Engelse parkieten, grasparkieten?

Gestart door MoonMoo, november 19, 2006, 09:40:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MoonMoo

Hallo iedereen,
ik dacht zo onderhand alles wel te weten.
Maar dat is dus niet zo.

Ik wil graag weten: Is een Engelse parkiet nou ook een grasparkiet?
En als dat niet zo is, wat is dan het verschil tussen beide?
Verschilt het dan ook qua karakter?

Moo

Caradow

Een Engelse grasparkiet is ook een grasparkiet. De Engelse is groter en forser gebouwd en gekweekt voor tentoonstellingen, hoewel ze tegenwoordig ook meer en meer voor de hobby als huiskamervogel gehouden worden. Voor zover ik weet zijn er geen echte karakterverschillen, hoewel elke individuele parkiet natuurlijk zijn eigen karakter heeft.

MoonMoo

Oke!
Klopt het dat de Engelse kleinere ogen heeft en een groot voorhoofd?

Caradow

Zo LIJKT het... de ogen zijn in verhouding net zo groot als die van een australische grasparkiet, maar door zijn forse lichaamsbouw lijkt het alsof ze kleine oogjes hebben en een groot voorhoofd.

Moppers

Wat ik vaak zie bij Engelse parkieten, is dat ze de veertjes op hun voorhoofd wat meer uitzetten om mee te pronken. Daardoor lijkt het alsof hun voorhoofd in verhouding veel groter is, maar dat is maar schijn.

janneke

Toen ik 2 engelse parkieten kocht zeiden ze tegen mij dat ze rustiger zijn dan grasparkieten. Ik had al 2 grasparkieten. Het enige verschil is (bij mij) echter de grootte. De engelse parkieten zijn wat forser gebouwd. (de groene en de witte op de foto). En ze kunnen alle vier enorme herrie maken!  :D

Caradow

Wat ook nog wel eens een verschil is, maar daar zullen wij weinig van merken, is de agressie tijdens het broedseizoen.
Engelse Grasjes sschijnen dan een stuk agressiever te zijn

Maur@

Ik heb hier twee jongen gehad, Uno en Due van een Engelse gras en een gewone gras, Carla en Angel. Wat typerend is voor Engelse, tenminste dat heb ik gelezen, is de witte vlek op hun achterhoofd. Nu hebben beide jongen die witte velk op hun achterhoofd gekregen, ze hebben dus beiden iets Engels in zich. Ook zijn beide jongen in verhouding met de andere parkieten best wel groot. De kleur op hun koppie loopt dus niet door maar wordt onderbroken door een witte vlek. En wat karakter betreft. Carla was hier aan komen vliegen en had een zeer eigenzinnig karakter. Maar of dat nou was omdat ze een Engelse was of omdat ze een tijdje buiten had gezeten, of omdat ze een pop was, dat weet ik dus niet.

Scotty - Keecko

Citaat van: Maur@ op november 19, 2006, 20:15:46
... Wat typerend is voor Engelse, tenminste dat heb ik gelezen, is de witte vlek op hun achterhoofd ...

Mijn Keecko heeft dat ook ::) Ze is misschien een tikkeltje groter dan Scotty nu ik het zo bekijk, maar dat was me niet echt opgevallen. Ze is ook erg fel af en toe en ze is een popje.

Ingrid

Het hoeft niet perse te betekenen dat een witte vlek een Engelse parkiet (of half Engels) is. Bij bonte parkieten is dat ook het geval, zal eens kijken of ik die info boven water kan toveren ;).

Caradow

zit zelf druk te googelen, maar die witte vlek kan ik nog niet vinden :P

Sara

#11
Pucky,het zoontje van Noah en Paco,heeft ook zo'n witte vlek en is ook bont van kleur(denk ik?)Maar het is zeker geen Engelse of half-Engelse parkiet,die witte vlek komt gewoon omdat Noah bijna volledig wit is,en Paco blauw,en Pucky is er dus gewoon 'n 'mengelingetje' van  :)
Dus je kan niet altijd aan 'n witte vlek zien of het al dan niet een gewone of een Engelse grasparkiet is..

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Ingrid

http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/grasparkieten.pdf

Bladzijde 48 bij "Basistekening dominant bontserie". Daar staat dat de nekvlek wit of geel dient te zijn (bij de dominant bontserie dan he ;) ).

Mijn beide gevleugelden zijn bonte grasparkietjes (voor zover ik weet geen (half) Engelse) en hebben zo'n witte vlek.

Scotty - Keecko

Ik heb mijn beestjes ook bij een fokker weg van 'normale' grasparkieten. Hij zei dat er geen enkele Engelse Grasparkiet bij zat, en ik zag ook dat dat niet zo was.

Keecko is inderdaad ook bont en heeft ook zo'n witte vlek achter op haar koppie. Scotty daarentegen is niet bont, maar heeft ook niet zo'n vlek.

Dus van dat bont, klopt volgens mij wel.

Maur@

Ik ga kijken of ik een foto van Due van de achterkant kan maken.

Scotty - Keecko

Ik heb een foto van Keecko hier. Kunnen jullie mij zeggen of ze bond is??
De foto is een beetje wazig, omdat ze beweegt, maar je ziet duidelijk de witte vlek achterop haar koppie.

Groetjes Ilse

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Keecko is inderdaad een bont parkietje ;). Ze heeft veel weg van mijn ventje Luna :).

roha

Onze Moos is een engelse grasparkiet en hij is heel licht geel met beetje blauw op zijn buik, geen witte vlek ofzo.
Dexter is kleiner dan Moos en groter dan de andere parkietjes, hij komt uit de dierenwinkel en weten verder niets van zijn afkomst, maar wij denken dat hij een kruizing is van een australische grasparkiet met een engelse; Dexter is ook bont groen en geel en met een gele vlek achter op zijn kop.

Roha

Maur@

Citaat van: Scotty&Keecko op november 19, 2006, 22:09:39
Ik heb een foto van Keecko hier. Kunnen jullie mij zeggen of ze bond is??
De foto is een beetje wazig, omdat ze beweegt, maar je ziet duidelijk de witte vlek achterop haar koppie.

Groetjes Ilse

Oke zo ziet Due er dus ook uit. Uno, zijn broertje ziet er precies zo uit maar dan groen.

karin v h

Ik heb 2 mannetjes die behoorlijk groot zijn in vergelijking bij mijn vrouwtjes. Ik had er nooit bij stil gestaan dat het misschien Engelse Parkieten zouden kunnen zijn tot iemand bij mij de kuikens op kwam halen die vroeg aan mij of het een Engelse Parkiet was.
Zouden jullie het op een foto kunnen zien of is dat te moeilijk?
Groetjes karin

P.s. helaas krijg ik het stukje van Ingrid  wat op internet staat niet geopend  - wil niet, blijf hangen in photoshop CS2?