Zorgen over de hitte

Gestart door esther, juni 20, 2005, 10:48:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

esther

Hallo allemaal.
Het is steeds erg warm en binnen wordt het rond 5 uur 's middags op de kamer bij de parkieten erg benauwd door de zon die er op schijnt.
Rond die tijd zorg ik dat mijn parkieten in de kooi zijn, ik zet de ramen open (zonder tocht) en doe de luxaflex dicht.
Ook zorg ik voor genoeg water zodat ze in bad kunnen, en geef ze een verfrissend stukje fruit.
Sproeien met de plantenspuit vinden ze maar niks en springen er steeds van weg zodat het water overal komt behalve op de parkiet zelf!

Maar ondanks mijn goede zorgen hebben de parkietjes het toch benauwd, de snaveltjes gaan steeds open en dicht om lucht te halen en de vleugeltjes staan wijd open.
Na een paar uur zijn ze pas weer bekomen van de warmte.
De eerste keer was ik wel een beetje in paniek en het is immers nog maar het begin van de zomer.

Kan een parkiet eigenlijk dood gaan als ze even (paar uur) last hebben van de warmte en het hierdoor wat benauwd hebben??
Ik ben er namelijk een beetje ongerust over, waarschijnlijk overbezorgd maar ik hoor het graag van andere parkietenliefhebbers.

Groetjes Esther

Safrena

#1
Hey Esther

Normaal kunnen parkietjes goed tegen de warmte.

Lees maar even onderstaande link  ;)

http://forums.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=828.0

vele groetjes

Parkieten-Freak

Ja, in een kamer op de westkant van het huis kan het behoorlijk warm worden in de zomer. Heb je enig idee hoe hoog de temperatuur op die kamer is?
Toch kunnen parkieten vrij goed tegen de warmte, ze zijn het bij ons alleen niet gewend.
Croky zat gisteren met ons buiten onder de parasol en hij kreeg het na een uurtje ook warm. Ik heb hem toch maar weer binnen gezet.
Je zou kunnen overwegen om eventueel de kooi s-middags even in een andere kamer te zetten waar het wat koeler is.


esther

Bedankt voor jullie reactie.

De temperatuur heb ik nog niet gemeten, dat zal ik vanmiddag eens gaan doen als de zon
weer op de kamer staat.
De parkietjes in een andere kamer zetten is inderdaad een optie want daar is de zon op dat moment minder fel aanwezig.

Toen ik de eerste keer zag dat één van de parkietjes zo last had van de warmte was ik toch wel wat in paniek, kan een parkiet in zo'n situatie dood gaan of kunnen ze deze hitte goed de baas?

Groetjes Esther

Carla

Mijn parkieten in de buitenvoliere hebben het nu ook knap lastig. Ik kan zomaar niet de voliere vna plaats verzetten. Gisteren hebben we twee grote parasols voor en rond de voliere geplaatst. Ik heb een paar keer het water ververst. Gezorgt voor een fris plosbadje de plantenspuit bovengehaald. Veel meer kon ik niet doen. Ze gingen met z'n allen op de onderste stokjes zitten vleugelstjes wijd open en af en toe zag je snakken naar frisse lucht.

Parkieten-Freak

Esther, zolang er voldoende ventilatie is, zullen ze niet snel omkomen. Onze vogels zijn deze temperaturen niet gewend, en een natuurlijke reactie van vogels bij warmte is dat ze de vleugeltjes opheffen en de snavel openen. Het is hun manier van afkoelen.
Toch zou ik zeker de vogeltjes even op een andere koelere kamer zetten vanmiddag, het lijkt me toch prettiger voor hen.

En Carla: goed gedaan met de parasols, een voliere kun je nu eenmaal niet verplaatsen. Zolang de vogels op een beschut plekje uit de zon kunnen gaan zitten, moet het goed gaan lijkt me.


Sonja

Hallo allemaal,

Met dit weer zet ik onze parkietjes 's morgens in de kooi buiten, onder de parasol, dan is het nog niet zo warm. Omdat ze dan toch buiten staan, zet ik binnen even alles een poosje tegen elkaar open, zodat het even lekker door kan waaien.
Als de temperatuur oploopt buiten, doe ik alles dicht binnen, en haal ik de parkietjes weer naar de kamer, waar het dan koeler is dan buiten. Ik laat ze dan de rest van de dag lekker vliegen, zodat ze zelf een plekje kunnen zoeken, waar ze het liefste willen zitten.
Dit gaat heel goed, ze hebben het gelukkig op deze manier niet te warm, en kunnen zo  een poos van de buitenlucht genieten, en daarna van het vliegen binnenshuis. :-)
Maar dit kun je natuurlijk alleen maar doen, als je veel thuis bent.

Groetjes, Sonja.

Andrea

Hallo.

Ook bij mijn parkieten zag ik gisteren dat ze hinder hebben van de warmte. Ik woon in een bovenwoning van een flat, dus het wordt hier dan ook al snel warm.
Net als Sonja heb ik de vogels vanmorgen even buiten gezet(uit de tocht en zon), en voor zover mogelijk alles binnen laten doorwaaien, daarna alles dicht gedaan.
Ook het badje opgehangen,normaal komen ze hier niet snel bij, maar vandaag zitten ze er geregeld even in. Toch een teken dat ze er veel behoefte aan hebben.
Groeten, Andrea.

esther

Bedankt voor de reacties, ik ben al veel geruster dan eerst.
Mijn grootste angst was dat ze kunnen bezwijken van de hitte maar gelukkig kan ik wel genoeg ventileren waardoor dit niet snel zal gebeuren.

In de winter hebben we profijt van ons goed geïsoleerde huis maar in de zomer Pfffffff
Nu mijn parkietjes veilig zijn ga ik zelf maar eens wat verkoeling zoeken ;)
Groetjes Esther

Update 16.36:
Ik heb de temperatuur gemeten en het was net binnen 32 graden
Er verschijnen wat wolkjes dus de zon is niet zo scherp meer, tevens steekt er af en toe een lekker windje op.
De parkietjes zitten in hun kooi te genieten van een stukje sla en nu gaan lekker de ramen open.
Gelukkig hebben ze nu niet zo last van de warmte.
Groetjes Esther