twee vreemde parkieten gewoon bij elkaar zetten?

Gestart door pierewiet, november 21, 2009, 13:11:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pierewiet

hallo allemaal! :D
wij hadden twee parkieten (een mannetje en een vrouwtje). omdat het mannetje de hele tijd achter het vrouwtje aanzat, hebben we die bij mijn oom in de volliere gezet. (hij probeert nu trouwens met een valkparkiet aan te pappen, dus hij is volgens mij niet helemaal goed in zijn hoofd, denk ik... :P)
omdat we het zielig vonden dat het vrouwtje nu alleen zit, hebben we er een jong parkietje (een vrouwtje) bij gekocht.
alleen nu kwam mijn vader met het verhaal dat je twee vreemde parkieten nooit bij elkaar in mag zetten. je moet ze dan of in een vreemde kamer zetten in een vreemde kooi, of in een vreemde kooi aan alle kanten dicht, met een gaatje voor frisse lucht aan de kant van de muur en dat dan een paar maanden. dat laatste vind ik persoonlijk echt beulen en volgens mij is er echt wel een andere oplossing die veel diervriendelijker is. ik heb een hele goede band met mijn parkiet (ze vliegt mij overal achterna) en ik zou het haar niet aan kunnen doen om haar een paar maanden in een donker hok te stoppen.
de fokker,waar we het parkietje gekocht hebben, zei trouwens dat we ze gewoon bij elkaar in kunnen stoppen, maar omdat dat de vorige keer fout is gegaan, durven we dat niet nog een keer te doen.
heeft iemand misschien een oplossing voor deze parkietjes?

Wouter

Die beide oplossingen lijkt mij geen goed idee, dat is inderdaad erg zielig. Je moet ze ook niet gelijk bij elkaar in de kooi doen.

Maar hier zijn al zoveel topics over geschreven. Zoek maar eens met de zoekfunctie.
Zo kom je bijvoorbeeld op dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=21620.

Helena

Popjes kunnen nog al bazig zijn en daarom wordt vaak afgeraden twee popjes bij elkaar te zetten, maar goed er zijn altijd uitzonderingen en zolang er geen mannetjes in de buurt zijn zal het wel mee vallen.

Als je de twee bij elkaar wilt zetten raad ik je aan eerst de kooi van inrichting te veranderen zodat de kooi ook voor het popje dat je al hebt nieuw lijkt, anders is deze pop misschien al direct heel bazig omdat het haar domein is, maar over maanden bij elkaar zetten in een donkere kooi heb ik nog nooit van gehoord en lijkt me ook niet erg grasparkiet vriendelijk

Mocht je over twee kooien beschikken kun je ze ook nog even apart zetten en bij elkaar in de buurt en eens goed observeren hoe ze naar elkaar toetrekken of juist niet.
Dan de kooien stijf tegen elkaar en kijken hoe er dan gereageerd wordt, maar uiteindelijk moeten ze toch in één kooi gaan uitvechten wie er de baas zal zijn en dat kan soms best hardhandig zijn.

Ik persoonlijk heb nooit parkietjes eerst apart gezet, tenzij ik de conditie niet helemaal vertrouwde, maar er is nooit gevochten of lelijk gedaan en inmiddels heb ik een grote volière waar nieuwe vogels direct in gaan, tot nog toe altijd zonder problemen.

Heel veel succes.

pierewiet

allereerst bedankt voor de reacties.  ;D
we hebben inderdaad twee kooien en ze zitten nu apart. als de oudere parkiet los is, vliegt hij gelijk naar de kooi van de jongere parkeit toe. ze gaan ze niet echt pikken of zo. het lijkt er op of ze hun snaveltjes in elkaar haken, net als parkietenvriendjes bij elkaar doen. ik dacht pas ook dat ik zag dat de ene parkeit de andere voerde, maar dat weet ik niet zeker. ik weet ook niet van welke kant dat kwam.
de oudere parkiet is niet zo snel, omdat ze een vetbult op haar buikje heeft. ik durf ze het daarom niet goed samen uit te laten vechten. maar ik zal er maar eens mee beginnen om de kooien tegen elkaar te zetten.

pierewiet

mijn moeder heeft ze samen losgelaten. dat ging best goed. het jonge parkietje liep de hele tijd achter de oudere parkiet aan. af en toe gingen ze weer met hun snavels in elkaar haken. ik denk dat dat dominant gedrag is. ik heb de kooien nog niet tegen elkaar gezet.ik weet niet precies hoe ik dat moet  doen, want de ene kooi is best groot. maar het gaat vast wel lukken!  :)