Antibiotica toedienen, maar hoe?

Gestart door Ellenvdb83, november 29, 2006, 17:54:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ellenvdb83

Hallo,

Vandaag ben ik met Tjip naar de dierenarts geweest. Ze heeft kale plekjes rond de ogen en heeft er jeuk. Eenmaal bij de dierenarts werd me gezegd dat Tjip een luchtweginfectie had die ook haar oogjes aantastten. Ze is verder wel in goede conditie. Ik kreeg van de dierenarts multivitame en antibiotica mee. Beiden moest ik met een klein spuitje tegen haar snaveltje houden. Dan zou er een druppeltje in haar snaveltje gezogen worden.

Tjip is nu 13 weken, waarvan ze 5 weken bij ons is. Ze is alleen nog helemaal niet tam (ondanks intensieve pogingen). Ze komt niet op je hand zitten, en zodra je je hand beweegt, vliegt ze weg. Ik krijg nu met geen mogelijkheid die medicijnen toegediend, omdat ze al wegvliegt, zodra ik mijn hand maar iets beweeg. Nu heb ik de dierenarts gebeld en die zei me dat ik de vitamines wel in haar drinkwater mocht druppelen, maar dat er voor de antibiotica geen andere toedieningswijze is. Wat moet ik nu doen? Ik wil zo graag dat ze beter wordt!

P.S. als ik de zoekfunctie gebruik naar 'antibiotica' lees ik overal dat de eigenaars zijn/haar parkietje in de hand vastpakt en met het spuitje de snavel openduwt. Maar ik vind het echt verschrikkelijk om haar te moeten pakken (dat was vandaag echt een ramp bij de dierenarts!) en het geeft zoveel stress.

Sonja

Hoi Ellen,

Rechtstreeks medicijnen ingeven is wel het beste, omdat je er zo zeker van bent, dat Tjip ook alles binnenkrijgt.
Het belangrijkste is dat Tjip weer beter wordt, dus hoe naar het ook is, je zult haar moeten vastpakken.
Je zou eens kunnen proberen om het eind van de middag/begin van de avond te geven. Vaak zijn parkietjes dan wat rustiger, omdat het al wat donker wordt.

Als het echt helemaal niet wil lukken, zou je eventueel nog kunnen proberen om de medicijnen op een stukje brood oid te doen, en dat aan Tjip te geven.
Het is dan wel van groot belang dat ze alles opeet, anders heeft ze niet alle benodigde medicatie binnen.
Maar mijn advies is, om het toch eerst te proberen rechtstreeks in het snaveltje in te geven.
Daarna kun je Tjip belonen met iets lekkers, bv. een stukje trosgierst.

Heel veel sterkte, en beterschap voor Tjip!

Groetjes, Sonja.

emceeelwee

#2
Heej Ellen,

Ik ben bang dat je haar toch vast moet pakken. Dat spul is namelijk kei smerig (vind de vogel). Pien was ook niet tam toen ze antibiotica kreeg. Nu krijgt ze trouwens ook druppels, maar andere. Maar dat gaat op dezelfde manier.

Ik pak haar uit de kooi. Vind ze niet leuk, maarja, dat spul moet ze hebben. Met mijn linker hand houd ik haar vast (ik ben rechtshandig  ;)), zodat ze op haar ruggetje ligt. Haar hoofdje houd ik tussen mijn duim en wijsvinger. Met rechts houd ik dat flesje vast. Het puntje van het flesje duw ik tegen de zijkant van haar snaveltje, zodat die een beetje open gaat. Soms bijt ze erin, waardoor haar snaveltje open gaat, wat wel makkelijk is. En dan doe ik snel een druppel tussen haar snaveltje, zet haar snel terug in de kooi, en klaar. Ze gaat dan even zitten en met haar kopje schudden, zo vies is het...

Hopelijk heb je hier wat aan. Het blijft niet leuk, maarja, dat spul krijgt ze niet voor niets. Hier doe ik het altijd, mijn vriend is veel te bang haar pijn te doen.

Succes ermee  ;D

Houd alsjeblieft een vogeltje nooit op zijn rug! Het diertje kan daardoor stikken.
Dus gewoon rechtop houden, en voorzichtig, via de zijkant van het snaveltje de medicijntjes toedienen.
Groetjes, Sonja.

Ellenvdb83

Hoi Sonja,

Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat ik dit advies al zou krijgen. Ik had het ook al aan de dierenarts gevraagd, maar ze zei dat het dan wel erg veel stress geeft. En Tjip vliegt echt als een gek door die kooi, ze laat zich echt heel lastig vangen. Vanmiddag heeft de dierenarts haar uiteindelijk kunnen vangen met een kleine handdoek. Maar hoe langer het duurt voordat ik haar gevangen heb, hoe stressvoller het is denk ik? Ik vind het zo moeilijk!  :(

Sonja

Hoi Ellen,

Stress is natuurlijk niet goed voor Tjip, maar het is kiezen of delen.
Zonder medicijnen wordt ze niet beter.

Zoals ik al schreef: probeer het eens als het wat schemerig is, of maak het zelf even wat donkerder in de kamer. Ook kun je de stokken even uit de kooi halen, wat het vastpakken wat minder moeilijk maakt.
Niet twijfelen, in 1 keer pakken. Moeilijk, maar dat werkt het beste.

Succes!

Groetjes, Sonja.

emceeelwee

Sonja, waarom heeft de dierenarts het dan zo voorgedaan?

Parkieten-Freak

Citaat van: emceeelwee op november 29, 2006, 18:23:00
Sonja, waarom heeft de dierenarts het dan zo voorgedaan?

Ik vraag me ook af waarom jouw dierenarts dat zo doet want het hoort niet zo.
Je moet een vogel echt rechtop vasthouden, als je hem op de rug houdt kan hij (of zij) zich verslikken en/of antibiotica in de longen krijgen.
Beide zaken zijn zeer ernstig!!!!
Niet doen dus!


Sonja

Citaat van: emceeelwee op november 29, 2006, 18:23:00
Sonja, waarom heeft de dierenarts het dan zo voorgedaan?

Dat weet ik niet, maar ik heb altijd geleerd dat je een vogel ten alle tijden rechtop moet houden, om de reden die ik hierboven al noemde.

Groetjes, Sonja.

emceeelwee


Caradow

Nu was Moppie niet echt een ramp om antibiotica te geven, maar ik deed het zo:

Ik nam haar in mijn linkerhand en die zette ik op de tafel/kast/schoot, ze zat dan zeg maar onder mijn hand, met mijn duim omder haar snaveltje door. Ik kon vrij makkelijk met mijn duim haar snavel wat openduwen en dan met mijn rechterhand een druppel in haar snaveltje doen. Met de duim wreef ik dan zachtjes over haar keeltje dat ze het door slikte. Ze was hier vrij ontspannen onder en heeft van de 30 keer dat ze moest krijgen, maar 2 keer met haar koppie geschud...

Succes!
Het is niet leuk, maar het is maar tijdelijk|!

Mars

En misschien heb je een huisgenoot, zodat 1 van beiden zich kan concentreren op het vastpakken en de ander het druppeltje in het bekje kan doen. Als je parkietje het snaveltje dicht houdt of doet als je met het spuitje in de buurt komt, kun je hem/haar laten bijten op 1 van je vingers (klemvast) en dan daarnaast het drupje geven...
Ik weet het, het kan een hele marteling zijn, voor zowel parkiet als baasje. Maar misschien valt het mee zoals Caradow al schrijft.

Succes! Houd ons op de hoogte.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ellenvdb83

Ok, het kwaad is geschiet. Ik sta zelf nog een beetje na te trillen, want vond het echt verschrikkelijk om te doen. Ik heb gewacht tot mijn vriend thuiskwam. Ik heb Tjip 'gevangen' (vond ze echt totaal niet leuk!) Ze bleef me maar heel hard bijten. Ik heb haar toen snel uit de kooi gehaald en mijn vriend heeft een druppeltje antibiotica in haar snavel gedruppelt. Op zich ging dit vrij eenvoudig, omdat Tjip alleen maar bezig was in mijn vingers te bijten en daardoor haar snavel steeds openhad. Nu weet ik alleen niet of ze het ook door heeft geslikt. Op mijn vinger was ik nl. zelf wel een heel klein beetje nat, maar weet niet of dat van Tjip afkwam of van het spuitje. De antibiotica is doorzichtig, dus kan het niet goed zien.
Van het water met daarin de multi vitamine druppels heeft ze al wel gedronken, dus dat is goed. Nu ben ik nog een dag met m'n vriend samen, maar hij gaat dit weekend weg en dan moet ik het alleen doen. Ik heb jullie tips gelezen hoe je Tjip dan moet vasthouden, maar ze stribbelt zo tegen, weet niet of het gaat lukken.......

Wel bedankt voor al jullie tips!!!! Echt super  ;D

Mars

Misschien even 1 van de buren/een vriendin/familielid er bij vragen, als het al niet lukt in je eentje?

Waarschijnlijk was het wat antibiotica dat je op je vinger had en dat is jammer. Sommige parkietjes schudden het ook weer uit. Om er voor te zorgen dat je parkiet het door slikt kun je nog wat trosgierst geven of even onder het snaveltje aaien zoals Caradow al schreef. Ook wordt je parkietje daar misschien wat rustiger van.

Ik zelf was blij met ieder druppeltje dat mijn parkietje aan antibiotica binnenkreeg omdat hij nogal tegenstribbelde. Dus denk maar: beter iets dan niets. Als je het op brood of zaadjes doet, weet je ook niet of hij alles op gaat eten...

Heel veel sterkte!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Ellen,

Alle begin is moeilijk, maar als ik het zo lees, is het toch heel goed gegaan voor de eerste keer? ;D

Er is vast wel iemand die je eventjes wil helpen, als je vriend er niet is.

Veel sterkte, voor jou en voor Tjip!

Groetjes, Sonja.

Ellenvdb83

Het is gelukt! (tenminste: volgens mij heeft ze haar antibiotica binnengekregen en ook -gehouden)

Allemaal bedankt voor jullie tips! 't was weer even een kunst om haar te pakken te krijgen, en ze stribbelde behoorlijk tegen, maar het lukte (in m'n eentje!). Heb haar daarna nog een beetje trosgierst voorgehouden (terwijl ze nog in mijn hand zat). Volgens mij at ze er een paar hapjes van, maar heb haar daarna weer snel in haar kooitje gedaan. Ze is nu weer rustig, maar zodra ik in de buurt kom........

nou ja, het is even niet anders. ze mag ook best boos op me zijn. Als ze maar beter wordt.

Sonja

Hoi Ellen,

Hartstikke fijn dat het gelukt is! ;D
Als Tjip straks weer beter is, is ze dit allemaal weer snel genoeg vergeten, hoor. ;)

Dat ze beter wordt, is nu even belangrijker. ;)

Groetjes, en beterschap voor Tjip!
Sonja.

snoepie

Het is echt heel lastig om dat te doen. Mijn parkiet wilde het ook niet dat was echt een drama. Het was bij mij zo erg dat ik hem niet te pakken kreeg(daar had ie toen nog te veel energie voor)
Je kan misschien proberen het op iets te doen wat hij lekker vind. maar ze proeven het gewoon waar je het ook opsmeert. maar het is het proberen waard. 

Ellenvdb83

Help! Ben me echt rotgeschrokken!

Heb net weer Tjip haar antibiotica gegeven m.b.v. een spuitje in haar snaveltje gedruppeld. Nu heb ik ook multi vitaminedruppels gekregen. die heb ik in haar water opgelost. maar eigenlijk moest ik die ook in haar snavel druppelen van de dierenarts. Omdat ik haar toch antibiotica moest geven en ik haar toch al in mijn hand had, heb ik haar ook een druppeltje multivitamine gegeven.

Het flesje met multivitamine heeft zo'n zacht tuitdopje. Als je er zachtjes in knijpt komt er een druppeltje uit. Nu beet Tjip er in en ik had het flesje toen niet meer op de kop, maar toen ik haar net terugzette in haar kooitje, bleef ze maar niezen en proesten. En haar hele koppie/snavel zit onder de gele smurrie (multivitamine). Ik ben bang dat het in haar longetjes is gekomen omdat ze op het flesje beet.....Of dat ze misschien een overdosis heeft genomen. Kan dat kwaad?

P.S.Tjip is inmiddels wel weer rustig en niest/proest af en toe nog wat.
en ik geef haar nu alleen nog maar de multivitamine in haar drinkwater, dat is een ding wat zeker is!

Ellenvdb83

Ik hoor ook een raar geluid als ze ademt. Oh! Ben echt zo bang dat ze iets in haar longetjes heeft gekregen!

Parkieten-Freak

Ik denk dat de parkiet zich verslikt heeft. Door even flink te hoesten en proesten, worden de luchtwegen weer vrijgemaakt als het goed is.
Als je nu nog wat "gereutel" hoort, kan het zijn dat er nog wat vocht (medicijn) in de luchtwegen zit. Het is mogelijk dat de  de luchtwegen daardoor wat geïrriteerd zijn en wat slijm afscheiden.
Ik zou overigens de vitaminedruppels NIET rechtstreeks in de snavel geven.
Waarom je dat beter niet kunt doen zal ik uitleggen.
Vitaminedruppels bevatten vaak vetoplosbare vitaminen. Vitamine A (palmitaat) bijvoorbeeld, is een vette, olie-achtige stof.
Vitamine E, D en K ook. Ook al lijken de vitaminedruppels waterig, ze bevatten toch vet.
Een (heel) klein beetje(!!!) water "verdwijnt" nog wel in de luchtwegen. (Als je bijvoorbeeld zelf onder de douche staat, adem je ook waterdamp in).
Een olie-achtige substantie in de luchtwegen is echter weer een heel ander verhaal.
Geef dus de druppels OF op een stukje brood, OF via het drinkwater, zeker als je weinig ervaring hebt met het toedienen van medicijnen aan vogels.

Je kunt nu niet veel doen en ik zou nog even afwachten.
Als je ziet dat de vogel benauwd wordt, met zijn snavel aan de tralies blijft hangen (om de hals te strekken) of hij reutelt over een uurtje nog, bel dan alsnog de dierenarts om advies in te winnen.
Sterkte en succes!
Succes!