Bloed veertjes ?

Gestart door Stefan, oktober 04, 2006, 13:06:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

Hallo allen,

Ik zit met een probleem : mijn parkietje heeft nl. aan zijn veerpinnen bloed. onderhuids zie ik bloed !
Hij heeft ook 1 vleugel die qua veren korter is, nl zijn grootste veren zijn uitgevallen ?
Is dat erg - groeit dit vanzelf terug ?
Hij kan niet meer vliegen want geraakt niet meer in de lucht - ploft neer na enkel meters ...
Graag een advies van julie.

Dank je

Stefan

Sonja

Hoi Stefan,

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van je parkietje, waarop de vleugel goed zichtbaar is?
Dan kunnen we wat meer zeggen. ;)

Groetjes, Sonja.

Trippy

Als ik het zo hoor lijkt het een beetje op de kuipersziekte :'( :( >:(

Sonja

Bij kruipersziekte is de veeruitval symmetrisch, en dat is bij het parkietje van Stefan niet het geval.
Het zou misschien kunnen gaan om (verkeerd?) kortwieken van 1 vleugel, maar er is pas meer te zeggen als we een foto van het parkietje hebben gezien.
Gissen heeft niet zoveel zin. ;)

Groetjes, Sonja.

Stefan

hallo ,
ik heb 4 foto's maar zal ze 1 per 1 moeten zenden.
Hopelijk zien jullie wat er aan de hand is.
Ik moet wel zeggen dat het parkietje na 6 maand niet gevlogen nu wel terug kan rondvliegen in huis.
Dit omdat onze zaak nu gesloten is voor de winter en de parkietjes terug meemogen naar huis waar ze kunnen rondvliegen 's avonds. Is het omdat hij zich verrokken heeft tijdens zijn eerste vlugt na 6-maand ? I don't know ?
Dank jullie voor de hulp via PC ...

Stefan

[verwijderd door de beheerder]

Stefan

foto 2

[verwijderd door de beheerder]

Stefan

foto 3 van de 4

[verwijderd door de beheerder]

Stefan

Foto 4 van de 4.

Hartelijke dank voor jullie tijd en hopelijk kunnen jullie mij raad geven.

Groetjes,

Stefan ;)

[verwijderd door de beheerder]

Stefan

zoals jullie ook kunnen zien opde foto's
uiteinde van de vleugelpinnen = bloed
de ene vleugel is korter geworden dan de andere.

groeten,
stefan

Caradow

Het ziet er uit als een normale rui, wel op de derde foto een duidelijke bloedpen waarneembaar. In principe is een bloedpen niet erg, alle nieuwe veren hebben in eerste instantie bloed in de schacht, dit verdwijnt vanzelf na enige tijd. In het geval van een echte bloedpen, waar dit op lijkt,  kan het stoten van de vleugel een bloedinkje opleveren. Dit ziet er in het grootste deel van de gevallen ook erger uit dan het is.

Wanneer je bloedvlekken tegenkomt in de komende tijd (dagen) kijk dan wel goed na waar dit bloed vandaan is gekomen. Of er gene andere wonden zijn en of deze bloedpen inderdaad leeg is. e houd uiteraard in de gaten of er geen blijvende bloeding is.

Al met al gene reden tot paniek, maar wel even extra aandacht hiervoor houden.

Maur@

Ziet er absoluut niet uit als een kruipertje. Safrena heeft ervaring met een vogel die bloedpennen heeft gehad. Wellicht kan zij jou adviseren.

PS wat leuk, die foto qua kleuren lijkt onze Due wel. Een bonte.

Safrena

Hey Stefan

Zelf heb ik inderdaad ervaring met bloedpennen

Mijn parkietenmeisje had de zware vorm van bloedpennen. Daar groeide zelfs geen veer uit, die pen leek net op een tandenstokje van kleur en voelde ook zo hard aan. Die pen bleef maar groeien en moest die iedere keer weer laten weghalen door de dierenarts. De laatste keer is ze zelfs operatief weggehaald geweest.

De pen die jij laat zien, droogt normaal uit en valt tijdens de rui gewoon uit waarna je parkietje een nieuwe pen krijgt.
Als zo een pen door omstandigheden te vroeg uit valt, dan heb je bloed op de veertjes.

Zolang je parkietje er zelf geen last van heeft, hoef je daar verder ook niks aan te doen, dan het in het oog houden en eventueel een beetje ontsmetten waar die pen heeft gezeten.

Volgens de dierenarts komen bloedpennen vaak voor bij parkietjes die binnen huis zitten. Waarom dat zo is daar heb ik geen idee van ???

vele groetjes