Oudere Parkietjes Tam Mken

Gestart door Analuisa, juni 23, 2005, 21:37:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Analuisa

Hoi Hoi allemaal!
Ik ben nieuw hier, en heb een vraagje. Onlang heb ik 2 parkietjes van ongeveer 2/3 jaar gekregen van een kennis. Ik heb ze nu ongeveer 2 weken, maar ze zijn nog heel erg schrikachtig enz. en ik krijg ze maar niet tam. Ik heb alle aanwijzingen van deze site op gevolgd, maar het lukt gewoon niet!
Weet iemand wat ik moet doen? Want ze zijn nu niet jong meer, en dus niet zo makkelijk tam te krijgen. En; ze eten ontzettend veel: ik moet elke dag wel een heel bakje bijvullen, is dit wel normaal? Want ze poepen daarom ook erg veel!

alvast bedankt!

Groetjes, Ana Luisa

Jorijn

Hoi,
En welkom op het forum :)

Ik weet niet wat voor voer je parkietjes krijgen maar wij raden XtraVital aan.

dit bevat alle vitamine en extra dingen voor je vogel. hier zit ook een maatschepje bij, 1 schepje is 5 gram.

en er word aangeraden om per parkietje 2 schepjes voer per dag te geven. Dus elke dag een vol bakje is iets te veel, Daarvan kan je parkiet te dik worden en verde rmet alle gevolgen van dien.

Over het tam maken:

Je kan je parkietje nog tam krijgen, Met heel veel gedult kom je er zeker.

Je kan trosgierst gebruiken om je parkietje te belonen als hij op je hand, vinger e.d. zit Maar geef je parkietje niet meer als een halve sliert per week, Trosgierst bevat veel vet en ook daarvan kan je parkietje te dik worden.

Zodra je parkietje minder schrikt van je hand kun je hem/haar al belonen. en ls hij/zei ook op je hand komt zitten ook belonen en zo elke keer een stapje verder gaan.

Schaam je niet om vragen te stellen ;)

Groetjes Jorijn
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Dick uit Aruba

Hoi Ana,

Een niet tamme parkiet, zeker twee, van 2 @ 3 jaar oud is niet zo gemakkelijk tam te krijgen. Als je door veel geduld het zover kan krijgen dat ze niet meer van je wegvliegen en af en toe aan iets eten wat jij in je hand heb, dat ben je al een heel eind. Je moet dan maar een zekere hoeveelheid aan schuwheid accepteren.

Waarschijnlijk zullen zulke oude parkieten nooit handtam worden. Er zijn uitzonderingen bekend, maar je moet er niet op rekenen. Het kan soms weken of maanden duren eer oudere parkieten je willen vertrouwen. Je moet het natuurlijk NOOIT opgeven. Supertam of handtam zal waarschijnlijk niet snel meer gebeuren.

Zelf heb ik de ervaring dat oude parkieten (3 van ook 2 @ 3 jaar) niet meer van je wegvliegen, maar ik kan ze niet aanraken, dichtbij komen wel.

Hoe dan ook Ana, veel plezier met je parkieten!

Dick.

Kuslar

Hi ana

Je kan je parkieten nog tam krijgen hoor en zeker op deze leeftijd. Ik heb Gülcan gekocht toen ze 3 jaar was en ze was binnen 2 weken tam. ze kwamop mijn hand en at al trosgierst.

Het lukt je wel, heb geduld en geduld wordt altijd beloond. :D

Dick uit Aruba

CiteerHi ana

Je kan je parkieten nog tam krijgen hoor en zeker op deze leeftijd. Ik heb Gülcan gekocht toen ze 3 jaar was en ze was binnen 2 weken tam. ze kwamop mijn hand en at al trosgierst.

Het lukt je wel, heb geduld en geduld wordt altijd beloond. :D
[snapback]5865[/snapback]

Laylacelik,

Dan heb jij natuurlijk je parkietje al redelijk tam gekocht / gekregen. Het was voor jouw parkiet dan alleen maar een kwestie van wennen aan jou.
Ik heb wel eens gehoord (maar nooit gezien!) dat met een niet tamme, dus wilde, parkiet van meer dan twee jaar tam heeft gekregen.

Met liefde en geduld kom je erg ver, dat ben ik helemaal met je eens, maar er zit over het algemeen toch wel een grens aan.

Belangrijk is ook dat we mensen die nog niet zo ervaren zijn met het houden van grasparkieten, geen zand in hun ogen gaan strooien met succesverhalen.  Dit kan alleen maar teleurstellingen opleveren.

Analuisa,

Misschien als je hun "vraadzucht" wil beperken tot normale normen, en hun met vaste regelmaat niet te veel voedsel aanbieden, kan het zijn dat ze actiever en gezonder worden en dat het aanbieden van lekkernijen uit je hand, zoals een klein stukje trosgierst, voorspoediger verloopt.
Zoals Jorijn al zei: "Xtravital"

Dick.

Kuslar

#5
Hi Dick

Gülcan was helemaal niet tam toen ik haar had gekocht. Ze was harstikke bang van mijn hand en fladderde als ik mijn hand in haar kooi deed. Ik vond dat wel eng.
Maar met veel moed en geduld is het me gelukt en ben ik heklemaal gek op mijn enige meisje in huis.

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft mensen die niet zo veel ervaring hebben met het houden van parkieten. Elke parkiet is anders, maar ze blijven het zelfde. Geduld is het belangrijkste en dan kom je al heel erg ver.

Ik ben gek op dieren en ik wilde mijn parkieten heel erg graag tam krijgen. Maar karabas is de enige die nog niet erg tam is. Hij komt alleen in zijn kooi opm ijn hand en buiten de kooi niet, hij vliegt dan weg, terwijl hij een 4 mnd oude parkiet is.

Ik heb geduld en op een dag zal het me lukken :D

Hi Analuisa,

Extra Vital is het beste wat je je parkiet maar kan geven. Alles zit er in wat een parkiet maar nodig heeft. Ik gebruik een pak ongeveer een maand en dat is alles wat ik ze geef, behalve dan trosgierst, brood en groente en fruit.

Dick uit Aruba

CiteerHi ana

Je kan je parkieten nog tam krijgen hoor en zeker op deze leeftijd. Ik heb Gülcan gekocht toen ze 3 jaar was en ze was binnen 2 weken tam. ze kwamop mijn hand en at al trosgierst.

Het lukt je wel, heb geduld en geduld wordt altijd beloond. :D
[snapback]5865[/snapback]

Héééééééél bijzonder! Jij heb net die ene uitzondering waar ik het over had.  :)

Maar met die informatie gaan we natuurlijk niet met z'n allen driejarige parkieten kopen en er op rekenen dat ze allemaal supertam worden. Dit is in de praktijk gewoon niet zo, niet na twee weken, twee maanden of een jaar. Natuurlijk worden ze wel tammer dan toen je ze kocht, maar er zit een grens aan.

Dick.

Analuisa

Hai Allemaal!
Erg bedankt voor jullie reacties! Eigenlijk weet ik niet of ze al tam zijn of niet, ik heb ze gekregen van kennisen die er niet veel aandacht meer aan ze wou besteden. Daarom heb ik ze genomen.

Toen ik een keer trosgierst in hun kooitje wou doen ontsnapte er één, en vloog de andere mee. Ik dacht dat ze nooit meer in hun kooitje zouden gaan, maar ze zijn tog vanzelf naar hun kooitje gegaan omdat ze honger hadden gekregen. Maar ik had gelezen dat je parkietjes pas los mag laten vliegen als ze echt tam zijn. Maar ik heb ook gelezen dat ze elke dag moeten vliegen. Dus hoe moet dat dan??

Kuslar

Hi

Mijn karabas is buiten de kooi niet tam en komt dus niet op mijn hand. Ik laat mijn parkieten gewoon los, dus ook Karabas. Hij kent zijn omgeving en zijn landingen.

Ik heb de kooi gewoon open gedaan en ze vliegen met zijn allen los en ze gaan vanzelf in de kooi als ze moe zijn of als ze honger hebben. Iedere parkiet is anders , gewoon kijken wat je zelf het beste vind.

Safrena

#9
Hey Analuisa

welkom op het forum

Normaal is het inderdaad het beste om je parkietjes pas los te laten vliegen als ze tam zijn ;)

Echter omdat jouw parkietjes al wat ouder zijn en dus ook moeilijker tam te maken zijn kun je ze af en toe even laten vliegen.

Laat ze dan het beste in de avond vliegen een uurtje zodat ze makkellijk terug in hun kooitje kunt doen of laat ze vliegen als je zelf voldoende tijd hebt zoals je zelf zei dat ze zelf terug in hun kooitje gaan ;)

Jaag nooit achter je parkietjes aan dat is heel belangrijk om het vertrouwen van je parkietjes te krijgen en te houden ;)

vele groetjes