Geslacht en kleurslag

Gestart door Joske, november 10, 2006, 09:50:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Hallo allemaal,

Mijn baasjes zijn heel erg benieuwd of ik een mannetje of een vrouwtje ben. Ik ben uit het ei gekropen op 4 september dus ben nu bijna 10 weken oud. Kan iemand daar al en gokje over wagen?

Klopt het dat mijn kleurslag recessief bont is? Hoe zit het dan met neusdoppen van mannetjes en vrouwtjes, ook gewoon blauw en bruin? Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes van Swiffer

[verwijderd door de beheerder]

Monique8736

Hoi Swiffer!

Je kan tegen je baasjes zeggen dat jij vermoedelijk een hele mooie man bent!

Over de rest kan ik je helaas niks vertellen.Ik weet alleen dat het bij lutino's en albino's nog wel eens moeilijk te zien is.

Groetjes Monique

Josephine

Het is een duidelijke foto! maar het is lastig te zien, als eerst zou ik zeggen een man, omdat de dop zo paars is maar het kan ook goed een pop zijn omdat er best wel wat wit om de neusdop zit!

Als ik jou was nog even wachten op meer meningen...

Annika

een van de jongen uit een eerder nest van Vledder en Kleintje had ook zo'n roze neusdop met lichter rond de neusgaatjes, dat is een popje. Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Chantalleke

Moeilijk hoor!!  ::)  Door het paarse denk je aan een mannetje, maar door het lichte rond de neusgaatjes denk je toch misschien een meisje.

Ons logeerparkietje Khephri had toen ze zo klein was als jullie Swiffer nu precies zo'n neusje. Khephri is nu 1 jaar oud en een echt dametje.

Ik neig ietsie meer naar een meisje, maar durf er niet om te wedden  :P

Ik denk overigens dat Swiffer niet een 100% zuivere kleurslag heeft, maar meer een kruising is (niet dat het voor ons als parkietenvrienden iets uitmaakt, alleen met wedstrijden is het belangrijk) Ik zie namelijk ook wat gele plekjes in zijn of haar donsdekje  :D Maar je hebt wel gelijk dat hij/zij dan het meest weg heeft van een recessief bonte soortgenoot.
T is een knap ding in ieder geval  :-*

Groetjes, Chantal

Ingrid

Ik denk dat Swiffer een mooi kereltje is :).

Sara

Ik ga eigenlijk ook eerder voor een mannetje,omdat de neusdop toch duidelijk heel erg paars is.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

marretje

Ook ik denk dat Swiffer een mannetje is. Onze Knabbel had een lichtroze dop toen hij bij ons kwam. Maar ik heb hem verschillende keren zien paren voordat ik zeker wist wat hij was. Maar nog steeds heeft hij een donkerpaarse dop met blauw om de gaten. Het is net zo een brilletje. Hij is paars van kleur dus een normale kleurslag.

Joske

 :)
Man: 5
Pop: 2

Zou een mooie wedstrijd zijn, met de uitslag over een half jaar :D

Is het zo dat de neusdoppen van (kruising) recessief bonte mannetjes niet zo felblauw worden? En de neusdoppen van (kruising) recessief bonte popjes wel helemaal bruin worden?

Ingrid

Dat is inderdaad mogelijk. Mijn Luna heeft een blauwe neusdop, echter niet felblauw. Zijn neusdop zag er als baby net zo uit als jouw Swiffer.
Blizzard had als baby een cremekleurige neusdop die nu mooi donkerbruin is en onder invloed van hormonen ofwel creme ofwel duo penotti (helft creme, helft donkerbuirn) kleurt. Beide vogels zijn bonte parkietjes.

Joske

Oké, dus het zou dus kunnen dat je bij Swiffer moeilijker kan zeggen of het een mannetje is omdat het een bonte parkiet is?

En begrijp ik ook goed, dat wanneer Swiffer een 'normaal' parkietje is (weet er geen naam voor), het waarschijnlijk een mannetje is vanwege de paarse dop?

:)

Hetty

Zou je het ook aan het karakter kunnen merken of het een man of vrouw is? Mijn 1e parkietje is een popje en erg venijnig. Bij mijn 2e parkietje weet ik het geslacht nog niet maar deze is veel rustiger bijt niet en nou denk ik dat dit dus een man is kan dat?

Sonja

Hoi Hetty,

Popjes kunnen inderdaad wat vinniger zijn.
Toch is dat ook heel verschillend. Het geeft je daarom ook geen zekerheid of je parkietje een mannetje of een popje is. Dat zal de neusdop moeten uitwijzen t.z.t. ;)

Groetjes, Sonja.