Grasparkieten in combinatie met andere huisdieren: onverantwoordelijk?

Gestart door Sonja, oktober 21, 2006, 14:23:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Safrena

Citaat van: naomi86 op maart 04, 2008, 15:01:18
grappig.. er word hier een topic geopend... met de vraag gevaarlijk of niet.... respecteer elkaars mening... stond er geloof ik...

ik geef mijn mening gewoon hoe ik het ervaar met mijn huisdieren...

Hey Naomi

Ieder zijn ervaring en menig word hier ook gerespecteerd ook door Caradow.
Zij vertelde enkel haar eigen ervaring, namelijk hoe betrouwbaar een kat of hond ook lijkt, blijf altijd heel voorzichtig en waakzaam, een ongeluk zit in een klein hoekje.

zelf ben ik ook van mening dat je geen katten en/of honden samen moet laten bij grasparkietjes. Grasparkietjes kunnen af en toe nogal uitdagen, en soms met gevolgen. Wil je meer dan een diertje, oke, maar kijk dan een beetje of het samen kan.

Zelf heb ik twee grasparkietjes en heb ik een baardagame.
Een baardagame eet en lust geen vogeltjes en parkietjes eten en lusten geen reptielen  ;)
Ze kijken hier dus niet naar elkaar om, maar zelfs dan zal ik ze nooit zonder toezicht samen laten vrij vliegen/lopen  ;)

Vele groetjes

roha

Citaat van: naomi86 op maart 04, 2008, 13:46:08
maar ik vertrouw mijn dieren.


Heel leuk dat je je dieren vertrouwt, maar een dier is een dier en dieren hebben natuurlijke reacties door hun instinct. Dan kun je je dieren nog zo goed opgevoed hebben, dat is nooit een garantie dat je dier niks zal doen.
Iedereen kent wel de befaamde zin: Goh, dat doet hij anders nooit/ ik snap het ook niet, hij bijt nooit!
Dan is de baas er ook bij.
Ik zal je niet vertellen wat je wel of niet moet doen en dat doet niemand hier van het forum, we adviseren alleen maar het niet te doen en er worden voorbeelden aangegeven van situaties in vergelijking met de jouwe. ;)

Groetjes hanneke

Petr@

Nou ben ik me toch aan het afvragen hoe een vogeltje zich moet voelen als er ineens een kop van een kat in de kooi komt!!Zo'n parkietje weet toch ook dat het een gevaar is(instinct).En een kat denkt Hmm lekker(instinct).

Ik zie het bij een vriendin heeft een kat en een parkiet.En die kat loop de heledag maar op die kooi te loeren en het vogeltje maar fladderen in de kooi,van angst.En maar zeggen er gebeurd niks.


Ja tot dat.................... :(



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

FairyQueen

Moet hier toch ook even op reageren hoor. Mijn moeder heeft 2 vogeltjes, Personata's, en vijf katten dat is altijd goed gegaan.
We hebben ook een poosje een parkiet gehad en toen nog zes katten ook hier deden de katten niets mee. (later is de parkiet overleden door ziekte)

Alle katten weten dat ze niet aan de kooi mogen komen. En ze doen het ook niet. Een keer was er eentje eigewijs, resulteerde in een bloedend pootje.

Mijn punt is dat je het dieren (katten) dus wel kan leren.

Als we een ander huis hebben zal er ook zeker een kat en een hond bij komen. Vogeltjes los gaat de kat in een andere kamer. En de hond, grote kans dat het hem/haar het niet eens interesseerd.

Vind me maar eigenwijs of wat dan ook, ik weet dat het wel kan. Ja ik weet het er zijn een hoop doemverhalen, maar ook een hoop succesverhalen!

Milo-Pixel

Citaat van: FairyQueen op maart 07, 2008, 19:56:17
Mijn punt is dat je het dieren (katten) dus wel kan leren.

Je kan zoveel dingen leren, maar het instinct krijg je er niet uit. Ookal zijn dieren (en katten dus ook) al zo gedomesticeerd naar wat de mens wil.

FairyQueen

Welk instinct?? Een van de volgels is eens ontsnapt, geen kat die dat beetje interessant vond..

Ilse*

Citaat van: FairyQueen op maart 09, 2008, 11:08:52
Welk instinct?? Een van de volgels is eens ontsnapt, geen kat die dat beetje interessant vond..

Dat is het instinct van een kat ;) Dat heet het jachtinstinct.
Het instict is niet altijd aanwezig nee, maar het gaat nooit weg, ook al lijkt de kat geen interesse te tonen...

Petr@

Precies Ilse,een kat ken toch ineens uithalen.En nog niet eens expres maar dat is toch het instinct.
Ik blijf erbij katten en vogels kunnen niet samen.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Jasmin

Ik heb twee katten die heel erg veel jagen op alles(sokken eten voeten dekens alles)ook op mijn parkietje.ze hebben hem bijna te pakken gekregen.ze waren de kamer in geslopen.ookal is je poes nog zo lief het instinct blijft.

Jasmin

marianne vermaas

Wij hebben ook een hond,de vogels zitten in de kamer,Hij kijkt er helemaal niet naar.Hij is al 11 jaar maar bij de vorige parkieten keek hij er ook niet naar.Als de vogels tam zijn en gaan vliegen in de kamer gaat hij naar de gang want dan kan je het niet riskeren dat hij wat doet.groetjes Marian ;D

smartie

Ik heb hier ook een topic over geopend in samenwonen (met een kattenfreak of iets dergelijks). Mijn vriend is kattenfreak, hiermee opgegroeid, altijd als vrijwilliger in het dierenasiel gewerkt en bij het op zichzelf gaan wonen meteen 2 katten genomen. Ik heb dat met parkieten en we hebben wel respect voor elkaars dieren maar onze enige irritaties tot op heden gaan over onze HUISDIEREN!

Ik denk dat katten en parkieten geen goede combinatie is in 1 huis. Soms hoor je mensen voorstellen om de parkieten dan in een andere kamer te zetten zodat de katten daar niet bij kunnen. Of om de parkietenkooi hoog in de kamer te hangen. Nou, ik heb de katten zien springen en dat is GEEN OPTIE! Hoe hoog ze zouden hangen, ik zou ze van mijn leven niet alleen met elkaar in 1 kamer laten!

Hij wil zijn katten niet wegdoen net zo min als ik mijn parkieten weg wil doen. Voorlopig gaan we ook nog niet samenwonen. We kijken wel hoe het tussen ons gaat en mocht er onverhoopt een huisdier overlijden, nemen we er niet meteen 1 bij. Tenzij het overgebleven dier natuurlijk zo verdrietig is en echt een maatje mist. Het blijft een dilemma! Mochten we over een paar jaar nog gelukkig samen zijn en echt samen willen wonen zou ik denk ik nog eerder besluiten mijn lieverds een ander goed huis te geven dan ze samen met 2 katten te laten wonen! Maar ik wil ze helemaal niet kwijt! Dus ook geen optie! Huisdieren heb je niet voor even maar voor het LEVEN! Zucht...

parkietengek12

hoi

ik vind dat het wel kan maar laat je je parkietje(s) vliegen doe dat in een kamer waar geen andere huisdieren aanwezig zijn
ik doe mijn hond steeds weg als ik mijn pietje laat vliegen, want mijn hond had haar een keer bijna te pakken dus:HET ZOU KUNNEN ALS JE ZE MAAR MET HET VLIEGEN APART HOUD!!!

nou groetjes joel

Lindsay

Heey,

Ik vind het erg moeilijk om hier over een oordeel uit te spreken. Want ik hoor vaak zat ervaringen dat een kat/hond het erg goed kan vinden met een parkietje.
Ik zelf heb 2 parkietjes en zou er geen ander huisdier bij laten gewoon uit angst dat er iets zou kunnen gebeuren. Maar de mensen die het wel doen, als het goed gaat heb ik er geen problemen mee  ;D maar blijf wel altijd op je hoede! Zoals al door een aantal parkietenliefhebbers hierboven gezegd is; Een ongeluk zit in een klein hoekje!

Veel Liefs,
Lindsay

jasmijn91

#93
Ik heb zelf een hond en een vogel ( en buiten 2 konijnen en een eend  :D)
maar de vogel enhond gaan goed samen. Soms zit de vogel zelfs op de hond. En dan ben ik de enige die in de stress schiet. (haha!) me hondje blijft gewoon lekker liggen en dan vliegt de vogel weer weg. Maar dit vermijdt ik door de hond in een andere kamer te doen. of met me vogeltje op me kamer te zitten ofzo.

maar ik vind dat het bij ons wel kan!:D

maar het verschilt ook erg met welke hond en welke parkiet denk ik.
we hadden ook een baby eendje en toen ging onze hond erop passen! ( lief he!)


proman

Zeker niet doen met een jonge hond (net puppy-af). Mijn nichtjes hadden een hondje en toen hij mijn parkiet zag begon hij te kwijlen en werd hij opgewonden. Mijn parkiet schrok daar echt van en kroop bang ingedoken weg   :(

Cynthia82

#96
Ik heb zelf 2 perzische katten en een parkietje (sinds kort).
Mijn ene kat Spooky kijkt niet naar Goocheltje om. Dwarrel wel, die vindt het heel interessant. Goocheltje staat in de woonkamer en als ik thuis ben lopen de katten ook in de woonkamer (mijn hele huis is 75m2).
Dit gaat goed, Dwarrel weet dat Goocheltje geen speelgoed is. Als ik slaap of niet thuis ben, mogen de katten niet in de woonkamer.
Zo gaat het prima.
Vroeger hadden we ook altijd katten en parkieten, de kooien van die parkieten hingen aan het plafond, maar als ze losgingen moest de kat de kamer uit, uiteraard.

Floorparkiet

Ik heb thuis 3 parkieten in de woonkamer, 2 cavia's buiten, 1 hond (drentse patrijs=jachthond) die loopt overal en een aquarium op mijn slaapkamer. Ik laat mijn parkietjes alleen los vliegen als de hond weg is, gelukkig vind de hond het fijn om buiten te zijn dus kunnen we hem vaak in de tuin laten... dan de deuren dicht en een briefje ophangen dat de parkietjes los zijn. De hond is er als puppy mee opgegroeid en weet dat hij niet tegen de kooi mag springen of duwen hij loopt er gewoon langsop alsof het lucht is en als we weg zijn of gaan slapen dan slaapt hij in de bench.... Maar ik vind ook dat je altijd toch toezicht moet hebben.

Malibu

Toen ik 3 jaar geleden samen ging wonen wilde ik graag een hond, maar ja, die zijn duur, zowel in aanschaf als in verzorging  ::) dus werd het een konijntje, iemand anders hier op het forum heeft dezelfde als ik (ze heeft een banner met 5 foto's de middelste is een konijn) een zilvervosje... Omdat ik een kooi voor ieder beest altijd erg zielig vind kreeg ons konijntje een eigen kamertje van 2 bij 3 meter :-X een beetje verwend, maar goed, we hadden een 4-kamerflat en 1 kamer gebruikte we toch niet... Mijn konijntje is zindelijk geworden, kan kusjes geven op commando en mooi opzitten, dus ik heb toch nog een beetje een hondje  ;D (deze info is allemaal een beetje off-topic, I know, maar het leid ergens toe, echt waar ;) en ik hou gewoon van opscheppen over me beessies  ::))
Toen we 4 jaar een relatie hadden kreeg ik als cadeau een parkietje  ;D maar Pepper zat dus op haar eigen kamer en Malibu zat bij mij, dus ze zagen elkaar nooit...
Ondertussen is de relatie voorbij en ik zit sinds 3 maanden weer thuis... Malibu kon meteen mee, maar Pepper kon ik de ruimte niet bieden die ze op haar kamer had, dus bleef ze zolang bij mijn ex... Maar mijn ex gaat volgende week op vakantie, dus ja, gisteren toch maar het konijntje hier gebracht...
Nu zitten ze allebei op mijn kamer, parkietje aan de ene kant, konijntje aan de andere kant, allebei zijn ze uit hun kooi... Maar volgens mij hebben ze niet eens in de gaten van elkaar dat ze er zijn hahaha  :P ze zitten allebei hun eigen ding te doen  ::) en ik geloof ook niet dat ze nog van plan zijn elkaar op te zoeken, mocht dat wel gebeuren dan zit ik er tussen in om eventueel in te grijpen ;)

En mijn mening over katten en vogels... Ik zou het zelf sowieso nooit doen omdat ik allergisch ben voor katten, maar ik denk anders ook niet... Dat instinct blijft inderdaad altijd, dan doet hij/zij het niet expres, maar daar heb je zo weinig aan als je vogeltje dood is  :o...

Sammydeparkiet

Ik zelf heb hier thuis ook een beestenboel! Ik heb hier 2 honden, een herder en een maltezer. Het zijn allebei bange honden & als je alleen al het kooitje van de parkiet open maakt, staan ze allebei met hun staarten tussen de pootjes beneden van de trap. dus dat is geen enkel probleem!  ::) Een jaar geleden kreeg ik er een poes bij & die was niet weg te slaan van mijn kamer. Mijn poes werd steeds volwassener en ging veel meer naar buiten. Ik moest en zal een hamstertje hebben. Dat werd echt een probleem want de poes moest leren dat het geen eten was. En op een dag ging het fout. ik zat rustig achter de computer en toen hoorde ik ineens een knal & ja hoor de poes had de hamster kooi (tralies) naar beneden getrokken. Hij is enorm geschrokken van het geluid en is dus al weg gerend. Met mijn hamster is niks gebeurd. die lag nog lekker te pitten in zijn huisje. ik wou dat het geen tweede keer gebeurde dus ik kocht een kooi zonder tralies ( die je dus niet omver kan trekken ) en de poes mocht weer in mijn kamer. Het intereseerde hem niet en dus kwam hij niet meer in mijn kamer. een half jaar later moest ik perse een parkietje hebben. De poes komt nooit meer in mijn kamer zonder toezicht. als ik er ben en hij wilt naar binnen gaat ie slapen. Hij krijgt de kans niet om er bij te komen. Mijn hond kon nog welleens mijn deur open maken & vandaar zit er nu een ''dierenslot'' op. wat dus onmogelijk voor ze is om open te maken. De hamster en de parkiet staan allebei in mijn kamer. ze komen nooit bij elkaar. De cavia staat beneden, dus mijn parkiet komt ook nooit in aanraking met de cavia. Op mijn deur heb ik ook een kaartje gehangen met erop : Deur dicht houden want de parkiet is er uit & de deur mag open alleen als ik er ook ben voor het geval de deur open gaat als de parkiet er uit is en de poes komt er toevallig bij.

Mijn buurmeisje heeft ook een kleine papegaai en een poes die altyd samen zijn & de kleine papegaai die zit nooit met een dichte kooi. De kleien papegaai is echt wel de baas over die poes. Ze hebben hem al 3 jaar & er is nog nooit wat gebeurd.

Zelf zou ik het nooit doen zonder toezicht. ik vind dat je beter te voorzichtig bent & overbezorgd bent, dan dat het al te laat is. Het blijven dieren & die kunnen nog wel eens onverwachts rare dingen, ookal ken je ze zo ''goed''  ::)