Pipo plotseling kaal...?

Gestart door Susanne32, februari 28, 2008, 20:41:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Susanne32

Hallo,

Eergisteren vond ik een staartveer van Pipo, nou is dat natuurlijk niets bijzonders, maar toen ik gisteren thuis kwam van 't werk, lagen er veel grote veren op de bodem van de kooi en... waar ik echt van schrok: het leek wel of zijn kuif geplukt was, er zaten nog wel veren, maar je keek zo op de hoofdhuid...

In 1e instantie dacht ik dat hij misschien met iemand had gevochten, maar heb daar geen 'sporen' van kunnen vinden op de andere vogels en gisterenavond ook geen vreemd of agressief gedrag kunnen ontdekken... Dus hield het maar op heftige rui, er zaten tenslotte ook wat stekels op z'n kopje. Ben ook vitamines aan het bijvoeren, dus dat zit wel snor.

Maar toen ik vanavond thuis kwam, was een groot deel van zijn kopje kaal... Het stukje kuif wat er gisteren nog zat, is zo goed als verdwenen...  :o

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of wat ik eraan zou kunnen doen...? Want ik begin me nu toch wel zorgen te maken...  :-\

Ik heb op het forum gezocht op 'kaalheid', maar niet echt kunnen vinden waarnaar ik op zoek was... Misschien dat iemand me aan een link kan helpen?

Alvast bedankt...

Caradow

Dat klinkt behoorlijk heftig Suzanne!

Tja, een hele heftige rui, weliswaar extreem...

Word hij misschien geplukt door een van de anderen? Maar dan zou je dat toch haast ene keer moeten hebben zien gebeuren..

Is hij ergens heel erg van geschrokken? Dan zou het schrikrui kunnen zijn, kan ook erg heftig zijn, maar dan zou het volgens mij in 1 keer moeten gebeuren en niet over een paar dagen...

Op zijn koppie kan hij zelf niet plukken, dus dat is geen optie..

Ik zou als ik jou was even contact opnemen met je arts.. of die wat weet, want dit klinkt wel heel erg heftig...

Hoe zien de schachten avn de veren eruit, zijn die normaal? Of vertonen de pennen ook een afwijking?

Safrena

Hey Susanne

Zomaar zelf vitaminen preparaat gaan bijgeven, ben ik echt geen voorstander van

Tja, waarom is jouw lieverdje plots kaal.
Misschien een tekort van iets, bv aminozuren, of word hij wel geplukt, het is een beetje raden

Het best daarin lijkt me toch om even met je parkietje langs een vogelarts te gaan

Vele groetjes

Susanne32

#3
Hoi,

Pennen zien er normaal uit, geen afwijkingen te bekennen of bloed o.i.d...

Het is m.n. het voorste deel van zijn kopje wat kaal is.

Hij zit vrolijk te fluiten op 1 poot, alsof er niks aan de hand is... Geeft kusjes, is de grote man...

Toch vertrouw ik het niet, ik vermoed dat hij normaal gedrag vertoont, om te verbergen dat hij zich niet goed voelt.

Ik heb al veel ruiende parkietjes meegemaakt, laatst nog 2, maar dit lijkt me echt abnormaal...

Wat de vitamines betreft: het zijn multivitamines, die je gedurende een paar weken over het voer kunt sprayen.

Zouden jullie adviseren met Pipo naar de dierenarts te gaan?

Alvast bedankt voor jullie advies...

Caradow

Ja, zekerheid voor alles. Misschien is het niets, maar is het wel wat dan ben je er in iede rgeval vlot bij..

Susanne32

Bedankt voor de reacties...

Morgen ben ik vrij en ga ik zeker een afspraak maken...

Weet alleen nog niet welke dierenarts...

Is er nog een andere dierenarts dan Kindermans die jullie hier in de buurt zouden aanbevelen?

Caradow


Susanne32

#7
Hallo,

Ik ben inmiddels met Pipo bij de dierenarts geweest. Hij heeft wat veertjes onder de microscoop bekeken en geconstateerd dat het mijt is en dat de mijt m.n. rond de veerhulzen 'huist' en dat daardoor op een gegeven moment de veren kunnen uitvallen...  :-\

Ik heb een middeltje meegekregen wat o.a. tegen mijt, luis en wormen wordt gebruikt. Het schijnt nogal chemisch te zijn, maar dat geldt volgens mij wel voor alle medicatie... De verhouding heeft hij berekend op 1 ml medicatie op 100 ml water. Ik heb Pipo apart gezet en ga hem morgen het water met de medicatie geven en afwachten hoe hij daarop reageert. Dan een week wachten en weer 1 dag de medicatie.

Dit vervolgens ook bij de andere vogels in de voliere toepassen.

Zijn er forumleden die zelf ervaring hebben de behandeling hiervan en zo ja, komt deze behandeling jullie bekend voor? Hebben jullie evt. nog adviezen...?

Ik hoor het graag... Nu maar hopen dat de kuur aanslaat... Die arme jongen heeft bijna geen veer meer op z'n koppie staan...  :(

Caradow

Ik zou het eerlijk gezegt niet weten Suzanne.. wat vreemd trouwens dat hij ineens mijten heeft.. heb je toevallig pas weer een logeetje gehad?

Susanne32

Nee, geen andere parkietjes hier te logeren gehad...

Maar nu ik erover nadenk, had hij de laatste tijd wel vreselijke jeuk aan z'n koppie, echt meer dan normaal... Hij zat vaak langs de tralies en takken te schuren. Ook fladderde hij de laatste paar weken regelmatig in de kooi, iets wat hij voorheen niet vaak deed... Dus misschien was dat wel een voorteken.

Ik vind het eerlijk gezegd wel eng hoor, behandelen met die chemische zooi, maar ben bang dat ik geen keuze heb...  :-\

Mars

He wat raar dat hij mijten heeft. Maar goed, als dat een verklaring is van het rare uitvallen van de veren, dan is dat al mooi. Als je begrijpt wat ik bedoel: mijten zijn vervelend, maar vage klachten die er voor zorgen dat de veren uitvallen, nog vervelender.

Hopen dat de behandeling werkt en ik kan me je angst voor het middeltje voorstellen, maar we gaan er maar even van uit dat je DA weet wat hij doet.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Susanne32

#11
Goedemorgen,

Pipo zit in een aparte kooi en vindt dat niet grappig, hij zit alleen maar te gillen...

Ik heb zojuist het water met het medicijn bereid...

Omdat hij nu in een aparte kooi zit, heb ik van dichtbij een foto van z'n koppie kunnen maken. Zo te zien zijn er wel nieuwe veren onderweg, dus dat is in ieder geval positief!

Laat ik desondanks toch maar het advies van de dierenarts opvolgen en de medicatie toedienen.

Bedankt voor jullie reacties...

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Och Jeetje!

Arme poeperd...

Hopen dat hij snel zijn mooie veertjes terug heeft!

roha

Och Susanne,

Wat een vreselijk zielig gezicht.
Hoop dat de medicijnen werken en dat Pipo snel weer de oude wordt en snel terug kan bij de rest.
Van hier wenst iedereen Pipo beterschap en sterkte voor jullie!1

Liefs Hanneke

Milo-Pixel

ach, arme schat  :o  Ik hoop dat de behandeling aanslaat! Hou ons op de hoogte ;)

sterkte, en succes,
Marit

NaOmi_W

Och, wat zielig voor het kereltje  :(
Hoop maar dat ie herstelt en de anderen er niet in die mate last van krijgen voordat ze behandeld worden.

Succes!

hillie

Hoi susanne,

Wat is het zielig voor pipo dat die zo kaal wordt.
Maar gelukkig weet je nu de oorzaak er van zo dat die er tegen behandelt kan worden.
En weer de mooie pipo kan worden.
Sterkte er mee.

groetjes hilde

Petr@

Ach gossie wat een zielig koppie zo.Gelukkig komen er alweer nieuwe veertjes.

Maar ik had toch een vraagje.Als het niet van een ander parkietje komt die mijt waar komt het dan wel vandaan?Dan moet het toch ergens in gezeten hebben?


Groetjes Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Caradow

Ik kom net bij mijn VA vandaan en heb gelijk even geinformeerd naar de verspreiding van mijten. Mijten zelf kunnen buiten het lichaam maar een korte tijd overleven. Eitjes kunnen dit veel langer.

In het geval van Pipo zou je er aan kunnen denken dat besmetting heeft plaatsgevonden via contact met een andere parkiet (die ook besmet is) of via spulletjes uit de dierenwinkel. Ook kan de vogel al langer besmet zijn, zonder verschijnselen.

Jacko

Echt zieleg dat 'ie zijn kopveertjes kwijt was.
Gelukkig zijn de nieuwe al flink onderweg!

Veel succes en sterkte van hier  8)