eitjes leggen op de bodem

Gestart door marretje, augustus 05, 2008, 10:18:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

marretje

Hallo allemaal,

Ik ben al een poosje alleen een lezer omdat eigenlijk alles prima verloopt met onze parkietjes.
Maar nu vanmorgen heb ik ontdekt dat op de bodem van de kamervoliere 2 eitjes liggen. Weleenswaar stuk zover ik kon zien maar ik schrok ervan.

Ik wil nl. geen nestje maar ik heb verschillende vrouwtjes en heb dus geen idee wie dit gelegt heeft?
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Moet ik de eitjes weghalen en dan maar hopen dat het niet meer gebeurd?

Of ben ik te egoistisch als ik ze niet laat broeden?

Dit kan ik niet stoppen neem ik aan?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groetjes van Mar.

Safrena

Hey Mar

Als de eitjes stuk zijn, kun je ze beste gewoon weg halen, anders gaat dit al heel snel beginnen rotten en stinken.
Verder kan ik je alleen maar adviseren om goed in het oog te houden welk popje de eitjes legt. Als zij blijft leggen kun je haar (met haar mannetje) even apart zetten eventueel haar dan haar eitjes laten leggen en deze goed schudden of nepeitjes geven zodat het leggen ophoud

Vele groetjes

marretje

Safrena bedankt voor je antwoord. Ik zal zeker goed opletten.

Maar eigenlijk heb ik nog wel een vraag. Want ik heb 2 eitjes gevonden, maar kan dat ook door 1 popje gelegd zijn of leggen ze 1 eitje per dag? Want anders zijn er 2 popjes die aan het eitjes leggen zijn.


Audrey

Normaal leggen ze om de 2 dagen een eitje, dus een dag wel en een dag niet. Behalve als er sprake is van legnood kunnen er wel es twee op een dag komen heb ik hier ergens gelezen, maar dat had je wel gemerkt denk ik.  :)
Of een andere mogelijkheid is dat 1 van de eitjes net die dag gelegd was en dat je het andere (dat dus eergisteren zou gelegd zijn) niet gezien hebt. Je kijkt natuurlijk niet speciaal met de bedoeling om te controleren 'zou er een eitje liggen' want dat verwacht je natuurlijk niet hé  :P
Dus ofwel zijn het inderdaad 2 popjes, of je hebt er over gekeken. Hou het overmorgen eens in de gaten, als er dan 1 of 2 eitjes liggen is dat mysterie opgelost. En als er geen eitjes liggen is het waarschijnlijk wel gedaan, maar kijk dan toch, uit voorzorg, eens naar je popjes of er een eitje in het buikje zou kunnen zitten, ivm legnood.

marretje

ja dat dacht ik dus ook al, dat ze maar 1 eitje per keer leggen. Maar dat het eerder lag lijkt me echt onwaarschijnlijk. Ik gebruik houtsnippers en vanmorgen viel het gelijk op omdat ik wat wits zag in de kooi. Maargoed nu hoop ik maar dat het maar 1 popje is.
Veranderd ook het gedrag van een popje als ze steeds eitjes legt? Ik heb nl. een vermoeden wie het doet omdat dit popje zich anders gedraagt. Niet ziek maar anders. Ik kan het moeilijk uitleggen.


Ilse*

Hoi marretje,

Hier heeft ook een popje eitjes op de bodem gelegd. Je herkent een popje die eitjes legt aan een dikker kontje (het eitje). Bij mij ging het popje ook op de bodem broeden, misschien zie je stiekem ook een van jouw popjes naar de bodem toe gaan. Alhoewel in een voliere doen ze dat misschien minder snel dan in een kooi.

De neusdop van mijn popje was ook verkleurd, hij was heel donkerbruin geworden. Misschien kun je hier ook op letten bij je popjes?

Groetjes, Ilse

marretje

Ik ben er net achter gekomen welk popje het is. Alleen heb ik niet het idee dat ze wil broeden en een nestje wil. Ze gaat gewoon op een stokje zitten en laat het eitje zo naar beneden vallen. Ze gaat ook niet naar het eitje toe of een plekje zoeken om het eitje te leggen. Moet ik ze nu nog apart zetten met haar mannetje? Of kan ik het nog even aankijken. Voor de rest is ze dagelijks erg druk met spelen in de kooi.

marretje

Ik heb het popje toch maar apart gezet met haar mannetje. Ze bleef eitjes leggen of moet ik zeggen gooien. Alleen zat er meestal 4 dagen tussen. Nu heeft ze al 4 eitjes gelegt in het nestkastje. Ik heb ze niet geschut(kon ik niet over mijn hart verkrijgen.) Wij hebben besloten om de natuur zijn werk te laten doen.

Ze doet het erg goed tot nu toe. Nu legt ze ook gewoon om de dag een eitje, gewoon zoals het hoort. Alleen zit ik nog even te tobben met eivoer. Ik geef ze xtravital en wat extra eivoer. Maar ik moet het door de zaadjes doen want anders word het niet gegeten. Ik hoop dat dit gewoon kan?

En ook vraag ik me af hoelang je onbevruchte eitjes moet laten liggen? Ik weet dat ik zo een drie weken moet wachten. Ze zijn nog allemaal heel.


Mars

Ik neem aan dat het popje het eivoer wel in neemt als ze hier behoefte aan heeft, als ze het dus wel opeet als het extra door de XtraVital zit dan is dat prima.
Laat de eitjes maar 4 weken liggen. Meestal zul je zien dat je popje ze toch ook wel opzij zal leggen of zal gaan verlaten. Dan kun je ze gewoon weg halen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marretje

Mars bedankt voor je antwoorden. Hier kan ik wel wat mee.

Nu wil ik alleen nog foto's maken van de eitjes maar ik ben bang dat ze hier niet blij mee is. Ze houd nl. niet van de camera in de buurt. Kan ik ze dan beter zonder flits maken? Maar ik denk dat ze dan te donker worden. Ik doe de nestcontrole altijd s'ochtends als ik toch eten geeft enz. En dat laat ze wel toe, maar ik wil niet haar broeden verstoren.

Mars

Je kunt het even proberen als ze net even van het nest is. Of met een stukje trosgierst er af lokken.
Een flits zou ik lever niet gebruiken, dan zou ik liever een extra lampje aandoen, tenminste als ze binnen zitten.
Ik vraag me namelijk af of de flits wel goed is voor de eitjes.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Als de pop het niet prettig vind , zou ik het helemaal niet doen...

marretje

De stand van zaken is dat ons popje inmiddel al 7 eitjes heeft gelegen :o. Ik hoopte eigenlijk dat ze na 6 wel zou stoppen. Ze is nl. ook niet zo groot van formaat. Maar misschien zijn er een aantal niet bevrucht. Hoeveel zou ze er nog kunnen leggen? Ze zal toch wel een keer stoppen neem ik aan?

Groetjes van Mar.

marretje

Het eerste eitje is uitgekomen.  ;D En onze Babbeltje doet het erg goed.  Trouwens Joey de papa doet het ook goed. Ik ben echt gesmolten.  :-*

Mars

Dat is goed nieuws.
Is het bij 7 gebleven?

groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marretje

Nee ze heeft er nog 1 bij gelegen. Dus in totaal 8. Maar daarna is ze ook gestopt.

Ik hoor het kleintje regelmatig tjilpen en dat klinkt zo schattig. Als dit het eerste eitje is dan heeft het precies 21 dagen geduurd. Maar misschien is het wel het 2e eitje. Maar we wachten af.

Mars

Vreselijk spannend! Hopelijk voor mama komen niet alle eitjes uit.
Maar misschien is ze dan wel even genezen van haar drang om eitjes te leggen.

Je houdt ons wel op de hoogte he?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

marretje

Tuurlijk hou ik jullie hier op de hoogte. Ik hoop ook dat Babbeltje stopt met eitjes leggen. Want haar gezondheid staat voorop.

Ik heb nog wel een vraagje over het eten. Ik ben eerst begonnen met 4 schepjes xtravital dus 2 per parkiet. Dit ging schoon op en dus heb ik er de volgende dag 1 schepje extra in gedaan. Ook dit ging weer schoon op. Toen heb ik er gisteren 6 schepjes in gedaan en dit gaat ook helemaal op. Dus mijn vraag is hoeveel extra mag ik ze geven?

marretje

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd. Ik ging vandaag nestcontrole doen, wat aan de late kant. Ik wacht nl. altijd dat ze er even uit zijn en dan kijk ik. Nu vandaag iedere keer als het popje eruit kwam bleef het mannetje in het hokje achter. Ik begreep eigenlijk al niet zoveel van ze vandaag. Kijk ik in het nestkastje en tel ik 3 jongen :o. Gisteren eerst netjes 1 jong. En gisteravond voor het naar bed gaan hoorden we al 2 verschillende geluidjes dus verwachtte al het 2e jonkie. Het kan van de eerste drie eitjes zijn, maar komt dit gewoonlijk ook voor?


dobbie

#19
wat ontzetten leuk dat je jonkies heb zo schattig
wat ga je met je parkietjes doen ga je ze houden
of ga je ze ook verkopen ?????mijn zusje
wil namelijk ook een parkietje en waar ik ze heb gekocht zijn ze allemaal weg alleen wat oudere
en zij wil net als ik een parkietjes rond de 5 a 6 a7 weken
die andere zijn al paar jaar oud
maar is het zo dat een parkiet alleen tot sept eitjes leggen

gr nance