Kan Ze Wel Eten ?

Gestart door Leura, februari 12, 2006, 10:40:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Leura

Halloww !! ik ben nieuw op dit forum, maar ik had even een vraagje over mijn parkietje..
Ik heb hem gisteren opgehaald en volgens de 'fokker' was ze sinds afgelopen vrijdag uit het blok.
Hij zei dat als ie niet ging eten dat ik hem dan kon bijvoeden met een spuitje : "naam vergeten van het spul.. het eindigede op Bird.

Nou zit ie dus al sinds gisteren middag in zijn nieuwe kooitje maar ik heb hem nog niet zien eten.. Er liggen zaadjes op de grond voor hem, een stukje trosgierst en wat eivoer.. maar geen schilletjes.

Wel heeft ie gewone ontlasting.. Kan het dan zo zijn dat ie toch stiekem wat binnen krijgt ?

En zo niet,,. hoe kan ik hem dan het beste bijvoeren >?
Ik heb geen opfokvoer of dat bird-spul.
( waarom is het ook winkel-dichte ZONDAG )

Ik heb wel eivoer, zou ik dat niet kunnen mengen met wat water..

Of maak ik me te snel zorgen om dat kleine beestje  :)


NUtribird !!!!!! WAS DAT HET  :o

Berichtjes samengevoegd
gr safrena

Safrena

Hey Leura

Welkom op het forum

De kweker zal bedoelen nutirbird

Echter als je parkietje te jong is en nog niet zelf wil eten kun je het beter nog even terug doen bij de ouders.
Een goede en ervaren kweker zou deze dingen moeten weten en pas een kleintje meegeven als ie echt zelfstandig eet

Vele groetjes

Annika

geen fijne kweker dus inderdaad. Als de jongen uit het blok zijn zou ik toch als kweker zeker niet meteen de jongen wegdoen, aangezien ze uit het blok ook nog bijgevoerd worden door de ouders  :o  
Maar goed, daar heb jij nu niets aan.
Zelf heb ik gisteren een parkietje uit de dierenwinkel gehaald en ook die heeft zo te zien nog niet gegeten, meestal duurt dat even.
Alleen als de krop (zeker bij zo'n jong) leeg is zul je toch moeten bijvoeren of, als het even kan, het jong terug doen naar de kweker en bijv over een weekje weer ophalen.
Succes!

Leura

Hij kan niet terug naar de kweker, aangezine hij de jongen die uitgevlogen zijn meteen apart zet..
Ik mocht zelfs kiezen uit een uitgevlogen jong of er eentje rechtstreeks uit het blok halen..  :huh:
Dus toch voor de uitgevlogen gegaan.
Ik heb van die man zelf het advies gekregen om hem 2ml bij te voeren, maar ik heb geen nutribird dus heb wat eivoer met water vermengd in een spuitje maar het enige wat mijn vogeltje deed was HEEL HARD in mijn VINGER bijten !  :blink:

Niet echt een hulpeloos klein frummeltje dus  :D

Hij is ondanks het feit dat ie pas 1 dag bij ons zit toch wel actief.
Hij zit ook wel op de grond maar af en toe "piet" hij even en klimt omhoog om naar zichzelf te kijken in het spiegeltje.

Kan ik het ecth aan hem merken als ie te weinig binnen krijgt ?

smartie

Ik heb mijn vogeltje door omstandigheden al met 3,5 week gekregen. Ook Nutribird meegekregen en een spuitje. Deze kweker had het over 3 ml. Maar het was ook telkens een gevecht. En beet HARD! Ook niet hulpeloos dus. Maar gelukkig eet ze nu zelfstandig. Een prakje van Harrison, eivoer/krachtvoer en XtraVital (ook wat trosgierst op de bodem omdat ze dat het beste kunnen pellen als ze klein zijn) en bij het opstappen op de vinger trosgierst. In het begin gingen de voedingen goed, maar al snel begon ze enorm hard te spartelen, trappelen met de pootjes en wurmde zich uit de houdgreep om maar aan de pap te ontkomen (uiteraard op goede temperatuur). Nu eet ze dus gelukkig zelf en heeft een goede ontlasting en urine en frequent. En ik weeg haar iedere morgen op de keukenweegschaal zodat ik zeker weet dat ze goed eet!

Uden is niet erg dichtbij, anders had je van mij wat Nutribird kunnen krijgen. Raar trouwens dat je niet wat voeding en spuitje meekreeg.

Annika of iemand anders met ervaring: hebben jullie een foto van een goed gevulde krop? Ik voel voorzichtig maar ben al snel bang dat ik te hard druk. Moet je het gewoon kunnen zien als ze op een stok zitten??

Daisy1988

Hey

ik heb wel een foto maar dat is van een voegltje van ong een week.
ik weet niet of je er iets aan hebt maar hierbij de foto  :)

Groetjes Manuela  :blush:

[attachmentid=554]

[verwijderd door de beheerder]

Leura

En wanneer geef je dan de voedingen van 3ml ?
Want ze moeten toch wel om de paar uur eten hebben neem ik aan...

Daisy1988

CiteerEn wanneer geef je dan de voedingen van 3ml ?
Want ze moeten toch wel om de paar uur eten hebben neem ik aan...
[snapback]21206[/snapback]

Hey.

ik geef 3 ml en om de ongeveer 5 uur en s'nachts zit er ong 8 uurtjes tussen zodat ze krop de tijd krijgt om helemaal leeg te raken om kropverzuring te voorkomen.
en de mijne groeit goed :) dus het zal wel goed gaan

Groetjes

Leura

Ik krijg echt zo weinig maar naar binnen...

Het beestje is eigenlijk vooral druk met mij bijten in de hoop dat ik loslaat
( wat ik lekker niet doe gnagna )

ik krijg er max. 1/2 ml in en dan houd het op.. ik hoop maar dat ie snel weet hoe je eten moet.  :mellow:  :huh:  :(

smartie

Baby parkieten eten net als mensen baby's niet als hun eten niet op lichaamstemperatuur (39 graden: even polsen) is. Enne... geef ook wat fruit: vinden ze ook lekker en is toch weer wat energie!

Leura

Ik hoorde hem vanochtend knabbelen op een stukje trosgierst.. Hij heeft nog niet helemaal door dat je het zaadje wat er binnen in zit kan eten maar het begin is daar !
Ook heeft ie nu hele donkergroene poep maar dat komt waarschijnlijk dan ook door te weinig voeding.

Ik ga zo weer proberen bij te voeden  :)

smartie

Mijn Pino viel het stukje trosgierst eerst heel hard aan en begon de zaadjes eraf te trekken. Later begon ze met het in de snavel nemen en nu pelt ze de zaadjes ook daadwerkelijk. Dus bij jou vogeltje is er ook een begin: check even of er schilletjes op de bodem liggen!

Succes met voeren (enne, geen AUW zeggen als ie bijt he?)

Sonja

#12
Hoi Leura,

Geen goede kweker inderdaad, dat hij je een parkietje heeft verkocht wat nog niet zelfstandig kan eten.
Let heel erg goed op, want het feit dat hij wat zit te knabbelen aan de trosgierst, wil, zeker in het begin, lang niet altijd zeggen dat hij er ook daadwerkelijk iets van binnen krijgt :excl:

Ook het feit dat het beestje nu zulke donkergroen/zwarte ontlasting heeft, is geen goed teken! Dit wil zeggen dat hij (zoals je zelf al aangeeft) te lang geen voedsel heeft gekregen.

Kijk maar even bij deze link:

http://www.parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php

Je kunt je kleine parkietje een beetje op weg helpen door de zaadjes te pletten met de achterkant van een lepel, zodat ze wat makkelijker te pellen zijn voor hem. Wat ik zelf wel deed, was ook wat (niet teveel) eivoer op de bodem strooien, dat hoeft hij helemaal niet te pellen.
Maar, zelfs als hij al zelf gaat eten, heeft hij de eerste tijd nog altijd bijvoeding nodig. Een jong parkietje moet nog leren zaadjes pellen, en in het begin kan hij dat nog niet snel genoeg om zijn maagje voldoende te vullen, dus zul je hem evengoed nog moeten voeren.

Ik hoop van harte dat het goed komt met dit kleine friemeltje.
Laat je nog horen hoe het verder gaat?

Groetjes, Sonja.

Leura

Citeer(enne, geen AUW zeggen als ie bijt he?)
[snapback]21258[/snapback]

Hahaha nee ik heb het stukje gelezen !!
Hij bijt wel hard maar nog net niet door.. dus het komt wel goed  :D

Ik had al wat eivoer in een bakje gedaan met wat water zodat hij het makkelijk kan eten.
Ik heb net even wat zaadjes geplet * bedankt voor de tip sonja *

Ook hangt er een soort kalkblok met aardbei smaak (  B) ) in de kooi en daar probeert ie ook al wat aan te knabbelen.

Ik kan hier geen nutribird krijgen die ik nodig heb, in alle winkels verkopen ze alleen nog de brokjes zeg maar.. voor de volwassen vogels.
Dus ze hebben me het advies gegeven het met opfokvoer voor kwartels en dergelijke te proberen..
Dat zijn van die grijs achtige korrels waarvan je een papje kan maken met water erbij. ik hoop maar dat daar dan genoeg voedingsstoffen in zitten  :unsure:

maar ik hou jullie op de hoogte  :closedeyes:

Sonja

#14
Hoi Leura,

Het voer wat je noemt ken ik eerlijk gezegd niet, maar persoonlijk denk ik dat het beter is om handvoeding voor parkietjes te gebruiken.

In de meeste dierenwinkels is opfokvoer van CéDé wel te verkrijgen, daarvan ben je zeker dat er alles in zit wat je jonge parkietje nodig heeft.
Hier maak je ook een papje van, maar let er goed op dat het de juiste temperatuur heeft. (ca. 38 tot 39 gr.) Is het te koud, dan lusten ze het nl. niet en het is niet goed voor ze.
Gooi het restant wat je over hebt altijd weg, en maak iedere keer een nieuw papje klaar.

Hierbij nog een nuttige link met veel info over handvoeding:

http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm

Er zijn uiteraard meerdere merken handvoeding, maar zelf gebruikte ik bovenstaande altijd, en dat ging prima.

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Leura

hier nog een nuttige link over handopfok ;)

http://www.neophema.nl/nl/dept_5.html

Vele groetjes

Leura

#16
Ik heb net een poging gedaan om het papje naar binnen te krijgen, ik heb bij een andere dierenwinkel een papje gekregen dat speciaal voor parkieten schijnt te zijn.. ik weet er niks van want het zat in een doorzichtige zak.

Heb het aangemaakt met warm water maar met het spuitje was geen succes, en toen met een plastic lepeltje 3 tot 4 hapjes naar binnen gekregen.
Dit keer beet hij wel door mijn velletje heen en hij heeft nu een
pap-baardje  ;)  zie onder :

[attachmentid=557]

wat een poepie he  :rolleyes:

Foto kleiner gemaakt ;)
Gr safrena


[verwijderd door de beheerder]

smartie

Dat ziet er lief uit! De mijne heeft ook nog een pap baardje. Al eet ie nu al een paar daagjes helemaal zelf! Pino heeft ook al de eerste vliegpogingen buiten de kooi gedaan. 1x in de lamellen beland, op de keukenkasten, op de leidingen, op de kast en in het BEHANG!!! Dat vond ik zelf wel het leukste gezicht. Jammer genoeg kon ik daar net geen foto meer van maken. Wel vind ik het nog eng dat ze zo hoog vliegt en heel hard gaat. Om aan te zien dat je hummel hard tegen de muren opvliegt: AUW! Maar goed, ze moeten het toch leren! Meer doen dan de lamellen dicht voor het raam en zorgen voor gesloten deuren/ramen kan ik niet. Dus gewoon hopen dat ze het kunstje snel helemaal onder de knie heeft! Ik vind het nu echt al een toppertje en wil d'r voor geen goud meer kwijt! Ze laat zich kussen op d'r hoofd, aaien op buik, hoofd en vleugels. Knarst terwijl ze bij je zit en is super nieuwsgierig. Ik heb vandaag een badje gekocht en tissues ingelegd: vond ze geweldig! En ook 2 nwe acryl speeltjes. 1 hangt in d'r kooi: is ze ook al druk mee aan het spelen. En verder nog ringspeelgoed gekocht. Ik hoop dat ze mijn beste vriendje gaat worden, maar dat komt denk ik wel goed!! En ze heeft ook al veel praatjes, dus hoop ook dat ik haar kan leren praten. Ik doe in elk geval mijn best!

smartie

Sonja: je hebt helemaal gelijk hoor! Die afgepaste hoeveelheid is natuurlijk het beste! Maar ik ben nog steeds een beetje overbezorgd of mijn kleintje wel goed eet en daarom geef ik op de bodem een beetje en bovenin de kooi. Ik prak 1 theelepeltje Harrison's met een halfje eivoer en daarbij 3/4 Xtravital. En dit verdeel ik over de 2 bakjes. Uiteraard krijgt Pino 2x per dag te eten: 1x in de ochtend en 1x s avonds. Tussendoor ook nog 2 cm trosgierst, slablaadje, paprika of fruit...

Vanaf vrijdag (als ik dus constant thuis ben en Pino weer een weekje ouder is) ga ik proberen stap voor stap helemaal op harrisons over te schakelen. De aanhouder wint het, hoop ik. Ik ben ook een aanhouder alleen wil ik zeker weten dat ik mijn parkietje niet ga uithongeren om hem aan de gezonde pellets te eten. Dus ik ga het speciale schema over 30 dagen volgen (staat ook bij de pellets van nutribird). Iemand ervaring met jonge vogels omschakelen??

Caradow

Zeker bij een jonge parkiet zal het niet zo moeilijk zijn om het ana pellets te,laten wennen.. Maak een klein hoopsje pellets wat vochtig met een paar druppen water en maak er een papje van. Smeer wat van die pap half in het snaveltje, hierdoor zal hij beseffen dat het eten is.

Nog makkelijker word het als je bovenstaande geburikt in combinatie met een vogeltjes die al pellets eet...Maar die mogelijkheid hebben veel mensen niet...

Doorzettingsvermogen en een iets harde instelling, niet te snel medelijden willen ook helpen...