Corbo: hoeveel, en hoe vaak verschonen?

Gestart door Moppers, oktober 05, 2006, 20:33:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Toen ik een week geleden in de Vogelkelder (Den Haag) was, zag ik een zak Corbo liggen. Ik had er hier wat dingen over gelezen, vooral positieve ervaringen. Het was 2,79 voor een zak van 1,36 kilo, dus ik dacht ik probeer het eens, misschien vinden ik en mijn parkietjes het ook wel fantastisch. Ik vind alleen de informatie op de verpakking niet genoeg voor een corbo-leek als ik.

Er staat onder andere op de verpakking: "4 a 5x langere gebruiksduur, dus minder schoonmaken"

Maar omdat het voor mij volledig nieuw is, heb ik geen idee hoeveel je het beste op de bodem kan leggen en wanneer het zeg maar verzadigd is, en wanneer het dus verschoond moet worden.

Wie kan mij er meer over vertellen?
Hoe vaak verschoon jij het (met hoeveel parkietjes in de kooi), hoe ziet het er dan uit, ruikt het dan? Hoeveel moet er op de bodem liggen? (ik zou zelf denken ongeveer even veel als wat er normaal aan zand in ligt, maar dat is dus maar een gokje)

Alvast bedankt voor de antwoorden  :)

Kairi

Als ik de kooi verschoon zorg ik ervoor dat er zo weinig mogelijk bodemgrond zichtbaar is. Ik gebruik houtsnippers. het ziet er dan heel fris uit want ik maak meteen de bodem schoon met warm water enzo zodat het overgebleven poep ook weg is. Het stinkt helemaal niet zo snel trouwens. We verschonen het zo snel mogelijk en meestal in het weekend omdat we door de weeks niet veel tijd daarvoor hebben. We hebben in elke kooi 2 vogels en we hebben dus 3 kooien. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Kusjes kairi.

Cutie_lover

Citaat van: Moppers op oktober 05, 2006, 20:33:28
Hoe vaak verschoon jij het (met hoeveel parkietjes in de kooi), hoe ziet het er dan uit, ruikt het dan? Hoeveel moet er op de bodem liggen?
Ik heb Corbo, en ik verschoon 1 keer in de week de parkietjes ( 2 parkietjes ) Eventueel ( dit doet mijn vader soms, als hij zich ergert aan dat poep ) kan je de vieze korrels vervangen voor schonen, waardoor het nog hygeniser is ( Hoe spel je dat :-[ ) Het ruikt neutraal, mijn vader ruikt het maar ik niet, dus ik denk u ook niet. Hoe ziet het er uit. Tja. Ik heb nooit schelpenzand gehad, dus, ik zou zeggen, ik maak wel even een foto!

Moppers

Komop Corbo gebruikers, waar blijven jullie nou?
Ik ben nog niet echt veel wijzer en ik weet dat er hier toch wel een aantal mensen Corbo gebruikt.
*kijkt lief*  ::)

Monique8736

Ik gebruik afwisselend corbo/houtsnippers,ik maak de kooi 1 keer in de week schoon,en dan sop ik de la ook even onder de kraan goed uit zodat alles verdwenen is.Corbo stuift niet,en neemt veel vocht op,dus ik zeg 1 keer p. week!

Groetjes Monique

Caradow

Tja hoeveel... ik dnek dat je dat naar eigen idee kan doen... Ikzelf gebruik houtsnippers, heb in het verleden wel corbo gebruikt, maar ik hou van dikke lagen en dan is een zak corbo zo leeg en duurder dan houtsnippers. Ik kon ook nooit echt de lade van de kooi gebruiken omdat de laag hoger kwam dan de hoogte van de la..

Monique8736

Ikzelf gebruik de lade ook nooit Caradow,ik haal het hele traliewerk eraf en kiep de bak in de vuilnisbak leeg..daarná kan de lade er pas uit inderdaad,eigenlijk best een slecht systeem,je bodembedekker komt áltijd boven die tandjes uit!

Gr. Monique

Caradow

Ach, ik heb nu een voliere en MOET me wel aan de hoogte van de lade houden...  want die kan ik niet boven de prullebak leegkiepen ;)

Moppers

Ik kiep zelf ook altijd eerst de onderbak leeg, met de lade er nog in, en haal dan de lade eruit. Ik vind het teveel gedoe om eerst de lade eruit te halen, en daarnaast moet ik de bak ook vaak schoonmaken omdat er nog wel eens poepjes op de rand terecht komen.

Strakjes ga ik de kooi weer verschonen, en ik ga het gewoon maar eens proberen met corbo. Ik ben benieuwd wat ze er van vinden (en hoelang ze met een verwonderde blik naar de bodem zullen staren  :))

Moppers

Na enkele weekjes hier mijn ervaring, mochten er mensen geïnteresseerd zijn:

Voor mij geen Corbo meer. Het gaat helemaal niet langer mee. De hoeveelheid poepjes blijft natuurlijk hetzelfde, maar ik heb helemaal niet het idee dat bijvoorbeeld het vocht beter wordt opgenomen. Wat geurtjes betreft merk ik ook geen verschil. Dus de kooi moet nog net zo vaak verschoond worden als met zand. Ook gebruik ik relatief veel meer, zo'n zak gaat veel sneller leeg dan een zak zand voor die prijs.

En dan de grootste tegenvaller: het schimmelt (denk ik). Na een week zat er ineens een laagje over een van de grote poephoopjes. Het leek erg op schimmel. Gelijk de kooi verschoont, schoongemaakt met Imaverol, nog een keer geprobeerd. En ja hoor, weer na een week zat dat schimmelachtige laagje er weer. Na opnieuw verschonen heb ik alleen zand gebruikt, om te controleren of het wel aan de Corbo lag, en alles zag er nu prima uit.
Ik weet dus niet 100% zeker of het schimmel was, ik vermoed het. En zoiets hoort niet. Ik weet niet of het aan het merk dat ik gekocht had ligt (ESVE), of de luchtvochtigheid van de kamer niet perfect was, of de sterren verkeerd staan, weet ik veel.  Maar ik gebruik het niet meer.

Iemand in omgeving Den Haag behoefte aan een nog half gevulde zak, gratis?

EDIT: ohja, de parkietjes zelf vonden er ook niks aan, ze hebben veel minder op de bodem lopen scharrelen dan normaal.