Geslachtsverandering?

Gestart door Kleintjes, mei 21, 2012, 23:31:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Ja, daar ben ik weer eens met 'n vraag.

Ik weet dat dieren van geslacht kunnen veranderen. Dat gebeurd voornamelijk van vrouwtje naar mannetje, 't omgekeerde is zeldzaam (blijkbaar).

Weet iemand of dit bij grasjes ook gebeurd?

Cookie, die naar wij weten 'n kereltje is, heeft vanmiddag namelijk lol gehad met onze heer Kruumel. Op dezelfde manier als heer Tweety dat dede met Silly ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Hm, dit is een vraag die ik mij ook gesteld heb bij mijn parkietje Luka... Hij was eerst een kereltje, maar tot de dag van vandaag denk ik dat hij de laatste jaren door het leven ging als popje. Hij leeft nu niet meer, dus ik kan het niet meer echt onderzoeken ofzo, maar ik vraag het mij toch nog wel af.
Maar gewoon lol hebben met iemand van hetzelfde geslacht vind ik niet direct een teken dat hij van een ander geslacht is, eerder dat hij gewoon 'voor' hetzelfde geslacht is. Dit komt in ieder geval zeker voor bij dieren, ook bij vogels.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Loeky

Mijn oudste parkiet Doeky is sinds begin van het jaar veranderd van man naar pop dus dat kan toch ook.
Zij dus is erg gek op Hippie (ook pop). Ze snavelen veel en zitten altijd bij elkaar. Zijn de dikste vriendinnen.
Ik heb dus 7 jaar lang gedacht dat Doeky een man was maar de neus begon na het snavelen opeens te veranderen
van kleur (vleeskleurig dus). Ze is qua karakter ook erg veranderd. Van doetje naar stoertje !
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Wouter

Alle moderators in een topic. Krijg nou wat!

Er zijn ook bij grasparkieten verhalen bekend van toverballetjes qua geslacht. Echt een geslachtsverandering heb ik nog nooit gehoord. De neusdop van een man kan bij vitaminetekort wel verkleuren naar bruin.
Ook kan het voorkomen, met name wanneer twee dezelfde geslachten bij elkaar gehouden worden, dat de een het andere geslacht vervangt. Zo komt het wel eens voor dat je twee popjes of mannetjes met elkaar ziet paren.

*wendy*

Ik heb hier twee mannetjes zitten, en die kunnen er ook wat van hoor :-X Allebei hebben een duidelijke mannendop, geen twijfel mogelijk.

Kleintjes

Dat ze ook gewoon lol met elkaar hebben, dat is mij bekend (5 heren in 1 villa ;) ).
Echter begint Cookie's hele gedrag te veranderen. Echt slopen van dingen (van wilgen bal tot piksteen), typische dingen wat popjes doen..
De neusdop is licht blauw (mits die niet rood is van de piksteen :p), beetje.. ja, beetje wat? Vaag, is denk 'k 't beste woord er voor.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

#6
Tja, ik sluit me aan bij Wouter. Een individu verandert in genetisch opzicht echt niet zomaar.
Vermoedelijk is het toch een soort homoseksualiteit of biseksualiteit.

http://www.scientias.nl/homoseksuele-relatie-zebravink-zit-wel-goed/44635

Bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/ieder-brein-is-bi

CiteerGelegenheidsbiseksueel

Het is dus goed mogelijk dat de omstandigheden waarin iemand opgroeit toch een rol spelen in de ontwikkeling van homo-, hetero- of biseksualiteit. Zo'n reactie op 'omstandigheden' zie je bijvoorbeeld in vogelpopulaties. Neem bijvoorbeeld de scholeksters. Bij deze vogels is de competitie tussen de mannetjes zo groot dat ze zich soms letterlijk doodvechten, met als gevolg dat er niet genoeg mannetjes zijn om alle vrouwtjes van een partner te voorzien. De oplossing van de scholeksters is elegant: zo'n 2% van de vrouwtjes, zo ontdekten de Groningse onderzoekers Dik Heg en Rob van Treuren, is biseksueel. Twee vrouwtjes die een mannetje delen die hen beiden bevrucht, waarna ze met zijn drieën op de eieren passen, zijn daarin het meest succesvol. Om de band tussen de vrouwtjes goed te houden, bestijgen die ook elkaar.

De scholeksters zijn dus 'gelegenheidsbi'. En dat is in het dierenrijk geenszins zeldzaam. De pinguïns Roy en Silo – beide mannetjes – zijn bijvoorbeeld een wereldberoemd stel dat jarenlang onafscheidelijk was in Central Park Zoo, New York. Pas na zes jaar verliet Silo zijn partner Roy voor een vrouwelijke pinguïn genaamd Scrappy. Hoewel wetenschappers toentertijd opperden dat homoseksualiteit een onnatuurlijke reactie was op de stress van het opgesloten zijn in een dierentuin, is dit erg onwaarschijnlijk omdat biseksueel gedrag bijzonder vaak voorkomt in de natuur. Naast de pinguïn en de scholekster zijn er zo'n 1500 diersoorten bekend waarbij homo- en biseksualiteit voorkomt.