Zijn parkietjes nu vriendjes?

Gestart door Danielle, september 23, 2006, 18:02:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Ik had even een vraag.
Sammie en Gijsje zitten nu 6 weken bij elkaar. Het gaat heel goed met beide in een kooi.
Ze snavelen regelmatig en zitten ook vaak redelijk dicht bij elkaar. Ook doen ze veel dingen van elkaar na.
Alleen zitten ze nooit echt tegen elkaar aan en knuffelen doen ze ook nooit. Ook slapen ze nog beide apart. Gijsje blijft ook vaak Sammie weg pikken.
Als ze uit de kooi zijn, vliegt Sammie altijd Gijsje achterna. Gijsje laat zich hierdoor altijd wegjagen en vliegt dan met veel gemopper weg.
Sammie kan in ieder geval niet zonder Gijsje, ze wil altijd bij haar zijn. Maar Gijsje laat haar nog niet zo dicht bij komen. Ze lijkt nog een beetje bang te zijn. Wel merk ik aan Gijsje dat ze wat actiever is geworden en ze zit nooit meer helemaal geobsedeerd voor haar spiegeltje.

Nu is mijn vraag: Worden sommige parkieten nooit echt goede vriendjes van elkaar, of kan dat soms heel lang duren? Ligt het eraan dat het twee vrouwtjes zijn? En kan het kwaad dat Gijsje zich vaak in een hoekje voelt gedrukt en soms wat bangig is? Even voor de duidelijkheid, ik doe Sammie in ieder geval niet weg ook al blijft het zo. Ik ben veel te veel gehecht aan haar.

esther

Hallo Danielle,

Ik zelf heb 4 parkietjes, 2 daarvan zitten regelmatig te koppiekrauwen/knuffelen. Maar dat heeft
ook best een tijdje geduurd!
Bij de andere zie ik dit nooit, ze zijn nu 2 jaar bij elkaar.
Niet alle parkietjes zijn dus zo dat ze steeds willen knuffelen maar soms veranderd dat
na een tijdje opeens en zoeken ze juist wel contact om te knuffelen.

Het heeft er niet perse mee te maken dat het twee vrouwtjes zijn want ook 2 vrouwtjes kunnen het samen heel gezellig hebben, dat verschilt gewoon.
Wel zijn vrouwtjes soms wat feller, zo kan mijn parkietenvrouwtje zo een ander parkietje wegduwen van zijn/haar plaatsje en rond haar heen snauwen van "he uit de buurt jij, hier wil ik zitten"
Het kan zijn dat Sammie ietsjes dominanter is dan Gijsje en dat Gijsje daarom soms wat bangig is.
Soms hoort het er een beetje bij, hier kunnen ze af en toe ook echt sacherijnig tegen elkaar doen maar het volgende moment is het weer één en al liefde.
Het is anders wanneer ze echt hele dagen zitten te bekvechten en elkaar pijn doen, dan moeten ze apart.


Groetjes Esther

Safrena

Hey Danielle

Zes weken is nog niet zolang dat ze bij elkaar zitten, om te zeggen dat ze hele goede vriendinnetjes zijn. Dit kan soms wel tot drie maand duren. En dat is inderdaad niet altijd omdat het twee vrouwtjes zijn, het verschilt gewoon van parkietje tot parkietje
Kijk maar even op onderstaande link, bovenaan de foto van Winnie en Poeken kroelend. Ze zijn beide lieve dames ;)

http://www.parkietenfreak.nl/r-fotoparkietenpret10.php



In het begin was Poeken ook net zo naar Winnie zoals Sammie naar Gijsje toe. Ieder keer dat Poeken zo deed tegen Winnie ging ik naar haar toe en zonder iets te zeggen stuurde ik haar op een rustige manier  ook weg net zoals ze bij Winnie deed. Of ik zette haar op mijn vinger en zonder er iets tegen te zeggen, zette ik Poeken in haar kooi zo een tien minutjes tot een kwartiertje helemaal negerend. En zoals vaak gezegd, de aanhouder wint, want na een tijdje begreep Poeken het wel en deed ze het niet meer ;)

Het is wel mogelijk dat ze tijdens de broedperiode een beetje vinniger tegen elkaar kunnen doen, maar dat is prima op te lossen door hen voldoende houten speeltjes en een speelboom en/of houtenspeeltuin te geven zodat ze daar in kunnen bijten. Zo deed ik het en als ze last van de hormoontjes hadden reageerden ze zich af op hun houten dingetjes en niet op elkaar ;)

Vele groetjes

Danielle

Bedankt voor de antwoorden  :).
Ik zal blijven afwachten. Ik ben blij dat het soms gewoon een stuk langer duurt. Dat geeft me een gerustellend gevoel.
Ik ben in ieder geval blij dat het samen in de kooi goed gaat. Buiten de kooi zijn ze gewoon elkaar nog veel meer aan het uitlokken. En het is nooit zo dat het er heel hard aan toe gaat, dat ze elkaar pijn doen. Soms wordt Gijsje alleen echt chagerijnig en pikt opeens fel naar Sammie, zo plotseling.

Gister zag ik wel opeens dat Sammie op Gijsje invloog. Ze zaten echt in elkaar verstrengeld, met de voorkant tegen elkaar. En zo waren ze rondjes aan het draaien. Ze waren beide flink aan het krijsen. Ik heb geen idee wat dit betekend  :-\, maar ik heb ze toen maar uit elkaar gehaald. Als Gijsje pikt naar Sammie, dan kijk ik haar heel boos aan en zeg nee. Ik heb haar zo alles afgeleerd en heb het idee dat dit hier bij ook helpt.