vragen over eerste nestje

Gestart door helenB, februari 10, 2008, 22:48:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

helenB

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een leuk parkieten koppel gekoppeld. Ik had al een popje Tweety lutino ( geel) en heb een willekeurige man bij gekocht Pappie opaline ( groen ). Nu is het gelukkig een leuk stelletje geworden en heb ik nu een jaar gewacht om een broedhokje voor ze op te hangen. Tweety is gaan leggen maar heeft de eerste 2 eitjes opgegeten. Nu zit ze dan toch te broeden op een nep ei en 3 van haar eigen eitjes. Kan ik het nep ei nu al weghalen, in de hoop dat ze de overige eitjes niet opeet? Ik was zo blij met de eitjes, ben al een aantal jaren bezig om eens jonge vogeltjes te krijgen.
Ik hoop dat iemand hier dit ook heeft gehad en weet of dit ei- eten over kan gaan?
En nog een vraagje uit nieuwsgierigheid. Is er een kans op een regenboog parkietje met deze kleuren mix?

Safrena

Hey Helen

Welkom op het forum

Soms is het mogelijk dat een popje een eier eter is.
Dit is mogelijk af te leren door er kalk eitjes in de plaats te leggen, waar ze een dan een tijdje in pikken tot ze door hebben dat ze die niet stuk krijgen.
Meestal leren ze dit ook op deze manier af.
Echter zijn er ook popjes die het nooit afleren.

Kijk ook maar eens op onderstaande link, over eier eters

http://www.vogelproblemen.nl/Broedst.%20Kapot%20pikken%20eitjes.htm

Persoonlijk zou ik het nep ei laten liggen tot de kleintjes geboren zijn en dan pas weghalen

Veel succes

Vele groetjes


helenB

 ;D Bedankt Safrena voor je snelle reactie.
Bij nestcontrole vanochtend zag ik het nep eitje aan de zijkant van het broedhok liggen, ze heeft het dus eruit gekickt denk ik....hahaha....
Nu liggen haar eigen 3 eitjes in het midden en zit ze er lekker bovenop. Ik hoop dat het goed gaat komen. Er zit wel nog een eitje aan te komen. Morgen is ze weer uitgerekend voor het volgende eitje dus dan is hopelijk het legsel compleet. En dan maar wachten en geduld hebben hè ::)

Ik zal snel een leuke foto van mijn verliefde koppeltje plaatsen :-* als ik snel genoeg ben. Want Tweety weet niet hoe snel ze naar haar a.s. kids moet gaan als ik daar sta met mijn foto camera :D

helenB

 ;D Ja hoor, tis toch gelukt. 4 eitjes en nog allemaal heel.
Nu maar afwachten wat er komen gaat, nu nog 11 dagen wanneer het 1e eitje uit kan komen.

Ik lees hier vaak op het forum over eieren schouwen en bekijken of ze bevrucht zijn. Is dit wel de bedoeling?
Is dit voor een bepaalde reden, dat de parkiet misschien voor nix zit te broeden? Of is dit alleen nieuwsgierigheid?
Tuurlijk wil ik ook graag weten of ik kan rekenen op een jonge spruit maar ik vraag me af of het schouwen en het eruit halen van de eitjes wel bevordelijk is voor de broedperiode?
Ik ben al zo blij dat de eieren nu liefdevol worden uitgebroed, ik durf ze nog niet eens te pakken.
Gewoon maar zien of  er een kuiken uitkom hoor. ..Misschien komt het dat het mijn eerste nestje is maar ik vind dat je beter de parkietjes zoveel mogelijk met rust kan laten. Wilde ik ook in de laatste maanden van mijn zwangerschap :P
Nestcontrole voer ik uit op 2 vaste tijdstippen van de dag, wanneer tweety even lekker eet en kroelt met haar partner Pappie.
En nu dan maar geduld hebben en wachten ::)
Ik hoop jullie snel "baby nieuws" te brengen en wens de anderen met de nestjes heel veel s6 en stalen zenuwen toe :D

vele groetjes,
Helen

Mars

Wow, volgens mij hebben we echt een eierenuitbraak (en binnenkort een babyboom). Leuk dat je ook een nestje hebt.
Het schouwen van de eitjes is puur uit nieusgierigheid. De een kiest er wel voor, de ander niet.

Ik persoonlijk laat de eitjes liever liggen, maar het schijnt geen kwaad te kunnen.

groeten Marcia

Stalen zenuwen heb ik niet nodig, maar een beetje minder nieuwsgierigheid en wat meer geduld wel... wat duurt wachten lang! hihi
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diana

 ;DNog meer baby's misschien opkomst echt leuk. ;D

Als het goed is zijn we nu al met 4 nestjes hier gaat dit jaar wel erg vlot allemaal ze hebben er zin in.

Je moet inderdaad veel geduld hebben maar als je dat niet heb wordt het een lange onzekere periode haha. Laten we hopen dat er jonge pietjes komen uit de nestjes en zo niet is het jammer en de volgende ronde weer beter denk ik zelf maar.

Veel s6 met het nestje.

Safrena

Hey Helen

Citaat van: helenB op februari 13, 2008, 10:39:20
....
Ik lees hier vaak op het forum over eieren schouwen en bekijken of ze bevrucht zijn. Is dit wel de bedoeling?
Is dit voor een bepaalde reden, dat de parkiet misschien voor nix zit te broeden? Of is dit alleen nieuwsgierigheid?
...

Mensen doen dit gewoon uit nieuwsgierigheid, niet meer niet minder ;)
Als je je parkietjes wil laten broeden heb je inderdaad super veel geduld nodig ;)

Citaat van: helenB op februari 13, 2008, 10:39:20
....
Misschien komt het dat het mijn eerste nestje is maar ik vind dat je beter de parkietjes zoveel mogelijk met rust kan laten....
Nestcontrole voer ik uit op 2 vaste tijdstippen van de dag, wanneer tweety even lekker eet en kroelt met haar partner Pappie.
...

Nou, dit is een heel verstandig keuze, twee keer per dag even voorzichtig controleren of alles in orde is, en verder mams lekker met rust laten.
Hoe minder je ze stoort hoe beter, gewoon lekker de natuur zoveel mogelijk zijn gang laten gaan, en zelf pas ingrijpen als het echt nodig is ;)

Veel succes

Vele groetjes

helenB

 ;D Bedankt voor jullie leuke reactie's.....en inderdaad een babyboom. Lijkt me leuk als ze er dalijk zijn en ik ben heel erg benieuwd naar de kleuren...Tweety kwam uit een toverbal nest ( bij een hobbykweker ), zij was de enige lutino....en van pappie weet ik het niet, die heb ik gewoon bij Dierenland gekocht. Tweety hebben we gekregen toen ze net 6 weekjes oud was, dus die was voor kort helemaal handtam. Totdat ze verliefd werd, toen kon alleen pappie nog met haar kroelen...hahahaha.

Ik weet niet wie het eerste legsel had hier op het forum? Kan ik dat ook even in de gaten houden. Of krijgen we hier geboorte berichten?

Toi,toi toi iedereen.....
groetjes,
Helen

Diana

#8
Hoi HelenB,

Ilse en ik lopen samen precies gelijk allebei 1e eitje op 8 februari gelegd en we verwachten vandaag eitje 4 (mocht die er komen).

Let op dat dit geen chatten word
Deze dingen kunnen gedeeld worden via pb
gr Safrena

helenB

Hoi Diana,

Alleen helen hoor, die B is van mijn tweede naam, moest ik erbij doen want helen was al bezet. Maar goed,

Wij lopen dan alledrie bijna gelijk. Want tweety haar eerst eitje wat er nu nog steeds ligt is gelegd op 6 februari. Daarvoor had ze al 1 ( of misschien 2) eitjes gelegd maar die zijn op onverklaarbare wijze verdwenen, ik denk dat zij of pappie ze hebben opgeruimd ( lees; gegeten ). Nu heb ik 4 eitjes, maar aan tweety te zien, haar staartje gaat nog op en neer en ze is weer dik, komt er misschien nog een eitje aan. Wel veel dan hè? Ik dacht dat ze in totaal maar 6 eitjes legde. Maar ik zie wel, ik hoop dat het leggen wel stopt. Ze zit wel goed te broeden in ieder geval. Nu maar hopen dat ze bevrucht zijn en/of er een kleintje uitkomt.
We blijven hopen,
groetjes en bedankt voor je reactie,
Ik hou de nestjes in de gaten,
leuk hoor,
Helen

helenB

 :o en nog een eitje......
Gisteravond heeft tweety nog een eitje gelegd. Nieuwe ei stand: 5
Ze komt nu haast helemaal het broedhok niet meer uit....dus helaas heb ik nog geen foto kunnen maken.
Wel een beetje veel volgens mij ( met de 2 kapot gemaakte eitjes erbij gerekend) nu in het totaal al 7.
Ik vraag me af of het wel goed gaat zo. En als er wat uitkomt wordt het wel een drukke boel in het hok.
Ik hoop in ieder geval dat er wat uit gaat komen en dat het legsel dan nu wel compleet is.
ik blijf duimen ;D

Safrena

Hey Helen

Een parkietje kan tot een nestje van acht eitjes leggen en alle kleintjes ook groot brengen  ;)
Je hoeft je daarin dus nog niet ongerust te maken ;)

Vele groetjes

helenB

 :D bedankt safrena, ik wordt nu ook wel een beetje zenuwachtig of het wel allemaal goed gaat komen ;)
Ik dacht 4-6 eitjes ::) voor een eerste nestje. Maar ze blijft maar doorgaan mijn Tweet ;)
Tweety heb ik ook uit het blok, en haar mama had ook een groot nest, dus misschien is het erfelijk. ;)

Ik hoop dat ze uitkomen en dat Tweet en pap er goed voor gaan zorgen.....tis nie nix zo'n nestje.
Ik kan soms nergens anders meer aan denken. Loop ik in de stad, denk ik aan mijn eieren :D

Ik hoop nu pas weer te berichten als er wat uitkomt, nog 10 dagen moet ik geduld hebben
groetjes en nogmaals bedankt voor de geruststelling,

groetjes trug,
Helen

helenB

Hallo parkieten vrienden,

Vandaag wel heel speciaal ( op mijn vaders verjaardag, helaas is hij er niet meer daarom zo bijzonder) zag ik vanmorgen 1 eitje open, maar nergens geen kuiken ???, vanmiddag nog even gekeken en toen lag er een tweede eitje ook open, niet kapotgemaakt maar met een heel groot gat erin, ook dit eitje zit ( als ik goed kijk) helemaal niets meer in.. Ik hoorde vanmorgen wel vroeg piepen, maar dat kan ook tweety geweest zijn.
vraag 1, kan het zijn dat tweety op de kuikens ligt en dat je ze niet ziet. Ze is er 2 keer uitgeweest en haar buikje is wat nat. Het ziet er anders uit in ieder geval.
vraag 2, hoor je de kuikens wel duidelijk piepen?
vraag 3, kan het dat er 2 eitjes op dezelfde dag uitkomen, het eerste eitje had zondag/maandag uit moeten komen.

Ik zie voor de rest gewoon lege ei schillen, geen viezigheid of kuikentjes die levenloos zijn geboren ofzo.

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, want ik zit met spanning te wachten of ik wat hoor of zie......
dan kunnen eindelijk de beschuit met muisjes worden gesmeerd..... :D

Eén ding nog, tweety zit en blijft in het hok en ik kan er niet meer bij in de buurt komen want dan ben ik dalijk mijn vingers kwijt ;).....goed teken misschien, kunnen de kuikens onder haar zitten, dacht ik.
Bedankt voor alle adviezen en antwoorden alvast,
groetjes,
Helen

Diana

Jeetje wat spannend bij jou zeg. Ik heb niet de ervaring nog met een nestje maar het kan inderdaad volgens mij zijn dat ze op de kleintjes ligt. Ik hoop dat je snel wat laat horen ben wel benieuwd en dat zal zeker een speciale dag zijn. Ik zal duimen voor je.

helenB

#15
 ::) ik ben nog steeds aan het wachten Diana....
Kan nog moeilijk ergens anders aan denken ;)

Tweety komt het hok niet meer uit en is een "pitbull" parkiet geworden :D
Ik hoor niet echt hard piepen ofzo....
Nog maar even afwachten, vrijdag moet er dan weer een eitje uitkomen :-*

Ik hoop dat ik snel wat rozigs zie bewegen in het hok. Ik probeer niet zoveel te storen en de natuur haar gang maar te laten gaan....maar ik zit wel nagelbijtend te luisteren :D

Je hoort snel weer wat van me,
misschien dat er andere forumleden weten of dit normaal is dat je de eerste dagen niets kan zien of horen,

groetjes,
Helen

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar letten we er wel op dat dit geen Chatten word! Gr Caradow

Mars

Volgens mij zou je ze moeten kunnen horen piepen.
Misschien kun je haar met een stukje trosgierst een cm van haar eitjes/kleintjes af lokken?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

Hey Helen

Het is inderdaad zoals Marcia al zei, de kleintjes zou je normaal moeten horen piepen.
Dit omdat ze dit altijd doen als ze honger hebben

Twee eitjes op een dag is eigenlijk niet zo goed, omdat mama geen twee kleintjes gelijk  kropmelk kan gaan geven.
Dit komt gebeurd eigenlijk ook weinig of niet

Vele groetjes

Mars

Weet je nu al meer? Heb je de kleintjes gezien?
Of heb je ze niet meer 'gevonden'?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Susanne32

#19
Hoi Helen,

Dit is inderdaad erg spannend...

Maar een kleintje hoor je echt duidelijk piepen hoor, soms zelfs als het nog in het ei zit (heb ik 1x meegemaakt...)...

Ik hoop voor je dat het goed gaat komen met het nestje... Dat je popje's buik nat was, vind ik wel vreemd...  ???

Laat even wat horen, ben erg benieuwd...

Succes!