Vrouwtje krast in het broedblok

Gestart door Martha, november 14, 2015, 12:05:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martha

Hallo,
Tijdens onze vakantie waren onze parktietjes uit logeren, waarna de opvang ons advieseerde om een broedblok in de kooi te hangen. De liefde spatte ervan af. Dit was eind september. Nu zit het vrouwtje sinds ruim een week in het hok. Het lijkt wel of ze aan de schoonmaak bezig is, overal krassen met de snavel ..
Is dit een voorbereiding op het grote gebeuren?
Het mannetje houdt haar goed in de gaten door voor de ingang van het hok te blijven zitten. Ze komt eruit om te eten en te slapen.
Ik ben benieuws naar een antwoord.
Groet, Martha

Kleintjes

't Is geen goed idee om nu nog 'n nestblok op te hangen, is eigenlijk veeeeel te laat in 't seizoen.
Ik zou je ten eerste advisren om je eerst goed in te lezen over borden / kweken, en voorlopig 't blok weg te halen.

Hoe oud zijn je vogeltjes? Heb je de mogelijkheid naar de dierenarts te gaan in geval van nood? Heb je extra voorbereidingen getroffen? Heb je 'n mogelijkheid voor 'n warmte lamp? Dit zijn slechts enkele punten waar je aan meot denken bij kweken.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Martha

Bedankt voor het antwoord. Wij hebben inderdaad overal aangedacht.
De vogeltjes zijn 4 jaar. Kan er iets mis gaan ALS ze eitjes legt?

Kleintjes

Er kan van alles misgaan tijdens 't leggen en broeden. Lees deze link maar eens door *klikketyklik*
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Kleintjes heeft helemaal gelijk. Je kan tijdens deze periode van het jaar niet meer voor voldoende lichturen zorgen zodat de voorwaarden voor een nestje optimaal zijn. Daaraan moet ik helaas toevoegen dat ik je parkietjes te oud vind om nog met een nestje te beginnen. Tegen dat het seizoen daar is zal je popje al (bijna) 5 jaar zijn, en eerlijk gezegd vind ik zelfs 4 jaar erg riskant voor een eerste nestje bij een popje. Het risico bij oudere popjes op legnood is namelijk hoger en als je popje dit krijgt kan ze hieraan sterven. Ik zou dus gewoon verder genieten van je koppeltje grasparkietjes zonder een broedblokje op te hangen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes