gekke ontlasting

Gestart door Scotty - Keecko, oktober 16, 2006, 21:12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Ik heb echt geen idee Ilse...

Bij nierproblemen is er vaak sprake van overmatig drinken, maar dat lijkt het probleem niet te zijn. Ook lijkt het mij persoonlijk erg sterk dat de stress zo groot is in de nacht dat ze ervan aan de plens gaat. Hier word ook gekibbeld om de beste slaapplek, elke avond weer, maar plenspoep krijgen ze er niet van. Voor mijn gevoel is het toeval dat de afgelopen nachten als ze apart slapen ineens geen plenspoep is...

Heeft de DA nog eventuele andere opties als verklaring voor de plenspoep? (wat een woord ;))

En dan kun je je ook nog afvragen in hoeverre dat dit schadelijk is of dat je het gewoon moet accepteren.

Het lijkt mij geen optie om de beestjes permanent uit elkaar te halen voor de nacht....

Scotty - Keecko

De DA heeft gecontroleerd op coccidiose, te veel bacteriën en wormen. Dit was het niet...
Keecko drinkt ook normaal, eet goed, goed op gewicht, slaapt op 1 pootje met koppie in de nek, héél erg actief (als ik haar zie vliegen, hou ik mijn hart vast :-X), goed in haar velletje (nou ja, veertjes), zit lekker te fluiten en te spelen en zit vaak te snavelknarsen op 1 pootje (= tevreden toch??)

Wat ze wel eens heeft is een soort stress-aanval (??). Ze vliegt echt keihard door de kamer, echt heel snel, en dan gaat ze met zo'n hele lange nek heen en weer kijken, en met hele grote ogen...

De DA gaat van stress/bangheid uit, omdat Keecko niet elke keer van die plenspoepjes heeft. Als Keecko rustig op haar schommeltje zit, heeft ze perfecte poepies, maar als ze net hebben gevlogen, of als ze zitten te slapen en ik doe het licht aan, dan krijgt ze een plenspoepje (niet altijd trouwens).

Ik weet het ook niet meer wat ik moet doen...
Je merkt echt niks aan haar, ze is zelfs nog actiever dan Scotty...

Ik wil ze ook niet meer uit elkaar halen, want 's avonds zitten ze me toch te fluiten en te schreeuwen, omdat ze bij elkaar willen, echt heel zielig :(

Er is 1 ding waar ik nog aan twijfel...
Het voer.
Ze krijgen voer van KENNER (bij welkoop verkrijgbaar). Dat is moet ik zeggen eigenlijk vrij eenzijdig voer, maar ik geef ze ook 2x in de week eivoer (2 th.l.).
Groenvoer af en toe ook, niet zo vaak, omdat ik bang ben dat Keecko dan nog meer plenspoep (inderdaad een raar woord) krijgt.

Moet ik dan toch overgaan op Xtra Vital... (ik vind het namelijk vreemd dat Scotty wel goede poepies heeft)

Ik wil eigenlijk niet weer naar de DA, helemaal niet om het geld (dat vind ik namelijk helemaal niet belangrijk!), maar ik wil liever niet meer, omdat haar ontlasting al 2x is getest en er niets uit blijkt, ook is ze verder helemaal fit en ben ik bang, dat als de DA toch een of ander medicijntje meegeeft, dat ze er juist ziek van wordt, en dat wil ik echt niet!! :(

Nu zit ze ook zo lief te fluiten en te krijsen samen met Scotty :-*

Ik hoop dat jullie mij begrijpen...

Ingrid

Hoi Ilse,

Ik begrijp het heel goed, ontlastingsonderzoeken zijn goed, Keecko is daarnaast actief en levendig, dus naar de DA is niet noodzakelijk.
Wat betreft de poepjes, het kan zijn dat het dan gewoon hoort bij Keecko.
In het begin had ik dezelfde overbezorgdheid bij Luna. Luna zijn poepjes zijn altijd anders geweest, altijd wat nattig. Ook ik heb de poepjes laten controleren en waarschijnlijk was toen de oorzaak ook stress. Luna is een beetje een bang aangelegd vogeltje, bij de minste stress veranderen zijn poepjes in een veel zachtere samenstelling (nee, geen plenspoep ;) ). Het hoort gewoon bij hem, want als het daadwerkelijk wat was geweest dan zou hij toch al ziek geweest zijn ;).
Misschien stelt dit je een beetje gerust? Ik denk dat je zelf wel snel genoeg merkt wanneer een verandering in Keecko's gedrag een reden is om de DA een bezoek te brengen.

Groetjes, Ingrid

Scotty - Keecko

Bedankt Ingrid!

Hier kan ik wel wat mee, en stelt me inderdaad gerust! :)
Met een plenspoepje bedoel ik een wormvormig zachte, maar soms ook harde ontlasting (faeces), een witte vaste uraat, en een plasje urine eromheen. De ene keer meer urine dan de andere keer, maar ik moet zeggen dat de urine wel steeds meer afneemt...

Ondertussen heeft Keecko dit nu al een week of 8 zoiets... dit wil zeggen dat het me toen (pas) opviel. En ze is nog steeds even fit als toen.

Ik denk dat ik het zo eerst maar laat, en als het voer bijna op is, ga ik misschien overwegen om op Xtra Vital over te stappen.

De reden dat ik weer een nieuw bericht in dit topic zette, was dat ik bezorgd ben over mijn meisje, en nadat er niks uit de ontlastingonderzoeken is gebleken, was ik bang dat ze misschien iets erg onder de leden heeft...

Bedankt voor je geruststellende bericht Ingrid! ;)

En als ik iets in Keecko's gedrag zie veranderen, dan breng ik zeker een bezoekje aan de DA ;)

Groetjes Ilse

Caradow

Overstappen op Xtravital kan nooit kwaad. Omdat je zelf ook al aangeeft dat het voer dat je nu gebruikt toch wel erg eenzijdig is en als je Xtravital zou voeren hoeft er in ieder egval al geen extra eivoer meer bij.
Blijf verder wel gewoon dagelijks groente/fruit aanbieden, ook al kunnen de poepjes daar iets dunner van worden omdat ze dan meer vocht binnen krijgen. Dit is namelijk niet een teveel vocht dat ze kwijtraken, maar overtollig vocht dat ze niet nodig hebben. Dan blijft in ieder geval de vitaminenhuishouding wel op peil.

en verder denk ik dat je inderdaad de plensjes moet accepteren en eigenlijk negeren, tenzij Keecko ziekteverschijnselen vertoont :)

Scotty - Keecko

Nu 4 weken later...

Keecko heeft nog steeds last van de plensjes. En soms lijkt het of Scotty het ook heeft :(

Ik heb besloten om maar weer naar de dierenarts te gaan... woensdag. Ook omdat ze de ene keer meer drinken als andere keren. Suikerziekte en nieraandoeningen zijn bij mij al afgevallen, omdat ze niet vermagerd zijn (eerder aangekomen ;)) en omdat dit al 4 maanden aan de gang is, als het niet langer is.

Ik laat denk ik weer een ontlastingsonderzoekje doen.

Wat ik vreemd vind:
Als ik 's nachts een lamp aanlaat, is meestal de ontlasting goed. Als ze bij mij zitten, of rond vliegen, zijn de poepies ook goed...

Wat ik erbij moet vertellen, is dat ze steeds meer ruzie maken... niet vechten ofzo, maar waar Scotty speelt moet Keecko spelen, waar Scotty zit, moet Keecko zitten, waar Scotty eet moet Keecko eten (ze hebben 2 voerbakjes), waar Scotty slaapt moet Keecko slapen, en ga zo maar door.... :'(

Verder is het nog steeds wormvormig en goed gekleurd en ben ik nog steeds even bezorgd als 4 maanden geleden :(

Nou ja, wel wat minder, dankzij de lieve geruststellende pm'tjes van Caradow... :) ;)

Groetjes, Ilse

karin v h

#26
Misschien raar en is het misschien al eens gezegd zouden ze o.a. bang zijn in het donker.
Uit angst kan ontlasting veranderen.
Zelfs bij mensen die ergens bang voor zijn krijgen diaree?
Mijn parkietjes, ja en ik weet dat het niet hoort - daar laat ik 's nacht een klein lampje aan want dan is het veel rustiger.
Waarom laat je voorlopig 's nachts geen lampje aan. Of neem je een nachtlampje bij de kooi (gebruikt praktisch geen stroom!).
Is er iets in de kooi waar ze bang van zijn? - omdat ze bij jou rustiger zijn als ze uit de kooi zijn? Of hangt er bijv. een groot wild schilderij achter de kooi?
Ik noem maar een paar dingen op zodat ik hoop dat ik je kan helpen.
Succes.
Groetjes Karin

Scotty - Keecko

Fijn dat je meedenkt, Karin :)

Als ik de lamp aanhou 's nachts is de ontlasting vaker goed, dat merk ik wel.
Verder staat er een computer in mijn kamer (ze staan op mijn slaapkamer). maar die vinden ze juist heel interessant. Ik draai ook muziek, maar niet luid en ze fluiten zelfs mee.

Verder tocht mijn raam wel een beetje, had laastst mijn raam dichtgetaped, maar dat heeft mijn moeder eraf gehaald...  :-\

Toch drinken ze nog teveel. in het weekend zijn ze de hele dag uit de kooi en dan drinken ze amper, 1 of 2 slokjes na het eten. Als ik naar school ben drinken ze ook veel meer.

En dat kibbelen wordt ook steeds vaker... :( Misschien hebben ze daar wel stress van.

Ik heb nog een ander hok liggen, moet ik ze eens een paar dagen apart zetten??

Groetjes Ilse

karin v h

#28
Hallo Ilse,
Ik zou ze inderdaad maar eens een paar dagen apart zetten maar een 'hok' klinkt zo ongezellig. ;)
Laat voorlopig de lamp aan als je er zelf geen last van hebt - dan kan de ontlasting is een tijdje normaal zijn. Als parkietjes diaree hebben of dunne ontlasting krijgen ze ook extra dorst omdat ze dat ook moeten hebben tegen uitdrogen - dus dat is normaal en als ze diaree hebben en niet veel drinken is het slecht.
Ik zou de kooien wel zo zetten zodat ze elkaar kunnen zien (in eerste instantie) blijven ze dan nog aan de gang dan kun je ze altijd zo zetten dat ze elkaar niet zien. Kibbelen ze ook als ze er samen uit zijn?
groetjes en succes
Karin

Scotty - Keecko

Hoi Karin,

'hok' klinkt inderdaad ongezellig... kooi bedoel ik natuurlijk :)
Ik zal dit dan eerst eens proberen, en ik ga het raam weer tapen.
Kan ik ze wel laten vliegen, want dan wordt er ook nog wel eens gekibbeld, (ook wel gekroeld hoor :)) ??

ZOu ik dit eerst eens proberen, en als dit niet helpt naar de DA?
Verder hebben ze geen ziekteverschijnselen en al 4 maanden lang, dus dan komen die verschijnselen wel erg laat ;)

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes Ilse

karin v h

Dat raam dicht-tapen daar ben ik geen voorstander van.
Mijn dierenarts/vogelarts heeft altijd geadviseerd weer of geen weer om iedere dag een 1/2 uur het raam/deur open te zetten ivm frisse lucht. ;)
Staan ze voor het raam? Of staan ze daar 1,5 meter vandaan ?
Mij is altijd verteld zet nooit de kooi voor het raam maar 1,5 meter er vandaan ivm tocht.

Ik zou ze voorlopig toch maar eens samen laten losvliegen. Kijk eens hoe dat gaat. Misschien gaat dat heel goed en als het niet goed gaat laat je ze er een tijdje niet meer uit. Je moet het uitproberen. Misschien moet je ze om de beurt eruit laten? Dat is een kwestie van uitproberen.
Succes. We horen het wel.
groetjes Karin

Scotty - Keecko

Ze staan er ongeveer 1 - 1,5 meter schuin vanaf. Mijn moeder zegt dat er pas tocht ontstaat als er koude lucht van 2 kanten komt, dus bijvoorbeeld via de kieren van het raam en onder de deur door...

Dan laat ik het tapen wel zitten ;)

Ik laat nog wel horen hoe het gaat, ik ben benieuwd, want ik heb dit al eens eerder geprobeerd, maar toen werd Scotty zo ongelukkig, zat heel zielig langs de tralies te hangen, enzo... :(

Ik kijk wel even.

Groetjes Ilse

karin v h

Zet dan in ieder geval de kooien tegen elkaar aan. Zodat ze toch contact kunnen maken. Hebben ze toch hun eigen terrein maar kunnen toch elkaar snavelkusjes geven ;)
Groetjes karin

Scotty - Keecko

#33
Ik zit in een dilemma... :(

Scotty en Keecko zitten nu gescheiden sinds 2 dagen. Dit is het resultaat:
Ze drinken normaal tot weinig :)

* Scotty heeft geen plenspoepjes meer, normale ontlasting. Scotty eet goed (XtraVital) en speelt leuk en fluit enorm. Ik vind dat ze veel vrolijker is geworden nu ze bij Keecko weg is  :-\ :)

* Keecko zit heel zielig in de tralies te klimmen, helemaal heen en weer te waggelen en probeert te ontsnappen... :( Keecko heb ik nog niet zien eten... Ze probeert alleen maar te ontsnappen (Edit: ze heeft nu 1 zaadje opgegeten maar gaat gelijk weer klimmen :() Ze fluit ook niet, krijst wel. Ze heeft donkergroene zachte ontlasting... Het is nog net wormachtig.

Ik heb de kooien tegen elkaar gezet, dan komt Scotty even kijken en Keecko ook, maar Keecko gaat gelijk Scotty pikken... :(

Vanochtend hebben ze samen gevlogen, dat ging redelijk goed, geen ruzie...

Maar in de kooi of tegen de kooi aan is het heel wild snavelen en soms zelfs van de stok afgooien :'(

Wat moet ik nu doen... Ik ben bang dat Keecko diarree krijgt en ze eet ook amper. Ik heb haar vanochtend gewogen: 41 gram. Scotty = 35 gram (maar zij is ook kleiner)

Moet ik ze apart houden, wat kan ik tegen Keecko doen om haar wat te kalmeren...?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen


Edit:
Je voelt haar borstbeentje ook. En ze is ongelooflijk kwaad, ik heb al een stuk of 8 open plekjes op mijn handen...

Scotty - Keecko

#34
Ik ben helaas bang dat er bijna niemand dit vanavond nog leest, aangezien het 1e kerstdag is en wie stapt er dan achter de computer ??? (ikke wel, helaas :-\) Toch wou ik het volgende nog even kwijt...

Nou er zijn in ieder geval 2 vooruitgangen sinds gister/vanmorgen...:

Keecko fluit weer en (het belangrijkste) ze heeft geen 'plenspoep' meer :)

Haar poepies beginnen nu op diarree te lijken. :( Het is zacht donkergroen met een vaste wit/gelige uraat. De ontlasting (donkergroene) ziet er wat slijmerig uit. :'( Ook heeft ze zeer weinig gepoept... Ik heb wat beschuitkruimels in haar bakje gestrooit en voer over de bodem gestrooit, maar ze heeft vanmiddag er niets van gegeten. Verder staat de verwarming hoger.

Nu probeert ze al de hele dag zich door de tralies heen te wringen, zo lijkt het wel. (maar dat kan niet want de tralies zitten 0,8 cm van elkaar vandaan) Haar snaveltje bladert ook wat af en ze heeft al 3 (!) grote veren verloren en wat donsveertjes...

Ze zit nu (eindelijk!!) op mijn hand te eten (ze eet alleen nog maar van mijn hand en uit de kooi).

Vliegen lukt haar nog heel goed, ze zit ook niet bol en ze fluit ook weer een beetje. Ik snap echt niets meer van Keecko, maar 1 ding is zeker, woensdag weer naar de dierenarts! Mijn ouders vinden haar gezond eruit zien en vinden het onnodig om dan naar de DA te gaan, maar als de ontlasting woensdag nog steeds niet goed is, vertrouw ik het echt niet!

Ik laat haar vanavond maar los, anders wordt ik helemaal gek als ik dat zielige koppie voor de tralies zie rondhippen... :(

Ik snap niets van Keecko. Ze wil niet alleen in de kooi (in ieder geval niet de kooi waar ze nu in zit) en als Scotty erbij zit, wordt ze kwaad op haar.

Wat doe ik toch verkeerd...? Ik heb zo het beste met hun voor, bij mij worden ze ziek en ik verzorg ze naar mijn weten zo goed. Ik heb alles voor hun over... Ik besteed echt letterlijk bijna al mijn vrije tijd aan hun. Er zijn mensen die verzorgen de beestjes slecht, slechte voeding, geen aandacht, etc... en die beestjes worden nooit ziek of daar is nooit iets mee... Het is echt niet eerlijk... :(

Ik weet niet meer wat ik moet doen... *zucht*

Edit:
Ze wil nu alleen nog maar eten als ze op mijn schouder zit en als ik een voor een een zaadje geef. Na elk zaadje gaat ze wel meer fluiten en krijsen...

Ingrid

Hoi Ilse,

Je moet jezelf niets verwijten dat ondanks jouw goede zorgen je parkietje ziek wordt. Naast een goede verzorging speelt ook de afweer van een parkietje een rol. Net als bij mensen is het bij dieren zo, de één heeft een betere afweer dan de andere.
Keecko's uitbraakpogingen zijn niet zo vreemd, ze is natuurlijk gewend om met Scotty in de kooi te zitten en nu zit ze alleen.
Omdat het belangrijk is dat ze goed eet, is het prima dat je haar wat op je hand aanbiedt.
Verder vind ik het moeilijk om zo te beoordelen of Keecko wat onder de leden heeft.

Groetjes, Ingrid

Scotty - Keecko

Bedankt voor je reactie Ingrid,

Ik heb ze nu samen los vliegen en ze gaan schreeuwend, krijsend door de kamer vliegen en ze zitten nu uit een groot laag schaaltje samen zaadjes te eten :) (een klein bakje wil niet, dan wordt Keecko de baas daarover en mag niemand eraan komen)

Zonet ging Scotty heel dicht bij Keecko zitten, met het doel om te worden gekrauwd, maar dat wou Keecko niet en haalde flink uit naar Scotty. Zo gaat dat ook in de kooi.

Morgen zet ik ze maar weer bij elkaar, kijken of de poepies dan beter worden. Zo niet, dan ga ik naar de DA.

Ze zijn nu in ieder geval beide blij, Keecko omdat ze eruit is en Scotty omdat ze weer een maatje dichtbij haar heeft. Misschien heb ik wel een heel moeilijk parkietje die niet in een kooi wil zitten, maar misschien beter in een volière past ??? Misschien is het wel een hevige pubertijd... Ik heb nu tenminste even rust, want ze zitten nu op elke schouder van mij, heerlijk te dutten op 1 pootje :-*

karin v h

Nou, ik wilde even mijn mail doorkijken met Kerstmis.
Wat mij opvalt is het zijn gezelsschapsdiertjes het klinkt er ook echt naar dat als ze bij elkaar zitten (losvliegen) dat het goed gaat.
Als je ze appart zet missen ze elkaar toch ondanks dat ze elkaar aan kunnen raken.
Waarom zet je ze niet gewoon vandaag samen in de kooi om te kijken hoe het gaat met de poepjes waarom wacht je op morgen.
Hebben ze iets van /fruit of zo gehad waar ze misschien groene (dunne) ontlasting van hebben. Heb je dat allemaal bij jezelf doorgenomen - wat heb ik ze allemaal gegeven de dag voor dag dat ontlasting veranderde.
Succes ik hoop dat het weer goed gaat.
Groetjes karin

Scotty - Keecko

#38
Hoi Karin,

Ik ben al 3 - 4 maanden aan het denken wat de oorzaak van de waterige ontlasting kan zijn. Het is ook alleen maar als ze in de kooi zitten...

Groente en fruit geef ik de laatste tijd niet meer, omdat ik bang ben dat het dan erger word en dan kan ik niet meer controleren of ze teveel vocht verliest.
Ze drinken dus nu zeer weinig (= normaal) en ze hebben ook geen waterige ontlasting meer.

Het punt is nu:
Met Scotty erbij in 1 kooi, veel ruzie, zorgt voor waarschijnlijk stress (= waterige ontlasting en dus vochtverlies), daardoor meer drinken.

Zonder Scotty erbij, dus in aparte kooi zitten, geen ruzie, wel stress (door nieuwe omgeving, misschien daardoor soort diarree?), Keecko ongelukkig, Scotty juist gelukkig (omdat ze niet meer wordt gepest), Keecko in hongerstaking :(

Okee ze mogen nu nog los, aangezien Keecko daarom wel gaat eten. Ik zet ze vanavond wel weer saampjes in de kooi en ga heel erg hopen dat ze elkaar vanavond niet van de stok afgooien... :'(

Ik laat het morgen wel even weten.

Bedankt dat jullie meedenken

Groetjes, Ilse

karin v h

Als ze elkaar kapot maken in de kooi kun je ze dan niet beter zo uit elkaar zetten zodat ze elkaar niet meer kunnen zien.
Als ze elkaar niet kunnen zien of horen vergeten ze elkaar misschien een tijdje en kan die andere misschien tot rust komen. Sorry ik was het even kwijt dat ze elkaar 'kapot maken in de kooi'.... Ik dacht dat ze kapot gingen omdat ze elkaar zo misten een soort van heimwee maar als ze in de kooi met elkaar vechten is dat dus ook niet alles.
Ik zou ze dan zo apart zetten zodat ze elkaar niet kunnen horen en als de ontlasting dan nog zo blijft contact opnemen met de dierenarts. Ja, het is Kerst dus het is allemaal wat moeilijker.
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met dit antwoord ;)
Succes en sterkte.
Groetjes Karin