Constant Hijgen!

Gestart door Mariëlle S, juni 26, 2005, 17:27:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mariëlle S

:o Help mijn nieuwe parkietje zit steeds te hijgen. (Ik wil niet nog een vogeltje verliezen :( ) Ik lijk wel neurotisch maar ik heb telkens pech met een tweede vogeltje en bekijk ze daarom elke keer met argusogen. Het is net alsof Dolby geen vriendje mag hebben.

Ik heb hem vanaf donderdag. Eerder zat hij ook wel een beetje te hijgen maar ook met zijn vleugeltjes afhangend, dat leek gewoon op het erg warm hebben. Als ik hem dan met de plantenspuit natspoot ging het weer goed.
Hij had het ook wel als hij heel druk geweest was en een beetje gestresst. Dus dan vond ik het wel logisch dat hij een beetje versnelde ademhaling had.

Maar nu zit hij gewoon rustig op zijn stokje en elke keer met zijn bekje open te hijgen. Zijn vleugeltjes hangen gewoon en hij zit niet bol. Ook eet en drinkt hij gewoon en hij heeft nog gespeelt, nette poepjes en ziet er verder gezond uit. Wel is hij heel slank gebouwd. Het is nu ook niet zo warm meer binnen en Dolby heeft nergens last van.

Is het gewoon de warmte toch nog of moet ik de dierenarts er naar laten kijken. Zo ja, kan dat gewoon tot morgen wachten?

Parkieten-Freak

Het kan zijn dat de vogel het warm heeft. Een wat snellere ademhaling in combinatie met een geopende snavel geeft verkoeling voor de vogel, evenals het opheffen van de vleugeltjes.
Kijk wel even of de ademhaling niet met piepen gepaard gaat, en of de staart niet "meewipt".
Als de vogel verder normaal eet, speelt en drinkt en niet bol zit of tekenen van pijn vertoont, zou ik het gewoon even aankijken.
Het kan immers heel goed zijn dat het jonge vogeltje flink geklommen heeft in de kooi, of zich een beetje druk gemaakt heeft.
Hou het wel even goed in de gaten Marielle, en probeer hem nu eventueel op een wat koelere plaats in huis te zetten, en kijk dan eens na een uurtje of hij nog hijgt.


Mariëlle S

Zal ik doen. Hij is nu heel eventjes los omdat Dolby ook los is en als hij dan in de kooi moet blijven wordt hij helemaal hyper. Maar nu zit hij boven op de kooi en hijgt helemaal niet. :)  Ook na een rondje vliegen niet. Hij wipt ook niet met zijn staartje en je hoort geen piepende ademhaling. :)   Maar ik houd het wel heel goed in de gaten. Ik ben nu wel wat geruster, thanks voor je reply :D


Ik was zo blij met Dolby en dat ging fantastisch maar na al die ziektegevallen hier (ze noemen me al het parkietenhospitaal ;) ) wordt ik steeds argwanender en zo gaat de lol er natuurlijk wel af.

Snaveltje van Dolby en Discy

Ps. Ik heb hem toch maar Discy genoemd (in ieder geval voorlopig) omdat ik die naam zo gewend ben.

Parkieten-Freak

Discy is ook een heel leuke naam! :P
Ik denk dat het allemaal wel meevalt met Discy Marielle. Hou het gewoon even in de gaten, maar het zal misschien toch een beetje een combinatie van warmte en opwinding zijn bij het nieuwe vogeltje! ;)


Mariëlle S

#4
Ik denk t ook, Ik hoop het ook :P  Zat net wel een beetje te hijgen maar ja hij is inderdaad nog wel jong en heeft al heel wat verandering moeten meemaken. Ik houd het gewoon goed in de gaten.


Ps. Nog een compliment voor jullie forum ;)

Jorijn

Dank :D

Donkey heeft dit ook, En het gaat stukken beter de laatste 2 dagen nu het weer een stuk koeler is ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Dick uit Aruba

Zoals jullie weten woon ik in de tropen en staan al mijn 24 parkietjes binnen. Jullie kunnen gerust van mij aannemen dat de temperaturen hier flink kunnen stijgen.

De parkieten die zitten de niksen, hebben eerder last van de warmte dat de parkieten die heen en weer vliegen. Het lijkt erop dat vliegen afkoeling geeft.

Nu draag ik er altijd wel zorg voor dat er voldoende luchtcirculatie is, dus voldoende zuurstof. Hierbij staan de parkieten NIET op de tocht. Er draait een ventilator die over de volière naar ergens blaast, dus niet in de volière. Alle donsveertjes die eventueel op de bodem liggen bewegen geeneens, dus geen tocht.

Natuurlijk is het ook een kwestie van gewenning denk ik.

Mariëlle S

Het is inderdaad frappant dat net zoals jij zegt als hij bezig is, vliegen, spelen enzo niet zit te hijgen en wel als hij stilzit. :P
Als hij eet zit hij ook niet elke keer op adem te komen maar eet flink door.

Net alsof als hij iets anders te doen heeft het vergeet en er aan denkt als hij stilzit. ;)

Mariëlle S

Even een update:
Ik heb Discy vandaag nog niet zien hijgen :) , nu ben ik natuurlijk niet de hele ochtend thuisgeweest maar hij is wel wat actiever ook. Hij hijgde alleen heel even toen hij op mijn hand ging zitten. Ik denk gewoon van de spanning, dat hij het nog wel een beetje eng vind. :P  Hij zit nu lekker op een pootje siësta te houden samen met Dolby.

ps. Ik heb vroeger een kat gehad met een beetje astma  :rolleyes: misschien heb ik nu wel een iets astmatische vogel :P

Tanja

Ik lees hier een paar keer iets over piepend hijgen... Als Bertus wat harder heeft gevlogen dan normaal, of wanneer hij in een onbekende kamer niet zo snel een landingsplaats kan vinden en verschrikt weer bij mij op mijn schouder gaat zitten, heeft hij een ietwat piepende hijging. dit duurt nog geen 10 seconden... Moet ik me zorgen gaan maken....?

Ingrid

Hoi Tanja,

Je hoeft je geen zorgen te maken als Bertus hijgt zoals je hebt beschreven. Pas op, wanneer je parkietje bol zit, lusteloos is of wanneer je ziet dat het hijgen echt ademnood is en langdurig aanhoudt, dan moet je zorgen maken. Door angst, stress of opwinding kunnen ze een beetje gaan hijgen.

Groetjes, Ingrid

Tanja

Nou met Bertus is verder niets mis... wassie maar een keertje wat rustiger....   :D
Gelukkig maar, ik had ook niet verwacht dat het iets zou zijn, maar na het horen over een piepende hijg.....

Bedankt!

Goofie

Hallo,

Ik las hier in deze topic iets over het wippen van de staart. Goofie doet dit eigenlijk altijd als hij stilzit. Als hij speelt, eet of bezig is doet hij dit niet. Volgens mij is het gewoon een tic geworden, want verder maakt hij geen zieke indruk ofzo. Zijn er meer parkietjes die dit doen, of is er dan echt iets niet goed? Hij doet het al zolang ik hem heb.

Groetjes, Debbie en Goofie

Jorijn

CiteerHallo,

Ik las hier in deze topic iets over het wippen van de staart. Goofie doet dit eigenlijk altijd als hij stilzit. Als hij speelt, eet of bezig is doet hij dit niet. Volgens mij is het gewoon een tic geworden, want verder maakt hij geen zieke indruk ofzo. Zijn er meer parkietjes die dit doen, of is er dan echt iets niet goed? Hij doet het al zolang ik hem heb.

Groetjes, Debbie en Goofie
[snapback]7008[/snapback]

Dit is normaal hoor :) zit doen ze vaak tijdens het ademhalen, Zie het als een manier van ontspannen zijn ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com