Snuggles Hersenletsel?

Gestart door snuggles, november 25, 2005, 17:40:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

snuggles

Ik begin steeds meer het idee te krijgen nu Snuggles hier ruim een week is dat er iets niet klopt in zijn koppie. Hij vertoond enorm neurotisch gedrag: wiegen mijn zijn kop, heel snel heen en weer rennen over de grond, ondersteboven met zijn kop tegen de tralies aanslaan... en meer van dit soort vreemde gedrag. In de hondenwereld duidt dat op ernstig hersenletsel dan wel trauma. Weet iemand hoe dat zit bij de parkieten?
Ik geef hem wel steeds afleiding, praat tegen hem en geef hem verschillende speeltjes (hang ik afwisselend in de kooi) hij eet verder wel goed en maakt geen zieke indruk in de zin van fysiek dan ;)

Parkieten-Freak

Wiegen met de kop (ik noem het ook wel "ja-knikken") is heel normaal bij parkieten.
Ze doen dat als ze opgewonden of blij zijn.
Rennen over de grond, op zijn kop hangen en druk doen, is heel herkenbaar bij jonge grasparkieten die nog niet goed aan de kooi gewend zijn.
Het is goed dat Snuggles voldoende afleiding en speeltjes heeft, hij zal in de loop van een paar weken vanzelf wat rustiger gaan worden, als hij goed gewend is aan zijn nieuwe kooi ;)


snuggles

Hoi,

Nu het gedragdat jij beschrijft klinkt anders dan ik voor me zie, maar misschien denken we wel aan hetzelfde hoor... het is dus echt de hele dag door met zijn kop ergens tegenaan beuken en rondjes draaien enz. Echt neurotisch gedrag vind ik. En hij heeft natuurlijk tegen het raam destijds een aardige smak gemaakt toen hij kwam aanvliegen want hij was zeker 3 uur Knock-out.
Hij heeft nu ook voor het eerst rondgevlogen in de kamer (we hebben hem wel iets gekortwiekt om te voorkomen dat hij te wild zou gaan doen) en daarna heeft hij een spiegeltje in zijn kooi gekregen. Hij lijkt nu wel wat rustiger, maar waar dat nu door komt?

Parkieten-Freak

Citeer....................
Hij heeft nu ook voor het eerst rondgevlogen in de kamer (we hebben hem wel iets gekortwiekt om te voorkomen dat hij te wild zou gaan doen) ...........................
[snapback]17402[/snapback]

Kortwieken is hiervoor niet de oplossing.
Een niet goed gekortwiekte vogel kun je vergelijken met een "ongeleid projectiel".
Hij of zij kan moeilijk of niet sturen en de kans op (ver)ongelukken is groot.
Vogels die helemaal niet meer kunnen vliegen belanden als ze uit de kooi zijn nog wel eens op de grond, en worden vervolgens slachtoffer van vertrapping.
Kortwieken (zeker bij kleine vogels zoals grasparkieten) zou ik alleen doen als het medisch noodzakelijk is.
Vliegen is natuurlijk voor een vogel, alleen wij vogelhouders moeten er voor zorgen dat ons vogeltje vliegt in een veilige omgeving. (Gordijnen dicht, geen warme dranken in kopjes laten staan etc.)


Ik zou de vogel zeker wat meer speeltjes geven, zodat hij afleiding heeft. Een spiegeltje daarbij is prima.
Kijk even aan hoe het de komende weken gaat met Dr Snuggles.
Mocht hij hij blijven bonken met zijn kopje, dan zou er mogelijk sprake kunnen zijn van (neurologische?) letsel, maar het lijkt me erg voorbarig om daar nu al van uit te gaan. ;)


snuggles

Nou het kortwieken is zeker wel goed gegaan, dat heeft iemand gedaan die het kan. En daarnaast zagje ook aan hem dat er niets "raars"  gebeurde toen hij vrij was. Hij vliegt nog wel maar moetzoveel kracht zetten dat hij nietzo erg vooruit komt. Hij wandelt duas meer over de grond zeg maar. en erop gaan staan: hoe kun je erop gaan staan als je weet dat ie los is???? dan let je toch op waarje vogel uithangt???
Alleen loslaten is nauwelijks mogelijk, daar onze honden gewoon uitbreken als ze merken datwe metSnuggles bezig zijn. Dus als hij nu los gaat zijn de honden met mij of mijn vriend weg ;) we hebben nog even voorzichtig geprobeerd ze kennis metelkaarte laten maken, maar ik geloof datbeide viervoeters hadden besloten de klopjacht te openen. Voor de veiligheid van Snuggles hebben we hem dus verder niet meer geprobeerd samen met de honden te doen.
pfff t is me watzo'n ineense huisgenoot metal die maffe tics en dingetjes... t is een kinderzorg extra hahaha

Parkieten-Freak

#5
Citeer...........Hij wandelt duas meer over de grond zeg maar. en erop gaan staan: hoe kun je erop gaan staan als je weet dat ie los is???? dan let je toch op waarje vogel uithangt???
...........
[snapback]17607[/snapback]

Ja, klopt. Totdat er een keer een moment komt dat je dat heel eventjes vergeet. Je neemt de telefoon op bijvoorbeeld, en gaat even een pen pakken of zo. Net even te laat kom je er achter dat de parkiet ineens achter je schoen staat........
En dat is geen onzin: dit gebeurd gewoon. :(
Hebben jullie trouwens nooit per ongeluk op het pootje van een van de viervoeters gestaan :unsure: ? Soms kan dat gewoon gebeuren, je hebt even niet in de gaten dat de hond achter of naast je staat.
En voor jullie is het risico nog eens wat groter, omdat jullie honden hebben. Ook al letten jullie nog zo goed op, je weet maar nooit of ze misschien toch een keer kans zien om de kamer in te komen terwijl de parkiet los is en net aan zijn wandelingetje bezig is....... :(


snuggles

hahaha ik kan nu een heel gedragsanalytisch verhaal gaan houden over waarom je al dan nietop de poten van een hond kan gaan staan. En nee, ik heb nog nooit op de poten van mijn honden gestaan ;)
Als ik Snuggles loslaat dan ben ik erbij, en zitten de honden in de tuin. Telefoon opnemen?? Nou nee hoor, helemaal geen zin in afen toe en laatik dan ook rustig overgaan zonderop te nemen. Daarheb ik absoluut geen moeite mee. Als ik onderde douche sta kan ik ook niet opnemen ;)
Ik heb mijn honden volledig onder controle. Mijn oudste is zelfs zover datals ik Snuggles vastheb, en ze zit voor me, dat ze mij aankijkt en toestemming vraagt om hem op te eten hahaha niet dat ze daar toestemming voor krijgt natuurlijk (alhoewel, als Snuggles echt vervelend wordt... B) ) maarze zal hem dus ook niet pakken. En ons jongste ding gaat lekker zijn bench in en daarvalt nietuit te breken. Snuggles is dus volkomen beilig als hij losgaat. Daar denk ik dan nog over na ;)

annerite

Hallo,

Ik vind dat parkietenfreak gelijk heeft. Er wordt een beetje luchtig gedacht over zo'n klein en snel (!) beestje dat over de grond loopt. Je kunt er nog zo goed op letten waar je je voet neerzet, maar ze zijn zo rap dat ze zo onder je schoen schieten. Ook kan je bijvoorbeeld struikelen of een misstap zetten. Maar goed, hopelijk gaat het bij jou goed! Ik blijf in ieder geval liever zitten als mijn parkietje weer besluit even te gaan rennen  :P


Parkieten-Freak

#8
Snuggles, voordat je hier Gausseriaanse analyses op los gaat laten:
Ik vrees dat  de enige conclusie zou zijn dat ik een vreselijke lomperik ben.  :blink:
Ik heb per ongeluk namelijk wel eens een keer op een pootje van een (logeer) hond gestaan. Daar zat verder niks achter behalve de hond dan, die zat overigens niet, maar stond achter me.:huh: Dat krijg je dus als je vleeswaren uit de koelkast pakt. :unsure:
Ik ben trouwens ook een keer over de kat van de buren gestuikeld :angry2:
De kater had zich overigens op illegale wijze toegang tot mijn woning verschaft.
Het rode gevaarte liep bij mij de trap af, terwijl ik met een volle wasmand naar boven liep. :mellow:  :glare:
Dat was niet leuk mensen.... :( dat was helemaal niet leuk.

Wat betreft de Bench:
Ik denk dat mijn parkiet gemakkelijk door de mazen naar binnen glipt........ :blink:


snuggles

#9
ten eerste: ik ben een anti-gaus lol nee dit is een parkieten forum er even bij blijven muts. :D

ten tweede: als een parkietje zo dom is om inderdaadin een bench te duiken waar dan heel duidelijk mijn herder inzit dan kan ik hem dus helemaal nooit loslaten. Ik kan moeilijk mijn honden naar het dak verplaatsen omdat er een parkiet tegen het raam is komen vliegen en dat suffe baasje het beestje niet durft te laten lopen uit angst dat ie doodgaat.
Maar goed, zoals jullie hetstellen kan ik hem dan beter opgesloten houden dus?



Sonja

#10
Hoi Snuggles,

Op de eerste plaats: een parkiet is verre van "dom", integendeel!
Het is de plicht van het baasje om ervoor te zorgen dat het beestje niets overkomt.
Het is natuurlijk heel goed van je dat je hem hebt opgevangen, maar je kunt nu eenmaal niet verwachten dat hij denkt "de hond zit in de bench, ik loop maar een blokje om". Parkietjes zijn van nature hele nieuwsgierige diertjes, en daarom is het des te belangrijker dat je zelf heel goed op hem past, voordat er ongelukken gebeuren.
En echt, een ongeluk zit in een heel klein hoekje :excl:
Ik weet niet of ik in jouw situatie het diertje los zou durven laten, met de honden erbij. Waarschijnlijk zou ik voor de veiligheid een hele grote (kamer)voliere voor hem kopen, zodat hij daarin op een veilige manier kan klauteren en spelen. Maar ja, dat is mijn mening. Ik zou het risico nooit durven lopen. Zou het mezelf nl. nooit kunnen vergeven, als er door mijn onoplettendheid iets ergs met het beestje zou gebeuren. :(

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

Hoi Snuggels,

Ik vind het jammer dat je een parkietje wat een bench in wil open dom noemt  :huh:
Parkietjes zijn heel nieuwsgierige beestjes. En als ze zich dan nog veilig voelen ook dan zien ze geen gevaar in het in een bench binnenlopen, tenzij jij ze waarschuwt.

Ik denk ook dat Parkietenfreak niet bedoelde dat je jouw parkietje opgesloten moet laten zitten, maar dat je er nooit zondermeer vanuit kunt gaan dat je parkietje veilig is buiten zijn kooi! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook ik heb wel eens geheel per ongeluk op de teentje van mijn konijntje gestaan, omdat hij aan kwam rennen toen ik de koelkast opendeed... :( Ow wat voelde ik me ontzettend stom toen zeg! Nu ben ik er altijd op bedacht dat de koelkastdeur open doen voor het konijn betekent 'lekker worteltje' en dat hij dus direct aan zal komen rennen. Toch zal ik nooit zeggen dat het me nooit meer gebeurd. Want hoe goed ik ook oplet, Milootje is wel heel erg snel  :unsure:

Jouw parkietje zou de bench in kunnen lopen, wat dus absoluut niet veilig is. :unsure: Als je jouw parkietje dus uit zijn kooitje laat zul je er altijd met je neus boven op moeten zitten en enorm snel in moeten kunnen grijpen als je parkietje ook maar met een teentje richting de bench wijst. Maar ja, parkietjes kunnen ook ontzettend snel vliegen, dus het is best risicovol voor jouw kleine vriendje met de honden in huis. Niemand zegt je wat je moet doen, we hopen alleen allemaal dat wat je doet, dat wel veilig is voor je vogelvriendje  ;)

Groetjes,
Chantal

Parkieten-Freak

#12
Citeerten eerste: ik ben een anti-gaus lol nee dit is een parkieten forum er even bij blijven muts. :D
Een groot aantal leden zet zich in voor dit forum. Ze nemen de tijd en doen moeite om vragenstellers zoals jij een zo goed mogelijk antwoord te geven.
De term "muts" die gericht is aan mij vind ik in deze hoedanigheid niet alleen ongepast maar ook nog eens uitermate zwak gekozen.
Ik vind het daarnaast niet echt vriendelijk van je.
Citeerten tweede: als een parkietje zo dom is om inderdaadin een bench te duiken waar dan heel duidelijk mijn herder inzit dan kan ik hem dus helemaal nooit loslaten.
Parkieten zijn niet dom. Het zijn hun verzorgers die niet altijd even slim bezig zijn.
Je kunt je parkietje wel degelijk loslaten als de honden UIT de kamer zijn.
CiteerIk kan moeilijk mijn honden naar het dak verplaatsen omdat er een parkiet tegen het raam is komen vliegen en dat suffe baasje het beestje niet durft te laten lopen uit angst dat ie doodgaat.
Bovenstaande stelling raakt kant noch wal.
CiteerMaar goed, zoals jullie hetstellen kan ik hem dan beter opgesloten houden dus?
[snapback]17659[/snapback]
Niemand zegt hier dat jij je vogeltje "opgesloten" moet houden.
Er zijn een aantal alternatieven:
Een kamervoliere is uitstekend voor jouw parkietje.
Los vliegen kan wel degelijk, maar alleen als de honden uit de kamer zijn.
Je zou ook kunnen overwegen om te vragen of iemand anders voor dit vogeltje wil zorgen.

Ik begin me zo langzamerhand af te vragen wat er allemaal waar is van jouw verhaal.
Het begint namelijk behoorlijk ongeloofwaardig te worden.......


Deesjebeesje

#13
Nou wil ik ook even wat kwijt.

Als jij zo 'aardig' bent om risico's te willen lopen door je parkietje gewoon los in de kamer te laten vliegen/rennen/lopen terwijl je daar honden hebt zitten (ook al zitten ze in een bench, dat parkietje kan makkelijk door de tralies), vind ik dat je eigenlijk nog wel even na moet denken of je inderdaad wel een dierenvriend bent.

Jij bent degene die verantwoordelijk is voor je parkietje, niet je honden of je parkietje zelf. Hij is niet dom, maar is gewoon zo nieuwsgierig dattie zichzelf in gevaar wil brengen om simpelweg te weten te kunnen komen wat nu precies een 'hond' is.

Per definitie, anders zou ik mijn katten ook dom willen noemen: hoe vaak ze ook op hun donder krijgen (met de plantenspuit o.i.d.), ze blijven het toch proberen. Zo is je parkietje ook. Ook al looptie gevaar, hij zal toch proberen zo dichtbij mogelijk te kunnen komen.

Stop je honden gewoon simpelweg in de gang (of een andere ruimte) zolang jij je parkietje los laat.

En met niet bang zijn dat je op je parkietje trapt...denk je nou werkelijk dat jij voortdurend weet waar je parkietje is, alssie over de grond rent?
Als jij naar het toilet moet o.i.d, stop je niet eerst je parkietje helemaal in de kooi om even naar het toilet te gaan, om dan hem er weer uit te laten, nee je gaat gewoon naar het toilet, om vervolgens weer terug te komen en toch echt te vergeten dat je parkietje achter de deur kan staan...grofweg gezegd: parkietje plat...

Sara

#14
Hallo,

Ik  vind ook dat je niet te veel risic's mag nemen een grasparkietje.Een grasparkiet is helemaal niet dom maar als ze tam zijn durven ze wel eens naar je toe komen en als dat niet vliegend kan dan maar al lopend op de grond,als je dat dan niet door hebt één verkeerde beweging en het is gedaan met je grasparkietje. :( Spijtig genoeg geburt dit al zou je denken van alléé wie is nou zo dom?Ik heb ook een hondje,een kleine shitzu die zelfs bang heeft van m'n grasparkieten.Maar toch hou ik een flink oogje in het zeil als ik de grasparkieten loslaat je weet maar nooit uit jaloezi toch eens ééntje zou willen pakken.Maar meestal gaat mijn hondje lopen als die nog maar een grasparkiet ziet.En in de loop van 8 jaar dat ik m'n hondje heb heb ik ook al 2keer perongeluk op haar pootje getrapt en ik had me erg verschrokken,zoiets verwacht je nameiljk helemaal niet en als dat dan gebeurd dan ben je de sigaar.Zo kan dat ook gebeuren bij grasparkietjes,een moment van onoplettendheid gebeurt vaak.

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

snuggles

Nou zeg, ik heb nogal wat te weeg gebracht.
Wat jullie geloven in mijn verhaal moet je helemaal zelf weten. Ik ben via de pc niet in staat bewijs te leveren als jullie er behoefte aan zouden hebben en dat ga ik dus ook niet doen. Ik weet dat ik de waarheid spreek, en als jullie daar aan willen twijfelen: vooral doen.
Daarnaast noemde ik Parkietenfreak helemaal geen "muts" maar mezelf.

Het lijkt wel alsof jullie enorm snel op je teentjes zijn getrapt op het moment dat er iemand nieuw is met een parkiet. Ik ben een hondenliefhebber in hart en nieren, en alle andere dieren die komen aanlopen zijn eveneens welkom. Maar, niet ten koste van mijn honden!
Ik heb een twee-kamer appartementje en mijn honden kan ik dus niet zomaar even in een andere kamer stoppen. Ik dacht dat als ze in de bench even zaten dat ze dan wel veilig van elkaar gescheiden zijn. Dat ging dan ook prima. Om de snelheid er wat uit te halen had ik Snuggles gekortwiekt (althans, laten doen). Hij is nergens tegenop gevlogen en vermaakte zich prima met het rond wandelen op de grond. Dit hele topic is begonnen omdat hij neurotisch gedrag in zijn kooi vertoond en dat vind ik zielig!! Blijkbaar wordt dat hier als normaal ervaren bij jonge parkieten, maarsorry, dit vind ik niet normaal. Een grote voliëre is niet mogelijk voor Snuggles, want zoals ik al eerder schreef heb ik een klein huis en dus geen ruimte voor een grote voliëre al zou ik dat heel graag willen. We zijn wel bezig met een ander huis kopen en misschien zou dan een grotere kooi wel passen.

Ik weet niet of het eigenlijk nog wel zin heeft om dit soort dingen uit te leggen, aangezien mijn verhaal als onwaarheid wordt bestempeld. Simpel, maar doeltreffend om van iemand af te komen. Veel plezier met jullie forum verder.

snuggles

CiteerEen groot aantal leden zet zich in voor dit forum. Ze nemen de tijd en doen moeite om vragenstellers zoals jij een zo goed mogelijk antwoord te geven.
De term "muts" die gericht is aan mij vind ik in deze hoedanigheid niet alleen ongepast maar ook nog eens uitermate zwak gekozen.
Ik vind het daarnaast niet echt vriendelijk van je.

dit was dus watik bedoelde waarin ik mezelf een muts noemde en niet jou of wie dan ook. Het is mijn manier van schrijven naar mezelf toe, sorry. bij deze was datdus niet aan jou gericht.

snuggles

CiteerNou wil ik ook even wat kwijt.

Als jij zo 'aardig' bent om risico's te willen lopen door je parkietje gewoon los in de kamer te laten vliegen/rennen/lopen terwijl je daar honden hebt zitten (ook al zitten ze in een bench, dat parkietje kan makkelijk door de tralies), vind ik dat je eigenlijk nog wel even na moet denken of je inderdaad wel een dierenvriend bent.
nou sorry hoor, je kent me niet eens. Waar baseer je op dat ik slecht ben voor mijn dieren? Het is prima gegaan en ik zat gewoon bij mijn parkiet op de grond. En dan ben ik slecht?!?!?!? Ik stel een vraag over het welzijn van mijn parkietje. En dan krijg ik te horen dat ik slecht ben?? ja hoor, het zal wel...vind dit aardig onbehoorlijk klinken eerlijk gezegd.

Ingrid

Hoi Snuggles,

Oke, over de term muts is dus een miscommunicatie ontstaan ;). Zoals het er stond kwam het wel over alsof je PF muts noemde, maar je bedoelde jezelf. Dat punt kunnen we laten rusten.

Het neurotische gedrag zoals jij dat noemt, is bij jonge parkieten normaal. In die zin dat het voor hem allemaal nieuw is, nieuwe kooi, nieuwe speeltjes en niet onbelangrijk nieuwe omgeving en mensen/dieren om hem heen. Een jonge parkiet zal dan zijn eigen veilig en vertrouwd plekje moeten vinden. Voordat het zover is zal hij proberen "uit te breken" omdat de omgeving (nog) niet veilig en vertrouwd genoeg is. Probeer je eens in te leven in de parkiet, stel jij komt ergens waar het niet veilig en vertrouwd voelt, dan zou jezelf ook het liefst uit die omgeving willen vluchten, denk ik. Bedenk daarbij dat een parkiet qua intelligentie niet boven het niveau van een 4-jarig kind uitkomt. Het neurotische gedrag is mijns inziens op te merken als vluchtgedrag.

Op basis van de uitleg die jij geeft, komen wij tot de conclusie dat Dr. Snuggles nog moet wennen. Dit doen wij naar beste weten en aan de hand van onze ervaringen proberen wij met jouw uitleg een voorstelling te maken van wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Wanneer je echt denkt aan hersenletsel, twijfel dan geen moment en laat er een dierenarts naar kijken. Die kan je een echte diagnose geven.

Groetjes, Ingrid

snuggles

Hoi Ingrid,

badankt voor je uitleg! Ik vraagme alleen afhoe jong hij nog is, aangezien ik eerderook al vroeg hoe je de leeftijd kan zien, en zijn pupillen zijn al helemaal gevormd. Ook vertoont hij nu minder neurotisch gedrag sinds hij is losgeweest. Ik weet in ieder geval voor nu even genoeg, en zal verdergeen domme vragen meer stellen.

gr,
Dorine