Wie weet raad: mijn parkiet EET papier

Gestart door Caroline, november 04, 2006, 19:05:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caroline

Mijn parkietje Piet (mannetje van 2 jaar) is altijd dol geweest op het versnipperen van papier en karton. Alleen de laatste paar weken EET hij de stukjes op ???. Ik heb nu een 'papierspeelverbod' ingesteld, maar dat vind Pietje niet zo leuk.

Hij krijgt voldoende te eten (Xtra-Vital), drinken (water) en te snoepen (Vitakraft stengels, sla, appel). Er hangt ook een mineraalblokje in de kooi, maar daar komt hij niet aan (ook de speciale sepia's en wilgentakjes laat hij links liggen). Wel knabbelt hij regelmatig op steentjes uit het zand (1x per dag scharrelt hij daarin rond). Verder is hij 's ochtends, 's avonds en in de weekeinden een aantal uren uit de kooi.

Wie heeft er nog meer ervaring met parkieten die papier OPETEN? En is er een manier om mijn vogeltje dit af te leren? Zie ik iets in de verzorging over het hoofd?

corrina

Dat doen de mijne ook hoor,als ik wat op tafel heb laten liggen,of de krant zijn ze ook gek op.Maar ja kan nie alles opbergen he??Heb ook al vanalles geprobeerd maar het is nie afteleren.

Parkieten-Freak

Mijn parkiet is ook dol op papier. Meestal versnippert hij het alleen maar. Af en toe zie ik hem dan ook echt "kauwen" en ik vermoed dat hij wel eens iets opeet. Zijn snavel gaat dan wel een minuut of 10 op en neer, alsof hij kauwgom eet.
Waarom grasparkieten dit doen weet ik niet. Ik heb wel eens gedacht dat het misschen een soort van lijm/bindmidel is in het papier zelf wat de vogels lekker of aangenaam vinden. Zeker weten doe ik het echter niet........ ;)


Meike

hey Corrina,

Klopt het nou dat je parkieten krant eet?! dats giftig voor parkietjes als ik het goed heb ;) ;)

corrina

Ja ze knagen aan de bovenkanten van de krant en kauwe erop,dus niet echt het inkt.En ja mijn valkparkiet die had binnen 2 dagen mijn verjaardags kaart opgevroten/versnipperd.Je kan nie alles weghalen.

Josephine

Dat parkietjes blanco papier versnipperen of opeten is niet zo heel erg denk ik, het moeten niet hele pakken papier per dag worden denk ik...

Maar je kan je parkietje beter niet aan kranten laten knabbellen denk ik, inkt is volgends mij giftig en ook al laat je je parkiet aan een snipper krant knagen waar geen inkt op zit ofzo, is het denk ik ook niet goed. Als ik me krantenwijk heb gelopen zijn me handen altijd helemaal zwart...

Groetjes Josephine

kanarie

als je je parkiet op heterdaasd betrapt moet je hem direct terug in zijn kooi zetten zodat hij het krantenpapier met de kooi associeert.
dit wil dus zeggen dat hij het papier stout gaan vinden, want telkens als hij ervan eet, hij in zijn kooitje moet en hij rondvliegen door de huiskamer toch zoveel leuker vindt.

corrina

Kan moeilijk al mijn papier uit de kamer halen. Ze pakken mijn post enz.ook.En terug in de kooi zetten ga ook een beetje moeilijk met 4 parkieten,zo krijg ik mijn krant nooit uit :D

emceeelwee

Neej natuurlijk kun je niet al je papieren opbergen...

Ik weet niet hoe slecht het is voor een vogel om papier te eten. Er zit vast verschil tussen de "slechtheid" van blanco (al dan niet gebleekt) en bedrukt papier. Mijn gevoel zegt dat krantenpapier opzich niet zo erg is. Er zitten minder bleekmiddelen (of resten ervan) in dan in bijvoorbeeld echt wit papier. Maar de inkt is wel weer minder gezond. De randjes is dus denk ik geen probleem...

Caroline

Bedankt voor alle reacties! Als ik Pietje met papier laat spelen, zorg ik dat het schoon, onbedrukt papier is. Zodra hij gaat zitten eten haal ik het weg en krijgt hij iets niet eetbaars om mee te spelen. Als ik het papier laat liggen eet hij gerust een randje van zo'n 5 centimeter op :(! Ja, hij peuzelt het echt helemaal op.

Sonline

Mijn vorige parkiet kreeg als bijnaam "de conducteur" omdat hij overal gaatjes in zat te knippen!  :P