Kruidenthee

Gestart door Kuslar, juni 27, 2005, 10:47:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kuslar

Bron:
Kruidenthee

Kruidenthee kan als drinkwater aan vogels gegeven worden. U mag dir regelmatig als 50% - 100% drinkwater geven. Wilde planten zijn een waardevolle aanvulling op het agelijkse dieet van uw vogels. U mag natuurlijk ook diverse wilde planten aan uw vogels geven als:

*    Paardebloemblad en knoppen
*    Graszaden
*    Klaver
*    Zuring
*    Vogelmuur
*    Herderstasje
*    Weegbree

Kruidentheeën zijn bij reformzaken De tuinen te verkijgen. Verschillende theeën die uw vogels mag geven zijn o.a. onderstaande soorten.

Kamille

Kamille werkt kalmerend en rustgevend bij allerlei klachten die door stress en verkramping zijn ontstaan. Verder werkt ze kalmerend op de spijsvertering. Kamille remt ontstekingen en is pijnstillend. ze kan ook uitwendig gebruikt worden bij ontstekingen en slecht helende wonden.

Spijsvertering; Bij diarree, constipatie, krampen, gasvorming, weldadig effect op de spijsvertering, helpt tegen misselijkheid.
Zenuwstelsel; Bij stress en verkramping.
Ontstekingen; Bij griep, verkoudheid, holteontsteking, blaasontsteking, oog ontsteking, huidontstekingen.

Tijm

Tijm zorgt voor een betere vertering bij zware, vette spijzen en gaat gasvorming tegen. Tijm werkt stimulerend op het hele buikgebied.

Luchtwegen; Bij verkoudheden gepaard met keelpijn en slijmophoping, holteontsteking.
Spijsvertering; Bij nerveuze maag en darmstoornissen, diarree, vergiftigingen en krampen.

Paardebloem

Het is een krachtige urinedrijvende theesoort, dus ideaal bij blaasontstekingen. Deze thee kan onbeperkt gebruikt worden. ze bevat tevens vitamine A en C, vele spoorelementen en veel kalium.
Spijsvertering; Bij leverproblemen, stimuleert en ondersteund. Bij obstipatie, te hoog cholesterolgehalte en galstenen. Stimuleerd de spijsvertering via lever en alvleesklier.
Constitutie; Algemeen versterkend, reinigend. Stimuleerd de nieren, reinigt de blaas, bij reuma en jicht.

Brandnetel

Contitutie; reinigend, stimulerend, opbouwend. Bij ontkalking.
Bloed; Bloedreinigend, verrijkend, bij bloedarmoede.
Huid; Bij eczemen, zweren.
Nieren; Stimuleert de nieren, goed bij reuma en jicht.

Calendula

Bloed; Bloedzuiverend bij infecties, bij bloedarmoede, hoge bloeddruk.
Spijsvertering; stimuleert de spijsvertering. Reinigt lever en stumileert de maag.

Salie

Met deze thee worden depressies, nerveuze spanningen en leverklachten bestreden. Het vult eveneens het door transpiratie verloren gegaan vocht aan.

Mijn eigen mening over thee:

Ik gebruik kamille thee voor mijn parkieten. Vooral voor Gulcan want ze komt niet zo goed de rui door. Sinds ik de thee gebnruik gaat het beter met de rui en komen er veel nieuwe veren. Ik merk zelf dat als ik een paar dagen geen thee gebruik dan wordt ze onrustig en komen de veren niet zo goed door.
Bij mijn parkieten heeft de kamille thee een positieve werking.

Parkieten-Freak

#1
Even een opmerking mijnerzijds:

Eh...ik denk dat deze thee in de eerste plaats voor mensen bedoeld is.
Kamillethee zal inderdaad geen problemen opleveren, maar ik zou toch wat voorzichtiger zijn met andere soorten.
Thee is in feite een aftreksel van een plantenblad, of van andere delen van een plant. (wortels, stelen). Sommige kruidenthee soorten bevatten sterk werkzame stoffen, die zelfs bij de mens tot problemen kunnen leiden, denk maar aan zoethoutthee. (Glyccirrhizine)
Ben dus voorzichtig hiermee, planten bevatten ontzettend veel stoffen. Daarnaast weet je niet welke stoffen in welke mate opgelost worden in het kokende water.

Ik ben dan ook heel benieuwd hoe men bij Parrotbunch aan deze wetenschap komt.
Niet alles wat voor mensen "goed" zou zijn, is per definitie goed voor kromsnaveltjes....
Ik denk niet dat men deze toepassing serieus heeft onderzocht bij vogels, gezien de volgende zin:

Tijm zorgt voor een betere vertering bij zware, vette spijzen en gaat gasvorming tegen
Tja......maar ik heb dan ook nog nooit een parkiet met winderigheid gezien.... :o


xAnoeskax

Parkieten_Freak@ Jij zegt dat je nog nooit een parkiet met winderigheid hebt gezien, misschien hoor je het niet maar zit het er wel degelijk.
Het zijn kleine beestjes dus.

Lijkt me zelf erg handig die thee.
Mijn parkiet heeft op dit moment nergens last van dus heb die thee eigenlijk niet nodig.
Maar je weet nooit. ;)

Mariëlle S

#3
Ik ken ook een aantal dierenartsen die dieren met kruiden en homeopatische of natuurlijke middelen behandelen zoals bijv. kruidenthee of homeopatische middelen die ook voor mensen gebruikt worden. Het werkt wel degelijk bij de dieren.  :)

Je moet dit alleen NOOIT  :excl: zomaar zelf doen zonder te weten wat je doet, je kan nl. veel te snel een te hoge dosis geven. Parkietjes zijn erg klein dus hebben maar een hele kleine dosis nodig.
Daarbij komt dat veel middeltjes alcohol bevatten. Raadpleeg daarom altijd eerst iemand die er ervaring mee heeft.

Bij kruidenthee zal het allemaal wel meevallen omdat er heel weinig werkzame stoffen inzitten. Anders mag het ook nooit zomaar verkocht worden :P . Let er wel altijd op wat erin zit. Het kan ook zijn dat wij het wel kunnen hebben maar dat het voor parkietjes giftig is (net als bijv. avocado).

Hopelijk hebben we zulke gezonde parkietjes dat we dit nooit nodig zullen hebben. ;)


ps. De mensen van Parrotbunch weten waarover ze praten, mijn vogelarts kent ze en raadt zelfs deze site aan.

Parkieten-Freak

#4
Ik weet ook waarover ik praat.
Mijn werkzaamheden liggen al zeer lange tijd in de farmaceutische sector.
Vandaar ook mijn waarschuwing tegen de diverse soorten kruidenthee.
Er zitten wel degelijk werkzame stoffen in kruidenthee, afhankelijk van de soort die je geeft.

Nogmaals: denk niet dat alles wat uit de natuur komt, onschadelijk is.

Zo wordt er bijvoorbeeld cytostatica bereid uit bepaalde stoffen afkomstig van de taxusboom (Paclitaxel). De wilgenbast levert op haar beurt acetylsalicylzuur (aspirine).
Dan hebben we nog kinine, digitalis, sennepeulen, en zelfs drop is van plantaardige oorsprong. De werkzame stof daarvan (glycchirizine) werkt bloeddrukverhogend en komt voor in zoethout thee. Er zijn vele gevallen beschreven van mensen die ernstige hypertensie (hoge bloeddruk) kregen door het drinken van deze thee.
Geef het dus nooit aan je parkietjes.

En wat te denken van Cannabis thee? Medicinale cannabis (alleen verkrijgbaar op recept bij de apotheek) wordt tegenwoordig gebruikt om ernstige vormen van braken te voorkomen bij mensen die chemotherapie ondergaan. Ook bij spierspasmen (die o.a. voorkomen bij Multipele Sclerose) zijn goede resultaten bereikt.
Een van de werkzame stoffen in cannabis (THC) lost namelijk uitstekend op in kokend water..........

Wat beteft homeopathie (ik heb het al eens eerder geschreven):
De werkzaamheid daarvan is nooit via wetenschappelijk onderzoek aangetoond.
De pover opgezette onderzoeken naar de werking van homeopathie zijn van dermate dubieuze kwaliteit dat die niet aan de eisen voldoen die een goed opgezet wetenschappelijk onderzoek nu eenmaal stelt.
Niet voor niets zijn er dan ook ontelbare middelen geschrapt, toen registratie van deze middelen in Nederland verplicht werd.
Zonder goed en gedegen onderzoek naar een middel kan een registratie procedure sowieso niet voltooid worden.
Daarnaast worden vloeibare homeopatische verdunningen vaak bereid met alcohol.
(Veel meer zit er ook niet in trouwens.....)
Dat er goede resultaten zijn behaald met homeopatische middelen zegt mij niet zo veel. Behandeling met een placebo (een "nep"geneesmiddel) schijnt namelijk ook in veel gevallen zeer effectief te zijn, en dit laatste is wetenschappelijk onderzocht.

Over de site van parrotbunch: daar staan zeker goede zaken in, met name in de rubriek ziekten. Moet ook wel, want het gaat hier om artikelen die door een dierenarts geschreven zijn.
Echter: het stuk over kruidenthee is van toepassing op mensen, en niet op vogels. Ik vind het persoonlijk erg kort door de bocht en onvoldoende onderbouwd om kruidenthee "zomaar" aan te bevelen aan kromsnaveltjes, kamillethee uitgezonderd.
"Baad het niet, schaadt het niet" gaat voor kruidenthee dan ook niet op.......

CiteerParkieten_Freak@ Jij zegt dat je nog nooit een parkiet met winderigheid hebt gezien, misschien hoor je het niet maar zit het er wel degelijk.
Het zijn kleine beestjes dus.

Lijkt me zelf erg handig die thee.
Mijn parkiet heeft op dit moment nergens last van dus heb die thee eigenlijk niet nodig.
Maar je weet nooit. ;)
[snapback]6638[/snapback]
Het feit dat het kleine beestjes zijn, heeft er niet zoveel mee te maken.
En  "wat" zit er "wel degelijk"? En "wat" hoor ik niet ?
Ik heb geen idee........ :blink:


Mariëlle S

#5
Ik heb zelf ook vanwege mijn werk te maken met de medische wereld en dan juist voornamelijk met de complementaire sector zowel bij mensen als bij dieren.

Daarom juist waarschuw ik ook dat je zelf NOOIT  zomaar moet experimenteren omdat inderdaad de uitspraak "baat het niet dan schaadt het niet" niet altijd op gaat. Wat trouwens ook geldt voor reguliere medicijnen (lees de ellenlange bijsluiters maar na).
Homeopatische middelen zijn inderdaad meestal sterk verdund in alcohol (wat vogels inderdaad niet mogen hebben), waarvoor ik ook al waarschuwde.

Placebo-effect kan bij dieren echter niet gemeten worden omdat dan gemeten wordt tot in hoeverre iemand zich beter voelt omdat iemand een medicijn voorgeschreven krijgt. Zo denken kan een dier niet. Een dier weet evenmin of hij medicijnen in zijn voer of drinken krijgt. Hij kan immers niet redeneren.
Hoe complementaire middelen werken is nog niet in alle gevallen helemaal duidelijk (zoals gezegd: Bewezen) maar dat ze werken is wel bekend. Het is niet zoals veel mensen zeggen dat je er in moet geloven. Hoe kan het anders dat het ook bij dieren en baby's werkt.
Hoe verklaar je het dan dat dieren die door een reguliere arts al zijn opgegeven wel genezen na een complementaire behandeling bij een homeopatisch dierenarts. (interessante link www.ghwd.nl)

Toegegeven, bij de een werkt beter dan bij de ander maar dat is met reguliere behandelingen ook zo.
Maar het zomaar makkelijk toedienen van antiobiotica door de dierenarts is ook niet altijd even gezond. Huisartsen mogen het in ieder geval niet zomaar uitschrijven dus waarom een dierenarts wel?

Wat betreft het uit de handel nemen van een aantal homeopatische middelen: Deze middelen stonden al erg lang op een wachtlijst om geregistreerd te worden en vanwege bureaucratie is dat nog niet gebeurt. Nadat er een wetswijziging heeft plaatsgevonden is een klein aantal uit de handel genomen.Er wordt echter hard gewerkt om ze wel te registreren. De meeste zijn echter gewoon op recept verkrijgbaar.
We moeten niet vergeten dat er ook al veel reguliere medicijnen uit de handel zijn genomen die ook nooit terdege onderzocht zijn en later ernstige bijwerkingen vertoonden. Er zijn momenteel genoeg betrouwbare onderzoeken gedaan naar complementaire middelen, waarbij de werkzaamheid is bewezen.

Maar goed: Het is een parkietenforum en het gaat nu wel erg medisch worden allemaal. Nog als laatste: Denk goed na bij alles wat je je parkietje geeft, dat zou je bij jezelf ook doen. Als je iets niet voor 100% vertrouwt doe het dan NIET.

Parkieten-Freak

#6
Citeer....... Huisartsen mogen het in ieder geval niet zomaar uitschrijven dus waarom een dierenarts wel?

Bovenstaande is niet waar. Huisartsen mogen alle soorten antibiotca voorschrijven aan hun patienten. Er zijn enkele soorten (b.v. Gentamycine) die o.a. vanwege mogelijk ernstige bijwerkingen uitsluitend gereserveerd worden voor gebruik in ziekenhuizen. Huisartsen mogen ze in principe wel voorschrijven, maar doen het niet omdat ze op de hoogte zijn van de risico's die bepaalde antibiotica met zich meebrengen.

CiteerHoe verklaar je het dan dat dieren die door een reguliere arts al zijn opgegeven wel genezen na een complementaire behandeling bij een homeopatisch dierenarts.
Dat kan ik niet verklaren. Echter, in de reguliere geneeskunde gebeurt dit ook.


Dieren en "placebo effect" gaan inderdaad niet samen.
Een dier beseft intellectueel niet dat hij of zij ziek is.
Ze voelen zich wel ziek, maar kunnen het niet verstandelijk beredeneren zoals wij mensen. Een hond zal nooit denken dat er wel eens een ernstige ziekte ten grondslag zou kunnen liggen aan zijn klachten.
Angst speelt bij mensen een hele grote rol bij ziek-zijn, en juist die angst verergert vaak de klachten!

CiteerWe moeten niet vergeten dat er ook al veel reguliere medicijnen uit de handel zijn genomen die ook nooit terdege onderzocht zijn en later ernstige bijwerkingen vertoonden. Er zijn momenteel genoeg betrouwbare onderzoeken gedaan naar complementaire middelen, waarbij de werkzaamheid is bewezen.

Elk geneesmidddel dat in de handel komt wordt terdege onderzocht.
Echter, als de expirimentele fase voorbij is, en deze middelen aan miljoenen mensen verstrekt gaan worden, komen er uiteraard meer bijwerkingen voor dan tijdens de expirimentele fase waarin het gebruikersaantal veel lager ligt.
Soms komen bepaalde ongewenste neveneffecten pas na een aantal jaren aan het licht. Dat kan soms ook niet anders, want je weet nooit 100% zeker wat het lange termijneffect is van bepaalde middelen. Ook alle interacties met co-medicatie zijn niet bekend om van co-morbiditeit nog maar niet te spreken.......
Het ligt niet allemaal zo simpel helaas.

Ik zie ontzettend en (te)veel mensen, die helaas geen baat hebben bij homeopathie.
Ook bij reguliere geneesmiddelen vindt een groot aantal mensen geen baat.
Nogmaals, zolang er geen wetenschapplijk bewijs voor werkzaamheid van homeopatische midddelen is geleverd, is het voor mij geen optie om een aanbeveling in die richting te doen.
Dat mensen of dieren er "beter" van worden kun je niet zomaar stellen. Immers, het menselijk (en dierlijk) lichaam herstelt meestal na enige tijd toch wel, ook zonder homeopatische of allopatische medicatie.
Er zal minstens een significant aantoonbaar effect moeten zijn, en dat geldt voor beide groepen.

Wat betreft het uit de handel nemen van een groot aantal homeopatische middelen:
De uit de handel genomen middelen zijn niet meer verkrijgbaar. Sommige middelen moeten via een soort "achterdeurcircuit" besteld worden.
Leveranciers van homeopatische middelen hebben jaren lang de tijd gehad zich voor te bereiden op de registratie, schijnbaar lukte het om een of andere onduidelijke reden niet. :huh: Het feit dat een grote leverancier (VSM) veel middelen heeft ingetrokken en niet heeft laten registreren, zegt eigenlijk al genoeg.
De meeste middelen zullen dan ook niet terugkomen.

Voedingssupplementen kunnen zeker werkzaam zijn, en van enkele middelen zoals Cranberry concentraat, Glucosamine en Chondroitine is de werkzaamheid via wetenschappelijk onderzoek aangetoond.
Ik heb nog niet zolang geleden onderzoeken over bovenstaande middelen gelezen in het NTVG (Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.)

Het is gewoon de kunst de kaf van het koren te scheiden......en dat is niet altijd even gemakkelijk!

Zo, en nu ga ik met vakantie! ;)


Mariëlle S

"Het is gewoon de kunst de kaf van het koren te scheiden......en dat is niet altijd even gemakkelijk!"

Daar zeg je het mee. Zowel regulier als complementair en dat is inderdaad niet gemakkelijk in het ingewikkelde medische circuit.

Heel fijne vakantie! :)

Dick uit Aruba

Nu wil ik natuurlijk geen roet in het eten gooien wat betreft deze farmaceutische gedachtewisseling, maar ik vind dat een parkiet helemaal maar geen thee moet drinken.

Leken (zoals ik) weten over het algemeen niet de gevolgen van onschuldig lijkende thee-tjes. Wat goed is voor de mens, kan wel eens fatale gevolgen hebben voor de o zo tere grasparkiet. Denk maar eens aan bijvoorbeeld een avocado. Geweldig gezond voor elk mens, fataal voor je parkiet maar niet voor je konijn. (om maar eens lekker even af te wijken)

Ik denk dat we maar op zeker moeten spelen. Parkieten eten parkietenvoer en drinken water. We gaan al zo ver dat we brood voeren (terwijl er eigenlijk vrij veel zout in zit). Geen parkiet zal in het wild een bruine boterham verorberen, zelf geen witte. Nu is de situatie van ons huisparkietje natuurlijk anders, dus zijn er producten zoals XtraVital. Je kan als onschadelijke aanvulling zo nu een dan een beetje roosvice in het drinkwater doen, maar ook niet alle kleuren.

Gezien de algemene farmaceutische kennis, lijkt het mij verstandig dat men zich houdt aan de producten waar van men met zekerheid kan stellen dat deze geschikt zijn voor je vogel. Rekening houdend met het forumpubliek, vind ik thee een afrader.

Rijst en macaroni is hartstikke gezond voor je parkiet, maar niet die hand zout die je er in had gemikt. Sinasappelsap of appelsap is hartstikke gezond voor je parkiet, maar niet die lading suiker die je / ze er in hebben gemikt. Dan weer...zonder het zout, zonder de suikers, een bak macaroni of een schaal rijst is ook niet goed. XtraVital wel dan? Ja, maar vier scheppen in plaats van twee ook niet.

Wat ik zeg, wat ik eigenlijk vraag: hou rekening met het goedwillende forumpubliek.

(als ik vervelend ben, schroom niet om me dat te vermelden hoor)

Dick.

xAnoeskax

Tsja er zijn veel verschillende kanten aan het verhaal 'Thee' zelf geef ik het nooit aan mijn parkiet.!
Je weet nooit wat er dan kan gebeuren.

Ik weet dus niet wat je wel of niet moet doen.

jessay

Hheheh een hele discussie over complementaire zorg wat leuk.

Wat thee betrefd denk ik inderdaad dat je niet zomaar alles kan geven.
En als je niet zekerweet of het kan geef het dan niet. Onder het mom bij twijfel niet toe doenen.

Placebo bij dieren kan trouwens wel volgens mij maar dat heeft dan weer meer met het gedrag van de mens er omheen te maken. Wij zien dan een placebo effect. Wij denken dat het de werkzaamheid van de stof is dus meer een soort indirrect effect.

en huisartsen mogen inderdaad een hoop voorschrijven en doen dat soms ook terwijl ze er niet genoeg van weten. Als je weet hoeveel oudere slaapmedicatie krijgen die ze niet zouden moeten krijgen omdat ze anders sneller vallen.
Maar das weer een andere duscussie hihihi.

gr jess

lovesbudgies

#11
Ik heb dit topic heropend omdat het er in de afgelopen 5 jaar weer veel nieuwe informatie bijgekomen is over de voeding van grasparkieten.

Op de site van Dr. Hooimeijer staat als algemeen advies gegeven:
CiteerVerse kruidenthee van o.a. kamille, salie, tijm, brandnetel, venkelthee,  paardebloem en leverkruiden:  De thee kan dagelijks worden gegeven als 50 -100% van het drinkwater (of om de HBF Juvenile Formula mee aan te maken). Paardebloemthee vooral geven bij leverproblemen!

Kruidenthee heeft vele voordelen voor de gezondheid, uiteraard zijn de meeste voordelen die je op het internet vind op mensen van toepassing,
maar ik kan mij voorstellen dat kamille ook rustgevend kan zijn voor grasjes en brandnetel bloedzuiverend. (Tenslotte slibben de aderen van
grasparkieten ook dicht bij een te vette voeding, overeenkomstig met de mens)

Uiteraard mag je alleen kruidenthee geven, zonder theïne en caffeïne of andere toevoegingen, het enige ingrediënt van de thee hoort de
kruiden te zijn, let er ook op dat er geen andere kruiden zijn toegevoegd, deze kunnen schadelijk zijn, zoals zoethout bv.

Met verse kruidenthee bedoeld Dr. Hooimijer denk ik thee getrokken van de kruidenbladeren zelf, dit lijkt mij ook het beste, zo weet je
zeker dat er geen andere dingen aan zijn toegevoegd. Bij de reformwinkel kun je deze zakjes kopen met pure kamille, brandneten etc. om
daar thee van te trekken, dit is van het merk 'Piramide'. (zie foto's)

Enehh geef de thee lauw/koud en neem alleen de kruiden die hier boven vermeldt staan. ;)

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

#12
Ehm...ik durf het haast niet te schrijven maar ik doe het toch  :-X

Als een kruidenthee "werkt" (sommige soorten doen dat zeker!) dan bezit deze kruidenthee dus werkzame stoffen. Deze stoffen kunnen dus ook bijwerkingen veroorzaken. Een ander probleem is dat het gehalte aan werkzame stoffen in kruiden nogal een sterk kan wisselen.
Kruidenthee is lang niet zo onschuldig als het lijkt.
Ik zal een paar voorbeelden geven:


  • Kamille bijvoorbeeld kan ernstige allergische reacties uitlokken.
  • Welk gevaar leveren de stoffen die in kruidenthee zitten op voor broedende popjes en hun ongeboren kuikentjes? Kunnen stoffen misschien aangeboren afwijkingen veroorzaken? Is dit qua veiligheid en werkzaamheid onderzocht bij vogels? (Deze vraag zou ik graag aan Dr. Hooimeijer willen stellen)
  • Kruidenmiddeltjes kunnen de afbraak van geneesmiddelen remmen of versnellen. Ook de opname van geneesmiddelen (en/of voedingsmiddelen!) kan versneld of vertraagd worden door sommige kruiden. Een belangrijk voorbeeld bij de mens is de combinatie van St. Janskruid en grapefruitsap. Onder invloed van grapefruitsap kan de hoeveelheid St. Janskruid niet goed omgezet worden en tot gevaarlijk hoge waarden stijgen

Kruiden werken zeer zeker maar pas op. Het zijn geen onschadelijke of ongevaarlijke middeltjes. Verder is er te weinig overheidscontrole en te weinig kwaliteitscontrole (wisselende gehaltes aan werkzame stof) op een groot aantal producten.
Af en toe een beetje kruidenthee zal niet zoveel kwaad kunnen, maar geef het niet niet dagelijks en zeker niet langdurig aan je vogels.
Koop geen buitenlandse kruidenthee en al helemaal geen Oosterse producten.
Geef het niet aan broedende popjes, niet aan zieke vogels en ook niet aan vogels die geneesmiddelen gebruiken.


lovesbudgies

Nee ik ben blij dat je het schrijft, alle tegenargumenten hoor ik graag daar leren we weer van.

Dat van grapefruit en St. Janskruid dat weet ik, dat mag ik zelf ook niet (ook valeriaan niet trouwens) maar hier gaat het
alleen om kamille, salie, tijm, brandnetel, venkel en paardenbloem.

Ik had het niet opgeschreven, maar dat je het niet aan broedende, zieke en geneesmiddelen gebruikende vogels mag gebruiken
staat uiteraard als een paal boven water.

Ik denk dat dit het uitgangspunt van Dr. Hooimeijer was: bovenstaande verse kruiden zijn niet giftig en kan je plukken om
aan je vogels te geven (mits gecontroleerd gekweekt, dus geen bestrijdingsmiddelen, hondenplas, etc.) dus dan kun je
van de bladeren ook een slappe thee trekken om als drinkwater aan je vogels te geven...

En kom nu maar weer op met die tegenargumenten. :D

Parkieten-Freak

Citaat van: lovesbudgies op juli 04, 2010, 16:28:18
En kom nu maar weer op met die tegenargumenten. :D

Weet je het zeker?
Nou, vooruit dan.
Eerst venkelthee dan maar.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-veiligheid/schadelijke-stoffen/natuurlijke-gifstoffen/in-kruiden/allylalkoxybenzenen.aspx
-------
Over kamille:
"Bij plantaardige stoffen moet men ook serieus rekening houden met allergische reacties. Dat geldt in het bijzonder voor de grote familie der Composieten, die pakweg tien procent uitmaken van alle planten. De meeste mensen die daar overgevoelig voor zijn, zullen dat al weten - maar weten ze ook welke kruiden uit die familie komen? De twee meest gebruikte zijn kamille (Matricaria chamomilla L.) en wolverlei of arnica (Arnica montana L.). Kamillethee en het stomen met kamille zijn goede huismiddeltjes tegen de symptomen van verkoudheid. Maar voor wie gevoelig is voor composieten kan zoiets nare gevolgen hebben (Tyler 1993, p.331). Arnica wordt gebruikt in zalven en geleien voor de behandeling van kneuzingen, builen en verstuikingen, en in cosmetica. Mensen die overgevoelig zijn, krijgen van dergelijke producten huidontsteking".
Bron:
http://www.skepsis.nl/kruiden.html

Ik begrijp echt niet op welke gronden Dr Hooimeijer het gebruik van kruidenthee adviseert. Waarom zou je een vogel venkelthee laten drinken? Het is zo tegennatuurlijk als de pest, vogels drinken van nature al weinig en al helemaal geen thee.
Ik zou ze gewoon een lekker paardenbloemblaadje geven. Zo krijgen ze vocht en andere nuttige stoffen binnen op een natuurlijke manier.


lovesbudgies

Ik wist wel dat je met venkel zou komen, ik dacht nog: zal ik die er tussenuit halen? Maarja Dr. Hooimeijer heeft het echt geadviseerd.
Jammer genoeg geeft hij geen antwoord op e-mails en voor een telefonisch consult moet je 20 euro per 10 minuten betalen,
ik zal het Anton Beijer eens vragen.

robby

ik geef mijn grasparkieten,kanaries en zebrabravinken 2maal per maand duiventhee.
en ik zie niet echt wat slecht kan zijn voor de vogels .
ik denk dat ze dit er anders niet zouden bijsteken moest dit slecht zijn voor de vogels.

lovesbudgies

Ten eerste worden er veel producten verkocht voor grasparkieten die slecht zijn voor ze, denk maar eens aan gemengd grit en sepia,
2 producten die een grasparkiet niet mag hebben, maar die wél verkocht worden.

Ten tweede is een duif een hele andere vogel dan een grasparkiet, kruiden en theeën die prima zijn voor duiven (voor zover wij dat weten),
kunnen giftig zijn voor grasparkieten. In sommige soorten duiventhee zit bijvoorbeeld rabarber, dit mag je nooit aan een grasparkiet geven
want dat is voor hen erg giftig.

Mars

Als je de kruiden (zoals 'brandnetel') vers mag geven (wat Hooimeijer daarnaast ook adviseert), kun je toch ook een aftreksel in de vorm van thee geven?
Blijkbaar heeft H. gezien dat ook dit een positief effect heeft bij papegaai-achtigen. Ik geloof wel degelijk dat hij daar onderzoek naar heeft gedaan, dan wel, dat er onderzoek naar is gedaan (hij baseert zich vaak op Amerikaanse 'methodes').

Een aantal van de kruiden die Hooimeijer noemt verbeteren de stofwisseling en leverwerking bij papegaaiachtigen (wat een goede rui bevordert). In een van de boekjes die ik hier van hem heb, noemt hij ook de werking van (een deel van?) de verschillende thees en kruiden, voor zover ik me weet te herinneren.

Kortom: ik zie er geen kwaad in thee te trekken van verse bladeren of kruiden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..