Aanrader: Aardbeiencake

Gestart door Monique8736, november 16, 2006, 18:53:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique8736

Hallo allemaal!

Liep vanmiddag bij de dierenwinkel en vond daar zoiets leuks,aardbeiencake.Lijkt een beetje op ei krachtvoer maar het is als snack bedoeld en het ruikt echt ontzettend lekker,en écht naar aardbeien.Het ruikt alleen een stuk zoeter als dat het smaakt (Als je het zelf een keer hebt geroken snap je dat ik het moest proeven!  ;) )

Er staat op de verpakking dat je het op het gewone voer kan strooien (Ben ik zelf niet zo'n voorstander maar goed,hun dag) of je kan het apart geven in een bakje,en je kan het voor de broodnodige variatie ook nog eens combineren met vruchtjes =) Hier vinden ze het heerlijk!

Het kost 2,20 en hier een foto:

http://img.photobucket.com/albums/v197/monny/plectrums010-1.jpg

Groetjes Monique

Caradow

en hoe zit het met toegevoegde suikers en dat soort dingen?

Monique8736

Even de ingrediëntenlijst:

Aardbeiencake wordt van tarwemeel,eieren en natuurlijke honing gemaakt zonder toevoeging van olie.Samenstelling:

-Biscuit,ei,suiker,tarwe,beschuit,gevriesdroogde tomaten,bijenhoning,sojabonen (gemalen).

Inhoudstoffen:

-Ruwe proteïne:12%
-Ruw vet:3,50%
-Ruwe vezel:0,20%
-Ruwe as:2,70%

Caradow

Dus er zit suiker in.... dan zou ik dat dus al niet geven..

karin v h

Hallo Caradow,
Waarom mogen volgens jouw vogels helemaal geen suiker hebben?
Op een internetsite www.huisdieren.nl haalde ik het volgende:

Koolhydraten en vetten zijn de twee belangrijkste bronnen van energie voor vogels. Plantaardige stoffen (granen en zaden) bevatten de grootste hoeveelheden koolhydraten in de vorm van suiker en zetmeel, en zijn hiermee de grootste leveranciers.

Zou het zo slecht zijn als ze wat suikers zouden krijgen. Ik vind het persoonlijk wel heel erg streng als deze aardbeiencake die speciaal voor vogels gemaakt is.
Ja, ze moeten niet die cake in 1 dag laten opeten maar zo nu en dan een klein stukje zou toch geen kwaad kunnen?
groetjes karin

Sonline

Als je 1x per week een klein beetje geeft kan dat dan al kwaad? Ik vind het wel grappig, zo kan je parkietje ook eens lekker snacken!  ;)

Caradow

Ja, suiker is nodig, maar ik denk dat ze genoeg suiker verkrijgen uit met name fruit wat ze hier dagelijks krijgen. Het is net als die snoepstengels, die krijgen ze hier ook niet. Ze krijgen volledig pelletvoeding, groente en fruit en af toe wat trosgierst.

Ik zeg ook niet dat ze het niet mogen hebben, maar dat ze het hier niet krijgen ;)

karin v h

Hallo Sonline,
Ik denk niet dat het kwaad kan hoor. Parkietjes hebben suiker nodig als je het niet overdrijft.
Bij mij krijgen ze als ze willen ook wel eens iets wat misschien niet mag.
Nou dit is speciaal gemaakt voor vogels dus....... ;)
Er blijven altijd verschillende meningen bij het Forum de een is er heel streng in en de ander doet het met mate waarschijnlijk komen er nog meer reacties maar als ik het zo'n cakeje zou hebben zou ik het zo nu en dan ook geven.
Eten jouw parkietjes ook fruit??
Als dat zo is zou je misschien de dag dat ze fruit krijgen een keertje kunnen vervangen door zo'n stukje cake.

Succes ermee.
Groetjes karin

Ingrid

Er is wel een verschil in suikers, je hebt de natuurlijke suikers zoals fructose en glucose en de geraffineerde suikers. Die laatste is gewoonweg niet goed omdat geraffineerde suiker is ontdaan van meerdere vitamines die je spijsvertering helpen de suikers om te verteren. Er wordt dan aanspraak gedaan op je vitaminereserves die in je lichaam aanwezig zijn. Met andere woorden, overmatig gebruik van geraffineerde suikers kunnen een vitamingebrek veroorzaken.

karin v h

Ingrid,
Jij gaat nu in op de soorten suikers maar denk jij dat een enkele keer een klein stukje cake kwaad kan????

Ingrid

Ja, jullie berichtjes zijn geplaatst voordat ik mijn berichtje klaar had ;).

Nee, het zal voor een keer geen kwaad kunnen. Het is denk ik een overweging die je zelf moet maken. Wel is het zo dat suikerconsumptie energie vraagt en een aanslag doet op de spijsvertering. Net als bij mensen zal het voor dieren ook gelden: de een kan er beter tegen dan de ander.

Mijn persoonlijke overweging is dan ook, geen geraffineerde suikers. In de eerste plaats omdat ze het simpelweg niet nodig hebben, het voegt niets toe. In de tweede plaats weet ik niet hoe het vogellijfje van mijn gevleugelden erop reageert ;). Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke overweging.

karin v h

Hallo Sonline,
Weet je of er geraffineerde suikers in die cakejes zitten? Of kun je dat nergens vinden op de verpakking?

Caradow

wanneer er suiker genoemd wordt zijn dit over het algemeen geraffineerde suikers... fruitsuikers worden vaak apart genoemd...

Maar het is vaak hetzelfde met alle zogenaamde lekkernijen voor vogels.. het is wel speciaal voor ze gemaakt, maar dat wil nog niet zeggen dat het gezond is ;)

Sonline

Maar een bezoekje aan de Mac is voor de mens in feite ook niet gezond!  :P

Ik zelf geef Mickey af en toe wat lekkers, maar niet elke dag! Het moet wel iets voor af en toe blijven en teveel is zeker niet gezond! Ik ga toch eens op zoek naar dat aardbeien cake!

Ingrid

Daarom ook: het is een persoonlijke afweging die je maakt.
Verschil is wel dat een vogeltje niet kan benoemen dat het niet goed voor hem is en jijzelf kunt dat wel ;).

Meltjuh

Het een algemene regel dat je het ingredient wat het meest in het product zit als eerste op de ingredienten lijst zet.
daarop volgend natuurlijk wat er het een na meest in zit. Bij dit procut is dat suiker dus dat wil zeggen dat er wel heel veel suiker inzit ???

Monique8736

Ik geef mijn vogeltjes altijd X-travital voer,waar,nu ik even op de verpakking heb gekeken,ook suiker in zit.Ik zag het staan en het leek me wel grappig,het is trouwens niet zoals jullie denken ook echt een cake  8)
Het is meer een structuur zoals verkruimelde beschuit met aardbei stukjes.Maar het ruikt wél echt als aardbeien-cake.Bij mij eten ze vrijwel niks onder het mom 'Wat de boer niet kent',dus ik vond het al een wonder dat er vrijwel gelijk enthousiast aan begonnen.Ze krijgen denk ik bij hun trosgierst een klein bakje per week,per twee parkieten.Het moet wel leuk blijven natuurlijk,en ik wil dat het een snack blijft.Daarom zou ik het ook nooit op het gewone voer leggen.Een snack moet een snack blijven,ik trek bij wijze van spreken ook geen zak chips open tijdens het avondeten  :P

Ik denk dat als je het in minimale mate geeft,het geen kwaad kan,het is immers,zoals vele van jullie al zeiden,voor vogels  :)

Groetjes Monique

Sonline

Bel ik vanmorgen mijn moeder met de vraag of ze nog bij de dieren winkel bij haar om de hoek komt dus ik vraag of ze aardbeien cake wil halen. Zegt ze: Neem je me nu in de maling?

Zij naar de dierenwinkel. Zegt die verkoper: Het is dat het geen 1 april is anders zou ik denken dat u mij in de maling neemt. Hij had er nog nooit van gehoord.

Dan maar kijken bij de eigen dierenwinkel!  ;)

Monique8736

Haha,nee het is inderdaad geen april grap.Ik heb het bij mij op het pleintje gekocht,en die dierenwinkel is een een-mans winkel (Er is er maar 1 van).Ik weet eigenlijk niet waar het verder te koop is.

Misschien kunnen ze het wel bestellen? het merk staat er wel op,probeer het eens =)

smartie

Haha, wie verzint er zoiets als AARDBEIENCAKE voor vogels?!?!

Voor mijn vogels alleen het beste. Daarom krijgen ze Harrisons en elke dag wat fruit en/of groente. En een portie beweging. Voor mezelf zorg ik niet zo goed als mijn vogels, haha. Er mogen best wat kilo's bij mezelf af, maar mijn parkieten kunnen die keuze niet voor zichzelf maken dus krijgen ze een zo gezond mogelijke voeding. En slechts heel af en toe een klein stukje trosgierst. Waar ze dan ook erg blij mee zijn als ze het weer eens krijgen!