Nieuwe kooii!! =D

Gestart door Nadine, mei 11, 2007, 15:37:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nadine

Heeejj! :D

Het is dan zo ver! :D ik heb net mijn nieuwe kooi opgehaalt! :D
Hij is echt gigantisch groot! :o me parkietjes verzuipen erin! ;D
Haha geweldige kooi! echt leuk!  8)
Heb een foto in de bijlage gestopt!  :D
En een filmpje met hun eerste ontmoeting met de kooi..  :-*
Filmpje is wel erg kort.. Maar gaat om het idee!  :D

Doeiii!  ::)

[verwijderd door de beheerder]

Nadine

dit wou ik er nog bij zette :D Maar dat mocht niet meer  :(

Toen ik de kooi ging halen.. Ging ik 3 kooiie van mij inruile voor een grotere!  :-X
Krege ik er gewoon 7 snoepstengels bij!  ???
Echt.. dat is veels te veel! wat moet ik ermee dat krijg ik nooit op! :o
Nouja hun vinde het niet erg haha  ::) Maar vindt wel iemand[en] die er vast wel 1 of 2 wil hebben.. :-\
en een hele zaktrosgierst!  ;D Juppiejj daar zegge we geen nee tegen!  ;D
Haha.. en zaadjes die ze helpt bij het ruien!  :D Altijd fijn  :)

Caradow

Mooie kooi, maarre, is dat water nou zo geel bij jou? wat heb je er doorheen?

ferdi

Mooie kooi!!,, wel jammer dat ie zo vol hangt met speeltjes ik vind dit zelf nooit zo mooi en de parkieten willen zelf ook graag een beejte fladderen/ springen/ vliegen in de kooi..
Maar mooie kooi!!:D

Nadine

@: Haha jaa het water is geel .. Heb er vitamine druppels door heen  :)
Geef ik ze normaal niet.. maar de kanari van me oma is dood gegaan..
en die druppels zijn ook voor parkieten.. dus geef ik het ze nu wel haha  ;)

@: Haha springen en vliegen kunne ze genoeg hier!  ;D
Ze kunnen er de hele dag uit!  ;D Behalve als ik op school zit.. Maar ze hebben genoeg ruimte hoor :P
De kooi is best wel heel erg diep! :)

Meltjuh

Citaat van: ferdi op mei 11, 2007, 16:29:25
Mooie kooi!!,, wel jammer dat ie zo vol hangt met speeltjes ik vind dit zelf nooit zo mooi en de parkieten willen zelf ook graag een beejte fladderen/ springen/ vliegen in de kooi..
Maar mooie kooi!!:D

Vol...???? dan wil je die van mij niet zien ::)
En het gaat er niet om of het mooi is maar of de parkietjes het leuk vinden toch??? :P
Zolang ze lekker buiten de kooi mogen vliegen is het geen enkel probleem dat er veel speeltjes in de kooi hangen ;)

Trippy

Citaat van: ferdi op mei 11, 2007, 16:29:25
Mooie kooi!!,, wel jammer dat ie zo vol hangt met speeltjes ik vind dit zelf nooit zo mooi en de parkieten willen zelf ook graag een beejte fladderen/ springen/ vliegen in de kooi..
Maar mooie kooi!!:D

Ik vindt een lege kooi juist niet mooi, ik hou meer van een kooi 'vol' met speeltjes ;)
Maarjaa ... dat is nou eenmaal een mening...

Mooiie kooi Nadina !
Daar zullen je pietjes veel plezier in beleven !

Groetjes,Ursula

Nadine

#7
Haha.. Nadine  ::)

Whaha jaa inderdaad vindt ik ook hoor speeltjes geeft vrolijkheid eraan!  :D
Maar hun bewegingsvrijheid moet er niet onder lijden.. en ag.. vliegen doen ze toch niet in de kooi..
Hooguit drastish fladderen met de vleugels als ze nog op de stok zitten  :P

En dank julliee wel voor de complimentjes!  :D

Whaha geloof het of niet! maar nu hebben ze alle 3 een eigen voerbakje..
en NOG! moeten ze ruzie maken om dat enne voerbakje!
Hoe slim zijn ze bezig  :-\

Mars

Mooie kooi hoor!

Even een paar vraagjes en tips:
- heb je niet te veel vitaminedruppels in het water?
- Er mag veel minder zaad in de bakjes: doe er zo veel in dat ze alle zaadjes moeten eten. Dus dat je aan het einde van de dag eigenlijk geen zaad meer over hebt (even uit blazen), een beetje meer dan dat. Eventueel kun je aan het einde van de dag als ze wat meer hebebn gegeten er wat extra zaad bij geven.
- Misschien kun je houten stokjes maken ipv de plastikken? Dat is veel beter voor de nageltjes en de snavel.

groetjes en veel plezier met de kooi en dat je parkietjes er maar alng van mogen genieten!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

Heej! :D

Ik heb er 1 houte stokje in hangen..
Die is ondertussen beetje einde levend us ga binnenkort als het is gestopt met regen en alles niet meer zo rot is.. maar is opzoek naar eennieuwe fijne tak!  ::)
en er zit 1 speciale stok met iets van zandachtig iets erop? ook de dikte van die stok verschilt..
hieraan kunnen ze hun nageltjes + snaveltje scherpen.. en omdat hijverschillende dikte heeft
worden de pootjes ook in een goede conditie gehouden..
ook heb ik een mineralenblok waar ze lekker op knabbelen  ::)

Hoezo minder zaad? :)
Ik heb niet echt het idee dat ze zich overeten..
Of toch wel? ???

er mogen 3 druppels vitamine in het water.. per parkietjee ik heb er 3..
maar durf het niet ana om er 9 in te doen.. dus doe er per bakje 5 druppeltjes in..  :)
Of.. mag ik er ook maar 3 in doen als ik 3 parkietjes heb die uit het zelfte bakje drinken?  :o

Scotty - Keecko

Citaat van: Nadine op mei 11, 2007, 21:29:46
Die is ondertussen beetje einde levend us ga binnenkort als het is gestopt met regen en alles niet meer zo rot is.. maar is opzoek naar eennieuwe fijne tak!  ::)
Zorg je er wel voor dat de tak van een onbespoten fruitboom is en dat je hem met heet water goed afspoelt en afschrobt.

Citaat van: Nadine op mei 11, 2007, 21:29:46
en er zit 1 speciale stok met iets van zandachtig iets erop? ook de dikte van die stok verschilt..
Deze stok is niet zo goed voor de voetzooltjes. De nagels zullen wel gaan slijten, maar de gevoelige pootjes beschadig je ermee, dus deze stok kun je er beter uithalen..

Citaat van: Nadine op mei 11, 2007, 21:29:46
Hoezo minder zaad? :)
Ik heb niet echt het idee dat ze zich overeten..
Of toch wel? ???
Als je teveel voer geeft dan nodig is, gaan ze snacken. Ze halen dan alleen de lekkerste zaadjes eruit en de gezonde laten ze liggen. Dit is niet goed voor ze, dus daarom wordt aangeraden om zoveel te geven dat ze het net op kunnen. Tuurlijk mag je ietsje meer geven, maar zo vol als jij de voerbakjes hebt zitten, is teveel van het goede ;)

Citaat van: Nadine op mei 11, 2007, 21:29:46
er mogen 3 druppels vitamine in het water.. per parkietjee ik heb er 3..
maar durf het niet ana om er 9 in te doen.. dus doe er per bakje 5 druppeltjes in..  :)
Of.. mag ik er ook maar 3 in doen als ik 3 parkietjes heb die uit het zelfte bakje drinken?
5 druppels zijn dan teveel. Je hoeft maar 3 druppels te geven.

Het zijn wat tips, zie maar wat je ermee doet ;)

Groetjes, Ilse

Nadine

Takje:
Ik heb deze die ik nu heb uit het bos een keer megenomen! het schors eraf gehaalt en helemaal schoon gemaakt.. een week boven de de kachel gelegt.. en afgewacht of er geen beestjes in zaten..  :)

Voer:
Haha laat ze maar lekker snacken.. ik vul de bakjes pas bij als alles netjes op is!
En ze eten altijd alles netjes op met 2 dagen  :) Misschien nu met 3 bakjes iets minder erin doen..
dan doen ze er denk ik gno wel zolang over.. want er kan minder in deze bakjes  :o

Vitamine:
ow! ik ga gelijk even het eruit halen en verversen emt maar 3 druppeltjes!  :D

Stokje:
op de verpakking stond dat het juist voor parkietjes is! :o
Het is ook geen grof stokje.. in nederland heb ik deze nog nooit gezien!  ???
Alleen van die hele grove voor papagaaiien [ inderdaad ook in het klein ]
Deze is heel zachts.. met echt hele kleine korreltjes voor parkietjes!  :D
Uit luxenburg meegenomen een keertje :-X

Mars

#12
Minder zaad
Het idee van minder zaad is dat ze alle zaadjes uit het zadenmengsel moeten eten: nu zullen ze alleen het lekkerste eten. Dat is slecht voor ze, ze raken 'ondervoed', ze krijgen niet genoeg verschillende zaadjes binnen. Dus beter wat minder, zodat ze hun bakje 'leeg' eten. En leeg betekent dus dat je het uitblaast en er dan niet zo heel veel zaadjes meer liggen, maar nog wel wat, zodat ze als ze 's nachts nog wat willen eten, dat kunnen doen. Dat is even zoeken naar de juiste hoeveelheid en de ene dag eten ze ook wat meer dan de andere. Probeer morgen maar eens twee theelepeltjes per parkietje in de bakjes te doen. En dan kijk je om zes uur even, blaas je de bakjes uit, ligt er dan bijna niets meer in, dan geef je nog een theelepeltje per parkiet. En dan kun je overmorgen 3 theelepeltjes zaad per parkiet geven.

Druppeltjes
Als je al vitaminedruppels geeft, dan moet je dat niet per parkiet afmeten, maar per bakje.
Even een voorbeeld:Stel jij drinkt altijd maar 1 slokje thee van een hele mok, de dokter zegt dat je op moet passen met suiker. Omdat jij maar een slokje thee drinkt, zegt hij of zij: 'doe dan maar twee lepeltjes suiker in een mok'. Als je nu de hele mok leeg zou drinken zou je te veel suiker hebben gehad, maar dat doe je niet. Nu drinkt je zusje ook maar 1 slokje thee. En ook zij mag niet te veel suiker, de dokter vertelt haar hetzelfde: twee lepeltjes suiker in een mok thee, maar maar 1 slokje. Als jullie dan samen uit dezelfde mok een slokje nemen, betekent dit niet dat jullie vier lepeltjes suiker in de mok mogen. Want dan krijgen jullie twee keer zo veel suiker binnen. Snappie? Te veel vitamines is zeker niet goed.

Houten stokjes
Verse takken om te knagen zijn erg fijn voor parkietjes, dus vooral blijven geven. Maar als je de zitstokken (dus die normale plasticken) vervangt door dikke takken/houten zitstokken (ongeveer een cm dik), dan komen ze altijd met hun nageltjes tegen het hout aan en daardoor slijten ze. Vaak poetsen ze ook hun snaveltje even langs de zitstok, zo slijt hij ook. Bij plastikken stokken werkt dat vaak niet (zowel voor nageltjes als snavel), omdat die niet alleen zachter zijn, maar vaak ook hol van onderen. Je kunt een ronde houten stok kopen bij de bouwmarkt of losse stokken van bijvoorbeeld beukenhout bij de dierenwinkel. Als iemand je helpt kunnen jullie ze net iets groter zagen dan de kooi en er dan een sneetje in maken aan twee kanten, zodat je hem zo tussen de spijlen van de kooi kunt klemmen.

Zowel de zaadtip als de houten stokkentip komen regelmatig terug op de site.

Groeten Marcia

Hihi Ilse was me voor... ik was ook zo'n opstel aan het schrijven ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

Haha heel erg bedankt voor jullie reactie's!
Die teelepel was een goed idee  ;D
Dan onthoud ik het tenminste.. ga ik morgen is proberen..  ::)

deze zijn niet hol van ondere.. maar bij het tuincentrum [ waar ik iemo ook vandaan heb ]
hebben ze kant en klaar houten zitstokjes! =)
Ik ga maar is kijken of die de goede maat hebben! :D

Nogmaals bedankt voor de reactie's! :D
En de vitamine druppels zitte nu goed in de bakjes! :D
Alle 2 de bakjes mooi 3 druppeltjes  :-\
en ik zal van het weekend is een foto maken van mijn *zandstok* als jullie willen?
Dan kunnen jullie zien wat voor 1 het is ::)
Ik heb net gevoelt met me pols.. en het is echt zachts spul..
en ze zitten er ook erg graag op..
Dus ik kan me niet voorstelle dat het zeer doet aan hun pootjes :o

Caradow

Dat er op een verpakking staat dat iets speciaal voor parkietjes is, wil nog niet zeggen dat het GOED is...

Maar als ik goed naar de betreffende stok kijk, ik ken ze wel en deze kunnen wel

Nadine

Ja maar ik ben niet achterlijk lijkt mij..
Kan zelf ook wel een beetje logish nadenken of me parkietje zich eraan bezeerd of niet,,

Hier de foto's!  :D

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Er is niemand die beweerd dat je achterlijk bent...

Ik zei al, de stok die jij hebt is redelijk ok, er zijn er nog die beter zijn. Er zijn er ook veel die nog slecther zijn en daar voor willen we elkaar hier waarschuwen.

Nadine

Ik wete dat niemand dat zei..
Het kwam er maybe bij mij wel zo uit..
Mijn excuus hiervoor  ;)
Maar lijkt mij ook wel dat als het zeer deot aan hun pootjes ze er niet op zouden gaan zitten  ;)
want ik gebruik hem nooit als hoogste stok in de kooi.. dus ze zullen er ook niet op zitte uit macht voor elkaar..
Ik denk dat dit wel goed zit zo ..  :)
Als verder niemand meer reacties hierop heeft..
kan er wta mij betreft een slotje op  :)
voordat een hele discussie/verhalen topic word  ::)

Sonja

Hoi Nadine,

Ik wil nog even een opmerking maken over de vitaminedruppeltjes die je geeft.

Eigenlijk is dat niet nodig, als je je parkietjes goed parkietenzaad geeft, en geregeld groenvoer en fruit, krijgen ze daar ook de benodigde vitaminen mee binnen.

Je kunt ze wel eventueel ook bv. 2 keer per week een klein beetje roosvicee door het drinkwater geven. (vruchtenmix, fles met gele dop)
Niet teveel roosvicee erin, gewoon een klein beetje.

Wel na enkele uren dan het water verversen.

Groetjes, Sonja.

Nadine

Wij hebben nooit roosvicee  :o
en aangezien ze maar zo weinig mogen..
is het beetje zonde om daar zo een hele fles voor te halen!
Anders ha dik dat la een keer gedaan  :)
En ze eten geen fruit.. ze vertikken het :(
Ga het van de week weer is proberen nu ik Iemo heb..
Wie weer  :) maar vrees het ergste..
Manderijn,, appel,, Banaan,, Peer,, komkommer,, Sla,, Thomaat! Niks eten ze op!
Dus.. dan kan het geen kwaad om ze deze vitamine druppeltjes te geven?
Als flesje op is.. haal ik verder ook geen nieuwe ofzo..
ik geef het ze nu alleen omdat de kanari van me oma is overlede.. en dit naar mij toe ging..