oppakken jonge grasparkietjes

Gestart door josje, juni 16, 2007, 22:48:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

josje

hallo allemaal

Sinds 3 dagen hebben wij 2 grasparkietjes die ongeveer 7 weken oud zijn.maar ik heb een vraagje die ik hier niet terug kan vinden en de info onder de zoekmachine heb ik al gelezen.

kiko en rico kunnen al uit mijn hand eten en ze hebben al een keer op mijn hand gestaan en we kunnen ze al aaien.de fokker waar wij ze gehaald hebben zegt dat we ze het beste kunnen oppakken en maar blijven aaien, hij zegt dat ze er toch aan moeten wennen en we krijgen van hem 100% garantie dat het zal lukken door ze op te pakken.

Mijn vraag is schaadt ik zo het vertrouwen door ze op te pakken en te knuffelen,en worden ze daar echt tam van of kan ik toch het beste wachten tot ze zelf op mijn hand gaan zitten.Het lijkt mij dat hij wel weet waar hij over praat.

groetjes josje

Sonja

Hoi Josje,

Ik deel de mening van de kweker niet.

Alleen hele jonge parkietjes vinden het (nog) niet erg om opgepakt te worden, die kruipen zelfs vaak weg in je handen als je daar een soort "holletje" van maakt. Ze zien er dan nog de geborgenheid van het broedblok in.

Maar als ze wat ouder worden gaan ze het oppakken toch als bedreigend ervaren, dat is hun instinct. Gevaar komt van boven (roofvogels).

Met aaien kun je gerust doorgaan, als ze dat goed vinden. Maar veel, zo niet de meeste parkietjes, houden er niet van om over hun ruggetje geaaid te worden, wel de zijkanten van het kopje etc., dat zijn lievelingsplekjes. :-* Ze draaien hun kopje dan vanzelf zo, dat jij ze daar aait, waar zij het het liefste hebben. ;)

Je kunt je parkietjes wel voorzichtig aanmoedigen om op je hand plaats te nemen, maar dan moet je ze juist beter niet vastpakken, dan doe je het vertrouwen wat ze nu in je hebben, weer teniet.
Immers, als je ze dan alleen wil aaien, denken je parkietjes dat je ze wil pakken.

Beter alleen aaien, en niet pakken, is mijn advies. ;)

Groetjes, Sonja.

josje

#2
bedankt voor je snellle reactie,het liefste pak ik ze al meteen op want ze zijn zo lekker zacht :D.Ik hoop dat ik nog meer reactie's zal krijgen, hoe meer meningen, hoe beter.

ik heb je advies opgevolgd en ze lang de wangetjes geaaid en ze vinden het lekker maar daarna doet rico in mijn vinger knabbelen maar het is geen bijten wat kan dit betekenen.

Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Josje,

Rico laat zo zien dat hij je lief vindt. :-*
Parkietjes die gek op elkaar zijn, "beknabbelen" elkaar ook heel lief.... :-*

Groetjes, Sonja.

Annika

ook ik ben van mening dat je parkietjes van die leeftijd niet meer moet oppakken als het niet noodzakelijk is (als je medicijnen moet geven bijv is het een ander verhaal)

Als ik hier een nestje heb, pak ik de parkietjes alleen op zolang ze nog niet kunnen vliegen, al ben ik voor die tijd al voorzichtig bezig met het op mijn vinger opstappen.

Als ze eenmaal hun eerste vlucht gemaakt heb doe ik het alleen nog met opstappen. Meestal blijven ze dan wel even lekker bij je, maar vliegen en ontdekken is natuurlijk reuze spannend, dus daar ontkom je niet aan.

Probeer ze met bijv trosgierst bij je te houden (niet te vaak, is vet) en met aandacht, dan kun je ze veel tammer maken dan door constant te pakken, zoals Sonja al zegt is dat bedreigend!

josje

dankjewel voor de reactie we gaan het inderdaad zo doen want oppakken lijkt ons ook nog niet zo een goed idee zolang ze daar eigenlijk niet van gediend zijn, we zullen gewoon heel veel geduld moeten hebben, wat overigens wel moeilijk is want ze zijn zo lief en knuffelbaar :-*

groetjes josje, rico en kiko

Annika

als je gewoon lekker aan de gang gaat met tam maken, wat lekkers geven als beloning etc, dan zul je zien dat ze vanzelf bij je komen  ;) dan hoef je ze dus gewoon niet op te pakken.

pbos

Oppakken is inderdaad niet zo heel erg goed voor het vertrouwen van je parkietje(s) in jou. Wat dat betreft ben ik met de andere leden zeker eens. Toch moet ik even zeggen dat mijn vorige parkietje Milan het heerlijk vond om opgepakt te worden. Vanaf dat ik hem net in huis had al. Heerlijk in mijn hand en dan lekker kussen, kroelen, aaien, etc etc... Hij kon daar echt van genieten. Echter het parkietje die ik nu heb, vindt het helemaal niets. Hij begint dan ook te krijsen als je hem oppakt. Maar ja, als hij in zijn transport-bakje moet, dan moet je toch wat he! Maar merk wel dat het vertrouwen in mij er absoluut niet minder om word!
Maar zoals de anderen ook al zeiden: het is beter om je parkietje op te laten stappen, en alleen als het echt moet kun je hem oppakken!

Groetjes Peter

Sonja

Hoi Peter,

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
Joepie, 1 van mijn parkietjes,  kent echt totaal geen angst, zelfs niet voor handen of voorwerpen vlak boven hem. Ik zou hem dan ook zo kunnen pakken als ik het zou willen.
Maar juist omdat hij zo'n grenzeloos vertrouwen in me heeft, wil ik dat niet schaden door hem te pakken.
Pucky vertrouwt me ook, maar niet op die manier zoals Joepie. Toch laat ook zij veel toe, ik mag haar ook aaien en kusjes geven op haar buikje en wangetjes. :-*

Maar om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
Tam maken doe je niet door je parkietjes op te pakken.
Er zijn ook parkietjes die niet geaaid willen worden, dan kun je dat ook beter niet forceren.
Iedere parkiet is weer anders, en daar moet je op inspelen.

Groetjes, Sonja.

josje

we zijn vandaag weer druk bezig met tam maken, hij doet ook al neusjes geven door de tralies :). en als je de vinger voor hun neus houdt doen ze knabbelen aan je vinger en nagel(geen bijten) kei lief. het is vandaag dag 4 dat we ze hebben en ze hebben alleen de voederbakjes nog niet gevonden weet iemand hoe lang dat duurt want momenteel blijf ik zaadjes onder in de kooi leggen want ik wil wel dat ze eten natuurlijk of moet ik dat nou juist niet doen zodat ze op zoek gaan naar de bakjes. en hoelang kan het gaan duren voordat ze de kooi uitgaan eigenlijk want momenteel blijven ze zitten. en hoelang ben je ongeveer bezig met ze zover te krijgen dat ze ook zonder voer op je hand gaan zitten. sorry duizend en een vragen he want ik wil het echt goed doen voor mijn pietjes :-*

groetjes josje, ricoenkiko

hillie

Hoi josje,

het geeft niet dat je zaad onder in de kooi gooit, want dan eten ze tenminste.
En na een poosje gaan ze vanzelf wel uit de voerbakjes eten.
Ik denk ongeveer na een week of zo is denk per parkiet verschillend.


groetjes hilde

BasParkiet

#11
Maar wat gebeurt er dan met het drinken, ze zullen ook moeten drinken maar dat kan je niet op de grond strooien ;)

Annika

parkietjes drinken zoiezo heel weinig, vaak zie je het niet eens. Ik denk dat ze binnen korte tijd echt wel de bakjes ontdekken tijdens het spelen en klimmen  ;)

BasParkiet

Ok bedankt ;D  en ik zie dat ik grond met een T schreef  :o

Theo_Hoorn

#14
*Knip*

Sonja

Hoi Theo,

Ik kan me absoluut niet vinden in deze mening.

Het allerbeste en het leukste blijft immers toch als je vogel uit eigen vrije beweging bij je komt en zich laat kroelen.
Het is nooit goed om dingen te forceren.

Dat de vogels waar je het over hebt, zich op een gegeven moment lieten pakken, is naar mijn mening niet omdat ze dat fijn vinden, maar omdat ze het min of meer "gelaten" over zich heen laten komen.
Ze weten immers dat ze toch niet weg kunnen.
Geen enkele vogel vindt het fijn om opgepakt te worden, om de redenen die ik in het begin van dit topic al noemde.

Ik vind het jammer dat je dit met jouw vogel ook doet.
Waar maak je trouwens uit op dat hij "ontspannen" is, zoals je schrijft?

Groetjes, Sonja.

Theo_Hoorn

#16
*knip*

Sanne

#17

Misschien moet je je een keertje verdiepen in je vogels... volwassen vogels die het niet gewend zijn vinden het niet leuk om gepakt te worden!
Dus dat het goed is voor je vogel is gewoon ONZIN. Je vogel raakt er alleen maar gestressd van.
Hele jonge vogels kan je wel aan je handen laten wennen. Maar zodra ze weg zijn bij de ouders en zelfstandig kunnen eten raad ik aan om je vogels tam te maken zoals beschreven staat bij de onderstaande link.
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php .

Safrena

Hey Josje

Dit topic is schoongemaakt ;)

En op jouw vraag weer heropend ;)

Vele groetjes

josje

dankjewel voor het heropenen, is ook wel nodig want onze pietjes hebben het uit de kooi zijn gevonden en ze vinden het schitterend,zelfs zo schitterend dat ze nu niet meer terug willen nou ja onze kiko dan rico het mannetje kan zo zijn weg wel vinden alleen ons kiko niet en ze is een lastige. wat we ook proberen ze werkt niet mee. wat moet ik nu doen.

groetjes josje rico en kiko