let wel op dat je de neusgaatjes niet dicht doet

Verder kan ik er alleen bij zeggen " naar de dierenarts" het diertje zal nog andere medicijnen nodig hebben voor de schurft. Dit omdat de schurft al behoorlijk hardnekkig is, en vaseline alleen zal waarschijnlijk dan ook niet helpen ;)
Extra vitaminen zal je parkietje ook heel zeker nodig hebben. Dit kun je best vragen aan je vogelarts, welke de beste zijn voor je vogeltje.
Verder ook blijven proberen en oefenen voor het vliegen. Met de vitaminen en het oefen zou dit normaal goed moeten komen, als er niks ernstig is met de vleugeltjes.
Als je het parkietje laat oefenen, zorg er dan wel voor dat het op een veilige plaats is met dekens onder of zo , zodat zij haar niet kan pijn doen ;)

Heel veel beterschap

Vele groetjes

Sonja

Hoi Sanne,

Wat geweldig dat je dit arme parkietje zo liefdevol opvangt! ;D
Zo op de foto lijkt dit parkietje me geen kruipertje.

Je zou nog een warmtelamp boven de kooi kunnen plaatsen, warmte doet altijd heel veel goed. Plaats de lamp dan zo, dat het parkietje zelf kan kiezen of hij in of uit de warmte wil zitten.

Ik hoop dat het weer goed komt met dit parkietje. Aan jouw goede zorgen zal het zeker niet liggen!

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, en veel beterschap voor dit lieve kromsnaveltje.
Sonja.

Sanne

Hoi Safrena,

Ik heb de dierenarts al gebeld, en ik heb toen voor simba ook druppeltjes gekregen voor d'r pootje toen. Ik heb 't flesje altijd bij me (toevallig :) ). En ik heb dus verteld wat d'r op 't etiket staat, en de dierenarts zei dat dat goed is voor 't vogeltje (heb verteld dat ze schurftmijt heeft). Dus heb d'r al een druppeltje in d'r nek gedaan. Verder heeft ze trosgierst, en zal ik ook vitamienen voor d'r kopen, maar ik weet niet of dit vanmiddag nog lukt, dus dat zal maandag moeten waarschijnlijk. Ook krijgt ze Xtravital.

Groetjes Sanne, Simba, Robin en Sweety

p.s. Sweety net als 't vogeltje van Bassie en Adriaan   :P

Sanne

Citaat van: Sonja op november 18, 2006, 14:03:59

Je zou nog een warmtelamp boven de kooi kunnen plaatsen, warmte doet altijd heel veel goed. Plaats de lamp dan zo, dat het parkietje zelf kan kiezen of hij in of uit de warmte wil zitten.


Warmtelamp is geinstalleerd  ;D
't is wel rood licht... maar das niet erg toch?

Groetjes Sanne en de rest

Safrena

Hey Sanne

Neen hoor dat is niet erg
Mijn warmte lamp is ook een infra rood warmte lamp (voor reptielen) ;)

De vogelarts zag die staan en zei me dat deze goed was ;)

Vele groetjes

Sanne

Ze mist wel 1 nageltje :(.... maar heeft wel al d'r teentjes. Groeit dit nageltje weer aan?
Ook zitten d'r pootjes onder de schurft...

Ingrid

Hoi Sanne,

Geweldig dat je dit mooie parkietje wilt verzorgen  ;D. Nu je het een naam hebt gegeven, betekent dat ook dat je Sweety wilt houden?
In ieder geval heel veel beterschap voor Sweety!!

Groetjes, Ingrid

Sanne

Hey Ingrid,

Ze blijft in ieder geval totdat ze beter is. Maarja ik heb nu een vrouwtje (Simba) en een mannetje (Robin), dus nog een vrouwtje d'r bij zal moeilijk gaan. En nog een mannetje kopen... lijkt me ook niet zo'n goed plan. Dus misschien dat ik een goed huisje voor haar zoek als ze weer beter is. Maarja wou d'r gewoon niet achterlaten in de dierenwinkel. Maarja ze blijft voorlopig en daarna zie ik wel weer verder.

Groetjes Sanne, Simba, Robin en Sweety

Idske

Whooo!  ;D Echt geweldig dat je de zorg voor dit parkietje op je hebt genomen! Heel veel beterschap gewenst voor Sweety! Hopelijk knapt ze snel weer op.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Safrena

Citaat van: Sjuh op november 18, 2006, 14:46:07
Ze mist wel 1 nageltje :(.... maar heeft wel al d'r teentjes. Groeit dit nageltje weer aan?
Ook zitten d'r pootjes onder de schurft...

Hey Sanne

Meestal groeit een nageltje na een tijdje weer aan
Mocht dat niet zo zijn, dan is dat niet zo erg, zolang het parkietje er geen last van heeft, kan zij heel goed en gezond verder leven  ;)

Ook de pootjes moeten dus behandeld worden met vaseline. Let wel dat je het niet op het wondje smeert. En misschien kun je het wondje toch nog een beetje ontsmetten met iso- betadine

vele groetjes

Sanne

Hoi allemaal,

Ja sorry ik blijf maar vragen posten, maarja ik zit natuurlijk onverwacht met een zieke vogel.

Haar snavel ziet d'r slecht uit. Ik weet niet of ze er gemakkelijk zaadjes mee kan pellen (heb haar nog niet zien eten). Kan ik haar misschien wat anders geven? (m'n moeder dacht aan bambix groeiontbijt aangemaakt met water of met melk?)

Groetjes Sanne, Simba, Robin en Sweety

Ingrid

Misschien kun je de zaadjes met de achterkant van een lepel pletten? Zo hoeft ze niet eerst zelf de vliesjes die er omheen zitten eraf te halen.
Bambixpapje kan maar niet met melk aanlengen, met water is geen probleem. (Een Bambixpapje alleen is overigens niet toereikend, daarmee krijgt ze niet alle voedingstoffen binnen.)

Safrena

Hey Sanne

Normaal zou ze met haar snaveltje normaal kunnen eten hoor ;)
Ze heeft schurftmijt, behoorlijk erg, maar haar snavel is niet misvormd.

Of  je kan is haar een brinta papje geven ;)

Vele groetjes

Sanne

Hoi,

Op de foto van de voorkant ziet d'r snavel d'r wel goed uit ja (qua vorm dan). Maar als ik haar snavel van de zijkant bekijk kan ik zo naar binnenkijken (als ze 'm op elkaar heeft) d'r mist een stukje uit de onderste helft van d'r snavel. Vandaar dat ik me zorgen maak.

Groetjes Sanne

Parkieten-Freak

Jeetje,...inderdaad flinke schurftmijt zeg!
Goed van je Sjuh, dat je dit vogeltje wilt verzorgen! ;D
Ook ik denk dat ze gewoon kan eten, de snavel is wel aangedaan maar heeft nog de normale vorm. Eten zou dus geen probleem moeten geven.


Caradow

Ze heeft een vreemde dag achter de rug, dus waarschijnlijk zal ze vandaag nog niet echt eten. Bied haar in ieder geval voer aan, en strooi ook wat op de bodem van de kooi, zodat ze het makkelijk kan vinden.

En maak je geen zorgen, je doet het hartstikke goed!

Sanne

#18
Hey Caradow,

Bedankt voor je bemoedigende woorden :)
De meeste "regels" voor zieke vogels  ken ik gelukkig al :) (voer op de bodem, warmtelamp, rust etc )

Hopelijk dat ze snel wat gaat eten en weer beter wordt :)

Groetjes Sanne, Simba, Robin en Sweety

p.s. ik neem aan dat 't een vrouwtje is.. (bruine neusdop) toch?

Caradow

Het ziet er wel zo uit Sjuh, bruin onder de schurft...

En ja je loopt hier al een hele tijd rond en je weet meer dan je denkt... Maar ik weet ook hoe onzeker je je dan ineens gaat voelen, ik had het met Moppie ook... En dan is het errug prettig als iemand even zon opmerking maakt, dan weet je dat het inderdaad wel goed zit :)