verhuis + nieuwe kooi

Gestart door Tine, september 07, 2008, 20:06:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tine

Hallo,

Ik heb sinds kort een parkiet geadopteerd van ongeveer twee jaar oud. Deze parkiet heeft nooit veel contact gehad met mensen en heel zijn leven bij 11 parkietjes samen gewoond in een grote kooi (volière-achtig). Al de overige parkietjes zijn een tijd geleden gestorven en ik heb haar geadopteerd (ze heet Phoenix).
Nu, ze was op een week handtam (dit is: ze komt op mijn hand zitten om te eten), maar nu heb ik voor haar een nieuwe kooi gekocht die een beetje minder groot is dan die volière. Dit omdat ik binnenkort ergens ga wonen en de grote volière niet kan plaatsen en trouwens veel te groot is voor zo 1 parkietje.

Nu heb ik hier vanalles gelezen over verhuizen en nieuwe kooien, maar niet over alletwee tegelijk. Wat doe ik het beste?
Eerst haar in de nieuwe kooi zetten en dan pas later haar verhuizen? (ze kan nog een tijdje op de vertrouwde plaats staan)
Eerst haar verhuizen in de oude kooi en dan in de nieuwe kooi zetten?
Of alletwee tegelijk? Gelijk in de nieuwe kooi als ik haar verhuis?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Wouter

Welkom op het forum Tine!

Het beste is om een paar dagen voor de verhuizing de parkiet in haar nieuwe kooi te doen. Zo kan ze de kooi een beetje ontdekken in een vertrouwde omgeving. Veel plezier met je parkietje.

Tine

Hallo Delfie, bedankt voor je antwoord!
Nu, ik ga nog lang niet verhuizen hoor (+- nog 1 maand wachten, zeker omdat er behangen en geverfd zal worden...), maar ik kon gewoon niet wachten om een kooi en speeltjes en dergelijke te kopen  :-*
Zou ik Phoenix dan nu al in haar nieuwe kooi laten stappen? Dan zit ze ongeveer een maand in haar nieuwe kooi alvorens ik ze verhuis. Ik kan ook wachten tot een paar dagen voor de verhuis natuurlijk, wat denk je dat het beste is?

Piknikki

Ik weet niet of dit ook voor parkieten geldt, maar voor honden en katten is het zo dat ze pas op het allerlaatste moment in het huis geplaatst worden, als alles al 'klaar' is.
Als je een parkietje aanschaft komt het eigenlijk ook (meestal) in een nieuwe kooi en een nieuw huis terecht.
Alleen, omdat Phoenix al handtam is, weet ik niet hoe ze hierop zou reageren.

Dus, ik heb ook geen antwoord, ik wilde dit alleen even zeggen. :)

Tine

Hallo,

Toch bedankt dat je even wilde reageren, want dit was ik dus ook aan het denken. Normaal gezien komt de jonge parkiet ook in een nieuwe kooi en in een nieuw huis, maar deze is dus al twee jaar en gewend aan zijn oude omgeving en oude kooi.
Ik ben bovendien totaal nieuw in de parkietenwereld, dus heb geen flauw benul van hoe die beestjes denken. Nu, ik zou haar niet volledig handtam durven noemen, want ze komt alleen op mijn hand zitten als ik ook iets om te eten vastheb hoor, anders is er geen denken aan  ;) En dan nog komt ze enkel als ze zin heeft (tis nogal een koppige hehe)

Wouter

Citaat van: Tine op september 07, 2008, 21:31:12
Hallo Delfie, bedankt voor je antwoord!
Nu, ik ga nog lang niet verhuizen hoor (+- nog 1 maand wachten, zeker omdat er behangen en geverfd zal worden...), maar ik kon gewoon niet wachten om een kooi en speeltjes en dergelijke te kopen  :-*
Zou ik Phoenix dan nu al in haar nieuwe kooi laten stappen? Dan zit ze ongeveer een maand in haar nieuwe kooi alvorens ik ze verhuis. Ik kan ook wachten tot een paar dagen voor de verhuis natuurlijk, wat denk je dat het beste is?

Als je haar nu in je nieuwe kooi zet, heb je ook de tijd om je oude kooi te verkopen (als je dit al van plan was). Het lijkt me ook wel fijn voor het parkietje. Mijn ervaring is dat parkieten in een kleinere kooi sneller tam is, maar dit is omdat ze gewoon geen kant op kunnen.
Citaat van: Tine op september 07, 2008, 21:41:00
Hallo,

Toch bedankt dat je even wilde reageren, want dit was ik dus ook aan het denken. Normaal gezien komt de jonge parkiet ook in een nieuwe kooi en in een nieuw huis, maar deze is dus al twee jaar en gewend aan zijn oude omgeving en oude kooi.
Ik ben bovendien totaal nieuw in de parkietenwereld, dus heb geen flauw benul van hoe die beestjes denken. Nu, ik zou haar niet volledig handtam durven noemen, want ze komt alleen op mijn hand zitten als ik ook iets om te eten vastheb hoor, anders is er geen denken aan  ;) En dan nog komt ze enkel als ze zin heeft (tis nogal een koppige hehe)
Het verschilt per parkiet hoe ze erop reageren aangezien elk parkiet zijn eigen karakter heeft! En dat met dat tam maken. Je hebt nog alle tijd en aangezien ze al 2 jaar is, krijg je haar ook lastiger tam. Maar met een portie geduld moet het zeker lukken! Gr. Wouter

DarkWolf

Ik zou haar nu al in de nieuwe kooi steken, zo heeft ze ruim de tijd om te wennen aan de nieuwe kooi. Ik heb schrik dat de veranderingen anders te snel op elkaar gaan volgen, als ze bv nog maar een week in de nieuwe kooi zit en dan opeens in een nieuw huis terecht komt lijken mij dat teveel veranderingen in 1 keer.

Natuurlijk verhuis je je parkiet (en kooi) best op het laatste moment als alles al staat, zodat ze meteen kan wennen aan de nieuwe omgeving en ze geen last heeft van heen & weergeloop van verhuizers.

Succes met het tam maken :)

Tine

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties! Dan zal ik morgen de kooi ontsmetten en installeren voor haar. Het is geen kleine kooi (tis eentje voor max. 5 parkieten, maar ik wilde haar een grote kooi geven aangezien ze een volière gewend is en graag toch een keer de vleugels strekt), dus sneller tam zal ze er niet in worden want ze kan nog alle kanten op, maar goed: hoofdzaak is dat ze het naar haar zin heeft  :)
Het is wel goed nieuws dat jullie dit aanraden want ik sta uiteraard te popelen om haar in de nieuwe kooi te zetten! De oude kooi is niet van mij dus kan ik niet verkopen (die is van de oorspronkelijke eigenaar), maar ze heeft nooit speeltjes gekregen dus ze zal niet weten waar eerst te kijken als ze in mijn kooi komt met vanalle speeltjes!  ;D

Caradow

Ik denk dat ik het persoonlijk dus heel anders zou aanpakken...

Verandering van omgeving brengt altijd wat stress mee... door haar nu al aan de andere kooi te wennen, en dan over een maand te verhuizen, heeft ze 2 stressperiodes achter elkaar. Ik zou er voor kiezen om het beide tegelijk te doen, dan heeft ze 1 periode warin ze moet wennen aan haar nieuwe leefomgeving zowel binnen als buiten de kooi...

Tine

Oei, ja, ik weet het nu helemaal niet meer hehe  :-X Zijn er hier misschien mensen die al een aantal combinaties hebben geprobeerd met succes of (spijtig genoeg) met mislukking, zodat ik uit hun ervaringen kan leren? Ik wil namelijk echt niet dat Phoenix zou sterven, door haar zie ik het net zitten om alleen te gaan wonen...

Piknikki

Leuk, zo'n grote kooi. Misschien komt er later nog wel een vriendje of vriendinnetje voor haar bij en dan komt zo'n grote kooi wel van pas.
Ikzelf ben van mening dat hoe snel het vogeltje tam wordt eerder te maken heeft met karakter van zowel vogeltje als baasje, dan met de grootte van de kooi. Misschien voelt de parkiet zich juist enorm onder druk gezet in een kleiner kooitje, wie weet.. ;)

Ik had alleen nog een opmerking. In een ander topic zei je dat ze nu in de kelder staat. Maar zijn kelders meestal niet koud, tochtig en vochtig? Zet de nieuwe kooi dan liever in de huiskamer. :)

Tine

Hallo,

Ja, de kelder is niet erg ideaal om in te staan, maar ik kan haar voorlopig nergens anders zetten omdat ik zelf dus nog geen huis heb (ik ben doctoraatsstudente en ga alleen wonen, het huis wordt momenteel in orde gemaakt terwijl ik in het huis verblijf waar Phoenix nu verblijft, bij de ouders van mijn vriend).
In de huiskamer en keuken zitten 2 jack russells (de honden gaan voor hen voor op de vogel) en een kameraadje van Phoenix is van zijn stokje gevallen door een aanval van de honden op de kooi toen die in de kelder waren geslopen :( Door de honden heeft ze dus al vriendjes verloren, dat komt echt niet goed want de honden lusten die vogels rauw (letterlijk). Het is er inderdaad vochtig want er staan ook visbakken, maar qua tocht probeer ik op te letten. Ik mag de kelderdeur openzetten om wat frisse lucht binnen te laten en dat doe ik 1 keer per dag, waardoor het wat minder vochtig wordt, voorts is de deur dicht waardoor er geen tocht is.
Het is ab-so-luut geen ideale omgeving voor een parkiet, dat weet zelfs een kleuter, maar ik kan er voorlopig niets aan veranderen helaas  :( Het is niet mijn huis dus ik mag haar niet uit de kelder halen tot ik mijn eigen woonst heb.

Wat het tam maken betreft maak ik me geen zorgen, ik heb reeds mussen, duiven en wilde zwanen min of meer tam gekregen dus dat komt wel in orde met zo'n slim parkietje (het zal eerder aan haar koppigheid liggen  ;)). Mijn prioriteit nu is dat ze de stress van de grote verhuis overleeft.

Sowieso zal het veel lichter zijn in de huiskamer dan in de kelder, er is de nieuwe kooi, er is het nieuwe huis, ik maak me dus zorgen om vanalles maar allicht zijn dat de problemen die je hebt als je een verloren parkietje adopteert...
Volgens mij gaat ze heel blij zijn met al die nieuwe dingetjes hoor, want ze is blij wanneer ik haar kom bezoeken (op je eentje in zo'n kelder is echt niet fijn, stel je voor) tis gewoon dat het allemaal zo ineens gaat zijn en ik haar niet op de hoogte kan brengen op voorhand dat er iets gaat gebeuren.

Heeft echt niemand hier ervaringen mee?

Ingsu

Het lijkt me voor de vogel zelf het minste stressen om haar in haar nieuwe kooi te zetten in je nieuwe huis, dan hoeft ze maar één keer te wennen, zoals Caradow al zei. Als je haar nu al in de nieuwe kooi zet is ze net goed en wel gewend en dan wordt het wéér veranderd.
Maar je kunt bijvoorbeeld wel de speeltjes die ze nu in haar kooi heeft ook in de nieuwe kooi ophangen, dan heeft ze in haar nieuwe kooi toch nog wat vertrouwds. Misschien scheelt het wat!

Tine

Tja, ze heeft nu geen speeltjes in haar kooi...  ::)  en wat ik gekocht heb kan ik in de volière niet hangen, maar ik was wel van plan haar eetbakje mee te verhuizen (tis een eetbakje voor 11 parkieten maar ik denk dat ze er aan gehecht is en ik heb er de plaats voor in de nieuwe kooi).

Ik heb er deze nacht nogmaals over zitten peinzen en ik denk dat het inderdaad het beste is als ik alles ineens verhuis en wacht met haar in een nieuwe kooi te zetten tot in het nieuwe huis. Want als ik een nieuw bed zou krijgen zou ik er ook even aan moeten wennen, en als je dan gewend bent aan je bed en het een maand later opnieuw verhuisd wordt, dan word je misschien onzeker over het BED, want dat is dan de oorzaak van al die veranderingen. Ik hou jullie op de hoogte over hoe het afgelopen is, het zal wel nog een hele tijd duren maar het is misschien handige info voor mensen die hetzelfde ooit moeten doen.

Bedankt allen voor jullie reacties!  :)

PS: ik vind het zaaaaaaaaaalig dat jullie eindeloos over parkieten kunnen babbelen, ik maak mijn familie gek met al mijn "gezaag" over parkieten maar bij jullie kan ik zonder schuldgevoel babbelen over Phoenix  ;D

ilka

Hey!

Om je weer in de war te maken wou ik ook nog even wat zeggen ;) Mijn ervaring is dat mijn vogels het verhuizen naar een andere kooi helemaal niet als stressvol ervaren. In tegendeel zelfs. Als ik een nieuwe kooi neerzet proberen ze er allemaal zo snel mogelijk in te gaan..want het gras is natuurlijk altijd groener bij de buren :P In een vertrouwde omgeving zien ze (bij mij tenminste) een nieuwe kooi dus als een welkome afleiding. Maar ik denk dat als je tegelijk van kooi en van omgeving verandert het wel degelijk een extra stress factor kan zijn.
Als je dr toch liever in de oude kooi laat kun je ook gewoon de nieuwe kooi in het zicht zetten zodat ze hem al wel een beetje kent als ze gaat verhuizen :)
Succes ermee!

Ingsu

Citaat van: Tine op september 08, 2008, 10:33:48
Tja, ze heeft nu geen speeltjes in haar kooi...  ::)  en wat ik gekocht heb kan ik in de volière niet hangen, maar ik was wel van plan haar eetbakje mee te verhuizen (tis een eetbakje voor 11 parkieten maar ik denk dat ze er aan gehecht is en ik heb er de plaats voor in de nieuwe kooi).

Waarom kan je die speeltjes niet in de voliere hangen? En waarom heeft ze nu geen speeltjes? dat de vorige eigenaar haar niks heeft gegeven wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Wat doet je parkiet dan de hele dag als ze alleen in een kelder zit?

Tine

Het speeltje dat ik heb is een soort dubbele schommel met boomstronkjes en touwen en knopen, maar de volière wordt afgedekt door een dak van ijzer, waar nergens aanhaakpunten zijn...

Maar ik ga haar zeker speeltjes geven hoor, ik ben van plan om een belletje aan te schaffen en haar kennis te laten maken met toiletrolletjes (want ze bijt graag op alles), want het is inderdaad saai zo alleen in de kelder, ik kan er niet de hele dag bij zijn.

Mars

Aan de zijwanden kun je van alles ophangen, dus dat lijkt me een goed idee. Een parkietje zonder speeltjes houden vind ik echt niet kunnen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tine

Ocharme het beestje, ik had al wel door dat ze het leuk vond om mij elke keer te zien en met m'n hand te spelen (haar ultieme doel lijkt wel mijn vingernagels van mijn vingers afkrijgen :P), maar wist niet dat speeltjes voor parkieten ZO belangrijk zijn, dacht dat het eerder was om ze extra te verwennen, vandaar dat ik er nog niets ingehangen heb.
Zo snel ik kan (woensdag) hang ik een wc-rolletje in haar kooi! Ik heb daarstraks ook een belletje gezien, maar er hingen plastieken ringen boven en dacht dat plastic niet zo goed was als ze er aan gaan knabbelen, dus ik ga morgen op zoek naar een gewoon belletje en sisal-touw van de Gamma  :)
Ik heb vandaag alvast haar toekomstige kooi ontsmet en er takken van appel-en kersenbomen ingehangen, een schommeltje en zitstokken met veranderende dikte. Ik zal er een keer voor zorgen dat ze zich geen moment meer zal vervelen in de toekomst  :)

Piknikki

#19
Oi, het is al lief genoeg dat je je over dit eenzame beestje ontfermt hebt. :) Maar speeltjes zijn inderdaad heel belangrijk voor parkietjes. Een parkiet zonder speeltjes zou zijn als een mens in een groot leeg huis - het moet ingericht worden met dingetjes wamee ze zich kan vermaken. Er zijn zeker ook speeltjes die je tegen de wand kan hangen. Speeltjes van touw, leer, of hout met allerlei kleurtjes zijn leuk en interessant. Je kunt misschien ook stukken touw aan de tralies  of zitstokken knopen - dan heeft ze al iets om zich mee bezig te houden. Zo'n speeltje met ringen en een belletje heb ik ook, dus dit is wel geschikt parkietenspeelgoed! :D
Misschien kun je een radio bij haar in de kelder zetten? Dan heeft ze iets om naar te luisteren als jij er niet bent.