AU mijn nek!

Gestart door malleJIP, januari 23, 2008, 13:34:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

malleJIP

Hallo allemaal, mijn parkietje jip is een half jaar oud. Ik heb hem met pap groot gebracht dus hij was al heel snel handtam en het is echt een schatje. Sinds kort kan ik hem niet meer op mijn schouder laten zitten. Hij pikt dan in mijn nek(pijnlijk). Het lijkt een soort spelen wat ie doet, maar als ik hem eraf haal schatert ie en pikt dan ook hard in mijn hand. Ik vraag me af of dit af te leren is. Ik heb 2 moedervlekjes in mijn nek en die bijt hij steeds helemaal open. Dit is echt heel vervelend. Hij komt wel zelf op je hand zitten en naar me toe vanuit zijn kooi. Dus hij is wel tam....Wie weet raad??

[verwijderd door de beheerder]

Ilse*

#1
Hoi malleJIP ;)

Welkom op het forum!

Je schrijft dat je parkietje een half jaar oud is en bijt. Dat lijkt mij te komen door de pubertijd. De pubertijd begint vanaf ongeveer 5 maanden en duurt tot ze 1 of 1,5 jaar zijn.

Hier vind je meer over bijten en hoe je dat op een goede manier af kan leren. Negeren is het belangrijkste als Jip bijt. Als je laat zien dat het pijn doet (wat het waarschijnlijk ook wel doet :-\) krijgt hij aandacht en dat vind Jip alleen maar mooi.

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt, vind je nog meer informatie over bijten.

Succes! :)

Groetjes, Ilse


P.S. Foto's mogen allleen ter verduidelijking van een vraag. Als je je parkietje wil showen, hebben we daar een speciaal foto-album voor ;)

malleJIP

#2
dank je wel. Ik hoop inderdaad dat het de pubertijd is hier had ik al over gelezen. Ik hoop niet dat het zijn karakter is, want dan ben ik daar mooi klaar mee. Ik ga nog even verder speuren...bedankt

Nog een vraagje: Is het handig om elke x als hij bijt hard ''NEE'' te zeggen en hem dan in zijn kooi te doen of gewoon even wachten en groeit hij wel over deze pubertijd heen?

Samengevoegd
gr Safrena

Ilse*

Hoi malleJIP,

Als je 'nee' zegt, dan geef je hem ook aandacht ;)
Je kan hem beter negeren als hij bijt en bij goed gedrag belonen of met hem spelen. Wel zou je hem inderdaad (zonder een woord te zeggen) in de kooi kunnen zetten als hij bijt.
Als je deze methode gebruikt, zou het bijten al een stuk minder worden, maar omdat hij in de pubertijd zit, kan het bijten nog wel een tijdje blijven.

Nogmaals succes bij het afleren! Hier hebben ze ook zo'n periode gehad. Nu is het al een stuk minder, dus de methode werkt :)

Groetjes, Ilse

Mars

Probeer hem ook een tijdje even niet op je schouder of hoofd te laten zitten. Dus als je hem aandacht geeft, alleen op je vinger of hand en hem niet naar boven laten lopen.

Het probleem met handopfokparkietjes is dat ze zichzelf vaak even hoog of hoger in de rangorde zetten. het is belnagijk dat je parkietje leert dat het jou niet mag bijten en dat jij degene bent die 'de baas' is. Op de schouder zitten of op het hoofd is voor vogels het gevoel dat ze op gelijke (of hogere) hoogte met je staan. Bij papegaaien wordt dat afgeraden en ook bij parkietjes kan het soms verstandig zijn.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

malleJIP

dankjewel, ik heb hem laten kortwieken dus vind het wel zielig als hij dan niet meer hoog kan zitten en met mij door de kamer kan lopen, maar ik ga het proberen.

Sonja

Citaat van: Mars op januari 23, 2008, 15:07:30
Het probleem met handopfokparkietjes is dat ze zichzelf vaak even hoog of hoger in de rangorde zetten.

Heb je hier misschien ervaring mee?
Ik heb al veel parkietjes handmatig grootgebracht en nog nooit gemerkt dat ze dit deden, maar misschien is dat dan toeval...

Groetjes, Sonja.

malleJIP

haha nou wij hebben thuis ook al heel veel parkietjes gehad en eigenlijk nog nooit parkietjes meegemaakt die pikte...
Heel appart. Als ik mijn hoofd stil hou gebeurd er niks en als ik mijn nek beweeg, pakt ie steeds een velletje. En dat doet echt zooo zeer!! Verder is hij heel lief.Snap er niks van.Hoop dat het speelsheid is. Of misschien eigenaardig karaktertje?? geen idee we zullen zien

Mars

#8
Citaat van: Sonja op januari 23, 2008, 15:36:13
Heb je hier misschien ervaring mee?
Ik heb al veel parkietjes handmatig grootgebracht en nog nooit gemerkt dat ze dit deden, maar misschien is dat dan toeval...

Groetjes, Sonja.

Ik weet dat het bij mij wel geholpen heeft in het verminderen van het bijten (niet in nek, maar gewoon algemeen) door Jim niet meer op mijn schouder te laten zitten.
Verder wordt het (het zien als een gelijke, identifiseren als mens en de daarbij horende rangorde) gezien als veelvoorkomend verschijnsel bij handopfok parkietjes/vogels. Het is een van de redenen dat het afgeraden wordt: hoewel een vogel met handopfok tammer lijkt (sneller tam is) kan handopfok ook gedragsproblemen in de hand werken, als gevolg van het dichter bij de mens staan.
Daarnaast wordt in het werken met papegaaien/papegaaiachtigen afgeraden om je vogel op de schouder of hoofd te houden, tenminste door een bepaalde groep gedragsdeskundigen. Ik vind dit soort regels bij grasjes wat minder belangrijk, maar in het oplossen van een bijtprobleem, waarbij het ook nog eens op schouderhoogte gebeurt is het het proberen waard.

Je kunt hem in plaats van op je schouder gewoon op je hand laten zitten, op je vinger of bijvoorbeeld op een stok die je meeneemt. Dat je hem gewiekt hebt, maakt daar geen verschil in.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

jaspervh

Het beste is gewoon negeren gelijk ze al zijden. Bij mij deden ze het ook maar het gaat wel over.

malleJIP

Nou ik doe hard mijn best, maar hij word erg pissig steeds.Ook wil ik nog iets vragen aan mensen met ervaring.Hij poept echt heel dun en veel water. Er komt een grote straal uit zijn poeperd steeds en moeilijk schoon te maken zon vledder.Verder ziet hij er gezond uit. Kan dit te maken hebben met het kortwieken, want dan doe ik dit nier meer?

Mars

Nee, dat is gewoon geen goed teken. Dunne ontlasting is een eerste teken van ziekte. Ik zou het dus even na laten kijken bij een dierenarts met verstand van vogels.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

malleJIP

oke ga dit meteen even doen. waar kan een vogeltje dan ziek van worden? kan ik even nagaan wat er misschien niet goed is geweest?

Mars

Nee, dat is lastig om te zeggen. Natuurlijk is een goede hygiene belangrijk. Je zou daarnaast ook om de dag wat apelazijn kunnen geven in het water. En ook goede voeding (bijvoorbeeld XtraVital zaad of pellets) is belangrijk. Ook kan tocht een probleem zijn, maar heel vaak is het gewoon ook niet goed thuis te brengen waardoor een parkietje ziek wordt.

Wel is het belangrijk dat je bij eerste signalen als dunne ontlasting het wel even na laat kijken. Natuurlijk kan ontlasting dun worden van badderen of veel groente eten, maar aan je verhaal te horen is het iets dat langer speelt dan een middagje. Een dierenarts die kennis heeft van vogels kan de ontlasting even onderzoeken en kijkt dan oa naar het bacterie-evenwicht.

Laat je even weten wat de DA (dierenarts) zegt?

groeten Marcia

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij dus niet goed in zijn velletje zit en daardoor zo vervelend doet naar jou..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

malleJIP

Bedankt voor je reactie. het duurt nu ongeveer een week??! Kan het komen doordat ik vaak met m onder de kraan ga. Dan houd ik mijn handen eronder en dat vind ie fantastisch. Steeds als ik de kraan laat lopen komt ie er al aangehuppeld.(dagelijks) Hij gaat dan met heel zijn koppie eronder...misschien heeft ie kou gevat..

Caradow

Na een badderpartijtje zou de ontlasting wel even wateriger mogen zijn, maar niet de hele tijd.

Zeker doen zoals Marcia zegt, even na laten kijken door een dierenarts met verstand van vogels..

malleJIP

vanmorgen ben ik met jip naar de vogelarts geweest. Hij kon moeilijk zeggen wat hij had hij dacht aan een vitamine A gebrek of een schimmeltje(waar hij niks aan kan doen en dit n vogeltje vaak niet overleeft).Hij krabt en pikt zichzelf de hele dag door...en zit een beetje in elkaar en ik hoor hem weinig de laatste dagen.

Ik heb antibiotica meegekregen voor in zijn bekkie en in zijn water, en kleine brokjes(voer) wat ie volgens mij niks vindt. Verder is ie nog steeds anders dan anders...ik vond t n hoop gedoe en voor een vogeltje veel te veel stress denk ik. nou ja ik hoop dat ik er goed aan gedaan heb.We wachten af...

Safrena

Hey malleJIP

Ben je zeker dat het een vogelarts was  ???

Een vitamine A tekort of een schimmel word niet met antibioticum behandeld.

Een vitamine A tekort word normaal  behandeld met extra vitaminen en een schimmel inwending of uitwendig word normaal behandeld met een anti-schimmel prodruct.
Als de schimmel uitwendig is kan deze met een juist behandeling naar mijn weten wel herstellen, maar goed ik ben geen vogelarts.

Vele groetjes

malleJIP

Volgens mij is de antibiotica omdat hij zwaar ademde en de vitamines en korrels voor in zijn water en om te eten. Ik heb op internet gezocht naar de best beschreven vogelarts in amsterdam en hij had er wel degelijk verstand van dus ik denk dat het wel goed gaat...altans ikhoop het.Toch bedankt voor je bericht.

Mars

De kleine brokjes voer zijn pellets. En daar zou ik de zoekfunctie even voor gebruiken. Dat eten ze doorgaans niet meteen, maar je zult veel tips vinden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..