Poffertjespan en teflon.

Gestart door prissie, augustus 14, 2006, 19:50:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

prissie

Hallo Allemaal!
Ik heb een vraagje, ik wilde net poffertjes gaan bakken en de pan is pas 1x gebruikt, toen waren ze helemaal mislukt, niet heet genoeg gezet en lang genoeg op het vuur van te voren dus de poffertjes moesten we eruit bikken  :-[
Nu wilde ik een 2e poging wagen vandaag, maar blijkbaar niet goed genoeg geweekt en geboend de vorige keer, want er zat nog een klein zwart laagje in alle gaatjes.
Daar kwam ik dus achter toen de pan al een tijdje aanstond, ik dacht dat gebeurt me geen 2e keer, dus ik zet m een uur van te voren op hoog vuur en tegen de tijd dat ik dan honger krijg is ie goed heet...
Dus ik zet m op een goed hoog vuurtje aan en ga even achter de computer (Don'y try this at home!!!) en meteen geleerd dat ik je dus nooit weg moet lopen, al is maar 5 minuten, want ik denk ik ineens wat stinkt het hiet toch??
De hele kamer blauw  :'(
Dus als een razende het eerst wat ik gedaan heb is de vogelkooi in de computerkamer gezet en daar het raam een klein stukje open en de deur dicht, zodat ze frisse lucht kregen en binnen de ramen en deuren opengezet, zodat het kon luchten...
Maar goed, heeft een poffertjespan dus ook een teflonlaag?
Nou lijkt het me zoiezo niet gezond die blauwe walm, arme beesten, maar na het lezen van het teflonleed hier op de site ben ik toch aardig voorzichtig met aanbranden en telfonpannen enzo....
Alleen heb ik de doos van de poffertjespan niet meer, het is een echte gietijzerenpan  :(
Iemand enig idee?
Ow ik hoop niet dat ze dood gaan, voorlopig blijven ze daar staan en ze vinden het nog gezellig ook nu wij er ook zitten hahaha  :-X

Groetjes Priscilla.

Jippie

Hoi!

Ik weet het niet zeker, maar er zijn gietijzeren pannen die een teflon beschermlaag hebben... Dan zou het inderdaad op de verpakking moeten staan, maar als je die niet meer hebt, kan je het niet meer opzoeken.

Uit je verhaal begrijp ik niet zo goed waar je vogeltjes staan, maar ik zou ze sowieso uit de buurt van bakken en braden houden!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

prissie

Ze staan in de woonkamer, maar ik heb een open keuken  ;)
En nu staan ze even gezellig in de computerkamer en dat vinden ze wel wat  ;D

Jippie

Oei... Gebruik je voor de rest wel pannen met Teflon? De longetjes en luchtwegen van een parkietje zijn namelijk zo teer! Misschien kan je overstappen naar pannen van Braet? Die bevatten geen Teflon. Kijk maar op www.braet.nl!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

prissie

Nee verder gebruik ik ze namelijk niet en ik let ook altijd heel goed op of ik niks verbrand en dat gebeurt bijna niet, anders is het niet meer te eten ook  :(
Ik heb een heel dure pannenset nu zonder teflon, speciaal voor mijn verjaardag gevraagd omdat ik geen risico wilde lopen, alleen deze pan heb ik ook gekregen voor mijn verjaardag, maar dan van iemand anders (de anderen had ik bewust zo aan mijn ouders gevraagd) en het is wel een goeie zware, maar ik heb de doos weggegooid om m in de kast kwijt te kunnen  ::)
Maar goed, ze staan nu hier en ze zijn nog steeds vrolijk, dus hopelijk komt het goed...  :-[
Zo zie je maar weer dat je niet goed genoeg op kan letten  >:(

Parkieten-Freak

Teflon is een kunststof, gietijzer is totaal iets anders.  ;)
Er zijn echter wel poffertjespannen met een Teflon coating!

Bak- en braadlucht is slecht voor je parkietje. Zorg zeker bij een open keuken voor een goede afzuiging.
De pannen van Braet kan ik je echt aanbevelen. Zelf gebruik ik ze ook, ze zijn erg fijn! :)


prissie

Alles en iedereen leeft nog gelukkig, we hebben het overleefd  :D
Ik weet wel dat poffertjes bakken hier iets gaat worden dat zelden gebeurt  ::)
Ik heb een goeie afzuigkap en als ik ga bakken gaat ook het raampje open, dus dat dit gebeurde schrok ik erg van aangezien ik altijd al zo voorzichtig ben, zal je altijd zien dan...  ???
Mooie pannen zeg van braet... voor de kerst...  :D

*Z*

Pff wees voorzichtig met Teflon,, Tante had ook open keuken, ze hebben zoveel parkietjes gehad en ze bleven nooit langer dan een paar manden leven,, De laatste keer is er eentje voor mijn neus overleden echt zielig. Het beestje had zoveel leed dat er zelfs tranen van zijn ogen rolde :(.
Het bleek dat het allemaal door teflon was (heel laat natuurlijk), ze hadden braaksels in woonkamer gevonden.


Parkieten-Freak



*Z*

Ja, het diertje was heel de dag vrolijk aan het spelen, naar een paar uurtjes zat hij de hele tijd heel stilletjes onder in een hoekje van een kast. Ik dacht laat ik hem eens optillen want hij zit daar maar zo stil. Het diertje begon te piepen enz. en toen begon hij stuiptrekingen te krijgen. De volgende dag vertelden ze dat ze groene vlekjes hadden gevonden onder de kast,,

Njah het bleek in ieder geval door teflon te komen

Parkieten-Freak

Onder de kast? Groene vlekjes onder de kast?
Ik dacht dat hij in de kast zat.... ???
Wat doet een parkiet trouwens een paar uur lang in een hoekje onderin een kast, en waarom haal je hem niet meteen weg daar? ???





*Z*

 :) Het is moeilijk uit te leggen het is zown glazen rekje achtig hoge kast je kunt hem erg goed zien zitten. Tante zei dat hij daar vaak zat. De poten van rek zijn namelijk net een spiegel, parkieten zijn er gek op.

Robintje

Nadat ik al meerdere topics heb gezien over het 'vreselijke' spul dat Teflon heet, moet ik nu toch echt een keertje reageren:

Er zijn hier mensen, ik noem geen namen, die echt verschrikkelijk anti-Teflon zijn, maar ik vraag me af waarom. In het grote onderwerp op de site zelf over Teflon staat dat er geen probleem behoeft te zijn als je
* geen lege pannen op de kookplaat zet (waarom zou je dat ook doen, je kookt/bakt toch met je pannen?),
* als je goede ventilatie hebt (ik mag toch hopen dat er in de meeste keukens wel iets van een wasem/afzuigkap is
* als je niets laat aanbakken/aanbranden en ook dat lijkt me logisch: het lijkt me dat je zelf ook lekker wilt eten en dus op je eten let (hoewel een ongelukje heel af en toe onvermijdelijk is)
* en tot slot dat je de pan van de kookplaat haalt als je klaar bent met bakken (enig idee hoe snel een ruimte 'blauw' staat als je een pan na 't bakken op 't vuur laat staan? Ik denk dat ieder weldenkend mens z'n pannen van 't vuur haalt)

Anyway, als je je dus houdt aan deze dingen:
- Geen lege pan op 't vuur laten verhitten voor langere tijd (meer dan twee minuten);
- Goede ventilatie (door bijvoorbeeld een afzuigkap);
- Opletten op je eten en niet laten aanbranden (dan smaakt je eigen eten ook lekkerder);
- Haal de pan van 't vuur als je klaar bent met bakken;
dan hoeft er geen probleem te zijn.

Deze regels en informatie is echter nogal verdekt opgesteld in het artikel en dat vind ik jammer. Nu heerst er hier op 't forum echt een anti-teflon houding, terwijl dat niet nodig is als je het artikel goed leest. Iedereen die zich niet aan bovenstaande items kan houden behoort naar mijn idee niet in de keuken te staan, het zijn dingen die je zelfs niet doet als je geen vogels of kleine huisdiertjes hebt.

De afgelopen drie jaren hebben ik en mijn vriendin in een zelfstandige studentenkamer van ongeveer 20 m2 gewoond: daar hadden we dus ook een plekje om te koken. Met zo'n kleine kamer kun je je voorstellen dat het niet echt makkelijk is om een vogeltje uit de buurt van de kookplek te houden. In deze kleine ruimte stond Robin dus ook op zo'n anderhalve (!!) meter van de kookplaat. En ja (hier komen ongetwijfeld reacties op): wij gebruiken pannen met Teflon.
Met Robin is niets aan de hand. Geen ademhalingsproblemen, geen gezondheidsissues of wat dan ook. Gewoon rekening houden met je kleine gevleugelde huisgenoot door een paar basisregels voor koken in acht te nemen moet echt wel voldoende zijn.

Voorkomen is natuurlijk wel beter als genezen, dus als je voor pannen van Braet kiest, thumbs up.  ;D
Het gourmetten dat genoemd wordt in het artikel op de hoofdsite lijkt ook mij geen goed idee. Meestal zit je dan gewoon aan de eettafel en heb je geen directe ventilatie in de buurt. Ook is het 'heel gewoon' dat een gourmet-pannetje aanbakt gedurende de avond. Dat lijkt ook mij een risico. Let daar dus echt wel goed mee op, hoe gezellig het gourmetten ook is.

Ingrid

#13
Hoi Robin,

Er zijn mensen die "verschrikkelijk" anti-Teflon zijn, maar dat zijn mensen die liever geen risico nemen en juist dat moment dat het een keer (fataal) fout kan gaan willen voorkomen.
De geplaatste artikelen over Teflon zijn (over het algemeen) niet zomaar uit de losse pols geschreven. Daarvoor is zeker uitgebreid gezocht naar informatie en vandaar uit zijn er conclusies getrokken. Dat er op de site van Dupont over Teflon geen negatieve meldingen gedaan worden, lijkt mij erg logisch. Negatieve publiciteit is nu niet direct een goede verkoopstrategie.
Tegenover hun bevindingen zijn er ook bevindingen van anderen, waaronder onderzoeken van dierenartsen, die tegengesteld zijn.
Het is de keus aan ieder om het risico van Teflon-toxicose te nemen of niet ;).

Groetjes, Ingrid

P.S. Teflon zit overigens niet alleen in pannen, maar is bijvoorbeeld ook verwerkt in strijkijzerzolen ;).

Robintje

hoi Ingrid,

natuurlijk begrijp ik dat sommigen liever het zekere voor het onzekere nemen, vandaar ook mijn laatste paragraafje (voorkomen is beter als genezen). Dat vind ik ook prima, mijn reactie was vooral tegen de ietwat overdreven anti-teflon personen.
Het gezegde "De soep wordt niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt" is hier wel van toepassing. Ik heb verder ook niets tegen het teflon-artikel op de site, maar vindt 't jammer dat er niet ergens even gerelativeerd wordt (zoals in mijn bovenstaande bericht). 't is en blijft een vooral negatief bericht.

Dat de fabrikant er niet aan wil kan ik ook snappen en wel om de volgende reden:
Teflon wordt op een pan aangebracht onder zeeeeeeer hoge temperaturen (anders hecht 't niet), en daarmee verbrand al een heel groot deel van de schadelijke stoffen. Bovendien mag een dergelijk schadelijk stofje natuurlijk niet zomaar in een product aangebracht worden als het schadelijk voor de gezondheid is, zeker niet als je er ook nog eens je eten mee moet koken. Daar bestaan normen voor en die zijn vele honderden keren strenger dan het niveau waarop een stofje schadelijk is voor een mens. Een vogeltje moet er, als je normaal omgaat met je kookgerei, dus geen last van hebben.
Het gebruik dat wordt genoemd in het artikel is natuurlijk erg extreem en niet bepaald alledaags (niemand zet gewoon een lege pan op 't vuur voor 3 minuten om te kijken wat er gebeurt).

Anyway, dat is gewoon mijn zegje hierover en dat wilde ik even kwijt na al meerdere topics gelezen te hebben over teflon.
Ik hoop gewoon dat er op sommige onderwerpen wat beter gerelativeerd kan worden door de leden van het forum (vandaag toevallig op twee onderwerpen die mij stoorden: reizen met een vogeltje en het gebruik van teflon-pannen).

Ingrid

Ik vind het nogal wat stellig om dit te zeggen:
CiteerIk hoop gewoon dat er op sommige onderwerpen wat beter gerelativeerd kan worden door de leden van het forum.

Ik denk namelijk dat het merendeel van de leden juist relativeert en op zoek gaat naar zoveel mogelijk informatie. Wat betreft de normen die gesteld worden, de gevolgen op lange termijn zijn dan nog niet bekend. Denk maar eens aan asbest in de jaren 70, toen veilig bevonden, maar heel wat jaren later bleek het toch een zeer kwalijke stof te zijn.
Maar goed, ik dwaal af, nu maar weer on topic ;).

Ik vind het overigens prima dat je je zegje doet, discussie is altijd prima :).


budgie

Er werd vroeger en er wordt tegenwoordig beweerd dat van alles en nog wat 'veilig' en 'onschadelijk' is.
Vandaar dat onze planeet zo langzamerhand naar de knoppen gaat!
Ik neem wat betreft teflon en ander twijfelachtig spul GEEN ENKEL RISICO. Bovendien is de ene vogel veel gevoeliger dan de andere. Je zult maar een parkietje hebben dat er nét eventjes niet zo goed tegen kan ....

Robintje

Citaat van: budgie op augustus 17, 2006, 13:41:21
Er werd vroeger en er wordt tegenwoordig beweerd dat van alles en nog wat 'veilig' en 'onschadelijk' is.
Vandaar dat onze planeet zo langzamerhand naar de knoppen gaat!
Welcome to life. Zoals alles is het 'live and learn'.
Citaat van: budgie op augustus 17, 2006, 13:41:21Ik neem wat betreft teflon en ander twijfelachtig spul GEEN ENKEL RISICO.
Zoals eerder gezegd heb ik daar alle respect voor, ik vind 't heel goed als je er op zo'n manier mee om gaat. ;D
Citaat van: budgie op augustus 17, 2006, 13:41:21Bovendien is de ene vogel veel gevoeliger dan de andere. Je zult maar een parkietje hebben dat er nét eventjes niet zo goed tegen kan ....
Dat is helemaal waar natuurlijk. Misschien zijn sommige parkietje er meer ontvankelijk voor dan anderen. Hoewel... als dat zo is, dan hebben wij Superparkiet van de planeet Krypton (zie mijn eerste post in dit topic).
Volgens de reacties die ik soms lees zou ons parkietje na ongeveer drie jaar anderhalve meter naast de kookplaat met minstens 5 dagen in de week het gebruik van tenminste 1 pan met teflon in ieder geval al lang overleden moeten zijn, maar dat is dus niet zo.
Een beetje opletten in de keuken en een normaal gebruik van een pan kan echt geen kwaad, dat weet ik echt 99,99% zeker.

Sorry als ik mezelf met deze berichten onpopulair maak of onaardig overkom, maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen zo overtrokken reageren en mogelijk een beetje paniek zaaien bij mensen die een vraag stellen over het gebruik van teflon. Het is te vaak gelijk anti-teflon, zonder dat erbij gezegd wordt dat een dagelijks gebruik niet schadelijk hoeft te zijn. Dat is trouwens wat ik bedoelde met relativeren Ingrid. Mensen zoeken zoveel mogelijk informatie, maar hier lijkt de negatieve informatie over teflon te overheersen, terwijl het niet per se schadelijk behoeft te zijn als je maar met bepaalde zaken rekening houdt. Dat wordt hier niet vaak gezegd als het onderwerp teflon aan bod komt. Dat je dan nog steeds aanraadt om uit voorzorg pannen zonder teflon gebruiken is natuurlijk wel prima.

Ik zal vanaf nu weer netjes on-topic blijven trouwens.

Ingrid

Hoi Robin,

Waarom zou je onaardig overkomen? Integendeel, het is jouw mening en die mag zeker gehoord worden.
Je zegt dat er alleen negatief wordt gesproken, in feite is dat zo, maar als er verwezen wordt naar het artikel op de site kunt je dit lezen:

CiteerBij "normaal" gebruik kan een anti-aanbakpan niet zoveel kwaad, maar wees voorzichtig. Het gevaar voor vogels schuilt met name in oververhitting. Zorg daarnaast altijd voor voldoende ventilatie in de keuken, en houdt vogels ten alle tijden uit de keuken!

Dat heeft m.i. nagenoeg dezelfde strekking als wat jij zegt:
Citeer...zonder dat erbij gezegd wordt dat een dagelijks gebruik niet schadelijk hoeft te zijn.

Maar goed, overtrokken en negatief zijn natuurlijk subjectieve woorden. Ieder ervaart de topics op zijn/haar eigen manier. En Robin, daarom is het ook goed je mening te laten horen. Zo kan een ieder voor zich besluiten wat met de informatie, negatief of positief, te doen ;).

Parkieten-Freak

#19
Het is prima wat je aankaart Robin, ik vind het fijn als mensen meedenken en niet alles klakkeloos voor "waar" aannemen.
Gefundeerde kritiek is altijd welkom!

Het jaarlijkse aantal slachtoffers van Teflon-toxicose onder vogels is behoorlijk groot.
Veel mensen kennen het gevaar van oververhit Teflon niet, en houden hier dus ook geen rekening mee. Men weet ook niet dat voor andere merken anti-aanbakpannen met eenzelfde coating hetzelfde geldt.
Toen ik het artikel over Teflon schreef, heb ik dat gedaan met een bepaalde gedachte in mijn achterhoofd: ik wilde proberen middels voorlichting het aantal Teflon-toxicose slachtoffertjes te reduceren.

Wat betreft het gevaar: Teflon toxicose met dodelijke afloop loop je niet zo maar op. Echter, Teflon is reeds bij veel lagere temperaturen aanzienlijk schadelijker dan dat de fabrikant aangeeft. Het artikel waarnaar ik om mijn site verwijs :"Canaries in the kitchen" is gebaseerd op onfhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Je kunt daar lezen dat op lagere temperaturen giftige gassen vrijkomen. De firma DuPont ontkent dit.
De firma heeft ook heel lang geen waarschuwingen willen zetten op de verpakking van hun producten met betrekking tot vogels, kleine huisdieren en zelfs kleine kinderen. Nu staat er met piepkleine lettertjes aan de binnenkant van de verpakking een kort zinnetje. Ik vind dat onvoldoende. Mensen lezen dat gewoonweg niet.

Wat betreft ventilatie:
Een afzuigkap helpt niet voldoende.
Als het fout gaat, en er raakt een pan oververhit, dan maakt het niet uit of je vogels op zolder staan, of in de keuken. Ze gaan onherroepelijk dood. De dampen zijn namelijk uitermate giftig.

Wat betreft de conclusie van het artikel op mijn website:
Citeer
Er kleeft wel degelijk iets aan anti-aanbak pannen en Teflon coatings in het algemeen: namelijk een gezondheidsrisico voor uw kooivogels.
In de literatuur zijn voorbeelden genoeg te vinden van vogels die overleden zijn ten gevolge van (over) verhit Teflon. De temperatuur waarbij dit kan gebeuren is aanzienlijk lager dan de fabrikant aangeeft.
Bij "normaal" gebruik kan een anti-aanbakpan niet zoveel kwaad, maar wees voorzichtig. Het gevaar voor vogels schuilt met name in oververhitting. Zorg daarnaast altijd voor voldoende ventilatie in de keuken, en houdt vogels ten alle tijden uit de keuken!
Er staat duidelijk in geschreven dat bij normaal gebruik een Teflon niet zoveel kwaad kan, ik waarschuw wel voor mogelijk gevaar.
Ik wil mensen bewust maken van het risico wat er aan Teflon kleeft, en daar is naar mijn mening niets mis mee.
Het feit dat mensen al heel bewust omgaan met Teflon (zoals jij) is prachtig, en dat is ook net de bedoeling.

CiteerDat de fabrikant er niet aan wil kan ik ook snappen en wel om de volgende reden: Teflon wordt op een pan aangebracht onder zeeeeeeer hoge temperaturen (anders hecht 't niet), en daarmee verbrand al een heel groot deel van de schadelijke stoffen.
Het is onjuist dat al een groot deel verbandt bij het opbrengen van de laag.
Als je een Telfon pan of grill sterk oververhit, onstaan zelfs oorlogsgassen. (perfluoroisobuteen). (Dit kan niet in de keuken!!!)
Citeer
Bovendien mag een dergelijk schadelijk stofje natuurlijk niet zomaar in een product aangebracht worden als het schadelijk voor de gezondheid is, zeker niet als je er ook nog eens je eten mee moet koken. Daar bestaan normen voor en die zijn vele honderden keren strenger dan het niveau waarop een stofje schadelijk is voor een mens.
Een paar steekwoorden geef ik je ter overdenking:
Asbest - Ozonlaag - drijfgassen - kankerverwekkende stoffen.
Citeer
Een vogeltje moet er, als je normaal omgaat met je kookgerei, dus geen last van hebben.
Vogels geen mensen zijn. Je kunt niet stellen dat "wat niet slecht is voor de een, ook niet slecht is voor de ander".
Vogellongen zijn totaal anders gebouwd. Het oppervlak van hun luchtwegen is vele malen groter, en het lichaamsgewicht van vogels vele malen kleiner dan die van de mens. Een letale dosis voor een vogel is dus sowieso vele malen kleiner, en daarnaast inhaleert een vogel relatief meer.


Het is niet mijn bedoeling om hier op het forum een "Anti-Teflon" houding te gaan creeeren.
Echter, we zijn allemaal maar mens. Een ongeluk schuilt in een klein hoekje.
Ik heb wel eens een pan verschrikkelijk laten aanbakken in het verleden. Het was gelukkig gietzijzer, maar voor hetzelfde geld was het een Teflonpan geweest.
Ik heb een strijkzijzer met een Teflon zooltje. Als ik strijk doe ik dat ver van Croky vandaan (boven), met ventilatie.
Als mijn strijkzijzer kapot gaat, koop ik een andere, maar dan zonder Teflon zooltje.
Zo doe ik het ook met mijn pannen. Ik koop bij vervanging geen Teflon meer, maar Braet.
Ik wil gewoon zo weinig mogelijk risico lopen wat betreft de gezondheid van mijn vogels, en ook van mezelf. ;)