ademhaling?

Gestart door Carl, oktober 25, 2006, 12:39:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carl

Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken is Japie onze Ricky komen vergezellen. Alleen Japie blijft erg stil, ik moet dan ook zeggen dat Ricky nu nog tammer is geworden ;D als voordat Japie kwam, hij slooft zich ook duidelijk uit en praat en fluit de hele dag door. Misschien dat Japie hierdoor stiller is, maar wat mij nu ook is opgevallen is dat Japie een bromgeluid maakt, niet continue maar zo af en toe. Heeft iemand hier ervaring mee, want veel fluiten/kwetteren doet hij ook niet, alleen als Ricky weg vliegt dan raakt hij als het ware in paniek en begint dan enorm te fluiten. Weet iemand raad???

Groetjes Mirjam, Ricky en Japie

Ik moet hier overigens nog wel even bij zeggen dat het geen piepend geluid is, en Japie eet en drinkt goed, en zit ook niet bol. Het geluid wat hij maakt, tja hoe zal ik het eens omschrijven....een soort van gegrom maar dan voor een parkietje, en hij doet dit niet continue. Vaak is het als ik bij de kooi sta en met ricky aan het kletsen ben, op dat moment maakt hij dan regelmatig dit geluid en zie ik zijn ademhaling sneller gaan.

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Carl

Ik hoop echt dat iemand reageert, ik weet namelijk niet of het gewoon komt omdat hij onder de indruk is van onze Ricky of dat hij gewoon niet lekker is. Hij eet en drinkt goed, en reageert op ricky als ricky even uit zicht is, ze zitten wel samen in de kooi maar ik durf japie er nog niet zoveel uit te halen. Is het anders verstandig om Japie toch weer even apart te zetten en kijken wat hij dan doet? Natuurlijk wel dat ze elkaar kunnen zien maar niet meer bij elkaar in de kooi.

Groetjes

roha

Hoi,

Jeetje, ik kan me er eigenlijk niets van voorstellen van dat bromgeluid. Ik heb het nog nooit gehoord, terwijl ik toch al weer zo'n 11 jaar 'parkietenervaring' heb.
Het lijkt er een beetje op dat hij toch nog een beetje gestressed wordt van jou, het heel spannend vindt, omdat hij sneller gaat ademen. Maar dat bromgeluid kan ik me niet plaatsen. Misschien is er wel iets met zijn longetjes aan de hand dat het geluid daar vandaan komt als hij zwaarder/dieper gaat ademhalen. Maar dat kun je bij een vogelarts navragen of laten nakijken. Ik zou wel informeren voor de zekerheid! Misschien dat er wel mensen op het forum die bekend zijn met dit geluid/gebrom.

Roha

Parkieten-Freak

Bromgeluid maakt mijn parkiet ook wel eens. Met name als ik iets doe wat hem niet bevalt. Bijvoorbeeld:
Als Croky op mijn schouder zit dan laat ik hem wel eens op mijn vinger stappen. Hij heeft hier niet altijd zin in, en om zijn ongenoegen te uiten maakt hij dat bromgeluid.


Carl

Dus het kan ook zijn dat het gewoon een stukje angst is en dat hij eigenlijk liever niet heeft dat ik zo dicht bij de kooi kom. Hij is namelijk ook nog zo stilletjes, terwijl ricky aan 1 stuk door zit te babbelen.....en heel actief bezig is. Vandaar ook mijn vraag of het misschien verstandig is om ze toch weer even apart te huisvesten? In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes

Carl

Ik denk overigens ook dat Japie een popje is, de neusdop is namelijk onder de neusgaten nog een beetje blauwig en daar boven is het redelijk wit. Is het soms zo dat een vrouwtje in de beginperiode ook wat stiller zijn dan een mannetje, ik weet dat namelijk niet, ik heb over het algemeen altijd mannetjes gehad. Japie is nu denk ik 4 a 5 weken bij ons in huis.