Furby

Gestart door mac23, september 22, 2007, 14:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mac23

hallo allemaal,
het is al een behoorlijke tijd geleden dat ik hier ben geweest.
toen der tijd kwam ik hier om te vragen of er iemand was die een valkparkiet pop over had voor een kennis van mij.
helaas is hier nog niks voor gevonden en is de valkparkiet verkocht aan een kweker.

de reden dat ik nu terug ben is heel anders.
ik heb eindelijk een eigen parkiet, met de naam Furby.
ik had eerst een forpus maar deze werd erg agressief en is uiteindelijk zomaar ineens dood gegaan.
waarschijnlijk was er wat mis met hem dat ook zijn agressieve gedrag verklaart.

maar oke ik heb nu Furby die nog maar net uit blok is dus zij/hij is nog erg jong.

ik heb furby gekregen via een kennis Anky Stobbe van dierenspeciaalzaak A.W.Stobbe in Groningen.
deze heeft van een kweker wat jonge parkietjes gekregen.
ik was van begin helemaal gek op Furby en heb die zelfde avond mijn ouders nog overgehaald om de kanarie's toch maar in te ruilen voor een parkietje.

zo gezegd zo gedaan.
een kanarie man geruild met Anky voor Furby.

hij is hartstikke tam en nog een beetje onhandig in omgang met handen en vingers.
dit zal verloop van tijd vast wel weg gaan.
we hebben hem gekortwiekt zoals ze dat noemen.
simpel weg om hem eerst goed aan mensen te laten wennen.
anders zou hij aldoor weg vliegen en duurt de tijd om mensen te accepteren veel langer.
ik kan begrijpen dat dit bij sommige mensen frustratie oproept maar zo denk ik en Anky erover.

ik heb toch nog een vraagje.
ik wil graag een zogenaamde parkieten boom maken van een plant.
nou zit ik al een aantal jaar op het kippenforum omdat kippen echt mijn ding is.
op kippenforum hebben ze een lijst waar allerlei planten opstaan die giftig zijn voor kippen.
is er ook zo'n een lijst voor parkieten?

dan even wat over mij zelf.
mijn naam is Marcel Lokken.
ik ben 16 jaar.
ik woon in noorden van de stad Groningen.
parkiet is niet mijn enige hobby.
heb een aantal aquaria en een terrarium dan nog een hond en een kat(deze zijn van hele gezin) dan heb ik nog mijn kanaries deze ruil ik dus in voor mijn parkiet maar zullen nog wel even aanwezig zijn.
ook heb ik kippen, hier ben ik helemaal gek mee.
natuurlijk zal ik mijn aandacht netjes verdelen over mijn huisdieren en zal furby geen aandacht te kort komen.

dat is het wel, ik hoop een plezierige en vooral leerzame tijd te hebben op dit forum.

groeten marcel.

DarkWolf

Wat vind jij het belangerijkste? Dat je parkiet je uit zijn vrije wil accepteerd, of dat jij hem dwingt om hem te accepteren?

mac23

Beide.
Het is voor hem het best als hij mij direct accepteert.
Ook in verband met eventuele ziektes of afwijkingen waarbij ik hem moet vast houden om te behandelen.
Het is niet dat ik hem helemaal vast klem in me hand ofzo( als zou ik wel willen :-X ).
Als hij wil dan mag hij zo weg klimmen of weg fladderen en gaat ie ze gang maar.
hij lijdt er dus echt niet onder!

DarkWolf

Ik snap je zinnetje 'anders zou hij aldoor weg vliegen en duurt de tijd om mensen te accepteren veel langer' helemaal niet. Als je je goed hebt ingelezen weet je dat je moet beginnen met handtam maken in de kooi. En tenzij je een megagrote voliere hebt, kan je parkiet niet wegvliegen. Hooguit wat fladderen, en dat recht heeft hij want hij is bang en hij moet leren dat er nx is om bang voor te zijn en dat doe je niet onder dwang!

mac23

dat is dus ook een manier van tam maken.
ik denk dat ik best snap waarom het op die manier ook wil.
maar ik heb al een aantal parkieten handtam gemaakt op deze manier en de uitkomst is het zelfde.
nogmaals het is geen dwang het voorkomt alleen dat ik er achter aan moet gaan als ik hem uit de kooi haal.

Pascalle

Hoi furby,

Je snapt misschien wel dat jouw stukje wat reacties oproept. Ik heb allebei mijn parkietjes uit het blok gekregen. Ze zijn allebei niet gekortwiekt en ze waren allebei binnen 1 dag zo tam dat ze op mijn vinger kwamen zitten en binnen week waren het mijn beste maatjes. Wat ik bedoel te zeggen is, dat ik vind dat jouw redenatie een beetje kort door de bocht is. Ik vind trouwens dat die mevrouw waarvan je de beestje hebt gekregen beter moet weten. Ik geniet er elke dag van dat mijn beestjes hier rondvliegen en als ik ze roep komen ze gewoon bij me zitten en knuffelen.

Heb ik dan zo mazzel gehad? Nee, ik heb er gewoon heel veel tijd in gestoken en daar pluk ik nu de vruchten van!

Ik snap dat je nu niet meer terugkunt, maar ik zou je toch voor de toekomst willen adviseren nog eens goed na te denken voordat je in beestjes begint te knippen.

Groetjes

Pascalle, Tijger en Indy

nb. Had je de kanaries niet kunnen houden? Inruilen doe je met je kleren, niet met dieren lijkt mij.

mac23

hallo
de kanaries was meer mijn vaders idee.
ik had er zelf niet zo intresse maar me vader aldoor van kijk wat een mooie kleurtjes enzo.
ik vind het sneu kanaries te hebben terwijl ik er eigenlijk geen aandacht aan besteed.
dan zijn ze beter af in een voliere.

de vrouw van de dierenspeciaalzaak is een kennis van mij, ze is geen mevrouw maar gewoon Anky.
zij wil echt het beste voor de dieren en heeft al 35 jaar ervaring met parkietjes tam maken.
met oud en nieuw zat ik al van misschien wil ik wel een eigen parkietje.
in de tussentijd zijn er veel kwekers langs geweest met jonge parkieten, maar zij heeft ze afgewezen omdat de parkieten simpel weg niet goed genoeg waren.
of ze waren agressief of ze zagen er slecht uit.

het kortwieken heb ik niet kunnen voorkomen.
dat heeft haar dochter gedaan.
als ik had kunnen kiezen had ik Furby alsnog gekortwiekt.
niet dat ik de tijd er niet aan besteed!
ik ben aldoor met hem bezig.
ik ben bezig met een speeltuintje te maken voor hem zodat hij ook wat te doen heeft.

dat mijn stukje wat reacties oproept maakt me niet uit.
zoals ik al zei ik ben ook lid van het kippenforum en daar hebben we ook weleens een goeie discussie.
misschien dat ik met de tijd leer dat het ook anders kan, maar nu denk ik dus zo over tam maken.

Milo-Pixel

maar als je er zoveel tijd aan besteed, en aldoor met hem bezig bent, kan je toch gewoon de vleugels heel laten?? dan krijg je toch veel meer vertrouwen en dan dwing je hem geen vertrouwen te krijgen.. dan kan het beestje het op zijn eigen tempo doen. ik heb mijn beestjes niet gekortwiekt, heb ze allebij tegelijk gekocht, en ze waren allebij al na 2 weken tam!

Citaat van: Furby op september 23, 2007, 14:24:39
het kortwieken heb ik niet kunnen voorkomen.
dat heeft haar dochter gedaan.
als ik had kunnen kiezen had ik Furby alsnog gekortwiekt.
niet dat ik de tijd er niet aan besteed!
ik ben aldoor met hem bezig.
ik ben bezig met een speeltuintje te maken voor hem zodat hij ook wat te doen heeft.

mac23

ja maar ik dwing hem helemaal niks.
als hij niet wil dan niet, gaat ie toch weer zijn kooi in.
ik kon niet voorkomen dat ze hem kortgewiekt hebben dat is al gebeurd voor ik hem zag.

Milo-Pixel

dat is zo, het was al gebeurd, maar als dat niet was gebeurd had je er alsnog voor gekozen ;) ik blijf het er gewoon niet mee eens zijn, dat is alles. en trouwens, als je hem niet dwingt.. wat is dan je reden dat je hem alsnog gekortwiekt had als dat niet al gebeurd was?

Citaat van: Furby op september 23, 2007, 14:24:39
het kortwieken heb ik niet kunnen voorkomen.
dat heeft haar dochter gedaan.
als ik had kunnen kiezen had ik Furby alsnog gekortwiekt.

mac23

reden is gewoon dat de manier van tam maken dan anders had gelopen.
ik heb dus wel ervaring met deze manier van tam maken en niet met die zoals hij is beschreven op forumsite.
na de rui heeft hij zijn veren weer terug en dan is hij zo tam als wat :-X .
ik heb de forpus niet gekortwiekt en deze vloog overal op en onder zodra je hem losliet.
ik wil dit liever niet want je weet niet wat er precies gebeurd als je hem niet kan zien.


Milo-Pixel

je moet hem ook eerst handtam maken in de kooi... dan heb je dat probleem niet

mac23

dat was dus ook het geval bij mijn forpus ik deed alles netjes zoals ook hier beschreven, uiteindelijk haalde ik hem uit de kooi en toen kreeg ik hem amper terug.
ik vind dus deze manier beter en jij die ander dat is jou mening en die mag je best hebben.
alleen vindt ik deze manier gewoon beter.

lien

#13
hallo furby even antwoord op je vraag hoe maak ik een parkieten boom ,nou ik heb hem van een dikke tak van de knotwilg gemaakt hier onder een stuk afgezaagde boomstronk met wielen zo dat hij makelijk van de plaats kan ,en hier kun je dan weer allemaal speelgoed in hangen .
ik doe er even een foto bij voor de duidelijkheid .
heel veel plezier met je parkietje .
(hoop dat je hem niet weer kortwiekt)

   groetjes lien en gismo  :)

[verwijderd door de beheerder]

mac23

leuke parkieten boom ;D.
ik heb alleen geen ruimte voor in  me kamer :P.
staat allemaal vol met kasten aquarium terrarium bureau blablabla etc.
ik heb wel wat takken aan touwen gebonden en deze aan de boekenplanken.
ik ga kijken of ik beneden wat kan plaatsen.

miekie

Wat mij opvalt de laatste tijd dat er zo vaak een discussie ontstaat over het kortwieken.
Mag ieder aub zelf weten hoe hij met zijn vogels omgaat? Het lijkt wel of men er dan direct van uit gaat dat mensen die besluiten hun vogeltje te laten kortwieken bij voorbaat al niet voldoende tijd hebben voor hun vogeltje. En wat ik nog erger vind alsof ze niet de juiste liefde hebben voor het beessie. Dat gaat mij toch wat te ver. De laatste tijd komt kortwieken regelmatig voorbij en steeds weer ontstaat er zo'n discussie. Jammer vind ik dat, zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel theorieen. Laten we daar elkaar in respecteren. Of ben ik de enige die het zo voelt???

Miekie

Parkieten-Freak

Discussiƫren is zeer zinvol, we hebben dan ook speciale discussietopics op dit forum. De conclusies(?) die je hier snel even trekt kun je toelichten in het het betreffende discussietopic.
.



mac23

waarom is daar speciaal een eigen stekje op het forum voor gemaakt?
een forum is toch over discussies en informatie geven?

Ingrid

Waarom?

Ten eerste is het doel van het forum informatie uitwisselen. Stel je hebt informatie over iets nodig en je gebruikt de zoekfunctie. Hebbes een topic gevonden, maar dan moet je je eerst door allerlei berichtjes heenlezen omdat er naast de informatie heel wat meningen gegeven worden. Even snel je informatie halen is er dan niet bij.
Door de discussies te groeperen op een apart forumgedeelte heb je dat "probleem" niet. Bovendien heb je dan een overzicht van discussie onderwerpen en heb je de keus om wel of niet gericht eraan mee te doen.


mac23

huh? waarom zou je dat doen? meningen horen toch bij een forum.
dan moeten mensen maar meer moeite gaan doen hu info bij elkaar sprokkelen.
ik vindt het wat anders als ze off topic gaan, dus dat ze helemaal niet meer bij het onderwerp blijven.
maar het maakt mij verder niet uit, het kan alleen zijn dat ik net even wat anders doe omdat ik het zo gewend ben op een forum.