Grit

Gestart door *Z*, september 30, 2006, 14:16:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*Z*

Heb laatst Pakje met Grit gekocht, omdat ik hoorde dat het toch belangrijk was.
Moet ik het nou persee in een apart bakje doen of kan ik het ook gewoon in zijn voer doen.
Achter op de verpakking stond namelijk in een apart bakje

Groetjes

Caradow

Je kan het beste enkel een paar keer per week grit aanbieden, dit kan in een apart bakje of op de bodem van de kooi een klein beetje grit strooien. Als je het door het voer doet, zorg dan zeker dat je maar een paar keer per week een heel klein beetje erdoor doet, anders krijgt hij te veel binnen.

pbos

Hallo,

wat heb je op de bodem van de kooi als bedekker dan? Want als je schelpenzand hebt hoef je eigenlijk geen grit bij te voeren. Dit nemen de vogels dan op uit het schelpenzand. Als je iets anders hebt, zoals houtsnippers, dan is het inderdaad verstandig om het bij te voeren. Ik zou het dan in een apart bakje doen.

Groetjes Peter

*Z*

Nou we hebben wel schelpenzand , alleen het probleem is parkiet zit altijd op stok en zit nooit op de bodem van de kooi! Dus krijgt hij ook niks binnen van de grit op de bodem.

KiimmBiimm_

Mijn kweeker vertelde me dat ik toch voor de zekerheid
een bakje grit erbij moest doen
en dat het parkietje zelf wel weet waneer die grit moet eten of niet  :'(
iksnap het niet meer

???

ibi

klinkt dom wat is precies grit en waar is het voor nodig ???

Scotty - Keecko

#6
ibi, het is al vaker gezegd. Gebruik de zoekfunctie van dit forum
Gewoon 'grit' intypen en dan krijg je wat je zoekt.
Ik heb wel meer vragen gezien die je hebt gesteld en die je met de zoekfunctie heel gemakkelijk kon opzoeken. Ik zou zeggen, probeer het eens!  ;)

Overigens een antwoord op je vraag:
Grit zijn een soort stukjes schelp die mineralen en kalk bevatten, wat goed is voor de gezondheid. Geef ze drie keer per week een klein bakje met grit (naast het gewone voer en eikrachtvoer), zodat ze genoeg mineralen en kalk binnenkrijgen. Ook helpt grit bij de vertering, het werkt als een 'hakker'. Maagkiezel (kleine steentjes) zijn nog beter voor de vertering. Grit en maagkiezel kun je allebei in de dierenwinkel kopen (let op!!: het moet wel voor grasparkietjes zijn. Als het voor andere (meestal grotere) vogelsoorten bedoeld is, heb je veel kans op verstopping, wat leid tot de dood!!  :'()

Groetjes Ilse

emceeelwee

Ik bied het grit, op aanraden van de DA aan in een apart bakje. Als het op de bodem zou liggen, zouden mijn perkietjes misschien hun ontlasting binnen krijgen. En daar zitten bacterien in die infectie kunnen veroorzaken.

*Z*

Als ik het grit in een apart bakje zou doen denk ik dat parkietje er heel veel van zal gaan eten. Dat lijkt me niet echt goed dus dacht ik eraan om grit door zijn zaadjes te doen.
Zo te horen doen de meesten ,grit toch wel in een apart bakje.
Ik heb namelijk in allebei de eet bakjes zaadjes zitten.

Qwerty

Ze hebben niet voor niets erop geschreven dat het in een apart bakje moet.

Qwerty de Heer ;)

Caradow

Citaat van: *Z* op oktober 01, 2006, 15:23:25
Als ik het grit in een apart bakje zou doen denk ik dat parkietje er heel veel van zal gaan eten. Dat lijkt me niet echt goed dus dacht ik eraan om grit door zijn zaadjes te doen.
Zo te horen doen de meesten ,grit toch wel in een apart bakje.
Ik heb namelijk in allebei de eet bakjes zaadjes zitten.

Wanneer je grit door het voer heen doet, eten ze automatisch meer grit dan goed is en kunnen er voor je er erg in hebt problemen ontstaan met krop en darm verstoppingen.  Er zijn ook hele goedkope kleine losse bakjes verkrijgbaar vor nog geen euro, waar je prima het grit in kan doen.